Ni som säljer häst...

S

Sickan

När ni säljer en häst, talar ni om hur många som svarat/är interesserade för dem som hör av sig?

Har ni något "kösystem" om det är flera som bokar visning?

Sv: Ni som säljer häst...

Om den som ringer och är intresserad frågar om det är många som hört av sig så svarar jag naturligtvis på det - kanske inte i exakta siffror men ändock.
Frågar de inte så påpekar jag inte det, det har ju som ingen betydelse egentligen.

Hos mig är det först till kvarn. Nå under förutsättning att hemmet är bra, kemin klaffar osv osv. Men annars så är det först till kvarn i normalfallet.
Är det flera som är jämnbra och alla intresserade så sätter jag mig ned och väljer en av dem helt enkelt, jag sysslar inte med budgivning eller liknande.

Men om någon visat seriöst intresse, bett om film, haft mailkontakt ett tiotal gånger under en vecka och bokat tid för provridning helgen närmast, hade du sent kvällen före inbokad tid skickat ett mail och talat om att hästen var såld och att man inte kan komma?
Under veckan som gått har säljaren inte på något sätt låtit en förstå att det fanns fler, utan tvärt om varit väldigt positiv i sina mail och talat om att de ser fram emot provridningen.

Jag blev oerhört förvånad och säljaren anser att det är mitt eget fel eftersom jag inte frågat om det fanns fler.

Den som har första bokade tid och kommer som utlovat är den som har första "tjing", under förutsättning att jag tycker att de är rätt köpare för hästen.

Glömmer aldrig hur jag, för typ 25 - 30 år sen skulle sälja min ridhäst och hade bokat två ev köpare för provridning, den ena en ung tjej som kom med tåget från Göteborg (vi bor i Skåne)och den andra var en familj från Listerlandet. Redan på telefon gjorde jag klart för familjen att tjejen från Göteborg hade förtur även om hon inte kunde komma förrän senare samma dag.

Familjen kom, dottern provred och de blev stormförtjusta i hästen. Saken var den att jag hade uppgett pris på hästen till både tjejen från Gbg och familjen så alla var införstådda med det. Tjejen kom med tåget, provred och blev stormförtjust hon också. Hon hade pengarna kontant med sig och det var ganska tydligt att hon typ hade tagit ut alla sina besparingar för ändamålet. Familjen började då bjuda över och jag tror att de gick så mycket som 10000 kr över utgångspriset (vilket var MKT på den tiden!) men jag sålde till tjejen från Gbg i alla fall. Synd om familjen, och de tyckte nog att jag var galen, men rätt ska vara rätt. Dagens hästhandlare tar sig säkert för pannan över min usla businesskänsla:)

Så mitt råd till dig är alltså att var noga med vad du säger till presumtiva köpare och stå fast vid vad du ev lovar.

Vad tycker du säljaren skulle gjort då, sagt att den som ville köpa hästen inte fick köpa den för att det finns en intresserad som inte ens sett hästen än som vill prova den ?
Naturligtvis säljer man om det kommer en bra köpare som vill köpa hästen även om det finns fler provridningar inbokade och avbokar dessa.
Det behöver ju inte ens varit en köpare som funnits tidigare utan kan ha varit en köpare som var lite om sig och kring sig som frågat och fått veta att det kommer en och provar imorgon och då bestämt sig för att hinna dit före och bestämt sig direkt när den provat.
Vill man vara säker på att ha en chans att köpa en häst som känns rätt så gäller det att vara kvick i svängarna annars tar man alltid risken att någon annan hinner före.
Jag har svårt att förstå dem som tror att man kan dra ut på det hur länge som helst och då inte inser att de då mkt väl kan gå miste om chansen.
Hittar jag något jag vill köpa så agerar jag alltid snabbt, är det en bra häst till bra pris så försvinner de ofta direkt räcker att en hinner dit och provrida som inser det och bestämmer sig direkt.
Faktum är att jag som säljare har samma erfarenhet det blir nästan aldrig affär med de som inte är på hugget, de som är på hugget är nästan alltid de som verkligen köper.

Ett exempel är annons lades ut en kom och kollade redan samma kväll, provridningen gick bra skulle dock fundera och höra av sig igen, pratade med en 50 mil bort på kvällen sa som det var att där varit en och kollat som var intresserade men ännu inte gett besked. Personen 50 mil bort säger då jag är hos dig imorgonbitti sätter sig i bilen och kör ner under natten, provrider och bestämmer sig direkt och kontrakt skrivs, på kvällen ringer första spekulanten och vill köpa, det är så det går om man inte vågar fatta snabba beslut. Båda köparna var bra köpare den sista som verkligen köpte tom snäppet bättre så varför skulle jag som säljare neka denna att hinna få en chans att köpa hästen, att folk är intresserade och säger att de hör av sig har man hört många gånger som säljare för att sen aldrig höra av sig igen, skulle man vänta in alla dessa skulle det ta väldigt lång tid att sälja en häst.
Nej första bra köpare som vill köpa och lämnar säkert besked om detta får naturligtvis köpa.

Vill man vara säker på att ha en chans att köpa en häst som känns rätt så gäller det att vara kvick i svängarna annars tar man alltid risken att någon annan hinner före.
Jag har svårt att förstå dem som tror att man kan dra ut på det hur länge som helst och då inte inser att de då mkt väl kan gå miste om chansen.
Jag håller med. Den förste som säger att den vill ha hästen och betalar för den får köpa den, så länge det är rätt typ av människa förstås.

Nja, nu är det ju inte så att jag drog ut på det "hur länge som helst" utan frågade när vi kunde komma och det var säljaren som satte tiden - inte vi.

Jag förstår helt klart att man säljer till den första som bestämmer sig, men att boka in en spekulant och inte tala om att det är fler som kommer INNAN min dag och sedan tycka att jag får skylla mig själv som inte frågar är det jag reagerade på.

Men nu har jag lärt mig att fråga.

När ni säljer en häst, talar ni om hur många som svarat/är interesserade för dem som hör av sig?

Har ni något "kösystem" om det är flera som bokar visning?

Jag har inte talat om hur många som hört av sig, har liksom inte funnits någon anledning.

Jag har gjort så att alla som känns bra fått boka provridning, men det är inte förste man upp som har första tjing. Har gått helt på känsla och hjärta!

Hmm.. svårt. Om det är en som ska kolla lite längre fram och en som ska kolla tidigare så hade jag nog faktiskt sagt till den som ska kolla längre fram att det är en som ska kolla innan.
Jag ska kolla på två hästar på söndag. Har bestämt tid och allting, frågade den ena igår om det är någon annan som är intresserad och det var det och hon ska kolla på den på fredag. Så om jag inte frågat så hade jag antagligen fått reda på på fredag eller lördag att hästen blivit såld om den nu blir det.
Den andre hästen vågar jag inte fråga om någon annan är intreserad! Säger hon att någon ska komma och kolla på den innan mig så blir jag tokig! Jag kan inte komma innan söndag och har stora förväntningar på denna häst. Hon skrev igår att hon ser fram emot att vi ska komma så hoppas jättemkt och tror att det inte är någon annan intresserad som kommer innan...

Glömde, om det är flera intresserade som provat hästen ungefär samtidigt så hade jag valt den som känts bäst, inte den som red först..

Jag förstår helt klart att man säljer till den första som bestämmer sig, men att boka in en spekulant och inte tala om att det är fler som kommer INNAN min dag och sedan tycka att jag får skylla mig själv som inte frågar är det jag reagerade på.

Om jag ska köpa häst, så räknar jag med att det antagligen är fler än jag som provrider de hästar som jag är intresserad av. Så om hästen blir såld innan jag hinner titta på hästen, då är det så, inte mycket att göra åt och inte ett dugg konstigt.

Jag har inte sålt nån häst men när jag köpte min senaste i somras så var ja blixtsnabb.

Snygg trevlig häst till bra pris och bra ålder. Kom ut på söndag kväll, jag ringde måndag morgon, provred måndag eftermiddag, ringde måndag kväll och sa att jag ville köpa henne om jag fick. Vet.bes och handpenning onsdag, hemma på gården fredag :D

Jag visste att hon blivit nerringd om hästen och jag ville verkligen ha henne så så snabb som jag var då har jag nog aldrig varit.

Glömde, om det är flera intresserade som provat hästen ungefär samtidigt så hade jag valt den som känts bäst, inte den som red först..

Jag hade blivit fly förbannad om jag åkt och kollat på en häst och ägaren har flera och titta på den innan denne bestämmer sig om vem som får köpa (om det inte är en speciell häst och det framgår från början) är jag acceptabel som köpare och bestämmer mig först så förväntar jag mig att jag får köpa hästen. Inte vill jag ägna min tid åt att titta på hästar där ägaren ska ha några och välja och vraka från, då tackar jag nej direkt och ägaren riskerar att stå kvar utan köpare för h*n strular.

Fast...

Nog 17 måste hästägaren få sälja till den som det kändes bäst med? Och är det fler som kommer och tittar och vill ha hästen måste ju ägaren kunna bestämma sig på nåt sätt, det är gissningsvis inte bara en det klickar med??

De 2 senaste hästarna jag köpt har jag haft tokig tur med, förra pållan var såld muntligt, men tjejen som skulle köpa hörde inte av sej så då fick jag chansen att komma och prova. Nuvarande pållan var till salu på våren, besiktigades och gick inte igenom, så köparen drog sig ur (om jag uppfattade det hela korrekt).

Däremot har jag stått på centralstationen på väg att köpa tågbiljett och då ringt och kollat att de kom och hämtade mej, då var hästen redan såld för några dagar sen och dom "hade glömt" att ringa mej..

Jag anser att hästägaren har rätt att välja den köpare som passar hästen bäst, eller den som säger ja först. Det är inget den som provrider har att göra med. Däremot hör det till god ton att berätta när hästen är såld eller om det är flera intressenter, kan jag tycka. (Fast det är ju ett försäljningstrick i sej, säga att flera varit och tittat och sälja till första bästa som säger ja, så "skynda dej").

/Lavinia, som OM hon skulle sälja pållan i första hand skulle kolla med förra ägaren och i andra hand sälja till den det kändes bäst med.

När jag sålde min ponny var de första som tog kontakt och ville prova från Dalarna (vi bor i Skåne), hade mailkontakt och jag tyckte verkligen de verkade jättebra för min ponny, men de ville åka ner med hela familjen så kunde inte komma på några veckor. Helt OK för mig, jag hade ingen brådska att sälja, hade dessutom flera månader kvar jag kunde ha tävlat honom innan året var slut. Däremellan hörde några av sig från Stockholm och ville komma och prova före de som hört av sig först. Kommer inte ihåg om de frågade eller inte men jag var iaf klar från början med att jag inte tänkte sälja innan de från Dalarna också fått prova, och att om båda var intresserade så skulle jag sälja till den jag tyckte kändes bäst.

Eftersom de skulle flyga ner, tar en del tid och kostar pengar, tyckte jag det var schysstare att berätta så att de inte åker ner i onödan och tittar på en häst som är i princip såld, provad eller ej.

De sa att det var OK, de ville prova före fast de kanske inte kunde köpa (lite mysko dock eftersom de ville att hästen skulle veterinärbesiktigas INNAN de provade, för att de inte ville åka långt i onödan...), men sedan avbokade de dagen innan (pga sjukdom), hörde inte av dem igen och ponnyn såldes till familjen i Dalarna som gav besked på plats. (De hade i stort sett redan bestämt sig innan de åkte ner och provade.)

Kanske inte heller det mest business-inriktade sättet, kommer kanske inte göra så i framtiden utan köra mer "först till kvarn", men den ponnyn var så otroligt speciell för mig så ville att det skulle bli absolut rätt :love:

Edit: Men det viktigaste tycker jag dock är att vara rak. Säger man till någon att "Jag säljer inte förrän ni fått prova" så får man också berätta (i förväg såklart) för de som ev. vill prova före att man tänker vänta ut någon annan.

Och om man säljer till den förste som vill köpa tycker jag man berättar för den som ska prova senare att man har folk som skall prova och det finns risk att hästen säljs, så får ju den köparen chans att prioritera om och boka en tidigare provridning om h*n nu är väldigt intresserad.

Senast ändrad:

Ja vill du åka och titta på en häst, bestämma dig för att det är den du vill ha och sedan få besked att ägaren har ett antal till som ska titta på hästen och därefter bestämma sig om du är den lämpligaste så är det okej med mig, för mig är det ett stort nej om nu ägaren inte deklarerar det från början och sätter priset därefter (eller betalar alla mina omkostnader). Antingen är jag acceptabel eller så är det inte.

Hade du verkligen tyckt det var okej om du bestämt dig för en häst och när du ringer och meddelar detta så svara ägaren, ja du får köpa men bara om den som ska titta i morgon är sämre köpare än dig och X som var här idag som jag också gillar inte vill ha, han är suverän så honom vill jag helst ha? Ska säljaren välja och vraka mellan potentiella köpare så är det just det som kan ske. När flera kommer och tittar på kort tid och sedan ska man välja. Jag hade troligen svarat, antingen så tecknar vi kontrakt nu eller dragit mig ur för att slippa en jobbig säljare.

Men om någon visat seriöst intresse, bett om film, haft mailkontakt ett tiotal gånger under en vecka och bokat tid för provridning helgen närmast, hade du sent kvällen före inbokad tid skickat ett mail och talat om att hästen var såld och att man inte kan komma?
Under veckan som gått har säljaren inte på något sätt låtit en förstå att det fanns fler, utan tvärt om varit väldigt positiv i sina mail och talat om att de ser fram emot provridningen.

Jag blev oerhört förvånad och säljaren anser att det är mitt eget fel eftersom jag inte frågat om det fanns fler.

Men vad skulle säljaren ha gjort då? Det är väl inte konstigare än om en viss vara är slut i affären innan du hunnit dit?

Jag skulle, för hästens skull, ta en spekulant i taget. Inte utsätta hästen för den ena provridningen efter den andra om det gick att undvika. Den första köpare som vill ha hästen och som jag tycker känns bra, får köpa hästen.

Som säljare tänker jag ju att försäljningen är en påfrestning för hästen, och tar därför hänsyn till hästen så långt möjligt. Köparna får anpassa sig efter det.

Hur kan någon tycka att det är vettigt beteende att låta någon t ex köpa tågbiljett, flygbiljett, alt åka 10-tals mil för att titta på hästen och sen när de väl kommit på plats säga till dem att; sorry, det var en spekulant här för en timme sen och eftersom de bestämde sig direkt så sålde jag hästen?!

Någon måtta på girigheten får det väl ändå vara tycker jag. Att det skulle vara någon hemsk upplevelse för en häst att bli provriden några gånger begriper jag inte - det rör sig väl oftast inte om 100-tals spekulanter:confused:

Men du, man ska inte heller vara naiv. Du anar inte hur många "hästköpare" som mailar många frågor, och ska komma och titta, sen aldrig dyker upp.

Har till och med haft folk som ringt och sagt att de är på väg, men som tydligen inte hittat fram. ;)

Hrmmm...precis så kände jag och uppfattade säljaren och därför blev jag väldigt besviken när jag kvällen innan (gk sent) fick ett mail att hästen var såld. Vad hade hänt om jag inte kollat mina mail? Hade vi stått på gården på och fått reda på det då efter ha kört 10 mil?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama