Ni som sålt blandisar?

Blomqvistarn

Trådstartare
hej finns det någon här som har erfarenhet av att sälja bladrashudar? Dessa (är en gjorda än ;) ) skulle bli 75% ESS och resten Collie/goldenretriever.

Om man skulle få 10 valpar majoriteten hanar, hur svårt/lätt skulle det bli att sälja dessa för ca 2-3 tusen? Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

det är väl inte särskilt svårt att sälja valpar, i alla fall om man inte är så noga med vem man säljer till....

Är man däremot väldigt noga med att bara sälja till vettiga människor som bl.a har helt klart för sig vad det är de ger sig in på så är det nog betydligt svårare....
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Nu har du skitit i det blå skåpet.....troll som har tråkigt måhända
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Det är på grund av bakgårdsuppfödare som dig som våra hundstallar runt om i Sverige är överbefolkade med billiga blandrashundar som ingen vill ha. Är du medveten om det? Vad har du för tanke med din uppfödning? Och VARFÖR sälja dem så billigt?

Jag ber för Gud och hoppas att du är ett troll.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Jag VEEEEET! kan verkligen inte låta bli... :crazy: hjälp mig!
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Jag har sålt två kullar med blandisar, 5 hanar och 5 tikar.
Alla valparna var tingade två veckor efter annonsering så nej, det var inte svårt att sälja dom och ja, jag var väldigt noga med vem som köpte valparna.
Sålde dom för 3500 kr och då var dom avmaskade, vaccinerade och id märkta.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Jag tror jag måste, snart kanske tråden vimlar av människor som föder upp blandraser till höger och vänster... ? :angel:
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Ja, förmodligen eftersom tråden vänder sig till oss ;)
Fast jag har slutat med såna dumheter om det är till någon tröst.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

jag surfade runt lite och slötittade på annonser i kaffepausen (jag vet lite skadat :smirk: ) och hamnade på annonserna för blandrashundar, och jag måste säga att jag blev chockad, det finns ju hur många annonser som hellst med olika korsningar av små sällskapshundar, standardpriset ligger på runt 6000kr, finns det verkligen en marknad för alla dessa små blandisar? 6000kr är ju ganska mycket och ligger ju inte speciellt långt ifrån i pris vad många renrasiga kostar. Tror ni att alla dessa små valpar verkligen får hem?
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Ja, det finns en marknad för dem. Jag tror alla får ett hem, sen hur bra eller dåligt själva hemmet är går säkert att diskutera... renrasiga småhundar är långt mycket dyrare än 6000.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Jag tror det är mycket lätt att sälja blandrasvalpar. Har själv en. En granne hade en släkting som tröttnat på sin då 5 månader gamla hund. Grannen visste jag skulle köpa hund så hon frågade. Jag hade tänkt köpa tollare men fick ha henne på prov en helg. Jag blev fast efter en halv dag. Hon är den klart trevligaste hund jag träffat. Har haft ett gäng hundar innan. Är som princip emot blandrasavel. Tycker det finns renrasiga hundar av en orsak och det ska vi vara rädda om. Men att de går att sälja lätt är det ingen tvekan om. Just eftersom många som inte är intresserade av att ställa ut hellre väljer att lägga 2-3000 kr på en hund istället för 10 000.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

I mitt fall var det ingen penga-fråga.
Jag hade tittat runt på massa olika raser, sen åkte jag och tittade på en blandras valp som bara var 1. Och jag fastnade direkt.
Jag är ju varken intresserad av utställning eller avel så det fick bli den lilla parveln som jag aldrig ångrat.

Sen att man får dras med pojkvännens blandras elefant också är ju bara en bonus....
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Fast jag tycker att det är ett j-vligt klent argument, att bara för att man inte vill ställa ut skaffar man inte blandras. Vi har en blandras inom familjen vi med, min systers hund, en tjuvparning. Idag ångrar hon sig givetvis, han är för mycket helt enkelt.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Varför måste man vara intresserad av uställning och avel bara för att man skaffar renras? En enkel anledning när man skaffar renras är att man vet vad man har i kopplet, man kan på ett ungefär förutspå hur hunden kommer bli i temperament och mentalitet och reagera i olika situationer. Inga obehagliga överraskningar som kassa höfter och armbågar, patella, tappad syn eller helt sjuk mentalitet (att blandrashundar skulle vara friskare är bara en myt) som man så ofta kan möta på hos blandraser för att grannen ville para sin söta voffsa med kompisens söta hanhund. Idioti.

Varför stödja buskavel och bakgårdsuppfödare? Ser ingen anledning till det. Människor utan eftertanke och med noll ansvarskänsla i kroppen (ursäkta Vimsan, vi snackar generellt här). Som sagt, det finns en anledning till varför våra hundstallar runt om i Sverige är totalt överbefolkade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som sålt blandisar?

Varför måste man vara intresserad av uställning och avel bara för att man skaffar renras? En enkel anledning när man skaffar renras är att man vet vad man har i kopplet, man kan på ett ungefär förutspå hur hunden kommer bli i temperament och mentalitet och reagera i olika situationer. Inga obehagliga överraskningar som kassa höfter och armbågar, patella, tappad syn eller helt sjuk mentalitet (att blandrashundar skulle vara friskare är bara en myt) som man så ofta kan möta på hos blandraser för att grannen ville para sin söta voffsa med kompisens söta hanhund. Idioti.

Varför stödja buskavel och bakgårdsuppfödare? Ser ingen anledning till det. Människor utan eftertanke och med noll ansvarskänsla i kroppen (ursäkta Vimsan, vi snackar generellt här). Som sagt, det finns en anledning till varför våra hundstallar runt om i Sverige är totalt överbefolkade.

:bow: Kunde inte sagt det bättre själv. :bow:
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Hrm, jag tycker ditt "påhopp" var lite obefogat!
Mitt argument var inte att jag inte var intresserad av utställning utan att jag ville ha just den valpen!!

Tycker inte att man behöver försvara varför man köper en blandras!
Men du verkar ju känna väldigt starkt i detta ämne och jag är ingen tjurig debatt tant, utan är mest inne på forumet för att få lite tips och idéer. Så detta är inget jag kommer försvara, utan jag är helt enkelt en stolt ägare till en jättetrevlig hund som nu är 7 år och aldrig varit varken sjuk eller problemhund i hela sitt liv!:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp