Ni som sålt blandisar?

Sv: Ni som sålt blandisar?

"Jag är ju varken intresserad av utställning eller avel så det fick bli den lilla parveln som jag aldrig ångrat." Skrev du. Alltså tog jag det som ett argument till att köpa blandras. Ursäkta om du känner dig "påhoppad", "träffad" kanske är ett bättre ord...? :devil: Nej, nu är jag jävlig. Jag skulle kunna fortsätta i evigheter i denna debatt, jag förstår helt enkelt inte vad som vimsar runt i en blandrasköpares huvud. Inkl. min systers. :D

Anledningen till att jag känner starkt för detta ämne är för att min familj har haft kennel i flera decennier, och för att jag brinner starkt för hundar. Jag är trött på att se folk utnyttja söta små valpar för pengar, Blocket-annonser med sjuka korsningar, korsningar som tillslut får egna namn som t ex "Schabrador" och människor utan någon kunskap alls sätta sig och fråga "varför beter han sig så?" när personen ifråga köpte en jämte/BC/amstaff-korsning för 2000 kr för att "den var ju bara så söt"!

Erhm. Jag kan fortsätta i evigheter. :angel: :D
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Jag har inte dåligt samvete att jag köpte en blandras!
Hunden i fråga kommer från 2 rasrena utställnings meriterade föräldrar och kvinnan som hade hundarna var helt förtvivlad, för nu kunde hon inte avla på sin tik som det var tänkt!
Hon hade inte ens märkt att hunden var dräktig förrns väldigt sent, som tur var blev det ju bara en valp, som jag GLADELIGEN köpte och med gott samvete till och med!

Självklart håller jag med dig att den sjuka aveln för pengar och att göra "skojiga" korsningar är horribel!
Jag skulle aldrig köpa en "blockethund", min hund hittade jag genon en bekant och våran andra hund är genom familjen, och den kan jag inte svara för, för det var min sambos beslut att ta hand om den.

Missförstå mig inte jag är absolut inget fan av medveten blandras avel!
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Ja, det finns en marknad för dem. Jag tror alla får ett hem, sen hur bra eller dåligt själva hemmet är går säkert att diskutera... renrasiga småhundar är långt mycket dyrare än 6000.


fast det behöver ju inte stämma, det finns ju små raser som ligger mellan 6-10000. Jag har även hört uppfödare till små raser som medvetet håller sig på samma prisnivå som de låg på innan raserna blev så populära just för att distansiera sig från de nya uppfödarna som dyker upp som gör det endast för pengarna. Jag blir ändå förvånad över att det verkar finnas så många som är beredda att betala 6000 för en blandras, även de blandningar som ej har chichuawa (eller hur det nu stavas) i sig, för det är nog främst de som priserna är extrema på.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Ett olycksfall alltså, precis som min systers hund. No problems.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Chihuahua ;) men jag förstår vad du menar, samtidigt vet man ju många uppfödare som trissar upp sina priser istället eftersom de vill se skillnad på blandras och renras. Chihuahua är ju bara ett exempel, en valp idag "ordentligt uppfödd" kostar ca 20 000 kr.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

hehe, ja silken knepig stavning, kan vi inte döpa om den till råtta istället, så slipper stackarna säkert förvandlas till modeaccessoarer i samma veva ;)

Knepigt det där med att trissa upp priserna för att verka seriös, mig ger det ett oseriöst intryck, det måste ju ge dem färre köpare att välja på. Samma sak om uppfödare som ej skriver ut priser på sina hemsidor. precis som att seriös = att inte bry sig om pris
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

För mig blir det tvärtom, ingen köper en hund för 20 000 för att ha som modeaccessoar sålänge man inte heter Paris Hilton. Priset motar ju bort de som inte har tänkt till ordentligt helt enkelt, eller som inte är lika seriösa. Man lockar till sig genuint intresserade istället. Tror många tänker så.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Jag föder upp blandisar mellan DSG och lhasa apso, dom är jättelätta att sälja och jag får runt 8000 för dom :bump: :bump:
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

För mig blir det tvärtom, ingen köper en hund för 20 000 för att ha som modeaccessoar sålänge man inte heter Paris Hilton. Priset motar ju bort de som inte har tänkt till ordentligt helt enkelt, eller som inte är lika seriösa. Man lockar till sig genuint intresserade istället. Tror många tänker så.


Men detta är ju helt fel, modeaccessoarer SKA ju vara dyra, det är ju därför folk köper dem! Det är därför väskor kan kosta 20 000, folk vill att det ska synas att de har betalat massor av pengar, de är intresserade av att köpa sådant andra vet är dyrt för att de då kan distansiera sig från medelsvensson, titta jag har råd att köpa en väska/hund för 20 000, fatta vad rik (och lyckad och lycklig) jag är! Det är ju snarare så att man drar sig till dessa människor som skit drar till sig flugor när man sätter 20 000 i pris. De som har lite kunskap om raser och vad det kostat tidigare och som inte är intresserade av hundar som en statuspryl drar däremot öronen åt sig.
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

ahh tack för svar! då vet jag, små blandraser ÄR lätta att sälja för dessa priser! :D Måste ändå säga att jag är förvånad, har kikat runt lite och sett att det är ganska vanligt att dvärgpudlar och phalene som är renrasiga säljs för 6000 alltså samma som många blandraser och mindre än vad dina kostar. Dock kan jag förstå de som köper sällskapsraser, att handla renras har ju så klart stor betydelse när man satsar inom någon sport, typ jakt, drag, skydd eller vad som hellst om man söker vissa specifika egenskaper, men vill man bara ha en snäll sällskapshund så gör det ju inte så mycket om man har en renrasig eller en blandning av två vettiga raser. Man kan ju såklart inte ställa ut men helt ärligt, många utställningar drar ju de olika raserna mot sjuka utseendeideal och detta slipper man ju med blandras.

Får jag fråga vad som är tanken bakom din korsning? Är det något extra bra med den korsningen eftersom du kan sälja dem lite högre i pris än många andra blandras?
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

:rofl: låt oss bara säga att det finns två sidor av det hela helt enkelt!
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

:D "en snudd kanin"? Den andra bilden står det bara "censur" på!
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

Nauw - vad söta, kan jag tinga en valp, visst borde den väl kunna leka med min socialt inkompetenta schäfer.
Å de här m hudproblem - det är väl bara att skaffa klippkort hos vet
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

NU kopplar jag att jag blir driven med! :o
 
Sv: Ni som sålt blandisar?

6000 kr är väl ganska billigt för en liten blandras. Har sett många annonser där de ska ha 12000 kr å uppåt. :crazy: Huvudsaken verkar vara att det är någon procent chihuahua i valparna. Att hundarna på bilderna som finns i annonserna sedan mest ser ut som förvuxna mellanpudlar eller nåt sånt, verkar spela mindre roll. :crazy:

Kan folk betala flera tusen kronor på en specialdesignad gucciväska till hunden kan de nog betala 15000 för en liten blandras oxå. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp