Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Sv: Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Söt liten shettis! Dacke ser fin ut också! Impad över att du kan ta kort och hålla tömmar och pisk samtidigt.

Kl
Har era hästar börjat fälla än?

Var lite knepigt att ta kort samtidigt, så blev sådär bilder. Lättare på Dacke än på shettisen dock då jag fick lov att stå lite på huk när jag knäppte på honom. :)

Dacke brukar börja fälla i mitten av januari, men har ännu bara börjat fälla några strån. Vet inte varför han är så sen i år, kanske för att han står på lösdrift nu och inte på stall?

Jag är ledsen, det är aldrig ett lätt beslut.
Dock kan det ibland bli tydligt att det är det bästa valet.
Man gråter ändå och är ledsen men förhoppningsvis kan man känna att man gör rätt.

I somras fick min underbara Betty vandra vidare. Beslutet togs under ett två timmar långt samtal med en av mina tränare som var hemma hos mig. Jag satt och tänkte tillbaka på de år jag ägt hästen och det blev väldigt tydligt vad jag var tvungen att göra. Så när tränare åkt hem gick jag in och ringde det där hemska samtalet och tre dagar senare var det gjort.

En av de tyngsta dagarna jag haft. Och jag vill fortfarande gråta när jag tänker på det trots att jag är helt säker på att beslutet var rätt och det inte fanns några andra alternativ. Det var bara en tidsfråga och när beslutet var fattat, var det lika bra att det blev över på en gång.

KL

Tack för alla komentarer. Beslutet var väntat men ändå så ville jag tro att det fanns hopp. Hade det varit en lugnare individ hade utgången sett helt annorlunda ut. Men som min pappa brukar säga. "Hon är ingen Volvo, hon är en Ferarri." Och en Ferarri behöver få känna vinden längs sin sida.

Sööt! :love:

Calvaro: Japp, full fart på fällningen! Eller det känns så iallafall, egentligen har det väl knappt börjat jämfört med hur det kommer bli! :crazy:

*KL*
Igår kom jag till skott och hoppade Rappe. Jag var med på en unghästhoppträning i somras, och utöver det har jag hoppat honom ett par-tre gånger, senaste gången i augusti.. Han har löshoppats ca 3(-4) ggr i vinter.
Iaf så hoppade jag (ensam) igår. Satte upp två småhinder som en liten kombination (ett galoppsprång emellan). Först var han pigg som tusan, han hade vilat 2 dagar (men går ju på lösdrift så hinner inte stelna till en massa), och så blev han glad när han såg hindrena.
Ibland blev det plockipinn, och ibland gick det riktigt bra Som högst blev det en kombination där ena var "det högsta på sockerbitarna" och den andra var 55 cm.
Han är ju en tung häst och unghäst så det blir lite svårt att hålla reda på benen och så (han har lättare för ett "ensamt" hinder). Det är som att hjärnan går i slow motion så han inte hinner ta in alla intryck och bearbeta dem, innan han ska ha fått ut informationen till fötterna

Idag skrittade jag ut på honom en stund så han fick mjuka upp lite, han var nog lite mör efter hoppningen. Jag ska motionera honom ett par pass den här veckan sen ska han vila ca 1,5 vecka för jag ska på utbildning med jobbet.

Hade med Lukas på westernkurs igår.
Han gick sååå bra!

Helt stadig i formen hela första passet, i alla gångarterna. Tappade inte formen i övergångarna.
Jobbade med tempoväxlingar och växlingar i voltstorleken i galopp. Lite galoppiruetter och lite byten som satt perfekt.
Lite piaff, lite tempoväxlingar och varierande grad av samling i traven.

Tränaren funderade på vad i all världen vi skulle hitta på till andra passet men jag hade förberett och hade med stångbettet så vi fick jobba lite med det. Precision, handhållning och så vidare. Krångligt för jag spänner "fria armen".

Lukas inte tillräckligt stark än för att behålla bärigheten när han blir utan stödet, utan måste styrketräna ännu mer - förstås.
Och det är ju vad jag håller på med i varenda ridtur.
Det är bara skönt att höra att man är rätt ute i det man gör.

Säger som Lydia, kul att det gick så bra!
En bra anledning till att prova annan typ av bett emellanåt, man brukar märka av dagsstatusen på ett annat sätt! :p
Spänna fria armen är ju hopplöst att lära av med. :crazy: Särskilt som det brukar vara högerarmen som man är så van att greja med! (framförallt utanför ridningen tänker jag)

*KL*
Vad roligt; nu har jag anmält mig till två körhelger i vår. Först är det en skogsdag hos Rappes inkörare, i mars. Det blir en heldag med timmerkörning!
Sen är det en helgkurs i april för Cecilia Kallander, ska bli spännande och nyttigt!

Rappe kommer vara så taggad vid skogskörningen för jag har bara kört timmer med honom en gång sen han kom hem från sin 2 månaders inkörning i våras :o

Vad roligt med skogskörning!

Skulle gärna prova på det, men behöver nog en häst mer större arbetsmoral än han jag har nu. Han gillar momenten där han ska stå still, men tycker bara det är onödigt jobbigt att dra tyngre saker än en vagn. :)

Hihi! :D Prinsen här hemma är lite tvärt om, nu är han ju helt förbytt, men som han var innan så var det inte så särskilt skoj att bli riden, men kom lokselen fram var han arbetsvillig så det bara skrek om det! Att stå stilla var inte alls populärt, men att dra var ju kanonkul! Det var så himla häftigt i somras när vi skulle dra hem en omkullfallen frötall. Delade den på sju meter och lade på en stock på stöttingen. Jag och sambon var lite skeptiska för den var ju jättestor och aptung! Dessutom uppförsbacke kanske 200-300 meter hem. Jag stod och höll i hästen medan sambon spände fast, sen backade vi undan, jag tog tömmarna och sa "Ja, då kör vi." Prinsen smööööög så försiktigt fram och liksom tyngde lite i selen varpå han tog ett steg tillbaka, vi hann båda två tänka "nehe, det gick inte..." också PANG! Så slängde han sig fram - ryckte igång lasten och satte av uppför backen! Då var det tur att jag hade långa tömmar vill jag lova, jag var helt paff och fick springa ikapp. :D Det var en så galet häftig upplevelse! Jag blir fortfarande alldeles lyrisk när jag tänker på det! :love: Det är så svårt att sätta ord på känslor, men satan i gatan vad det var HÄFTIGT! Snacka om äkta urkrafter! Har tyvärr inga bilder från det tillfället. Sambon filmade lite men har tagit bort filmen. :crazy:

KL
Ska passa på att skryta över Prinsen lite mer. :angel: I lördags gick han sitt första "dressyrpass" hemma på lägdan. Först lite runt spåret i kanten där han gick så underbart fint! Han tog vänster galopp på FÖRSTA försöket! Yeeey! Sen provade vi lite på planen (som är ganska liten så det blir mest som en volt). Där kom körhästen fram. Han hade jobbigt att spåra och gick i början hela tiden med rumpan innanför spåret och genade. Han förstod inte heller när jag bad honom ställa igenom och böja, men på slutet fick vi några bra varv åt båda håll! Ett litet steg i rätt riktning!
Sen var jag ut och galopperade idag, han var så himla pigg och glad! Återigen tog vi vänster galopp på bara ett fåtal försök och sista fattningen var på vår lilla galoppsträcka hemåt, och där taggade han till tusen och fattade vänster på första försöket från skritt!!! Iiiih vad jag blev glad! Duktig duktig häst!

Lilla Balder tömkörde jag i lördags med grimskaft igen. Själva den grejen gick bra. Han bryr sig inte om grimskaften alls mer än att han nån gång lyfte benen lite högre om han kom åt. Men just när vi var som närmast skoterleden som går förbi vår gård kom det en karavan med typ tio skotrar i rad. :cool: Han blev jättestressad, jag gick fram och höll i så att han skulle få titta, men han roade sig med att stå på bakbenen och vifta istället. :mad: Jag försökte behålla lugnet och bara stå stilla och hålla kvar honom på plats med "ptroo, såååjaa, luuuugn". Men när han varit väldigt nära att knocka mig ett flertal gånger så att jag kände vinddraget från hovarna blev jag faktiskt förbannad och rev ifrån, och plötsligt stod hästen still. :devil: Så mycket fick man för att man försökte ta det lilla lugna. När hela ledet dragit förbi fortsatte vi. I allt det kaoset hade ju grimskaften trasslat in under magen, men han skrittade bara på utan att bry sig i att det låg i kors runt och mellan bakbenen och till slut hade det ju trasslat ut sig själv. Vi svängde in på planen för första gången också och gick lite åttvolter och tränade styrning, vilket gick super! Så han var förlåten sina balansövningar när vi kom tillbaka till stallet. ;)

Rappe tycker att det är roligt att dra "allt" (han är körd med olika skogskälkar, rockard, fyrhjulig vanlig vagn, tung åtthjulig skogsvagn, släde, harv mm hos inköraren).
När han drar timmer så har han lite bråttom när han går tomme.

Skönt att ni har så arbetsvilliga hästar, måste underlätta endel. :)

Dacke är väldigt energisparande och gör väl helst så lite som möjligt. Drar man hem träd till hagen och det blir lite tungt så stannar han direkt och tittar bakåt på en, första och andra smackningen svarar han på genom att titta lite extra på en, men på tredje smackningen så brukar han oftast långsamt kunna börja röra sig lite framåt. Men stor tveksamhet dock..
Man kan inte annat än att fnissa åt honom då, för han har sånt roligt och uttrycksfullt beteende. :)

Han är underbar på alla sätt och vis och jag skulle inte vilja att han var annorlunda för han är egentligen allt min drömhäst är, även om jag ibland kunde önska att arbetsmoralen kunde vara lite högre..

Säger som Lydia, kul att det gick så bra!
En bra anledning till att prova annan typ av bett emellanåt, man brukar märka av dagsstatusen på ett annat sätt! :p
Spänna fria armen är ju hopplöst att lära av med. :crazy: Särskilt som det brukar vara högerarmen som man är så van att greja med! (framförallt utanför ridningen tänker jag)

Inte sant.
Inom western får man själv välja vilken tygelhand man ska ha. Jag har valt att använda vänster hand som tygelhand - om jag skulle få för mig att börja kasta lasso.
Jag försöker göra mig själv medveten om spänningarna i fria armen och korrigera men det är knepigt när jag koncentrerar mig på något annat som ridväg, tygelhandens läge, hästens eftergift för att vara jättesnabb att själv ge eftergift, och så vidare. Och när jag koncentrerar mig, åker gärna axlarna upp. Attans.

Jo, det blir skillnad. Själva bettet är Lukas fullt till freds med, men skillnaden mellan lätt kontakt med tränsbett via raka tyglar jämfört med hängande tyglar på stång är lite för stor än så länge för att han ska hålla ramen. Så läxan är att fortsätta med "mer av samma" det vill säga fortsätta styrketräna, och då och då släppa tyglarna allt mer med bibehållande av ramen. Vilket är helt i linje med den plan jag själv lagt upp för träningen.
Jag har också tänkt mig att långsamt länga formen lite och lägga ner huvudet lite mer men jobba med att hålla kvar rygg och ben för att hamna i en mer typisk westernform fortfarande i den samlade galoppen. Det kräver en hel del av pålle!

Men det är som med all träning: det är ett långtidsprojekt och det är viktigt att hålla den tanken i huvudet.
Tränaren kommenterade också att jag inte får räkna med att det kommer att märkas så mycket förbättringar nu på ett tag för jag har antagligen hamnat på en "utvecklingsplatå" där jag behöver jobba vidare ett tag innan jag kan "höja ribban" ytterligare.
Mycket kloka ord som man behöver komma ihåg många gånger gällande i stort sett alla hästar.

Det var roligt också att mamma till ägaren till KWPN-hästen som jag tränar var med och tittade. Jag har känt mig lite frustrerad över ridningen på KWPN eftersom jag känner att jag inte riktigt får hästen med mig. Inte så konstigt: hästen är van att endast ha en ryttare och nu kommer en annan människa och vill bestämma och hjälperna blir givetvis lite annorlunda än vad hästen är van. Så jag har känt att träningen av KWPN inte gått så bra.
Då är det väldigt trevligt för mig att kunna visa upp hur jag egentligen kan rida på min egen häst vilket är betydligt bättre än det som syns på KWPN.

Rappe hade kunnat få vara liite lugnare vid timmerkörningen men det skulle han säkert bli om man jobbade regelbundet i skogen.

Klart man kan välja hand, men som du säger så om man har en praktisk anledning till att rida på en hand är det ju högern man vill ha fri till svärd, lasso, lans, flagga eller vad det nu kan vara! :) Dessutom är vänsterhanden bra för att den är känsligare. Mer oförstörd. Beroende på om man är höger- eller vänsterhänt såklart! Hade varit värre att råka spänna den handen man använder i onödan än den man har fri. Kanske är det lättare om man faktiskt har något i högerhanden, finns ju dom som rider med spö i fria handen av den anledningen. :p

Utvecklingsplatåer, prov på hur pass "tro" man har på sin plan och på tålamodet! :D

Utvecklingsplatåer, prov på hur pass "tro" man har på sin plan och på tålamodet! :D

Och bara därför lyckades jag komma åt Lukas ännu bättre i vänster galopp (hans svaga) på gårdagens ridtur. Valde att jobba lite i galoppsluta, och när jag rätade upp framdelen på bakdelen, fick han med sig kroppen helt och samlingsgraden i rakriktad galopp ökade liksom bärigheten och tygelstödet blev helt onödigt för ett par steg.
Hurra, ett verktyg till för att nå längre!

Jag blir så imponerad av Rappes psyke! Idag körde vi för första gången sen i höstas (bortsett från att vi tolkade en stund i december). Han stod lugnt stilla vid anspänning mm, och jobbade på så bra när jag lotsade honom ut från parkeringen i tung snö, mellan snövallar etc och sen vidare ett par varv runt gården. Både Rappe och jag var alldeles lyckliga efter körstunden! ♥ (måste dock fixa draglinorna till nästa gång, de gamla är för långa och de nya behöver hake vid svängeln för att bli lagom långa).
Tyvärr vågar jag mig inte iväg på "större vägen" med min vagn när det är snö och is, för den har så mkt backar och man får bilmöte rätt ofta (dolda kurvor mm). Men nu kunde jag inte hålla mig från att köra längre så det fick bli ett par varv runt gården, och nu ska han vila 1,5 vecka.

18250_10151361845269635_141696318_n.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka