Ni som ska ha föl / Råmjölk

Sv: Ni som ska ha föl / Råmjölk

kl
Jag har läst eller hört någonstans att man kan använda ko råmjölk. Någon som vet om det stämmer?

Är nog lika långt till båda :) Skönt att inte ha så långt om olyckan är framme

Med tanke på din "hemort" så lär du ha ca 2 mil mindre till Brodda som ligger precis vid Skurup. (Bor själv nästan granne med Brodda känns som att man inte behöver tänka på det där med råmjölk det är snabbt fixat om det behövs).

kl
Jag har läst eller hört någonstans att man kan använda ko råmjölk. Någon som vet om det stämmer?

Man kan absolut använda komjölk. Den är mycket bättre än ingen råmjölk alls! Åtminstone enligt vår ATG-klinikchef.

Oftast har man mjölkbönder i närheten, och är det lite större besättningar så är det inte sällan de har råmjölk.

Med tanke på din "hemort" så lär du ha ca 2 mil mindre till Brodda som ligger precis vid Skurup. (Bor själv nästan granne med Brodda känns som att man inte behöver tänka på det där med råmjölk det är snabbt fixat om det behövs).

Du har säkert rätt :) bor ju ca 2 mil från Skurup. Och som du säger Brodda är nära och bra :banana: skönt att slippa tänka :D

Så där hade jag inte kunnat tänka, tänk om de får slut. Visst då har man världens oflyt men det känns betydligt bättre att ha hemma själv än att behöva lita på nån annan.

Så där hade jag inte kunnat tänka, tänk om de får slut. Visst då har man världens oflyt men det känns betydligt bättre att ha hemma själv än att behöva lita på nån annan.

Tar deras slut så får jag köra några mil extra och köpa det torrfrysta :)

Jag har svårt att tro att de skulle få slut, de har som sagt råmjölksbank, de har dessutom ett mkt stort antal ston som jag antar de fyller på ifrån succesivt under säsongen, skall nog gå åt mkt innan de får tomt i frysarna.

Jag försökte precis beställa frystorkat, men det var för tillfället slut... Nu har jag inte nästa fölning förrens i slutet av maj, så det är ingen brådska, men man ska nog kolla runt lite innan det är för sent.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
981
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 457
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka