Nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluffagget
  • Startdatum Startdatum
Inte än men vi håller på att köra in honom så smått.. Hittills har han bara fått dra timmerdoningarna utan någon last.. Så småningom så ska vi väl lasta på nån mindre stock, för det är tänkt att använda honom i skogen samt i jordbruket... :)

Det finns även en tråd som handlar om detta..Brukskörning tror jag att rubriken är :confused: :)

(Han har bara hunnit dra doningarna 2 eller 3 gånger hittills och jag tar det väldigt lugnt för att det inte ska bli fel)... Har bara tömkört honom sista halvåret men ska prova att koppla på doningarna idag eller i morgon igen..

Jag vill kalla min häst för nordsvensk travare därför att det är genetiskt sett en nordsvensk häst med samma ursprung som en nordsvensk brukshäst. En kallblodstravare skulle ju lika gärna vara en shire travare för en som inte begriper.
Jag är ju stolt över att ha en inhemsk helt fantastisk hästras.

Herre jisses!

Vet du överhuvudtaget NÅGONTING om kallblodstravare? Som kallblodstravare räknas svensk, norsk och finsk kallblodstravare.

Var i all världen får du Shire ifrån?

Har kallblodstravaren samma ursprung som den nordsvenska brukshästen? Ja, men det var för fyrtio (40) år sedan. Sedan dess har det hänt en hel del.

Immer

Det skiljer nog lite inom landet. I norra delen där man tävlar med kallblodstravare är det nog mera vanligt att tala om nordsvensk travare.
Jag hoppas att det inte har blandats in annat blod i någon av raserna under de 40 år raserna varit skilda åt. Travhästarna har kanske bättre koll på aveln än brukshästarna.

herre jisses själv

Jag skrev shire som ett exempel på kallblod.

Den finska travaren har överhuvudtaget ingen släktskap med norsk och svensk kallblod. Men i norge har man samma stambok på bruks och trav. Som alltså korsas med varann. Sedan avlas dom in i både bruks och travnordisar i sverige.
Min nordis har mest norskt blod, så jag borde kanske säga dölehäst om honom.

Börjar inte det här bli fånigt. Jag har en nordsvensk travhäst. Jag är mycket stolt över att han är travhäst. Har till och med funderingar på att prova starta honom.
Men han är också nordsvensk häst och det är jag jättestolt över.

Guuud,vilken snygg häst!!!Så ska en nordis se ut.Vi har en sk bruksnordis i stallet och den ser typ ut som en mammut eller nåt,fast ganska söt iof.

Vem har påstått att den finska hästen är släkt med svensk och norsk kallblodstravare? Inte jag.

Jag skrev att det finns tre sorters kallblodstravare, nämligen den finska hästen samt svensk och norsk kallblodstravare. Alltså finns det inte det minsta risk att någon ska tro att en shire är en kallblodstravare.

Menar du på fullt allvar att man kan betäcka ett svenskt kallblodstravarsto med en norsk tungdöle och registrera avkomman som renrasig nordsvensk/döle eller som renrasig kallblodstravare? Det har jag svårt att tänka mej.

Om jag låter en nordsvensk betäcka mitt svenska kallblodstravarsto kan jag registrera avkomman i FNH (Föreningen för Nordsvenska Hästen), men den får inte "fullgoda" papper.

Immer

Tack för komplimangen. Och jo, hon ser visst ut som en nordsvensk, fastän hon är kallblodstravare. :D

Immer

Nej, men på de 40 åren har man ändå avlat i en helt annan riktning vad gäller kallblodstravaren jämfört med bruksnordsvensken.

Immer

Dessutom är det väl tillåtet att utan knussel avla in åtminstone norsk kallblodstravare i dem? Det blir ju en helt annan ras då.
Tycker det är dumt att diskutera om vi skall kalla det för nordsvensk travare elller svensk kallblodstravare, frågan är ju helt irrelevant, det heter helt enkelt svensk kallblodstravare varför säga något annat?
Men jag kan ju börja diskutera om fjordingen borde kallas för vestlandshäst eller något istället och hävda att det är min rätt att kalla den vad jag vill, sen att det inte är rätt det kan jag ju strunta i :crazy:

Den svenska och den norska kallblodstravaren kan korsas och avkomman blir en renrasig kallblodstravare. Om den sedan blir svensk eller norsk beror på vilket land den föds och registreras i.

Min egen kallblodstravare har en norsk pappa och en norsk morfar. Hon är dock född i Sverige av sin svenska mamma och därför är hon en svensk kallblodstravare. :D

Skönt att du håller med om att det heter kallblodstravare och inget annat! :bow:

Immer

de där me att nordsvensk travare inte finns borde du nog kolla upp lite noggrannare kallblodstravare är bara en annan benämning (dock ej korrekt) så att folk som kollar in Järvsöfax mfl. på tvn fattar att det är en travare för de har ingen aning om vad en nordis är för nåt (går det att äta?)

Helena

Hur i all världen kan man haspla ur sig ett sådant påstående? Vill du vara vänlig och berätta vad du har för grunder för ett sådant uttalande, tack! Det var något av det dummaste jag hört på länge.

Om inte benämningen kallblodstravare är korrekt, så är min hästs registrering alldeles åt helsike. Hon är nämnligen registrerad som svensk kallblodstravare i den tredje stamboken hos STC. Nordsvenska hästen har hon inte det minsta gemensamt med, och de registreras för övrigt i en helt annan förening, FNH (Föreningen för Nordsvenska Hästen).

Här kan du läsa om nordsvensk respektive kallblodstravare:
Aftonbladet

Svehast

(Räcker inte det kan du använda en sökmotor, t ex AltaVista och söka på de två skilda raserna. Du får massor med träffar.)

Immer

Givetvis är kallblodstravare den korrekta benämningen men det innebär ju inte att alla andra benämningar är felaktiga eller otillåtna. Den tidigare benämningen nordsvensk travare är fortfarande vanlig.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka