Sv: Nintender

Ja absolut!
De är otroligt viktiga för svensk hoppavel i mina ögon iallafall.
Extremt tacksam för att de varit så tillmötesgående i alla mina tusen frågor om Nintender. De har skickat info och video på honom till mig. Verkligen en jätte trevlig människa.

Jasså, vi får sällskap av ytterliggare en Nintender avkomma i vår :) Vad roligt :)

Jag har faktiskt någon som jag skulle kunan tänka mig OM inte hon tar sig. Men jag håller tummarna hon tog sig på första försöket förra året och det var första gången hon seminerades. Gick lika snabbt då. Så jag håller tummarna för att det går kanon.
Vad var det för stam på din?

Vad kul att så många väljer honom i år. Då kan vi ju följas åt :) Jag föll som en fura för honom.

Mitt sto är 4 år efter VDL Empire, mamman är efter Goodwill-Landgraf I-Ladykiller xx.

Absolut, det verkar ju vara som om att ifall våra ston tar sig nu på första så är det ju 4 ston på 2 veckor :) SÅ jag tycker ju absolut att vi borde hålla kontakten o jämföra lite sins emellan. Kan ju vara kul. Så gjorde jag med min svägerska hon väntade barn med min bror o jag med min sambo, bägge två oplanerade barn, men vi var beräknade till endast 19 dagar emellan. Men de föddes med 17 dagars mellanrum istället. Vi pratatde mycket och jämförde. SPeciellt i slutet, det är ju mest då man får börja jämföra stona eftersom det inte finns så mycket tydliga tecken på dem ifall de är dräktiga eller ej.
Har ditt sto haft föl tidigare?
Cardento-irco mena stoet har inte haft innan men jag vet inte hur det är med Quite easy-irco mena stoet och min fick föl i april(första fölet)

Ja ´det låter ju verkligen som det de hade ju optic förra året med. Hur kommer det sig att de inte har A-dur där med? Det är väl den enda hingsten som inte står el stått där(ha som hemstation)
Pratade med lotta igår... Nintender ska bara gå på semin juni ut... så missar vi denna gången är det bara ett försök till...*suck*... hoppas hon tar sig...
Men säger bara en sak... Gud vad Lotta är trevlig... Verkligen jätte trevlig och hjälpsam...
Rätt lustigt att din ä e cardento och hennes syster e quite easy och min är e quite easy-cardento... det har inte slått mig förran nu...

Har ingen aning varför A-Dur inte är i flyinges program? Kan vara så att han marknadsförts via andra stationer eftersom han varit med i aveln längre...

Känns som att samrabetet m Flyinge/Peter började i samband med inköp av Optic Vt och sedan Balougraph. Careful har ju tidigare verkat i Tullstorps program.

Trist att Nintender verkar så kort säsong... Jag har då inte plan B för min:eek: Beror det på tävlingar eller avtal med PS i Tyskland?

Ja, kul med liknande härstamningar! Skall bli spännande och se om/vad det blir om man väl får dräktigt och det föds ett lev föl:)

Anledningen är att han har fått ont i ryggen av allt hoppande på bocken. Han började ju tidigare i tyskland(Har för mig att lotta skrev i januari redan). Nog därför hans säsong kortats ner. Men det var iallafall Juni ut, han skulel gå. Så det ska nog ordna sig.
Vi har ett par utav Flyinges andra hingstar som reservplan. Började ju titta direkt efter att hon sagt att han bara går till juni. För med min otur så tar hon sig säkert inte *suck*...
Hur har det gått för ditt sto nu? Har hon släppt ägget än'?
Väntar med spänning på resultatet

Min seminerades igår och på min inrådan sprutades hon med Hcg, ingen mer koll förrän om 17 dygn, jag släppte ut henne på bete igår...

Är just nu bara så djävla trött på allt strul med alla importhingstar/fryssperma/seminsäsonger/skick/alla kostnader som alla stoägare skall stå för i förtid utan att ens ha en garanti på att förbetald fryssperma är DUGLIG!!!!:devil:

Diarado kostar ca 15000/dos + seminavgift ca 5000kr + uppstallning... Kvaliten på fryst är 15-17% LEVANDE...Vem F...N får dräktigt på det?:devil:

Vi stoägare måste snart gå samman och börja ställa krav på hingsthållarna vad gäller spermakvalite och skick som skall betalas i förskott per dos eller per säsong!!!!

Vad spelar det för roll om vi betalar multum för hingstar som har motilitet =dålig på fryst/transport eller fertilitet=o OM det inte går att få dräktigt med dom...

Nej...Jag anser följande, INGA avgifter mer än till veterinären, sen en högre avgigt vid konstaterad dräktighet vid 90 dygn alt högre avg vid lev föl!

Jag blir galen av alla "Dos" avgifter där vi sto ägare blir blåsta av utländska säljare eller tom Svenska säljare:eek:

Vad tycker NI STO-Ägare?

Jag håller med ! Även om jag inte kan klaga på årets hingstval där nr,som är nygk 3åring står långt ner i sydtyskland och hade en motilitet på strax under 90% (över natten skick)
Och mitt andra val har betala senast 1/10 VID dräktighet (ochså nygk 3 årig tysk hingst)

Jag är BARA så Dj...vla upprörd, OBS! detta gäller inte mig själv för tillfället, men eftersom jag bla jobbar med detta så känner jag mig maktlös:cry: Men om man använder frysdoser så borde det ju vara en kutum på att en minsta garanti på motiliteten är ..., vi säger 30%? Men vi sto ägare skall alltså i dagsläget köpa sperma i god tro på vad de säger i Tyskland och sedan inse vid upptining att det är 15% för 15.000kr... Vilket sto blir dräktigt på det????

Finns det inga EU-Regler, kvalitetsskydd för oss oskyddade stoägare...Nä Nu djä...lar, måste vi enas. Känns faktiskt bara just nu som att det är vi uppfödare/stoägare inom halvblodsaveln som skall betala/stå risken som några "bimbos som inte fattar bättre, men gärna betalar... Vem vill betala alla kostnader för hingstarna oavsett kvalite på leveransen av sperma:devil: Hur fan... skall man då få dräktigt om sperman simmar "baklänges" som våran seminvet sa ang DIARADO som kostar en hel del/dos? Typ 15000kr/dos...

Senast ändrad:

Var det inte just Diarado strån i frysboxen som gick sönder nånstans eller är jag helt ute och cyklar ?

Ja det var det plus Chacco Blue mfl... men denna sperma importör påstår sig ha hämtat sperma innan det hände eller från ett annat frysförråd...Troligt, eller...:eek:

Gud vad roligt, ytterliggare ett sto att följas åt med :)

Håller tummarna för att det går bra!!

Jag håller helt och hållet med, jag ttycker att det är vansinnigt att betala på det viset!
Så vi gör vad vi kan!! Genom att inte välja hingsten som har det så, många bra hingstar som försvinner! Men i dags läget finns det INGENTING man kan göra. Tror inte det finns några regler alls för detta.

Jag håller fullkommligt med dig!!

Jag har undvikit FAI eftersom jag som stoägare får stå för HELA kalaset trots att JAG inte kan få en "lägsta" nivå garanti av hingstägaren i kvalitet/ motilitet av seminen som kommer. Det tycker jag är för dj...ligt!!

Jag kan tänka mig att istället betala mera vid 45/90 dagars dräktighet eller vid levande föl, även fast jag förstår att levande föl avgift är mer vanskligt för hingstägare.

/Qbaby

Mitt sto är nu också inseminerad med Nintender. Ska tillbaka den 12 och kolla igen! Nu hoppas jag verkligen hon tar sig, när jag äntligen hittat en hingst jag tycker om!!

Det är ju första månaden på TAI i Sverige så det går ju inte att säga något ännu... Mina transporter har sett bra ut:) Tyskarnas siffror vet jag inte från årets semineringar och tidigare år, men jag har inte hört ngt Negativt ännu, mer än att han bara är tillgänglig JUNi månad ut:(

Han passar nog till de flesta ston pga sin ädla konstruktion och snabba benreflexer. Mkt fin frambensteknik, har även bra bakben. Starkt avstamp.

Han är mkt ädel när man ser honom live, ser ut som en långbent svbr fullblodshäst. Nu har jag bara sett honom skritta ut vid hand från stallet eller med Ryttare på sen han kom till Sverige.

På min seminstation så sa de att sperman hade mycket bra kvalitet. Om ca 1,5 veckor så vet vi ifall min skrutta tagit sig.
Håller tummar och tår för oss alla som valt Nintender :laugh:

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 521
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 594
Senast: _Taggis_
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 309
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka