Sv: Ni som säljer häst...
När jag sålde min ponny var de första som tog kontakt och ville prova från Dalarna (vi bor i Skåne), hade mailkontakt och jag tyckte verkligen de verkade jättebra för min ponny, men de ville åka ner med hela familjen så kunde inte komma på några veckor. Helt OK för mig, jag hade ingen brådska att sälja, hade dessutom flera månader kvar jag kunde ha tävlat honom innan året var slut. Däremellan hörde några av sig från Stockholm och ville komma och prova före de som hört av sig först. Kommer inte ihåg om de frågade eller inte men jag var iaf klar från början med att jag inte tänkte sälja innan de från Dalarna också fått prova, och att om båda var intresserade så skulle jag sälja till den jag tyckte kändes bäst.
Eftersom de skulle flyga ner, tar en del tid och kostar pengar, tyckte jag det var schysstare att berätta så att de inte åker ner i onödan och tittar på en häst som är i princip såld, provad eller ej.
De sa att det var OK, de ville prova före fast de kanske inte kunde köpa (lite mysko dock eftersom de ville att hästen skulle veterinärbesiktigas INNAN de provade, för att de inte ville åka långt i onödan...), men sedan avbokade de dagen innan (pga sjukdom), hörde inte av dem igen och ponnyn såldes till familjen i Dalarna som gav besked på plats. (De hade i stort sett redan bestämt sig innan de åkte ner och provade.)
Kanske inte heller det mest business-inriktade sättet, kommer kanske inte göra så i framtiden utan köra mer "först till kvarn", men den ponnyn var så otroligt speciell för mig så ville att det skulle bli absolut rätt
Edit: Men det viktigaste tycker jag dock är att vara rak. Säger man till någon att "Jag säljer inte förrän ni fått prova" så får man också berätta (i förväg såklart) för de som ev. vill prova före att man tänker vänta ut någon annan.
Och om man säljer till den förste som vill köpa tycker jag man berättar för den som ska prova senare att man har folk som skall prova och det finns risk att hästen säljs, så får ju den köparen chans att prioritera om och boka en tidigare provridning om h*n nu är väldigt intresserad.