Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Vi hade tur och hittade en massa saker på gården som vi köpte för ett år sen. Skaklar, timmerkälkar, kedjor och en enkel snöplog byggde vi efter ritningar på nätet. Jag kan eg inte tillräckligt mycket, tror jag men min häst är så rutinerad och lugn att jag bara kan ta de lugnt och låta honom visa. Sen har jag läst massor, kollat på videor (jag rekommenderar Hans Sidbäck)och gått kurs.

Galoppen vet jag inte riktigt vad det är med. Han är 23 år gammal och galopperar bara när han drar tugnt i uppförsbacke. Han kan ta en fattning men orkar inte riktigt bära sig med ryttare. Aldrig tränad så, gissar jag. Jag har bara känt honom i tre år. Han har också svårt att länga steget. Ökar farten i stället.

Oj, vilket lyxigt erbjudande! :banana: Perfekt tillfälle! Kul! :)

Har provridit hästen idag, med ägaren på plats.
Den här hästen är i stort sett på samma utbildningsnivå som Lukas.
Mycket bättre på travlängningarna - lätt och ledigt - och skänkelvikningarna i trav.
Mycket lättare för att gå i kort galopp.
Jag tappade henne ur förvänd galopp efter en halv volt, men det var dels för att hästen förväntade sig att det skulle bli ett byte, dels för att hästen och jag förstås inte känner varandra.

Mycket sämre på att få upp ryggen i arbetet, mycket sämre vila på steget i trav. Mycket sämre på att få med sig kroppen i höger sluta, slog över i galopp i stort sett varje försök.
Mycker mer oliksidig: traven var knackig i volten i höger varv fram tills hästen var ordentligt uppvärmd. Ville nästan rolla över i galopp.
Förstod inte vad jag bad om när jag ville ha förvänd öppna på volt eller förvänd sluta på volt.

Reagerar inte lika prompt på skänkel genom att ta i mer med rumpan.

Trevlig häst, kul att prova något helt annat. Låååång, smal hals förstås, och stor häst (drygt 170). Överraskande lätt att sitta i traven, hade väntat mig mer problem.
Ägaren hur som helst nöjd med att jag ska träna hästen åt henne.

Jag har förresten tackat nej till betalningen, trots att hon upprepade erbjudandet idag.
Jag gör det för att det är kul att rida ytterligare en typ av häst, inte för att tjäna pengar.

*Ska strax ut och rida Lukas.

Är man tillräckligt intresserad och motiverad brukar man ju lösa det på något vis! :) Så jag drar slutsatsen att jag inte är tillräckligt intresserad... Men det är häftigt med dom som kan!
Kan han ta en fattning är ju det kanon! :) Fattningar är ju väldigt stärkande, även om man kan tycka att det går långsamt så plötsligt en dag sitter styrkan där för mer!

kryddelydd: och så mycket annat som du har för dig och med tanke på hur värdefull din tid borde vara så tycker jag fortfarande du borde ta betalt! Bara för att man gillar sitt jobb betyder ju inte det att man ska jobba gratis?
Måste vara intressant att rida en häst med lite andra styrkor/svagheter.
När man inte tävlar tror jag man mer tvättar bort dom där stämplarna om utbildningsgrad ur skallen, (om man inte behöver mår man bättre av att inte jämföra sig med andra, och det blir bättre stämning tror jag bland träningskompisar t ex) att man helt enkelt har olika styrkor och svårigheter och har tagit sig olika långt från startpunkten utifrån sina egna förutsättningar.
Med det tänket blir det lustigt om man tittar på t ex två olika MSV-ekipage, att man tycker de verkar ha kommit väldigt olika långt trots att de ska vara på samma nivå. :o

kryddelydd: och så mycket annat som du har för dig och med tanke på hur värdefull din tid borde vara så tycker jag fortfarande du borde ta betalt! Bara för att man gillar sitt jobb betyder ju inte det att man ska jobba gratis?

Med det tänket blir det lustigt om man tittar på t ex två olika MSV-ekipage, att man tycker de verkar ha kommit väldigt olika långt trots att de ska vara på samma nivå. :o

Ja det är faktiskt kul att jämföra hästarnas styrkor och svagheter. Blev dessutom tydligare när jag red Lukas här på eftermiddagen.
Min kompis beskriver sin häst som alert och nästan lite "springig".
Hästen kan vara lite taggad (har sett den bete sig rätt stökigt på träning) men var egentligen ganska ofokuserad och inte särskilt känslig för sätet. Men det kan ju också hänga ihop med att jag lånade ägarens sadel (vääääldigt bekväm, lite avundsjuk) och därför inte riktigt känner igen mig.

Lukas, som jag egentligen uppfattar som ganska bekväm av sig, var betydligt mer energisk och schwungfull i traven. Men honom kommer jag å andra sidan åt på ett säkert sätt - det är annat med en häst man sitter på för första gången.

Vad gäller att ta betalt. Jag gör detta för att det är kul och för att en kompis ber mig.
Dessutom kommer jag ju att få middag hemma hos dem och det är värt mycket för mig som avskyr att laga mat och inte är särskilt bra på det:angel:

Vilket härligt uttryck han har Pontus!

kl
Tömkörde lite idag. Känns som vi börjar hitta knapparna där. Blev lite för djärv dock och tänkte göra lite fattningar på töm. Gick över förväntan tills han blev supper taggad och höll på att springa ifrån mig. Back to basics en stund och sedan var han fin igen. Avslutade med att rida lite barbacka och han kändes väldigt lösgjord och fin. Imorgon är det träning vilket jag ser fram emot mycket.

kl

Är det någon som har stubbman på sin/sina hästar? Vore jättekul att se bilder :D Funderar på om jag ska klippa min kallblodsgrabb då hans man är väldigt sliten halvvägs mot manken men lång fram vid huvudet.

Tack! Ska kanske googla runt lite för att hitta fler bilder :) Hade så gärna haft lång man på honom men det kliar i fingrarna på mig när den är så ojämn :D

Tack! Ska kanske googla runt lite för att hitta fler bilder :) Hade så gärna haft lång man på honom men det kliar i fingrarna på mig när den är så ojämn :D

Känner igen mig! :p Min har lite för spröd man och tunn baktill, ganska tjock framtill, bakre manen kan räcka med att han kliar sig en(!) gång så har den blivit kortare eller supertunn! Främre finns det mer att ta av så han brukar inte hinna klia av den.
När det har varit som värst har jag brukat jämna till litegrann genom att skära med trimkniv i nederkanten av manen bara så det ser lite mindre skabbigt ut även om det fortfarande är ojämnt (är den helt avkliad bitvis hade det ju knappt räckt att stubba annars) och sen tålmodigt väntat till vintern, då gör pälsen i manen att det ser lite jämnare ut. :angel:

Tycker min skulle få alldeles för mycket ponny-look med stubbman.

Ja gratis middag är ju inte fy skam! :)

Har själv stått och lagat mat två timmar idag (och det var bara lunchen :angel: ) att slippa det och få rida istället hade ju inte varit fel! :D (vill man äta väldigt billigt men ändå gott måste man laga mat. :S )

KL
Inflikar att jag är JÄTTEGLAD över mina fina pojkar! Lilleman har gått bredvid farbror två gånger med en ensam skakel på yttersidan, dvs inramad av skaklar, och han var så himla duktig! Lite rädd blev han när stöttingen gled och han blev klämd mellan båda skaklarna samtidigt, men det redde upp sig efter snabbt ingripande från både mig och farbror nordis (han fräste ifrån och jag smackade på framåt) och sen gick det hur bra som helst resten av tiden! :laugh: Jätteglad är han så fort man kommer ut i hagen och försöker få följa med in, märks att han tycker det är roligt att få följa med.

Farbror har blivit som förbytt sen han var hos tandläkaren. Plötsligt har han energi för tre hästar, är arbetsvillig av bara tusan, kommer travandes i hagen och är jätteglad hela tiden! Vad hände!? Han har varit så gudomligt fin att rida sista veckorna så det är inte klokt! Igår och idag var jag ut på barbackatur, och han gick som en klocka i ALLA gångarter! Han orkar inte bära sig riktigt än i galoppen, men bjöd på helt underbar ridkänsla de kanske tjugo sprången han orkade! I skritt och trav är han galet mjuk och fin i båda sidorna och har börjat flytta undan för skänkel utan problem åt båda håll. Idag tog vi vänster galopp på bara andra försöket! Jag är så förtjust i herrn som han blivit, den sura tråkiga gubben har försvunnit och kvar är denna underbara farbror! :love: Tänk vad ett tandläkarbesök kan göra!

KL

Börjat tömköra och ska börja köra en liten och söt shettis i stallet, så fått motivation att börja köra Dacke mer nu också. Har egentligen inte tid till andra hästar än Dacke nu då skolan tar så mycket tid och energi, men shettisen är så rolig att arbeta med att jag ska försöka hinna med ändå. Dackes motsats, arbetsvillig, full med energi och försöker hela tiden göra rätt. Dessutom är han riktigt söt. :)

Idag blev shettisens vagn lagad, så på fredag planerar jag premiärtur med honom. Funderar på att ta med Dacke på släp då, shettisen är ridskoleponny annars och inte van vid att vara ute ensam. Dessutom tror jag det skulle vara nyttigt för Dacke att tvingas gå i shettistempo. Då kanske han inser att det är tråkigt och gå långsamt och blir lite snabbare.. Eller så är det vara önsketänkande. :)

Oj, var det länge sen han var hos tandläkaren eller hade han bara haft otur? :o

Själv får jag nog korta ner mina intervaller till var 6:e eller 9:onde månad eller så, han hinner bli ganska vass längst bak på ett år som jag haft som intervall nu. (Samtidigt är man ju lite orolig att det ska tas för mycket på en häst som inte tänderna växer på längre.) Men det märktes ingen skillnad på honom nu sist i ridning eller hantering iallafall. :p Nästan så jag var lite besviken! Han har börjat kasta med huvudet ibland i protest när han vill rusa iväg framåt och jag säger ifrån. Det hade varit mycket mer bekvämt om det var tändernas fel och så * poff * borta efter att dom fixats! :devil: (Men pållen måste såklart få visa sina åsikter.)

Ja han är ju inte min, har honom på foder, och som jag fattat det hade inte ägaren kollat tänderna på honom nån gång de senaste två åren, vilket blir tre år eftersom han stått här i drygt ett. Så det var mycket galet med foderinpackningar som frätt på tänderna och vassa kanter och en stor grop där han helt tydligt bitit på bettet förut. Det syntes att det var sen gammalt då det vuxit upp i motsvarande käke, såg helkonstigt ut... Nu ville tandläkaren se igen efter tre månader bara för att se hur det utvecklas, men ägaren tvekade lite på kostnaden så vi får se... Jag ska ändå ha ut tandis för att kolla mina två så då är det ju lätt gjort att kolla Prinsen på en gång.

Jag är i valet och kvalet om jag kanske ska köpa honom. Jag får honom väldigt billigt isf... Men frågan är lite om han kommer trivas här i framtiden när de nuvarande unghästarna tar mer tid och han isf blir mer och mer åsidosatt. Men som han är just nu är jag så glad i honom så han får mer än gärna stanna! Svårt det där... Han funkar klockrent nu, men kommer han göra det sen också? Jobbigt läge...

KL

Igår var jag hos vet med Tähti. Och tyvärr fick jag samma diagnos som innan och hon är dessutom sämre. Kronisk kotledsinflammation och obrukbar som ridhäst och har ont 24/7. Utdömd av 2 veterinärer coh hennes resa börjar lida mot sitt slut:(

KL

Igår var jag hos vet med Tähti. Och tyvärr fick jag samma diagnos som innan och hon är dessutom sämre. Kronisk kotledsinflammation och obrukbar som ridhäst och har ont 24/7. Utdömd av 2 veterinärer coh hennes resa börjar lida mot sitt slut:(

Nej vad trist. Har följt er resa lite i tysthet och hållt alla tummar för att det skall bli bra.:( Hon är så häftig din Tähti.

Om du känner för honom lite extra i hjärtat så hade jag nog behållt honom om jag var du:love:

Åhnej! :cry: Usch vad tråkigt... :( Du har ändå gjort allt du kunnat för henne, fina flickan! *Styrkekramar*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur