Nör man fött barn blir man allvetande

Sv: Nör man fött barn blir man allvetande

Jodå, det känns igen. Sovrutiner och hur barnet ska matas har varit sådana saker som alla verkar ha synpunkter på.

"Lär barnet att sova i egen säng innan 18 månaders ålder, efter det då har de en egen vilja vettu och då blir det svårt."

"Lägg alltid spädbarnet samma tid varje kväll oavsett om det är trött eller inte, det är inte farligt om det ligger och skriker."

"Rutiner är jätteviktiga, rubba aldrig på dem."

Jag har nog gått emot alla råd och har en välmående, trygg son idag. Vi tänkte att vi förälder nog känner vårat barn bäst och bäst kan bedöma vad han behöver.

Måste förtydliga mig känner jag.
Jag tar tacksamt emot råd och tips men blir irriterad när folk faktiskt uttrycker sig som att de vill ge "expertråd" [citat], speciellt när personen i fråga har ett barn som ännu inte fyllt 1. Eller när någon säger att "DU bör skaffa en sån här den för det är det bästa som JAG har kört". Ungefär som om jag skulle rekommendera alla som vill skaffa hund att skaffa t.ex golden, för det är den bästa rasen jag har haft.

Fast tror du inte folk menar att de tror att just den vagnen skulle passa dig?

Jag har jobbat på förksolor och på tre av dem hade barnen egna vagnar att sova middag i, lärde mig snabbt vilka positiva och negativa saker de olika vagnarna hade (i mitt tycke då) varpå jag kunde säga till vänner och bekanta osm väntar/väntade barn vilka vagnar jag trodde skulle passajust dem.

Skogstrollet:
Det var ju därför jag frågade vad du menade?

Men då vet jag!

Utvecklar svaret. Ingen annan kan ju veta i förväg vad man kan själv kommer att trivas med, ja menar inte ens man själv kan ju egentligen veta. Men jag menade mer att folk som kört många olika vagnar har ofta ett hum om hur vagnarna fungerar och till vad m.m, sådant är ju uppskattande att få höra om.

Du menar nog något helt annat när du skriver expertråd tänker jag...

Senast ändrad:

Jag svarar er båda två.

Fast tror du inte folk menar att de tror att just den vagnen skulle passa dig?

Näpp. Den person jag specifikt tänker på som använde ordet "expertråd" bor i stan, går på shoppningturer och har inte hund. Rör sig med andra ord inte alls på samma vis som jag kommer att göra men rekommenderar ändå en lätt vagn med tre hjul som är smidig att svänga runt. En sån som hon har. Jag vill absolut inte ha en trehjuling.

Utvecklar svaret. Ingen annan kan ju veta i förväg vad man kan själv kommer att trivas med

Jag vet vad jag inte skulle trivas med. "Expertråd" är när personen inte bryr sig om att fråga hur jag vill använda vagnen, eller ta reda på vad jag vill ha.
Ska jag skaffa bil så gör jag en hel del efterforskningar själv, likaså om jag ska skaffa cykel, ny hund eller flytta. Ingen kan på förväg veta vad man trivs med, sant, men jag tror inte heller att någon annan har större chans än mig att veta heller vad jag kommer att trivas med. Och den attityden... orkar jag inte alls med. :p

Men jag har märkt att jag sedan blev gravid har blivit otroligt mycket tydligare (känsligare) för vart mina gränser går. Det här "jag tar ingen skit" går nästan till överdrift ibland för jag så mån om att slippa ha en massa förståsigpåare omkring som ska tala om för mig hur jag ska göra. IRL är det här inget som helst problem (!), men det är över skype, chat och internet som det ibland skär sig.

Ah okej. Jag har tex rekommenderat vagn till folk som jag TROR hade funkat för dem. (Tex bor långt ute på landet, men knepig väg, så rekommenderade jag en, i mitt tycke, lättkörd, lättframkomlig vagn. ) :)

Jag har nog bara en person som är extremt allvetande i min omgivning. Men hon är nog det vad gäller det mesta. En omedveten "normförespråkare" som tvunget måste framföra sina gamla uråldriga husmorstips om det mesta till alla och envar. Men hon är extremt konflikträdd också så tipsen kommer subtilt så att ingen ska kunna konfrontera med "Vad MENAR du?".

Hon är 50talist och ser sig nog som Kvinna med stort K. Hon tipsar om att man bara ska amma var fjärde timma, sån är Regeln och den ska man följa. Min mor är 40talist och har berättat att redan 69 när jag föddes var det en GAMMAL förlegad regel. Mamma ammade fritt!
Det kommer små indirekta tips till oss och andra småbarnsfamiljer om hur vi ska sköta rutiner kring sovande och nattning, hur man ska fostra generellt, vilka barn omkring denna person som har Adhd, damp och annat (nu talar vi små barn på max 2 år), hur man ska klä dem osv osv.

Det värsta tycker jag nog är detta egna diagnostiserande; personen saknar HELT kunskap inom det området, har inte ens grundläggande kunskaper om funktionshinder av olika slag och ändå kan hon tala om för folk vilka diagnoser olika små barn har (diagnoser som man inte ens sätter i den åldern). :crazy:

Nå, annars så tycker jag mig inte ha fått så oerhört många goda råd. Det tråkigaste när man väntade nummer ett var nog alla "ojoj, NU är det slut på sovmornar!" "nu är det slut på friden, vänta bara" "jaha, kolik och VAB är vad som gäller de närmsta åren då!" osv. Alla som säger sånt verkar tycka att de är skojiga, men till slut blev man bara TRÖTT. Och man undrar hur hemskt de egentligen själva tycker det är med sina barn. Det är en konstig negativ bild som förmedlas tycker jag.

Har en nära vän som är rätt långt gången nu och folk är verkligen glada i att ta på magen, stackarn är för snäll för att säga ifrån men tycker det känns helkonstigt. Dock är hennes pappa rätt skön, han har varit med nån gång när det hände (han är rätt, eh, rund om magen) och frågade varför ingen ville känna på hans mage och göra ett utlåtande :angel:

Usch, det hände mig en gång under min graviditet från en relativt obekant kursledare. Att vänner eller familj kände på magen är en annan sak, men att ta sig friheten att gå fram och kladda på en mage till någon en inte känner väldigt väl?

De kommentarer jag minns i efterhand (nu vid 2,5 års ålder får jag inte lika många kommentarer, vet inte om jag anses ha "kommit in i det" eller om jag bara är mer osocial nu) handlade mest om att jag skulle vara hemma minst ett år, eller hur oansvarig jag var som lämnade en nyfödd (sexmånaders :grin:) bebis ensam hemma med sin pappa för att jobba. :p

Av någon anledning verkar de som har behov av att uttrycka "jag är uppfödd med hund" vara de som kan och vet minst - om hund.

Finns en klockren motsvarighet vad gäller akvarier. Säger någon "Vi har gjort efter konstens alla regler!" så vet man att fiskarna oftast bara har minuter kvar att leva!

De kommentarer jag minns i efterhand (nu vid 2,5 års ålder får jag inte lika många kommentarer, vet inte om jag anses ha "kommit in i det" eller om jag bara är mer osocial nu) handlade mest om att jag skulle vara hemma minst ett år, eller hur oansvarig jag var som lämnade en nyfödd (sexmånaders :grin:) bebis ensam hemma med sin pappa för att jobba. :p

Det slog mig också igår att det vi hörde mest om (lite olika hur inlindat det var) var ju just vårt val att dela lika på föräldraledigheten. Denna graviditet har jag fått två knepiga kommentarer som förmodligen handlade om den saken. Svårtolkade minst sagt...

En tanke som slår mig efter att ha skummat igenom här är att varför är det så många av er som ställer frågor när ni ändå inte vill ha hjälp med svaren? Ni får ju ta kontakt med riktiga experter istället. För det kan ju vara så att vi inta tycker likadant...

En tanke som slår mig efter att ha skummat igenom här är att varför är det så många av er som ställer frågor när ni ändå inte vill ha hjälp med svaren? Ni får ju ta kontakt med riktiga experter istället. För det kan ju vara så att vi inta tycker likadant...

Ja lite så känner jag också ibland..

Nej jag är verkligen inte allvetande för att jag fått ett barn, tror inte heller så om mig själv. Men om man diskuterar och får en fråga som man svarar på ( ut ifrån att man är förälder ) och svaret tydligen inte passar den gravida så förvandlas man kanske till den där hemska allvetande förstagångsmamman som kan allt om allt ?

Fast det är ju inte när det gäller frågor och svar detta gäller? Jag ger gärna råd gällande barnvagnar om jag och en vän/bekant som ska ha barn kommer in på ämnet. Men eftersom jag ger mina råd och förklarar varför den och den barnvagnen är bra till det och det men inte det så känner jag mig inte träffad av Skogstrollets kommentar. För de saker jag ser i den här tråden handlar ju knappast om personer som frågat, utan om "allvetande" personer som trycker på folk sina åsikter.

Mitt sista svar var rent allmänt och såldes inte riktat till enbart det Skogstrollet skrev om barnvagnar, då hade jag vänt mitt svar till henne direkt.

Och ibland tror jag det är beroende på vem du frågar ang "allvetande personer som trycker på folk sina åsikter". Frågar du den gravida så är det så, men frågar du den som gav tips/råd/förmaning så kanske inte den personen ser det så. Precis så som jag skrev i mitt inlägg.

Jag vet att man får mycket förmaningar det är inte det jag argumenterar emot.

Jag säger som Mammas: gäller denna tråd verkligen när/om man själv ställer frågor? :confused:

Jag tänkte inte alls så när jag läste tråden. Skulle jag ställa frågor, här eller någon annanstans så är det klart jag vill ha svar från den/de jag frågar.

Det jag trodde vi avhandlade var just kommentarer och råd som folk slänger ur sig utan att man bett om dem. Det var i alla fall det jag svarade på (personen jag pratade om i mitt inlägg; tja, man kan väl säga att det skulle dagas i väster innan jag skulle få för mig att rådfråga henne om något... :angel: ).

App app jag läste inlägget Emelie postade för snabbt och insåg inte att hon menade trådens svar, då förstår jag mer din fråga och undran till mig Mammas. Ber om ursäkt, mitt inlägg riktar sig inte till trådens inlägg utan rent allmänt om/kring "När man fött barn blir man allvetande".

App app jag läste inlägget Emelie postade för snabbt och insåg inte att hon menade trådens svar, då förstår jag mer din fråga och undran till mig Mammas. Ber om ursäkt, mitt inlägg riktar sig inte till trådens inlägg utan rent allmänt om/kring "När man fött barn blir man allvetande".

Jag förstår! Tror jag. ;)
Jo, det blir ju konstigt om man ber om råd och sen blir irriterad på svaren man får.

Jag har inga som helst problem med att ta emot svar på de frågor jag ställer, så länge det faktiskt är ett svar på min fråga och inte bara ett tillfälle att få briljera som "mamma" eller "allvetande".

Ibland känns det inte som att man är deltagare i en dialog eller diskussion, utan bara mottagare av den andres åsikter, attityder och goda råd för den som ännu inte har barn "vet ändå ingenting". Jag kan nog inte formulera mig tydligare än så kring exakt vad det är jag stör mig på. Om jag på en knasig rekommendation svarar att "jo men jag vill hellre ha en sån där modell ändå" så respekteras inte det utan övertalningen fortsätter.

Nej jag är verkligen inte allvetande för att jag fått ett barn, tror inte heller så om mig själv. Men om man diskuterar och får en fråga som man svarar på ( ut ifrån att man är förälder ) och svaret tydligen inte passar den gravida så förvandlas man kanske till den där hemska allvetande förstagångsmamman som kan allt om allt ?

:confused: Men det här handlar ju inte om att svaret inte passar. Det här handlar om att pådyvla någon annan sina åsikter fast den personen inte är intresserad.

Okej, då förstår jag hur du menar. Det var för att jag inte såg just de sakerna beskrivna i den här tråden jag reagerade på det du och Emelie skrev. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 241
Senast: cewe
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama