Hjärtfel är vanligt och typ sköldkörtel problem - annars tycker jag personerna med downs i min närhet inte är särskilt mycket sjukare än andra, ffa inte när de kommit upp lite i ålder.
Numera är ju inte hjärtoperationen ett så stort ingrepp som när min bror var liten heller, så de stora fula ärren på bröstkorgen är ett minne blott.
Som syster till en Downskille på 29 år, så upplever jag att mängden följdsjukdomar och problem som följer med downs ofta förminskas.
Hjärtproblem och sköldkörteln som tidigare nämnt, synproblem, överrörlighet, hörselproblem, autism, artros, tidig alzheimers för att nämna några.
I min drömvärld skulle detta inte vara några större problem för att ha en bra livskvalité - mycket är behandlingsbart idag.
Tyvärr så är min upplevelse av
samhällets vilja att personer med downs eller andra funktionsnedsättningar ska kunna leva bra liv - väldigt liten.
De senaste 29 åren av mitt liv har bestått av att se mina föräldrar kriga med olika myndigheter nästan var eviga dag, för att min lillebror ska få den medicinska vård och den livskvalité han har rätt till.
Om inte min mamma, jag och vår lillebror gick in och hjälpte till både ekonomiskt och praktiskt så skulle min bror med downs väldigt sälla komma utanför sin ytterdörr.
Med detta vill jag bara visa på att det inte "bara" är downs, det är ett livsåtagade (vilket iofs alla barn är) som också påverkar eventuella syskon.
Den dagen min mor går bort, kommer jag och vår lillebror att få ta över fighten.
En fight jag gärna tar för min lillebror - men inte en fight jag är villig att utsätta mig för igen (med ett eget barn).
Så för min del är jag väldigt glad att möjligheterna till att testa (för det som går att testa) finns.