Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Tack snälla!
Smidigt att ha en vuxen häst att dra nytta av.

Nä det är sant!
Jag är iaf glad över att känslan nu är mycket bättre än i sommras.

Idag efter promenaden så mätte jag min lilla Nordis, han är nu 147 cm... blir 2 år i April.

Hur stor tror ni han blir? Hur länge växer dom?

Jag är ganska lång så hoppas på liiite större :angel:

Hihi, och jag mätte min igår och fick honom till 135. :D Han blir väl D-ponny, alldeles lagom. :p

Japp, är is vi rider på. Visst bra underlag sägs det till mig, själv vågar jag bara skritta och trava lite lugnt där.

Var inte så kallt om händerna faktiskt, bara ett par minusgrader och solen låg i princip på trots att det snöade. Härligt helt enkelt. :)

Om skavet hade kommit av sporrar, hade du haft ett spännande skänkelläge...:D

Varför rider du med sporrar? Menar inte att vara taskig, utan undrar intresserat.

Det handlar antagligen om olika vanor - jag har "alltid" spö med mig för att tända till hästen lite extra om den "dör" och det är verkligen inte bättre det.

Det där med is som underlag.
När det är isbark på vägen, rider jag gladeligen på i alla gångarter.
Däremot har jag något slags mental spärr mot att rida på ridbanan när det är samma underlag.
Knäppt på riktigt.

Började med det i höstas för att min nya tränare tyckte jag skulle prova, så jag provade och insåg att Dacke går så mycket bättre då. Det är enda anledningen egentligen, han fungerar mycket bra med det och är lika glad trots sporrar.
Innan använde jag spö, men det fungerar inte på honom. Han bryr sig helt enkelt inte om spöt speciellt mycket. I körningen lyssnar han på pisken såklart, men inte i ridningen.

Blev tvungen att påpeka att det inte var för sporrarna, hade varit pinsamt om folk hade trott det då det liknar sånt skav. ;)

kl
Lite trött idag efter att ha varit chaufför i natt. Därför blev det lite uteritt idag. Påvägen hittade vi en stock som vi bara inte kunde motstå att hoppa några skutt över. Jätte kul tyckte vi båda två! Annars är jag rätt harig vad gäller hoppning. Men nu blev jag ju lite sugen på att vara med i "tanthoppningsgruppen" som vi var med i för ett par år sedan. Får se om tiden räcker till någon gång.

2013-02-03 12.03.23 by Calvaro, on Flickr

Innan jag red iväg så hittade jag en tråkig bitskada på halsen på honom. Det har blivit en stor lös hudflik. Öppningen är nedåt så jag lät den vara och hoppas att det sköter sig naturligt. Men jag får ha lite koll.

Va fina ni är! På första bilden ser det jättetrevligt ut tycker jag. :)

KL*

Idag har vi gått promenerat i ishalkan. Har jobbat en del från marken på sistone så jag vill inte rida innan vi kommit överens. Stretchingen har blivit mycket bättre, han når numera till bakbenet nästan när vi stretchar sidorna. Så snart ska hovs få se på yoga.

2013-02-03112602_zps3779cc3c.jpg

Mysig bild och fin hage!
Vi har strechat här också och jag märker också skillnad i rörlighet. Man kanske skulle strecha sig själv med :angel:

Tack. :)

Vilken fin bild, ser ut att vara en trevlig hage han bor i. :)
Skönt att stretchingen går bättre, skönt när man ser framstegen så tydligt.

Ja den där delen av hagen har dom inte varit i sen i höstas. Här ger man dom stora naturhagar o så vågar dom inte trotsa snön utan står vid matplatsen hela vintern. :p Otacksamma hästar. Men vi gick genom den delen när vi gick hem så att jag kunde ha honom lös.

Hihi, och jag mätte min igår och fick honom till 135. :D Han blir väl D-ponny, alldeles lagom. :p

:) Gullegris! Haha

När jag "forskat" lite nu tror jag 158-162 cm (om det nu kan stämma)....ett kraft litet paket :p Passar mig som är 175.....:angel:

Men han är verkligen underbar, hur cool som helst. Går över vatten, stock och sten. In i snåriga skogar på smala stigar.......cool med trafik och annat! Står snällt helt stilla lös ute och blir borstad (står på lösdrift, men har egen box)

Toppen psyke!!:love:

Hur är din kille?

Sedan har han ingen naturlig framåtbjudning alls, vilket inte underlättar för bogfrihet och sånt. Men jag uppskattar såna hästar mer än tvärtom. :)

Ja, hur hästen svarar på signalerna ger gör jättemycket för sitsen! Eller emot! :S
Kul att det gått framåt som sagt! :)

Iih vilken mysig bild! :laugh: Visst är det väl roligt att ta med dom små bredvid! :laugh:

MliD: Ja han är minimini... :D Såg inlägg på fb om hur höga bruksisar födda 2011 var, och alla där låg i spannet 147-150, också kommer min lilla plutt med sina 135! :D

Balder verkar vara en pigg och framåt krabat som är ganska känslig. Han är lugn och snäll i stallet när man pysslar med honom (när han bara ska stå för sig själv däremot blir han vääääldigt otålig och ska trampa runt och försöka få uppmärksamhet), även fast han börjat testa lite om han får nafsa och bitas nu när han känner sig mera hemma.

KL
Idag när jag gick ut i hagen och slängde ut lite hö gick jag igenom benen på alla hästarna, och när jag kände på Balders ena framben vek han direkt upp benet mot magen och bugade och letade efter godis i händerna. :angel: :D Han har fattat vinken! ;)

Är tänkt att min tränare ska rida honom imorgon och sedan är det tänkt att hon ska få rida honom en dag i veckan och jag rida lektion för henne på Dacke en dag i veckan. Tror att det är den ultimata kombinationen för att verkligen få fason på ridningen nu.
Jag rider inte så pass bra att jag känner mig tillräckligt duktig för att utbilda honom egentligen, så då är det bättre att en duktigare ryttare får hjälpa till med utbildningen jag jag samtidigt tar lektioner för henne.
Han fungerar nämligen riktigt bra efter att någon duktigare ryttare har ridit honom, vilket är en fördel för mig. :)

Så nu ska vi allt göra större framsteg innan sommaren. :)

Ja det är ju lyxigt att ha någon som kan hjälpa till med grovjobbet! Om man hittar rätt, någon som rider som man vill ha hästen. :) Låter som ett kanonupplägg!
Kul att du har kommit igång så bra med ridningen! Hur går det med körningen, hinner du med det också?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka