Ni som ska ha föl / Råmjölk

Sv: Ni som ska ha föl / Råmjölk

Men vågar man verkligen mjölka ur ("stjäla") någon råmjölk då? Hur kan man beräkna att fölungen fått i sig tillräckligt?

Man använder sig av en colostrumrefraktometer, och ser till att fölungen får i sig minst en liter av råmjälk av god kvalitet. Är råmjölken sämre, får man försöka få i den ännu mer, eller ta ut vet och checka antikroppshalten hos fölet.

När man vet att fölet fått i sig tillräckligt, kan man stjäla någon dl.

Min vet. sade också att det är väldigt många fölungar som går omkring med för lite antikroppar (om man skulle mäta), men så länge dom inte råkar på någon infektion så klarar dom sig.

okej, tack för svaret:bow:. Men en sådan har kanske inte alla..? Var får man tag på en sån?

kl

Men alltså... jag tänker inte mjölka ut mitt sto om allt går som det ska- inte ens för ngn framtida annan fölunge. Detta är hennes sista föl, förra året gick det som sagt super.
Men OM det skulle hända ngt med stoet inser jag att det är för långt till mjölkbank... Är det ngt som "duger" omifallatt... Alltså en ersättning man kan ha hemma?
Nu fölar min sent i år så många andra hinner jag ju kolla om de får över- dock skulle inte jag ge bort från mitt sto... Det ska ju den egna fölungen ha tycker jag...
Tänker inte heller köpa en refraktometer eller ta ut vet om det inte behövs... Inte för att se om jag kan mjölka ur, naturligtvis om jag skulle misstänka att fölet fått för lite....

Är jag egoistisk då?

Blir lite rädd över hur du går ut och indirekt säger till folk att det är helt okey att mjölka ut 1 Liter råmjölk efter du matat ungen med 3 dl och sen väntar i 2-3 timmar om den inte gått upp och ätit då igen matar den med 3 dl till ?!?

Normalt sett mjölkar man 2-3 dl avstoet för att spara råmjölken och för min det handlar det om att jag ska få lite tid på mig att hitta mer råmjölk eller få tag på plasma .

Skulle absolut INTE ta 1 LITER rå mjölk av mitt sto :crazy:

Mia

Jag går inte indirekt ut och säjer att alla ska göra så!
Jag sa att jag gör så på dom av våra ston som har haft föl som jag vet att har mkt bra råmjölk!
Det här har jag gjort i många år och blev upplärd på ett stort travstuteri om det, och alla får ju göra som den vill!!!

Sen behöver du ju inte hoppa på mig för det, jag gör det på mitt sätt och du på ditt. OK!

Fast 1 liter råmjölk ÄR mycket att ta på en märr.
Speciellt om hon har ett levande föl vid sidan som skall ha samtidigt.
Har fölungen däremot dött så förstår jag mängderna.

(om du inte avlar på tinker för dom skall visst kunna ha mjölk så att det räcker till 4 nyfödda föl)

Vi har också storproducenter men mer än 4 max 5 dl tar vi inte.
Sedan ser vi på refraktometern att det inte är någon mening att frysa in mer från samma sto.

Råmjölk kan ju som sagt se bra ut men vara dålig.
Förr trodde vi att gult och klibbigt vara ett bra kvalitets-tecken.

Men nu, när vi kan mäta antikroppshalten så är vi överaskade att det inte alls är så.

I övrigt så nappar vi ungar tills dom står själva. Foalcheck därefter så att man blir helt säker på att dom ätit som dom skall.

Dom som kan trassla är ju dom som hoppar upp snabbt och diar själva. För faktist så får man lite sämre koll på både antikroppar i råmjölken och hur mycket dom har ätit. Dom kan ju som sagt se väldigt pigga ut och så straffar dom ut sig senare..

Till TS.
Vore jag dig så skulle jag åtminstånde ha med i planen att du kan behöva stöd på ungen.
Inte så väldans enkelt om märra fölar halv 12 på natten...
8 timmar utan vettigt äta kan bli väldigt mycket dyrare sen.

Plan B skall alla uppfödare ha.

AM

Sedan ser vi på refraktometern att det inte är någon mening att frysa in mer från samma sto.

AM

Fast jag brukar frysa in även en del mjölk som inte är råmjölk. Den använder jag när fölet blivit mer än ett dygn, (eftersom tarmen då inte kan ta upp antikropparna i alla fall) om dens egen morsa har dåligt med mjölk.
Slöseri att använda råmjölk i ett sånt fall.

Fast 1 liter råmjölk ÄR mycket att ta på en märr.
Speciellt om hon har ett levande föl vid sidan som skall ha samtidigt.
Har fölungen däremot dött så förstår jag mängderna.

(om du inte avlar på tinker för dom skall visst kunna ha mjölk så att det räcker till 4 nyfödda föl)

Råmjölk kan ju som sagt se bra ut men vara dålig.
Förr trodde vi att gult och klibbigt vara ett bra kvalitets-tecken.

Men nu, när vi kan mäta antikroppshalten så är vi överaskade att det inte alls är så.

I övrigt så nappar vi ungar tills dom står själva. Foalcheck därefter så att man blir helt säker på att dom ätit som dom skall.

Dom som kan trassla är ju dom som hoppar upp snabbt och diar själva. För faktist så får man lite sämre koll på både antikroppar i råmjölken och hur mycket dom har ätit. Dom kan ju som sagt se väldigt pigga ut och så straffar dom ut sig senare..

Till TS.
Vore jag dig så skulle jag åtminstånde ha med i planen att du kan behöva stöd på ungen.
Inte så väldans enkelt om märra fölar halv 12 på natten...
8 timmar utan vettigt äta kan bli väldigt mycket dyrare sen.

Plan B skall alla uppfödare ha.

AM

Jo 1 liter kanske är mkt, men visa går det på jag säjer inte alla, jag mjölkar ur allt från 3-4dl till 1liter.
Jag vet att råmjölken är bra på dom jag tar på, då jag har gett bort av den.

Sedan finns det 1000-teorier om allt, även från veterinärer!
Alla får vi nog bilda oss en egen uppfattning.

KL
Förra årets råmjölk gav jag bort till Görels lilla bebis :love: Så i år står jag utan mjölk men med 2 ston som ska föla med bara något dygn i mellan så hoppas jag att jag ska klara det endå.

Jag har ibland fått mjölka ur och ge fölen i nappflaska men ponnyföl brukar oftast hitta matbaren av sig själva. Samtliga ston jag haft har varit snälla att mjölka ur. Jag brukar alltid spara några dl råmjölk efter sista stoet fölat för året, ifall någon annan behöver el ha till första stoet på nästa säsong.

Tack Naffa för förra årets tips o stöd per telefon :bow:

För de som inte har nått sto att mjölka vart får man tag i rå mjök då , jag skulle vilja ha lite i fall att det behövs mitt sto ska ju ha i början på Maj.. Veterinären sa tt det fanns vissa länkar på nätet där man kunde hitta,... ??? nån som vet

Jag har beställt hem frystorkad råmjölk i år. Jag har visserligen lite i frysen, men det känns bra att ha en extra backup. Den här torkade råmjölken ska hålla sig till 2011, och kostar mindre än det rekommenderade literpriset (500:-) för råmjölk, 406:- inklusive frakt fick jag ge. Det ska räcka till ett föl, och har en geranterat god antikroppsnivå. Jag får förhoppningsvis hem burken på tisdag och hoppas på att årets förstföderska håller på sig till dess, så har jag en detalj mindre att oroa mig för.

Jag har också beställt hem frystorkad, känns som en riktigt bra att ha grej!

Speciellt eftersom min ena dam läckte mycket innan och fölungen var klen, så antingen var den "körd" från början eller så var det dålig råmjölk. Kanske en kombination men där bra råmjölk kanske hade räddad den. Om nu stoet hade dålig dvs. I år har jag lånat en refraktomenter så jag vet säkert!

Hinner du inte få hem din och behöver så säg till, jag har ju en påse hemma redan och det går säkert ordna ner den om den behövs!

Lite off topic men Marhult är det det Marhult som ligger i närheten av Växjö?
Har en jobbarkompis som bor där så är det samma by (ort?) så är det nema problem att få dit den :-)

Jag har beställt hem frystorkad råmjölk i år. Jag har visserligen lite i frysen, men det känns bra att ha en extra backup. Den här torkade råmjölken ska hålla sig till 2011, och kostar mindre än det rekommenderade literpriset (500:-) för råmjölk, 406:- inklusive frakt fick jag ge. Det ska räcka till ett föl, och har en geranterat god antikroppsnivå. Jag får förhoppningsvis hem burken på tisdag och hoppas på att årets förstföderska håller på sig till dess, så har jag en detalj mindre att oroa mig för.

Var har ni beställt det frystorkade?

Marhult i närheten av Växjö ja! Utanför Lenhovda.
PM:ar!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
981
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 457
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka