Nordsvensk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluffagget
  • Startdatum Startdatum
Här kommer ytterliggare en synpunkt från personen som jag tidigare citerat här i tråden.

Än Lindar, Bjontind och Isvind då, som har använts en del i bruksaveln de senaste åren? Lindar har travblod i andra generation och de andra bägge i tredje. Även andra norska hingstar har haft trav i sig men då på längre håll. Hur betraktar ni dem? Är de godkända i bruksaveln är de naturligtvis brukshästar men blir det inte lite konstigt när det inte går att göra med "svenska" travare. Är det att korsa raser när man betäcker en travmärr med en brukshingst?

Jag tycker inte kallblodstravare är ett bra namn, nordsvensk travare talar bättre om vad det är för något. Jag tror att nordsvensk travare är mer inarbetat som namn. Jag förstår också att det är lätt att blanda ihop begreppen och därför är det bra med olika namn.

Oj, jag visste inte att bl a Isvind har såpass mycket travarblod i sig. Märkligt att FNH godkänner dem.
(Jag tänker på den sure gubbe, medlem av FNH:s styrelse, som jag pratade med häromåret när jag hade problem med att ingen ville registrera min då 11-åriga kallblodstravare. Jag förstod att hon naturligtvis inte kunde registreras som brukshäst, men tänkte att FNH kanske kunde ge mej ett råd om vart jag skulle vända mej. Gubben bara fräste till i telefonen, sen röt han "sådana där befattar vi oss inte med" och slängde på luren....)

Men det är ju kul om "gränserna" suddas ut, både kallblodstravaren och brukshästen har ju underbara egenskaper var för sig. Jag funderar på att ev betäcka min kallblodstravare med en brukshingst.

Immer

Visst är det underligt att vi kan använda norska hingstar med trav i men inte godkänna svenska hästar där trav är inblandat? Om du tar ett föl på din kallblodstravare, vad kommer du säga att det är då? Nordsvensk, då fadern är brukshäst och där den måste registreras, eller en korsning?

jag har en kallblodstravare. och de heter ju kallblodstravare, inte nordsvensk travare som vissa använder och förkortar. de står ju faktiskt registrerade som kallblodstravare. :banana:

Fölet kan ju, efter vad jag förstått, registreras hos FNH. Inte med "fulla papper" dock.
Tja, jag hade nog sagt att det var en korsning. :D

Immer

Men om man har en häst som är registrerad som "Nordsvensk travare" då? De hette faktiskt så tidigare och det finns en hel del som fortfarande lever.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka