Ni som säljer häst...

Sv: Ni som säljer häst...

För min del hade det räckt att hon talat om att det skulle komma någon före "min" dag och om de betsämmer sig innan jag provat så säljer hon hästen. Det hade jag accepterat fullt ut.

Men när hon stätter provtiden och, jag räkande, vi hade mailkontakt 10 ggr under den vecka som gick mellan mitt första mail om intresse till dess jag fick besked att hästen var såld (kvällen före den dag hon givit mig) och i dessa mail fanns ingenting som tydde på att hon skulle sälja hästen, som jag skrev tvärt om. Tilläggas bör också att hon dessutom ändrade provdag för oss en gång. Vi ändrade och möblerade om i vårt schema för att passa hennes ändrade tid så kändes det väldigt konstigt i alla fall.
Givetvis får hon, och ska välja den som hon anser vara bäst för hästen, men kör med öppna kort.

Nej de där känner man alltför väl till...men jag vill ändå inte utgår från att folk ljuger och hittar på när de säger att de ska komma. Jag är nog lite naiv men det bjuder jag på:)

Hej!

Hon hade ju kunnat ringa och berätta att den var såld iaf, för att minimera risken att du inte skulle åka hela vägen i onödan. Annars är det ju tyvärr så att man säljer till vem man vill och sen vill vissa att alla ska få prova och andra säljer till den som säger ja först (eller den dom tycker bra om som säjer ja iaf).

Och jag har inget emot att åka och titta på en häst om jag VET att ägaren kan vara kinkig med vem som ska köpa och inte bara säljer till första bästa. Rak och ärlig kommunikation åt alla håll är det bästa.

/Lavinia, som inte råkat ut för struliga hästägare, däremot en helt bunt medryttare, köpare och annat löst folk.

Ja, jag överreagerade kanske. Jag har också sålt några hästar men har inte agerat på det viset. Däremot har jag talat om för vissa spekulanter att de inte får köpa min häst, helt enkelt för att jag inte ansåg att de var rätt personer för min häst, i snygga och diplomatiska ord, naturligtvis.

Oavsett om det är djur eller döda ting känner jag att uttrycket "You Snooze You Lose" gäller. Både som säljare och köpare.

Hittar jag en annons som gör att jag är mycket intresserad av varan, gäller det att vara snabb. Vilar jag på hanen och bokar in ett sammansträffande längre fram, riskerar jag att någon annan hinner före att fynda.

Vet inte hur många köpare jag haft som "säkert ska ha varan" och sedan bokar visning till helgen, SMS:ar och mailar säkert 10-15 gånger till dess, superintresserade. För att 1 timme innan de ska vara här avbokar (självklart via SMS) för att de kommit på att någon förutsättning (som nämns redan i annonsen) inte passar dem. Jag blir rosenrasande. Helt vansinnig. Har jag hållt varan, stått och avvisat andra intresserade nästan en vecka medan idioterna bedyrat hur nära affären är - bara för att hoppa av.

Min tydliga erfarenhet är att ju mer kontakt och ju klarare bedyrande - desto längre är man från en affär som avslutas. Snackpellar och brevvänner finns det tydligen gott om därute. Trist bara att deras gratisnöje verkar vara att läsa annonser och trakassera säljare.

Absolut svarar jag på det. Jag brukar träffa spekulanterna, prata, se dom rida osv. Träffar en spekulant i taget och ber att få återkomma när alla som ska titta har titta /provridit.

Jag vill ha lite att välja mellan och givetvis strävar jag efter att kunna välja ut det hemmet som kan passa min häst bäst.

Skulle aldrig falla mig in att ta första bästa köpare.

Då behöver den köparen vara fantastiskt bra isåfall. (visst kan det förekomma) Ställer höga krav på köpare och är kräsen. Aldrig att jag är desperat.

Absolut svarar jag på det. Jag brukar träffa spekulanterna, prata, se dom rida osv. Träffar en spekulant i taget och ber att få återkomma när alla som ska titta har titta /provridit.

Jag vill ha lite att välja mellan och givetvis strävar jag efter att kunna välja ut det hemmet som kan passa min häst bäst.

Skulle aldrig falla mig in att ta första bästa köpare.

Då behöver den köparen vara fantastiskt bra isåfall. (visst kan det förekomma) Ställer höga krav på köpare och är kräsen. Aldrig att jag är desperat.

Du missar många potentiella köpare på det viset, både genom att de hittar en annan häst medan du väljer och genom att ingen vettig människa åker långa sträckor för att delta i in popularitetstävling. Det kostar lågt räknat en 500 kr (förutom tiden) att åka 25 mil att titta på hästen, och som köpare så har jag alltid tittat 2 gånger på de intressanta.

Jag menar inte att du ska sälja till vem som helst och tacka ja bara köparen vill ha hästen.

Fast...

Nog 17 måste hästägaren få sälja till den som det kändes bäst med? Och är det fler som kommer och tittar och vill ha hästen måste ju ägaren kunna bestämma sig på nåt sätt, det är gissningsvis inte bara en det klickar med??

De 2 senaste hästarna jag köpt har jag haft tokig tur med, förra pållan var såld muntligt, men tjejen som skulle köpa hörde inte av sej så då fick jag chansen att komma och prova. Nuvarande pållan var till salu på våren, besiktigades och gick inte igenom, så köparen drog sig ur (om jag uppfattade det hela korrekt).

Däremot har jag stått på centralstationen på väg att köpa tågbiljett och då ringt och kollat att de kom och hämtade mej, då var hästen redan såld för några dagar sen och dom "hade glömt" att ringa mej..

Jag anser att hästägaren har rätt att välja den köpare som passar hästen bäst, eller den som säger ja först. Det är inget den som provrider har att göra med. Däremot hör det till god ton att berätta när hästen är såld eller om det är flera intressenter, kan jag tycka. (Fast det är ju ett försäljningstrick i sej, säga att flera varit och tittat och sälja till första bästa som säger ja, så "skynda dej").

/Lavinia, som OM hon skulle sälja pållan i första hand skulle kolla med förra ägaren och i andra hand sälja till den det kändes bäst med.

Jovisst ska man sälja till någon man tycker känns bra, men då tycker jag det ska diskuteras i förväg. Jag hade isåfall bokat en provridning i taget, dvs låtit den som verkar mest intressant komma och titta först. Blir det ingen affär där så kan nästa komma och provrida. Men att låta flera spekulanter prova för att sedan välja den bästa är inte särskilt schysst anser jag. Har man en bit att åka kostar det både tid och pengar att titta på häst och om man då inte ens får köpa om man vill (givetvis under förutsättning att man inte är olämplig som köpare) gäller det att säljaren varit tydlig med det från början.

Hur kan någon tycka att det är vettigt beteende att låta någon t ex köpa tågbiljett, flygbiljett, alt åka 10-tals mil för att titta på hästen och sen när de väl kommit på plats säga till dem att; sorry, det var en spekulant här för en timme sen och eftersom de bestämde sig direkt så sålde jag hästen?!

Någon måtta på girigheten får det väl ändå vara tycker jag. Att det skulle vara någon hemsk upplevelse för en häst att bli provriden några gånger begriper jag inte - det rör sig väl oftast inte om 100-tals spekulanter:confused:

Det var värst vilken ilska jag förtjänar. :confused:

Nej, jag skulle naturlgtvis försöka undvika det du beskriver. Jag skrev ju att jag skulle ta mig an en spekulant i taget, vilket verkar innebära att situationen inte uppstår. Men det skulle vara för hästens skull, inte för köparnas skull, egentligen.

Varför jag skulle låta den ena spekulanten efter den andra klättra upp på min häst bara för att du inte tycker att det är en hemsk upplevelse för den, förstår jag inte.

Nu säljer jag ju heller inte hästar för att tjäna på det. Säljer jag en häst, så är det ju en vän, ett husdjur, en familjemedlem jag av något skäl måste sälja. Sådant gör jag helst med stor försiktighet. Att du kan få det till girighet begriper jag inte ens.

Jo jag uppfattade att det viktiga var först till kvarn som det så fint heter, och att du också anser det vara plågsamt för hästen med provridningar och visningar. Det tyckte jag lät märkligt men visst, alla är vi olika.

Jag kanske uppfattade dig fel - eller så har vi bara olika uppfattningar om saken helt enkelt. Inte min mening att låta ilsken, sorry!

Vad är det du inte förstår? Jag har redan skrivit vad jag menar, men förtydligar gärna men då måste jag veta vad som är oklart.

vad jag förstår menar du att jag missar köpare på det viset, genom att välja mellan några? Men samtidigt skriver du att du inte menar att jag ska sälja till första bästa? Då undrar jag vad du menar?

Enligt mig så behöver man träffa några stycken för att vara säker på att ge sin häst dom allra bästa förutsättningarna.

Nu är jag ingen hästförsäljare, så det kanske inte fungerar bland hästhandlare men för mig har det fungerat bra.

Visst måste man vara snabb, men jag kunde inte vara snabbare. I annonsen skulle man maila vid intresse så skickade hon film. Jag mailade, fick film och skickade med "vändande post" att vi var intresserade och ville komma och titta och bad om en tid då det passade henne. Jag vet inte hur jag skulle kunna vara snabbare. Skulle jag köra till henne oanmäld och ställa mig i stallet?
Mailkontakten gällde typ att hon kunde berätta mer om hästen om jag var intresserade, vilket jag naturligtvis var. Hon frågade också vad vi var för människor o s v. Helt ok. Hon ber att få ändra dag vilket jag säger ok till, trots att det ställer till bekymmer för mig då jag måste ändra hundvakt, hästvakt o s v. Jag vet inte mer jag skulle göra för att visa att jag var en seriös spekulant.

Åter igen säger jag, man säljer till vem man vill, man måste vara snabb om man verkligen vill ha något. Men det jag reagerade på var att hon inte talade om hur hon lagt uppförsäljningen av hästen (valt ut några att provrida och sedan haft någon form av ordning tydligen), och när jag blir förvånad över ett mail sent på kvällen innan så får JAG SKYLLA MIG själv för att JAG inte frågat! Enligt säljaren borde jag FATTA av vi inte var de enda som var intresserade. Hur kan jag fatta det? Jag kan väl inte veta hur många som ringt???

Fast nog har man en aning om i vilket typ av hem och hos vilken typ av person hästen kommer att passa innan man har spekulanter hemma? Om du träffar en person som vill köpa hästen och allt känns bra, så blir väl inte den personen bättre eller sämre beroende på hur andra är? Om du inte tycker att det känns bra med en köpare så säljer du väl inte till den personen bara för att andra är ännu sämre?

En säljare har ingen skyldighet att säga hur många spekulanter det finns på hästen. Som köpare ska man alltid veta att är man intresserad så är det att se till att princip komma så fort som möjligt. En vecka kan vara försent om man vill försäkra sig att hinna testa snabbt. Det är bara att hoppas att man har tur och att hästen finns kvar.

Åter igen säger jag, man säljer till vem man vill, man måste vara snabb om man verkligen vill ha något. Men det jag reagerade på var att hon inte talade om hur hon lagt uppförsäljningen av hästen (valt ut några att provrida och sedan haft någon form av ordning tydligen), och när jag blir förvånad över ett mail sent på kvällen innan så får JAG SKYLLA MIG själv för att JAG inte frågat! Enligt säljaren borde jag FATTA av vi inte var de enda som var intresserade. Hur kan jag fatta det? Jag kan väl inte veta hur många som ringt???

Jag frågar om det är många som har ringt/ska komma och titta för att veta hur situationen ser ut. Då kan säljaren tex säga att de säljer till den som bestämmer sig snabbast eller om de inte har bråttom. Jag skulle däremot bli besviken om säljaren lovar att hålla hästen tills jag kommer och tittar, och ännu mer irriterad om jag påbörjat resan. Men jag räknar inte med att jag är den enda som är intresserad om inget annat är sagt.

Men nu verkar det mer som du är irriterad över att säljaren skyllt det på dig, snarare än att säljaren faktiskt sålt innan du fått komma och titta?

Precis. Jag blir inte sur över att jag kanske kunde ha påbörjat resan om jag inte läst min mail/läst mina SMS/kollat min telefon/haft på ringsignalen.

Jag blir sur om en uttalad överenskommelse åsidosätts eller bryts. Men jag anser inte att jag har några outtalade rättigheter bara för att jag åker och tittar och visar intresse. Jag inser att den som kommer först troligen har bättre läge att få köpa (om de inte diskvalificerar sig totalt).

kl

Generellt tycker jag att som köpare bör man ringa och inte maila i all oändlighet. Självklart som en första kontakt, för att få bilder/film, men är man då fortsatt seriöst intresserad så ringer man sedan. De som skickar mängder av mail och är såååå intresserade är ofta de som inte ens dyker upp för att titta på hästen...

När jag har sålt häst har det varit ganska lätt att via telefon avgöra om det är den typen av människa jag vill sälja till, och redan där stoppa fel köpare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama