Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!
Hihi!
Prinsen här hemma är lite tvärt om, nu är han ju helt förbytt, men som han var innan så var det inte så särskilt skoj att bli riden, men kom lokselen fram var han arbetsvillig så det bara skrek om det! Att stå stilla var inte alls populärt, men att dra var ju kanonkul! Det var så himla häftigt i somras när vi skulle dra hem en omkullfallen frötall. Delade den på sju meter och lade på en stock på stöttingen. Jag och sambon var lite skeptiska för den var ju jättestor och aptung! Dessutom uppförsbacke kanske 200-300 meter hem. Jag stod och höll i hästen medan sambon spände fast, sen backade vi undan, jag tog tömmarna och sa "Ja, då kör vi." Prinsen smööööög så försiktigt fram och liksom tyngde lite i selen varpå han tog ett steg tillbaka, vi hann båda två tänka "nehe, det gick inte..." också
PANG! Så slängde han sig fram - ryckte igång lasten och satte av uppför backen! Då var det tur att jag hade långa tömmar vill jag lova, jag var helt paff och fick springa ikapp.
Det var en så galet häftig upplevelse! Jag blir fortfarande alldeles lyrisk när jag tänker på det!
Det är så svårt att sätta ord på känslor, men satan i gatan vad det var HÄFTIGT! Snacka om äkta urkrafter! Har tyvärr inga bilder från det tillfället. Sambon filmade lite men har tagit bort filmen.
KL
Ska passa på att skryta över Prinsen lite mer.
I lördags gick han sitt första "dressyrpass" hemma på lägdan. Först lite runt spåret i kanten där han gick så underbart fint! Han tog vänster galopp på FÖRSTA försöket! Yeeey! Sen provade vi lite på planen (som är ganska liten så det blir mest som en volt). Där kom körhästen fram. Han hade jobbigt att spåra och gick i början hela tiden med rumpan innanför spåret och genade. Han förstod inte heller när jag bad honom ställa igenom och böja, men på slutet fick vi några bra varv åt båda håll! Ett litet steg i rätt riktning!
Sen var jag ut och galopperade idag, han var så himla pigg och glad! Återigen tog vi vänster galopp på bara ett fåtal försök och sista fattningen var på vår lilla galoppsträcka hemåt, och där taggade han till tusen och fattade vänster på första försöket från skritt!!! Iiiih vad jag blev glad! Duktig duktig häst!
Lilla Balder tömkörde jag i lördags med grimskaft igen. Själva den grejen gick bra. Han bryr sig inte om grimskaften alls mer än att han nån gång lyfte benen lite högre om han kom åt. Men just när vi var som närmast skoterleden som går förbi vår gård kom det en karavan med typ tio skotrar i rad.
Han blev jättestressad, jag gick fram och höll i så att han skulle få titta, men han roade sig med att stå på bakbenen och vifta istället.
Jag försökte behålla lugnet och bara stå stilla och hålla kvar honom på plats med "ptroo, såååjaa, luuuugn". Men när han varit väldigt nära att knocka mig ett flertal gånger så att jag kände vinddraget från hovarna blev jag faktiskt förbannad och rev ifrån, och plötsligt stod hästen still.
Så mycket fick man för att man försökte ta det lilla lugna. När hela ledet dragit förbi fortsatte vi. I allt det kaoset hade ju grimskaften trasslat in under magen, men han skrittade bara på utan att bry sig i att det låg i kors runt och mellan bakbenen och till slut hade det ju trasslat ut sig själv. Vi svängde in på planen för första gången också och gick lite åttvolter och tränade styrning, vilket gick super! Så han var förlåten sina balansövningar när vi kom tillbaka till stallet.