Nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluffagget
  • Startdatum Startdatum
F

fluffagget

hej det har varit många diskutioner om nordsvenskar!!!
Och det är väldigt många som skriver Bruks nordis!! Men när man hör Nordsvesnk då tänker man på på bruks nordsvensken och inte travarna!! eller har jag fel travarna borde kalla sig för kallblodstravare!! :rofl:

Själv tänkte jag alltid på bruksnordis när någon sa Nordsvensk.. Men har numer förstått att många säger enbart Nordsvensk om nordsvenska travarna...

Jag har ingen aning, jag har bara sett en nordsvensk IRL en gång. Den var hårig och hade lite felställda ben, men annars var den väldigt söt. :)

Jag har oxå tänkt mycket på det där. Jag har en Nordis "bruks" men han är lättare i typen än dom grövsta bruksarna :D

O jag håller nog med att jag tycker travtypen borde kallas Kallblodstravare... För säger nån Nordsvensk tänker jag direkt på bruksnordisarna....

Men de e min mening ;)

"....travarna borde kalla sig för kallblodstravare."

Du har så rätt så! :D

Nordsvensk travare finns inte, rasen heter kallblodstravare och inget annat. Däremot finns fortfarande benämningen nordsvensk brukshäst.

Immer

det känns bra att det är några som håller med iallafall!! har ni nordsvenskar hemma vem e dom efter?? kram

Lina 21629
(Nordsvensk Brukshäst)
e.Tall 1645 u.Fortuna
ee.Mod 1602 eu.Sonny 17294
ue.Salix 1642 uu.Tuna 20084

Det finns ingen lag som förbjuder namnet nordsvensk travare.
Jag brukar alltid säga att jag har en nordsvensk brukshäst för att undvika missförstånd. Folk i allmänhet tänker nog på travhästen om man talar om nordsvensk.
Läser man hästannonser kan man nog räkna med att de flesta nordsvenskarna är travare.
Kallblod är inte en ras.

Kallblod är inte en ras. Självfallet inte.
Men kallblodstravare är en ras.

Och eftersom många har svårt att skilja nordsvensken och kallblodstravaren tar jag alla tillfällen i akt att förklara hur det ligger till. :D

Immer

Jag förstår om de som har den som ridhäst hellre kallar den nordsvensk än kallblodstravare.

Jag tänker på nordsvensk brukshäst när jag hör ordet nordsvensk.

För mig heter den andra typen kallblodstravare, som den hetat ett antal år.

Jag förstår inte varför vissa folk som har kallblodstravare inte kan kalla sina hästar för det, även om de i huvudsak använder hästarna som ridhästar.

Är det skämmigt att ha en kallblodstravare? Tycker ni som kallar era kallblodstravare för nordsvenskar att det är nedvärderande att kalla sin häst "
travare". Det är ju just en travhäst den är framavlad som.

Men om man läser i den ganska gamla boken "Hästen som hobby" så står det Nordsvensk travare och Nordsvensk brukshäst...

Som sagt var, förut tänkte jag alltid på bruksnordisarna men som någon annan sa.. Om man ser en annons om Nsv till salu så är det ofta en kallblodstravare....

När min far var liten så hade de en Nordsvensk som de använde i skogs- och lantbruket... Jag trodde i många år att det var en bruksnordis då han bara pratade om hästen som en Nsv men senare har han berättat att det var en kallblodstravare, alltså de sa nsv travare.. Min farfar tyckte att bruksnordisarna var för stora så han hade hellre travvarianten....

Själv har jag en bruksnordis

Min kallblodstravare är ridhäst och har alltid varit det. Hon har aldrig varit körd/travtränad och hon var inte ens registrerad när jag köpte henne som nioåring.

Jag skulle aldrig drömma om att kalla henne för nordsvensk - hon är kallblodstravare och inget annat. Jag är mycket stolt över henne och vill gärna göra reklam för rasen.

Immer

Som jag svarade cowboy, så är jag stolt över min kallblodstravare. Tycker faktiskt det är ganska kul att berätta att denna häst - med sin smidighet och lätthet i samling - är en travare... :D

Immer

Är det ingen som andvänder sina nordsvenskar i jordbruket eller i skogen!! e d bara vi som gör det hemma??? :confused:

Aha skoj :) grattis :banana:
Min gamla dam är B-premierad :D
Vad heter eran nordis?

Vi har inga såna redskap för att arbeta med häst i skogen. Vi har inte tid heller.
Men pållen har gått i skogen hos tidigare ägaren :idea:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka