Nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluffagget
  • Startdatum Startdatum
Otillåtna är de inte, vi har talfrihet i Sverige :angel: Men fel är det! Om det hade hetat Nordsvensk travare hade vi inte kunnat avla in andra raser i dem och ändå räkna dem som "renrasiga". Jag gillar tex. inte att folk kallar sina fjordkorsningar för fjordingar och det innebär inte att jag inte tycker om deras hästar. Jag gillar bara inte att man sätter fel namn på saker och ting, det finns ju ingen anledning att kalla saker för något de inte är...
Alltså är det felaktigt att kalla den för nordsvensk travare eftersom den inte längre är en nordsvensk eftersom vi i c:a 50 år utan samvete har avlat in andra kallblodsraser i den :)

Det kanske inte finns nån nordsvensk häst då för redan från början användes ju norska hingstar i aveln. Det är ju så att dölehästen och nordsvensken har mycket gemensammt.En nordsvensk efter en dölehingst är inte en korsning. När en dölehingst premieras i Sverige blir han en nordsvensk.

Nej, skall man hårddra det kan man inte ens kalla den för inhemsk ras vilket många är väldigt stolta över :crazy:

Till Immer:

Jag har blivit ombedd av en person som är duktig på nordsvenskarnas härstamning att föra den här debatten vidare.

Jag citerar:

Du påstår att din kallblodstravare inte har något gemensamt med nordsvenskar.
I härstamningen på din häst förekommer Junius 1478, Solo 1026, Glans 1361 och Junger 1318, alla fyra godkända hingstar i den nordsvenska aveln. Det finns inte mycket av dem i bruksaveln men ett exempel är Marre 1928 som har Junger längre tillbaka i härstamningen.
Du har rätt så tillvida att de är travare men att säga att kallblodstravare inte har något med nordsvensk brukshäst att göra är lite magstarkt.

Jo, naturligtvis härstammar hon ur dölehästen och nordsvensken! Det är dock såpass långt tillbaka i tiden - och sedan 60-talet finns det ENDAST kallblodstravare i hennes stam.

Om man resonerar som du så är alla halvblod t ex fullblod, araber eller ostpreussare - eller hur? :D

Immer

Hejsan allihopa!

Oavsett vad vi kallar dem är både Döle, nordsvensk bruks och den skandinaviska kallblodstravaren de sista resterna av den större lanthästen. Till en stor del är det samma genpool. Och om inte travfolket börjat korsa in varmblodstravare i "hemlighet" på 1950-talet hade vi fortfarande antagligen haft "en"stambok.

De sista resterna av den skandinaviska mindre lanthästen
är Gotlandsrusset och Nordlandshästen.

Fjordhästen kommer någonstans mitt emellan! :).

I stället för att bråka om exakt vad saker och ting ska kallas kanske vi skulle vara glada att dessa underbara hästar FORTFARANDE mot alla odds FINNS KVAR!!!!! :D

/Kung Tulle

Jag instämmer också i att vi ska vara glada att de finns kvar, men jag tycker fortfarande att man ska kalla saker och ting för deras rätta namn.

Förresten, var det inte du som åkte och tittade på en utannonserad nordsvensk, som visade sig vara kallblodstravare? :confused:

Immer

Inte mitt resonemang. Jag skulle bara föra debatten vidare.

I så fall skulle väl nordsvensken varit fullblod eftersom det var en importerad fullblodshingst, Odin, som många döle och nordsvenskar går tillbaka på allra längst bak i stammen.

Okej, inte ditt resonemang. :)

Nordsvensken (och kallblodstravaren) är ju faktiskt fullblod, det vet ju både du och jag som har varsin! :D

(Detta liknar ju nästan travardiskussionerna, där varenda elithäst som har en 64-del travarblod faktiskt ÄR travare. :D)

Immer

Jag åkte aldrig ens och tittade eftersom hästen stod i Gävletrakten och jag bor i Skåne. Litet långt för en enda titt!

Säljaren gick ner till 7000:- och då började han vara intressant TROTS att det var en häst som blivit illa behandlad innan. Men sedan kröp det fram att han var kallblodstravare (eller vad vi nu ska kalla det! ~evil grin~) och då vart det inte lika förmånligt. Dessutom fick jag reda på diverse som gjorde mig tveksam om det överhuvudtaget skulle gå att köra hem honom i transport.

Jag var beredd att köra upp och ta honom obesedd då jag fortfarande trodde han var en bruks...men ägaren strulade och grejade och ville inte ens ge en vag vägbeskrivning. (Dvs jag kunde inte ta fram en karta och räkna ut vad det skulle kosta att köra dit och hem med släp).

Vore intressant att få reda på vart han hamnade i slutändan, hästen hette Tulo.

/Kung Tulle

vår nordis är travare. Det är inget fel på honom!man borde kalla dom fd kallblodstravare eller kallblodstravare beroende på om han körs.
tack för ordet :bow:

Min kallblodstravare är kallblodstravare, även om hon aldrig gått på travet eller ens varit travtränad. :D

Immer

jag har en kallblodstravre
Ols Jan
1991
e: troll jahn u: baus pärla

Håller med dig Immer :)

Men om dom nu är fullblod, varför heter det då kallblods travare?

Jag håller verkligen med dig :rofl: om man inte har börjat tänka på vår hemras så som du sa skulle den och alla dom nordsvenskar och Dölehästar och kallblodstravare finnas ida.
Jag har en bruknordis jag och bara avgudar henne!!!!
Kjamen på er alla nordis älskare :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka