Nör man fött barn blir man allvetande

Lenis

Trådstartare
..eller? Är det bara jag som hör och ser så vansinnigt många som upplyser blivande/nyblivna mammor, och mammor öht, om hur de ska göra och inte ska, vad bebis ska göra o inte ska, och hur kroppen "ska" bete sig under en graviditet? (Inte vårdpersonal eller dylikt alltså utan grannen m fl.) Tänker osökt på reklamen för Danonino eller vad den heter, yoggin där en mamma sitter på en bänk och ska ge sina barn yoggi varpå mamman bredvid lägger sig i för att hon inte anser det vara ok mat.

Jag jobbar ju inom vården och har tröstat många mammor nu som kommer in på extra ultraljud etc, för att andra mammor upplyst kvinnan om att hennes mage är alldeles för liten/stor/konstig form osv. Massa ångest för mamman som kommer in och bebis mår utmärkt. Hur tänker man då? Vem upplyser en blivande mamma om att hennes mage är sjukligt liten/stor? (Kan tänka mig det är lätt att säga något utan att mena det och att alla säkert inte sagt att det är onormalt utan bara kommenterat storleken, så försöker numer akta mig noga för att kommentera sådant.)

Har nyblivna mammor i bekantskapskretsen som fått skäll från andra mammor ang allt från hur ofta bebis ska badas (buden går från "inte alls i början" till "varje kväll", lätt att följa dessa råd, eller..) till hur långa promenader med barnvagnen bebis tål till.. ja jag vet inte vad.

Lite ostrukturerad tråd kanske, men känner ni igen er i det här? Har ni fått höra en massa om hur det "ska" vara och hur man "ska" göra eller har det mest varit vänliga tips? Och hur tacklar ni besserwissermammorna? Jag är ju inte där riktigt än att jag behövt hantera det men det kommer ju snart förhoppningsvis och jag är rädd jag kommer antingen fräsa av de som säger sånt här, eller än värre, bli orolig och tvivla på mig själv och bebis.

Sv: Nör man fött barn blir man allvetande

Ja. Jag är gravid (BF idag faktiskt).

I det här avseendet är jag glad att jag haft en så pass jobbig graviditet som jag haft, för jag har sluppit träffa så mycket människor. :angel:

Men magen har varit liten, magen har varit stor (sagt av samma människa med en veckas mellanrum dessutom). Många har velat berätta om sina förlossningar, vilket jag absolut inte har något som helst intresse i (kan vara för att jag ser det som en personlig sak och jag skulle inte berätta om min förlossning för personen i fråga).

Har fått höra att en förlossning alltid tar minst 24 timmar för en förstföderska och jag har fått höra att jag som är så smärt och smidig (jo tjenare, det är jag verkligen) kommer få en superenkel och snabb förlossning som går jättefort (som att det spelar roll överhuvudtaget) så vi kanske inte hinner in till förlossningen (10 mils resa). Vad peppad man blir! :grin:

Nu är jag ganska lugn som person och stressar sällan upp mig, så det är inte mycket i det avseendet som biter på mig. Men trött blir jag ändå.

Den enda jag egentligen litar på i alla frågor angående graviditet, förlossning och "barnaskötsel" är min svägerska. Hon har nyligen gått igenom det (två gånger dessutom) och har det i färskt minne. Hennes två ungar utvecklas fullt normalt och vi har mycket likadana värderingar i barnuppfostran. :)
Andra personer sållar jag och väljer vad jag vill lyssna på. ;)

Det handlar nog inte bara om gravida kvinnor, jag tror man träffar på såna människor överallt i livet. Det finns många människor i samhället som dels är ganska korkade och dels har växt upp på ett helt annat sätt än en själv. Man får, precis som med allt annat i livet ta saker med en nypa salt och om man är orolig får man googla eller prata med någon som vet.

Jag undrar om det inte handlar om att vi vill ha mer och mer kontroll och experthjälp och bara verkar bli räddare och räddare? och på ett sätt är det väl bra, dagens i af medelklass-föräldrar letar ju efter info överallt om hur de ska uppfostra sina avkommor. Och jag tänker väl att kunskap aldrig är fel, men förmågan att sålla bort och lita på sig själv kanske inte är så stor? Jag tycker det är ett intressant fenomen. Å andra sidan tycker min föräldrageneration (40-talister) är fullkomligt gräsliga med sina expertråd. De är verkligen auktoritära, men jag kanske har råkat ut för puckon, vad vet jag.

Jag har aldrig varit gravid själv men har flera på mitt nuvarande jobb som är gravida och/eller har barn. Och jag blir alldeles mållös när jag hör hur vissa talar till de som är gravida med sitt första barn! Till exempel hörde jag bara häromdagen hur en tjej frågar en av de gravida hur långt gången hon är. När hon svarar att hon är i vecka X så säger tjejen "Vaaa? :eek: Är det sant??? Vad enorm du är i såna fall! Så där stor var jag inte ens när jag skulle in och föda!". Alltså, jag är inte gravid själv men jag kan bara tänka mig hur det sved att höra (det är dessutom en kvinna som har haft lite problem med att hålla vikten tidigare).
Överlag är det mycket sånt på mitt jobb och det är väldigt många som tjatar på mig om att "är det inte dags snart för dig?". Fattar inte att vissa verkligen inte har några gränser.

Tycker inte bara det är mammor som är så, har en ganska dryg pappa på mitt jobb som har en tvååring hemma. Han har talat om för mig heeeela graviditeten hur jobbiga gravida kvinnor är och hur synd det är om männen. Både jag och sambon är ganska trött på hans gnäll ;)

Men I get your point. Jag stänger av öronen och säger "jaja" och ser lagom ointresserad ut när folk talar om för mig hur det ÄR och vad jag SKA göra. Sen att folk har tips är ju en annan femma men att tvinga över sin tro på någon annan, nä, jag orkar inte.

Det handlar nog inte bara om gravida kvinnor, jag tror man träffar på såna människor överallt i livet. .

Jag har aldrig fått så många:

"Så här är det ska du veta.."

som jag fått sedan jag blev gravid. Det är allt från hur stor mängd man rent fysiskt kan äta som gravid till hur jag kommer att må efter förlossningen för att inte tala om hur många spjälsängsskydd jag behöver (bebisar gör ju inget annat än kaskadkräks och förresten så kommer den (bebisen) inte att vilja ligga i spjälsängen heller för den är för stor och hård och karg iförhållande till vart bebisen kommer ifrån .... (varför finns det ingen smiley som kräks?)

Värst tycker jag dock att de som ska lyfta fram alla negativa aspekter av småbarnstid/amnign/förlossning är....

Jag har nog haft tur då för jag har inte mött något sånt alls. Det enda som är åt det hållet är att jag inte borde rida som hög-gravid pga av olycksrisken.

Till viss del känner jag igen mig, men samtidigt vet jag att jag var mer känslig för tips/råd när jag var gravid och precis hade fött dottern. Jag tolkade mycket av det som sas som rena förmaningar, men egentligen kanske det bara var råd/tips i all välmening?

Men visst en hel del överlägsna förmaningar har man allt fått höra, mest från lite ytligt bekanta faktiskt ( och här på buke :p).

Min dotter är 3 månader nu och det var först för ett par veckor sedan som jag helt enkelt bestämde mej för att jag hädanefter alltid, alltid framförallt ska lita på mej själv, min egen kunskap och min magkänsla. Före det lyssnade jag, läste och funderade alldeles för mycket på vad alla runtomkring sa, även sånt som sades i all välmening. Jag var verkligen jättekänslig för socialt "tryck", något jag blev förvånad över hos mej själv eftersom jag inte har den bilden av mej som person sen innan, det var något som kom med att jag fick dottern. Som gravid fick jag ju förstås höra grejer om magen etc men det funderade jag inte så mycket på, då gick jag min egen väg - som jag brukar.
För visst har nästan alla åsikter och vissa, inte bara mammor, framför dem verkligen helt otroligt klumpigt, ibland verkar det som om folk verkligen är ute efter att "sticka andra i sidan" eller sätta griller i huvudet på nyblivna föräldrar och gravida.

Måste förresten tillägga att min dotter sedan jag tog det där beslutet (eftersom jag märkte att jag inte mådde bra av det, blev väldigt förvirrad och litade verkligen inte alls på min egen känsla i princip med någonting) har varit mycket nöjd och harmonisk. Hon har varit en förnöjsam bebis hela tiden egentligen men det har helt klart märkts skillnad sedan jag helt enkelt bestämde mej för att sluta vända och vrida på mej själv så förbannat utan liksom lita på att magkänslan är rätt.

Jag klarar inte av att folk ska tala om för mig hur min graviditet ska vara eller vad jag har att vänta mig, däremot pratar jag gärna om vad man kan vänta sig eller vad som är vanligt eller hur det varit för andra. Men då ska det vara en dialog, inte en föreläsning.
Varje persons upplevelse är individuell och ingen kan tala om för mig hur jag kommer att må, reagera eller tycka när barnet är fött. Jag tror min attityd märks, iaf IRL, för det är inte många som säger nåt. Däremot över nätet, på buke främst, så är jag innerligt jävla trött på:

"vänta du bara... :D"

Jaha. Och. Är du synsk eller...

Värst är faktiskt rel. nyblivna småbarnsmammor som vill komma med "expertråd" när det gäller barnvagnar och gud vet allt.

Ja oj vad jag fick höra mycket som gravid :crazy:

Alltifrån att jag förstörde mitt liv till att jag aldrig skulle klara av det utan att mitt barn skulle be mej dra åt helvete och bli en värsting :grin:
Jag var sjutton år då och fortfarande, 21 år senare kan jag känna frustrationen och ilskan över alla dessa som satte sig på sina höga hästar och dömde mej.

Jag fick höra att jag var fet, att jag aldrig skulle bli lika smal igen, att jag aldrig skulle klara av att amma, att jag utsatte mitt barn för fara eftersom jag inte var i ideal ålder för att föda barn, att jag och pappan skulle gå skilda vägar innan bebis var född, om jag visste vem pappan var osv. osv.

Jag fick också höra att den blivande pappan var enormt snäll som kunde tänka sig att passa sitt barn, dvs vara föräldraledig. Det såg jag som självklart vi var ju två!

Sedan alla tips och råd om hur man skulle amma, hur man skulle bada bebis och hur ofta, att man skulle göra si och så och inte göra si eller så. Absolut inte låta bebis sova hos en utan de skulle sova i egen säng punkt slut.

Jag var ju som sagt ganska ung och jag var enormt orolig för att förlora mitt barn då jag hade fått missfall tidigare och allas ord gjorde ont. Jag har därför alltid varit väldigt försiktig med vad jag sagt till blivande/nyblivna mammor. Jag ger aldrig råd utan att folk verkligen frågar efter min åsikt eller hur jag gjorde. Men frågar folk och verkligen vill veta så delar jag gärna med mej :)

Kan tänka mig att det är mycket värre att vara ung mamma än lite äldre när det gäller sånt här.

det är nog den "äldre generationen " som är dessa rådgivare, med mitt första barn som är född 98 fick jag höra av min fd svärmor som idag är i dryga 65 års ålder att

1: bebisar SKALL ammas var 4 timme :crazy: och därimellena så ska dom sov

lärde mig ganska snabbt att så var ju icke fallet och tre "normala" flickor har jag fått

jag har en arbetskamrat som är gravid och gissningsvis så får hon nog höra en eller två förlossningsberättelser av mina arbetskamrater och det börjar hon lessna på, eller så finns det de arbetskompisa som tycker att hon ska sätta bort sin hund en Berner sennener, för den kommer att ligga ihjäl bebisen

då vi jobbar ihop så vill hon fråga eller berätta om sin mage så lyssnar jag gärna

Expert råd? Jag tyckte att det var bra att föräldrar upplyste mig om vad dom anser vara en bra vagn och för vilka ändamål eftersom jag som förstagångsförälder har ringa erfarenhet kring barnvagnar, att provköra i butik är liksom inte riktigt verklighetstroget..

Expert råd? Jag tyckte att det var bra att föräldrar upplyste mig om vad dom anser vara en bra vagn och för vilka ändamål eftersom jag som förstagångsförälder har ringa erfarenhet kring barnvagnar, att provköra i butik är liksom inte riktigt verklighetstroget..

Men hur kan någon annan vara "expert" på vilken vagn jag och mitt barn ska trivas med?

Men hur kan någon annan vara "expert" på vilken vagn jag och mitt barn ska trivas med?

Måste förtydliga mig känner jag.
Jag tar tacksamt emot råd och tips men blir irriterad när folk faktiskt uttrycker sig som att de vill ge "expertråd" [citat], speciellt när personen i fråga har ett barn som ännu inte fyllt 1. Eller när någon säger att "DU bör skaffa en sån här den för det är det bästa som JAG har kört". Ungefär som om jag skulle rekommendera alla som vill skaffa hund att skaffa t.ex golden, för det är den bästa rasen jag har haft.

Men nog måste man kunna ta emot åsikter om vad folk gillar/ogillar för vagn?! (ex.vis "jag hade svårt att köra min 3-hjuling i snön", "min Brio var för tung att lasta in i bilen för mig"). Det är ju precis samma som när man hör om sadlar ("den vida modellen liknar mer normal bomvidd i xxmärket" eller "den passade inte min häst som har så rak rygg").
Sedan får man ju själv bilda sig en uppfattning men eftersom man sällan har tid eller möjlighet att prova ett enormt stort antal så är det ju en god hjälp i urvalsprocessen.

Jag kunde någon gång bli lite sned den här graviditeten då många tyckte att jag var så enorm jämfört med xx (förstagångsföderska som inte haft tvillingar i magen tidigare) men förra gången var mycket värre då alla skulle berätta hur fruktansvärt det skulle bli med tvillingar och uppriktigt tyckte synd om mig! En arbetskamrat fick faktiskt tårar i ögonen....:crazy:

Nu har jag ju tyckt att våra tvillingar har varit ytterst okomplicerade och allt har fungerat toppen så kommentarerna var ju verkligen inget att bry sig om. Men jag tyckte ändå det var jobbigt eftersom jag till slut kände mig tvungen att fräsa ifrån med kommentarer som "ja VI har ju sannerligen fått dubbel babylycka" eller "det känns ju lite futtigt med bara en" vilken ju egentligen inte är speciellt snällt att säga åt någon som inte välsignats med tvillingar och det är inte likt mig....

Jag kunde någon gång bli lite sned den här graviditeten då många tyckte att jag var så enorm jämfört med xx (förstagångsföderska som inte haft tvillingar i magen tidigare) men förra gången var mycket värre då alla skulle berätta hur fruktansvärt det skulle bli med tvillingar och uppriktigt tyckte synd om mig! En arbetskamrat fick faktiskt tårar i ögonen....:crazy:

:eek:

Jag blir helt mållös!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 241
Senast: cewe
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama