Nör man fött barn blir man allvetande

Sv: Nör man fött barn blir man allvetande

Då förstår jag också på ett helt annat sätt :) Men eg var det inte riktat till just dig Skogstrollet heller ;) Kanske inte ens någon i tråden ens...
Jag hade också massor med folk som ville mig både väl och mer när jag var gravid... Jag vet att jag gick ifrån den ena babyaffären för att hon nästan bestämde vad som passade mig med... MEN jag ger inte små tips o råd på Bukefalos för att det sedan ska vara fel på dom :)
Även om man inte varit mamma i över ett år så har iaf mitt liv helomvänt och jag tycker jag har fått både massor med tips och erfarenhet av vad som funkat bäst -I MITT FALL.... Det behöver ju inte passa andra...

:confused: Men det här handlar ju inte om att svaret inte passar. Det här handlar om att pådyvla någon annan sina åsikter fast den personen inte är intresserad.

Ja för dig kanske det är så, men jag diskuterar ut ifrån "när man har fött barn blir man allvetande". Om råden man får är välmenande tips eller förmaningar.

Alla kanske inte får just någon som uttalar sig som expert rakt upp i ansiktet, det finns ju en bred gråzon mellan vänlig & försiktigt tips i all välmening och en som utnämner sig till expert i samtalet.

Jodå, det känns igen. Sovrutiner och hur barnet ska matas har varit sådana saker som alla verkar ha synpunkter på.

"Lär barnet att sova i egen säng innan 18 månaders ålder, efter det då har de en egen vilja vettu och då blir det svårt."

"Lägg alltid spädbarnet samma tid varje kväll oavsett om det är trött eller inte, det är inte farligt om det ligger och skriker."

"Rutiner är jätteviktiga, rubba aldrig på dem."

Jag har nog gått emot alla råd och har en välmående, trygg son idag. Vi tänkte att vi förälder nog känner vårat barn bäst och bäst kan bedöma vad han behöver.

Det var väldigt förvånande för mig att inse (t.ex. när man läser olika forum) att så många slaviskt följer rutiner. Jag menar, varför inte lyssna på vad bebisen försöker förmedla ifråga om sömn och matbehov istället för att försöka sätta rutiner på en 2 månaders bebis?!
Vi har varit ytterst rutinlösa men det har fungerat alldeles utmärkt ändå, barnen skapar ju också av sig själva vissa vanor. Vi satte förskoletider på uppstigning och matmål en månad före förskolestart så att inte övergången skulle bli svår men det är nog den enda "planerade" rutinen.

Det var väldigt förvånande för mig att inse (t.ex. när man läser olika forum) att så många slaviskt följer rutiner. Jag menar, varför inte lyssna på vad bebisen försöker förmedla ifråga om sömn och matbehov istället för att försöka sätta rutiner på en 2 månaders bebis?!
Vi har varit ytterst rutinlösa men det har fungerat alldeles utmärkt ändå, barnen skapar ju också av sig själva vissa vanor. Vi satte förskoletider på uppstigning och matmål en månad före förskolestart så att inte övergången skulle bli svår men det är nog den enda "planerade" rutinen.

Men visst, jag tycker det mesta har löst sig bara vi lyssnat på E. Men vi verkar leva i "metodernas tid" då man alltid ska tillämpa någon slags metod. Jag är nog väldigt out of fashion.

Ja för dig kanske det är så, men jag diskuterar ut ifrån "när man har fött barn blir man allvetande". Om råden man får är välmenande tips eller förmaningar.

Alla kanske inte får just någon som uttalar sig som expert rakt upp i ansiktet, det finns ju en bred gråzon mellan vänlig & försiktigt tips i all välmening och en som utnämner sig till expert i samtalet.

Ja men då pratar vi ju om samma sak.

KL

Allmän reflektion är ju att man blir ju iallafall mer-vetande om hur det är att ha barn när man fått barn, även om man är långt ifrån allvetande. De ovälkomna råden kommer nog oftast av att den egna upplevelsen av att en pryl (eller vad det nu är) har varit toppen, så råden är nog i regel väldigt välmenande. Det kan ju bli fel när man har olika förutsättningar. Det finns tusen exempel på där de som är förespråkare försöker förklara att just deras grej verkligen funkar. Det kan vara samsovning, barnvagn, fri ammning, flaskmatning eller vad som helst.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 241
Senast: cewe
·
Katthälsa Mamma katt och bebisarna mår hur bra som helst och är alla feta och glada ^_^, mamman har gått från att fräsa till att spinna och stryka...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama