"Från".

När jag fick resultatet och pratade vidare med sjukhuset så var de ganska skyndsamma och NIPT togs ett par dagar senare.
Hade gått snabbare om inte provtagningen var alldeles ny på sjukhuset.
Fortfarande tidigare än om man börjat reda i det vid RUL.
:confused:

Fortfarande så får man inte reda på att något är fel av KUB-testet. Det säger bara att sannolikheten är förhöjd (eller inte)

Jo om du menar att man ritar en linje från hur många som föddes år X, jämfört med varje år till nu och ser en nedgång och sedan ritar vidare på den linjen så säger den nog absolut det.

Men sådana linjer sa också att kvinnor skulle gå om män i snabbhet på lopp och att befolkningsökningen skulle varit högre idag än den är. Så det behöver ju inte bli så.

En personlig bild som jag hade fått är ju att sjukvården kan hjälpa DS barn allt bättre, längre liv, färre hjärtproblem och att personer med DS har blivit (tillåtits bli) mer synliga och aktiva i samhället på senare år.

Jag tror inte heller så kommer ske pga alla inte väljer att göra testen. Däremot tror jag det minskar vilket minskar synligheten och förståelsen.

Fast ingen gör väl abort pga KUB-resultat, det tas sen fostervatten- eller moderkaksprov som sedan ska analyseras. Då hamnar man lätt bortåt v 18-20. Mina vänner som jag skrev om ovan var halvvägs i graviditeten när de avbröt den.

Samma erfarenhet för mig, v16 gjordes aborten hos vänner.

I Sverige blir det då runt v18-20 istf från v 10 med NIPT och 12-13 med KUB. Det är för mig en enorm skillnad.

Hon menade att man på ultraljud redan runt v.12 kan se avvikelser som kan tyda på kromosomförändringar och sen därefter välja om man vill gå vidare med fler undersökningar. Men såklart är det inte lika säkert som tex fostervattensprov/nipt men för oss kändes det tillräckligt.

Hon menade att man på ultraljud redan runt v.12 kan se avvikelser som kan tyda på kromosomförändringar och sen därefter välja om man vill gå vidare med fler undersökningar. Men såklart är det inte lika säkert som tex fostervattensprov/nipt men för oss kändes det tillräckligt.

Jo men ultraljud runt v12 erbjuds inte rutinmässigt (ännu).

Jo men ultraljud runt v12 erbjuds inte rutinmässigt (ännu).

Här erbjuds det iallafall inte, valet för oss hade varit att åka till Umeå för att göra privat antingen Kub + ultraljud eller så NIPT, vi kollade upp priset på NIPT när vi var på privat ultraljud i v 16 och då skulle dom ha 7000 för det så förstår om många avstår

Diskussion på P1 just nu angående om det är rätt eller fel att ha sån diagnostik att man kan välja bort foster med Downssyndrom.

Vilka ska få leva och vem har rätt att avgöra det? Vad händer med synen på de barn som föds med DS och de föräldrar som väljer att behålla barnet trots diagnosen?

Vad tycker ni?

Jag tycker att det är bra att valet finns att man kan ta reda på tex DS.
Jag tycker att det är helt okej att välja bort ett barn som inte är friskt om det känns som det rätta för kvinnan.
Någonstans är det ju så att det är de starka och friska som 'ska' överleva.
Det är en svår gränsdragning.
Jag ville inte göra test för jag känner att DS inte behöver vara ett problem, däremot är jag fullt medveten om att det Är svintufft att vara förälder till ett barn med DS.
Jag själv kan ibland känna att vården gör för mycket för att rädda liv.
Men det är verkligen svårt med en gränsdragning.

Jag tycker det är helt okej vilket väl man än gör i just att behålla ett barn med DS eller ej.

Här erbjuds, än så länge, bara KUB om man är över 35. Tycker det är hemskt att i dagens Sverige så är inte sjukvården lika över hela landet, utan vad man erbjuds beror på var man bor.
Om vi lyckas innan jag blir 35 kommer vi troligen inte göra KUB. Går tiden och vi sen erbjuds det tror jag vi gör det.

Jag kollade det mesta, för att jag vill veta. Downs i sig är som jag ser det ingen katastrof men jag vill gärna få förbereda mig i så fall. Just hjärtfel bekymrar mig mer.

Så resonerade vi också. Vi ville isf vara förberedda.

Men lägger ingen värdering i hur andra väljer att göra. Även om jag tycker det blir lite skrevet när så mycket fokus läggs på just downs, när det finns så mycket annat som mycket väl kan vara värre. Men det betyder inte att jag anser att De som utnyttjar den diagnostik som finns gör "fel" :)

Senast ändrad:
Diskussion på P1 just nu angående om det är rätt eller fel att ha sån diagnostik att man kan välja bort foster med Downssyndrom.

Vilka ska få leva och vem har rätt att avgöra det? Vad händer med synen på de barn som föds med DS och de föräldrar som väljer att behålla barnet trots diagnosen?

Vad tycker ni?

Vi kommer att kolla allt och förmodligen ta bort om det visar på avvikelser, men allt handlar om barnets blivande livskvalité.

Så resonerade vi också. Vi ville isf vara förberedda.

Men lägger ingen värdering i hur andra väljer att göra. Även om jag tycker det blir lite skrevet när så mycket fokus läggs på just downs, när det finns så mycket annat som mycket väl kan vara värre. Men det betyder inte att jag anser att De som utnyttjar den diagnostik som finns gör "fel" :)

Eh, självklart så blir det inte "skrevet" utan skevt :o:laugh:

Vi kommer att kolla allt och förmodligen ta bort om det visar på avvikelser, men allt handlar om barnets blivande livskvalité.

Problemet är ju då att det finns väldigt sjuka/skadade barn med ett enormt omvårdnadsbehov som ändå kan ha en helt fantastisk livskvalitet.
Sen finns det de med 'mindre' problem som känner att livet är pest...

Vem och hur ska man veta det när det bara är ett foster i magen?
Ska man då ta bort i förebyggande syfte?
Gränsdragningen blir oerhört svår i såna här fall när gråzonen är så enorm.
Det vore så mycket enklare om det vore svårt eller vitt..

Problemet är ju då att det finns väldigt sjuka/skadade barn med ett enormt omvårdnadsbehov som ändå kan ha en helt fantastisk livskvalitet.
Sen finns det de med 'mindre' problem som känner att livet är pest...

Vem och hur ska man veta det när det bara är ett foster i magen?
Ska man då ta bort i förebyggande syfte?
Gränsdragningen blir oerhört svår i såna här fall när gråzonen är så enorm.
Det vore så mycket enklare om det vore svårt eller vitt..

Absolut, jobbar med kategorin på nära håll och vet precis, just därför tillåter jag mig vara aningens barsk i tonen då jag verkligen sett baksidan och dess smärtor samt krig med handläggare och socialtjänst.

Gjorde KUB med lilleman och kommer göra KUB igen. Med lilleman skulle det mkt till för att välja att ta bort då han var väldigt efterlängtad och "svårtillverkad". Vi visste helt enkelt om vi skulle få fler chanser. Men om prognosen var ett kort smärtsamt liv hade det inte varit rätt. Men med "bara" DS är ju chanserna goda för bra livskvalitet. Syftet med KUB då ar att ev förbereda för ett barn med funktionsnedsättning.

Allt gick bra bra och han är en pigg och smart liten grabb.

Nu när vi väntar nr 2 så ser förutsättningarna annorlunda ut. Nu behöver jag se till både lillens bästa och bebis i magen. Då lillen är knappt två när bebis föds behöver han fortfarande mycket av vår uppmärksamhet. Och då han har äldre föräldrar så kommer han bli ansvarig för ev syskon med funktionsnedsättning när vi är borta. Vilket gör att valet inte är lila enkelt den här gången.

Absolut, jobbar med kategorin på nära håll och vet precis, just därför tillåter jag mig vara aningens barsk i tonen då jag verkligen sett baksidan och dess smärtor samt krig med handläggare och socialtjänst.

Okej så då handlar det mer om din livskvalitet att slippa kriga för barnet än att det egentligen handlar om det eventuella barnets livskvalitet.
Jag trodde vi pratade om barnets livskvalitet.
Jag jobbar också inom området och det är absolut svinjobbigt för föräldrar och anhöriga med tanke på hur lss monteras ner.
Föräldrar som vrider ut och in på sig själva för att barnet inte ska hamna i kläm.

Okej så då handlar det mer om din livskvalitet att slippa kriga för barnet än att det egentligen handlar om det eventuella barnets livskvalitet.
Jag trodde vi pratade om barnets livskvalitet.
Jag jobbar också inom området och det är absolut svinjobbigt för föräldrar och anhöriga med tanke på hur lss monteras ner.
Föräldrar som vrider ut och in på sig själva för att barnet inte ska hamna i kläm.
Om det innebär att @Vogue väljer att ta bort ett barn som riskerar ha kromosomfel med tillhörande sjukdom, är det så farligt? Hellre att det föds önskade barn än oönskade, oavsett ev sjukdom.

Om det innebär att @Vogue väljer att ta bort ett barn som riskerar ha kromosomfel med tillhörande sjukdom, är det så farligt? Hellre att det föds önskade barn än oönskade, oavsett ev sjukdom.

Absolut inte. Jag har full förståelse för det valet.
Jag bara trodde att det handlade om barnets livskvalitet och inte förälderns.
För mig var det nog självklart att utgå från barnets livskvalitet och inte förälderns.
Fast så behöver det ju inte vara för alla :)

Absolut inte. Jag har full förståelse för det valet.
Jag bara trodde att det handlade om barnets livskvalitet och inte förälderns.
För mig var det nog självklart att utgå från barnets livskvalitet och inte förälderns.
Fast så behöver det ju inte vara för alla :)

Jag tänker att det i yttersta faktorn gäller barnets. Jag skulle aldrig någonsin skämmas eller liknande, jag hjälper dagligen föräldrar eller anhöriga att hantera "mamma hjärtat" ihop med sorgen över normerna såsom att inte få barnbarn osv.

MEN, jag som förälder skulle inte klara av att hantera ett barn med tex fjärilssjukan, visst, jag "hade ju fått göra det" men den oerhörda smärtan över lidandet mitt barn får utstå hade dödat mig inifrån.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 624
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat