Sv: Ni som säljer häst...
Hoppsan ... jag tror bestämt att det är mig du talar om i denna tråd
. Känner att jag gärna vill göra några kommentarer ur säljarens perspektiv på denna historia.
--------
Nja, nu är det ju inte så att jag drog ut på det "hur länge som helst" utan frågade när vi kunde komma och det var säljaren som satte tiden - inte vi.
Samma sak - det var säljaren som gav mig tiden, det var inte jag som valde att vänta 5 dagar. Så jag vet inte hur jag skulle kunna vara där tidigare.
Det jag skrev i mailet på måndagen när vi skulle boka tid var att dagtid vardagar passade mig bäst:
Kan ni dagtid? Kvällstid är det ofta mycket folk i ridhuset (och speciellt nu pga kylan så är det många som inte brukar vara där som klämmer in sig). Annars funkar även helgen - men dagtid vardagar passar egentligen bäst. Så att jag satte tiden och att du inte vet hur ni skulle kunna vara där tidigare stämmer ju inte riktigt.
--------------
Men det jag reagerade på var att hon inte talade om hur hon lagt uppförsäljningen av hästen (valt ut några att provrida och sedan haft någon form av ordning tydligen), och när jag blir förvånad över ett mail sent på kvällen innan så får JAG SKYLLA MIG själv för att JAG inte frågat! Enligt säljaren borde jag FATTA av vi inte var de enda som var intresserade. Hur kan jag fatta det? Jag kan väl inte veta hur många som ringt???
Alltså det var ju inte direkt så att jag skrev att du skulle FATTA och att ni fick SKYLLA ER SJÄLV. Så här uttryckte jag mig i mailet:
Det har varit väldigt många som har velat boka provridning och jag har verkligen varit noga med de som har valts ut, Du har inte frågat någonting om hur intresset har varit på honom så jag tycker ditt påstående är något orättvist. Det måste du väl förstå att ni inte är de första som har provridit honom? Annonsen är ju inte direkt ny.
Jag är hemskt ledsen för den ändrade provtiden och den berodde enbart personliga familjeskäl.
Jag tycker det är jättetråkigt att du är besviken men vet inte riktigt hur jag skulle ha managerat detta på annat vis. Du har inte givit någon hint om att du velat veta hur många spekulanter som har varit positiva, Och som säljare har man ingen aning om vilka som till slut bestämmer sig för vad som är rätt. Så jag tycker faktiskt att ditt mail var onödigt vasst.
Jag hoppas dock att ni så småningom hittar rätt häst därute och jag känner mig ärligt ledsen över att du känner som du gör.
Hälsningar,
---------
Hrmmm...precis så kände jag och uppfattade säljaren och därför blev jag väldigt besviken när jag kvällen innan (gk sent) fick ett mail att hästen var såld. Vad hade hänt om jag inte kollat mina mail? Hade vi stått på gården på och fått reda på det då efter ha kört 10 mil?
Tyvärr hade du inte givit mig ditt mobilnummer i mailkonversationen och jag hade heller inte frågat om det. Jag skickade mailet typ halv sex på kvällen och min plan var att försöka leta fram ditt telefonnr via eniro om du inte svarat under kvällen. Nu svarade du ju halv åtta så det blev aldrig aktuellt.
----------
För min del hade det räckt att hon talat om att det skulle komma någon före "min" dag och om de betsämmer sig innan jag provat så säljer hon hästen. Det hade jag accepterat fullt ut.
Men när hon stätter provtiden och, jag räkande, vi hade mailkontakt 10 ggr under den vecka som gick mellan mitt första mail om intresse till dess jag fick besked att hästen var såld (kvällen före den dag hon givit mig) och i dessa mail fanns ingenting som tydde på att hon skulle sälja hästen, som jag skrev tvärt om. Tilläggas bör också att hon dessutom ändrade provdag för oss en gång. Vi ändrade och möblerade om i vårt schema för att passa hennes ändrade tid så kändes det väldigt konstigt i alla fall.
Givetvis får hon, och ska välja den som hon anser vara bäst för hästen, men kör med öppna kort.
Du antar en massa saker som inte stämmer. Det var ju ingen som kom innan "din" dag
. En som tidigare provridit ringer och säger att hon lyckats fixa sina omständigheter så att hon har möjlighet att köpa honom. Dessutom ett väldigt bra hem. Skulle jag ha sagt tackat nej till det?
För övrigt var det 11 dagar från ditt första mail till dess att du fick beskedet.
Jag har otroligt svårt att förstå hur man som ny intressent antar att man är enda spekulant på en annons som är flera veckor gammal. Att tro att det inte finns några tidigare provridningar som genererat intresse?? Men vi är alla olika ...
-------
Så ... jag kände bara att jag ville berätta min version av historien. Nu är hästen såld och jag är otroligt glad att kunna kliva ur "säljahäst-träsket".