Ni som rider på bitless bridle..

jo7

Trådstartare
hur tycker ni att det funkar?
Jag upplever att min häst blir väldigt stark på det. Är det bara en vanesak eller har ni åxå upplevt det? Har bara hunnit rida med det en gång än så länge. Dock så verkade hon gilla det. Har ni några tips om hur man bäst rider med det? Blir det skarpare om nosremmen sitter längre ner på nosen?

//jo7 :bump:

Nej, det är ett bettlöst träns som verkar genom dels tryck över nosryggen och dels tryck på nacken. Du kan kolla på deras hemsida: www.bitlessbridle.com om du är intresserad!

Får jag låna din tråd lite och passa på att ställa en annan bitless-bridle-relaterad fråga till dig och andra som använder det?

Jag är sugen på att att köpa ett till min häst men har en undring. Jag har hittills ridit en hel del på ett s.k. ponnyhackamore men tycker att det är vingligt, skänklarna ligger och skaver mot munnen etc, så jag har velat testa något annat bettlöst alternativ. Men ett annat problem med hacket har varit att hon verkar tycka att hon inte kan andas ordentligt! Och nu spänner jag verkligen inte hacket nere över näsborrarna utan högre än det egentligen ska sitta (vilket förmodligen inte är så bra) men man vet ju själv hur det är när man får för sig något... hon går i alla fall och frustar oavbrutet och verkar störas av det.

Hur ligger ett bitless bridle i detta avseende? Tror ni jag kan få samma problem med ett sådant?

Jag har åxå ridit en del på hackamore tidigare men upplevde dock inga andningsproblem. Däremot tykcer jag det är svårt att få igenom ställningar ordentligt med det samt att de lätt bara viker in nosen ist för att arbeta sig upp i formen.

Nu har jag bara ridit en gång på bitless bridle så jag kan väl eg inte riktigt yttra mig ännu men min första reaktion var att hon drog hemskt mkt, låg på som en ångvält. Ngt hon aldrig gjort tidigare. Men samtidigt så kändes det lättare att ställa igenom än vad det gör på hackamoret och jag upplevde ändå att hon verkade gilla det.

Bitless bridle är ju mildare än hackamore, ingen hävstång och trycker är fördelat både på nos och nacke. Men mkt beror ju ändå på den hand som håller i tygeln. Och blir de så starka som min lilla häst och man tvingas att ta tag ordentligt i dem så kan jag tänka mig att de kan få lite svårt att andas, men så hårt ska man ju iofs aldrig behöva ta tag i dem. Varken med bett el ngt annat huvudlag.

Så, nej jag har inte märkt några andningsproblem varken med bitless el hackamore. Är du säker på att du spänt det helt korrekt? Kolla gärna på bilder på nätet och jämför med hur ditt sitter! Lycka till! :)

Jo, jag har redan sökt och läst allt jag hittade. Dock hittade jag i princip inget om hur man ska rida på det samt eventuella problem då hästen blir alltför stark.

Är du säker på att du spänt det helt korrekt?
Nej, jag är ganska säker på att jag inte spänt det särskilt korrekt utan högre som jag skrev - för att hon inte ska tycka att det klämmer på näsborrarna, lilla prinsessan på ärten... :smirk:

Låter konstigt att hon fortfarande har svårt att andas om du satt det så pass högt..men alla hästar är ju olika! Du kan ju försöka låna ett bitless av ngn och prova innan du köper ett, de är ju tyvärr rätt dyra..hade du bott i närheten av mig hade du kunnat få prova mitt på henne! :)

Lycka till iaf!

Alla har vi våra nojor både hästar och folk. Har du tillgång till ett side-pull eller en kapson (en riktig inte sån skit man ser i katalogerna) så kan du prova de och se om det är just att det sitter något runt som är problemet eller om det är just hacket som stör henne.

Tack för din goda tanke :)

Jag tvivlar på att hon verkligen HAR svårt att andas :smirk: (hon är lite av en teaterapa) men tydligen tycker hon ju att det känns skumt i alla fall och det är ju svårt att argumentera mot..

Men grejen är att jag inte trodde att det var bra att spänna hacket för högt då "kinnkedjan/remmen" då hamnar på käkbenet där det går en känslig nerv. Nu såg jag dock att någon hävdade att hackamore inte var likt ett stångbett (där kedjan alltid ska ligga i kinnkedjegropen) i det avseendet? Kan jag spänna det så högt att nojje-hästen blir nöjd (dvs ganska högt) utan att orora mig för detta?

Teaterapa ja! :smirk: Känner igen det där men min lilla dam brukar ist börja bråka och vägra röra sig alt hoppa upp och ner på stället så fort det inte passar..

visste faktiskt inte det där med känslig nerv som kan komma i kläm om man sätter det för högt..har alltid fått höra att för lågt gör mer skada än för högt. Men lagom är såklart alltid bäst! :) Mitt sitter så att skänklarnas nederkant bara är ngn cm längre ner än mungipans slut. Hur högt har du ditt? Jag tror inte du kan skada henne på ngt sätt gm att sätta det högt, men når det verkligen runt då? Nackdelen är väl bara att de blir mindre känsliga ju längre upp man sätter det, enligt min erfarenhet.

ok, hur upplever du det då? Tkr du det är svårare att ställa/ta förhållningar jämfört med bett/hackamore? Hur långt ner ska man ha nosremmen för att det ska fungera på bästa sätt?

Mina funderingar om just det där med "starka hästar"; Jag upplever ibland att en häst som är känslig tycker att diverse bett är obehagliga, och när man då byter till ett bekvämt träns så får du en häst som helt plötsligt inte går och är rädd för obehag, vilket i sig ger en häst som kanske vågar ligga på lite mera i handen. Tror alltså inte att det har med tränset att göra, snarare så att när hästen blir av med det obehagliga så vågar den betee sig som den skulle betee sig "i vanliga fall".
Ett hack kan vara aningens obehagligt enligt vissa hästar (just de stora metallskänklarna och att det är svårt med ledande tygeltag).

Jag har ridit som vanligt på mitt bettlösa, MEN, då har jag en häst som jag tränat att ge efter för tryck överallt. Han ger efter för tryck från grimma, träns, händer o.s.v. Detta kan du lätt träna genom att på marken stå bredvid hästens huvud. Ta lätt i en tygel och håll en fast kontakt, när hästen börjar tänka tanken att ge efter (d.v.s. ställa sig åt det håll du tar i), så släpper du efter helt. Men just detta med att ge efter/sluta/inte tjafsa när hästen gör rätt bör gå igenom all hantering. Om din häst får vara ifred när hon INTE ligger på "bettet", så kommer hon troligen att välja just det behagliga. Sedan är din vardagliga hantering också viktig. Om din häst kan flytta på dig i gången, om hon inte behöver stå still om du ställer henne i gången, om hon får kasta sig över mathon när du ger henne maten, sådana småsaker gör att hästen känner att hon är högsta hönset, och om hon kan driva med dig från marken, så gör hon det även när du kliver upp på hennes rygg.

Till Gandalf:
Är andningsfrågan verkligen relaterad till huvudlaget? Vissa hästar frustat för fullt även i låga gångarter för att de är lite "lättstressade". Som jag ser det är detta mentalt relaterat, hästen är frustrerad i huvudet, och då går även dess kropp upp i högvarv, därav dessa frustningar och fnysningar. Hästen ifråga behöver inte ens dra iväg, stress ligger i huvudet, det påverkar inte alltid takten på dess ben.
Mitt tips skulle då vara att pröva några dagar då ni bara tar det lugnt du och hästen. Inga krav, bara träna på att ta det lugnt och slappna av (när vi ber om ökningar, samling, böjning m.m. på en sådan här häst så går hjärnan upp i högvarv, och detta motverkar avslappning). Skritta och trava på lite längre tygel och låt henne få vara ifred, låt henne hitta lite självförtroende och stabilitet under ryttare.

M.v.h. från Joneya

p.s. Alla saker är personliga tolkningar. Jag kan helt misstolka något, eftersom allt jag ser är platt text över nätet. Så det är bara mina funderingar över hur det KAN vara, det behöver dock inte vara fallet för någon av er.

Tack :bow: för ditt välgenomtänkta svar!
Jag har åxå resonerat precis som du ang att hon antagligen upplevde obehag tidigare och därmed blev väldigt känslig och lyhörd i munnen.

Exakt i vilken höjd ska nosremmen sitta på ett bitless bridle och hur hårt ska den spännas? Första gången jag red hade jag nosremmen alltför högt upp på nosen och då jag sänkte den drog hon mindre och det blev lättare att rida ihop henne. Dock tycker jag det är väldigt svårt att svänga på det med hjälp av ledande tygeltag. Att ställa funkar men svänga helt blir mest dragkamp känns det som. Tips? :)

med sidepull upplever jag nästan som bett.
svänger man mkt med sitsen så brukar det lösa sig själv :-) och man känner verkligen sina svaga punkter med sidepullet och bättrar man dom blir det ju mkt bättre på bettet sedan :-)

Såhär står det om bitless position på hästens huvud:
The noseband has to be much lower on the horse's head than is customary with a bitted bridle. It is important that the noseband should be both LOW and SNUG. In an average sized horse, the bottom edge of the noseband should be not more than 1.5" above the corner of your horse's mouth. Once you have got the level correct, now cinch up the chin strap so that you can only get one flat finger between the back of the jaw and the chin strap. Make sure that the crossover straps are correctly assembled.

I svenska innebär det att remmen runt nosen ska sitta MAX 2 fingrar från mungipan, och att sedan ska du inte få in mer än ett finger under remmen när du spänt den. Att det ska sitta så hårt är väl för att det ska sitta still. Själv är jag glad över att jag har HELT bettlöst (vet andra som rider på både bett och bettlöst samtidigt, och då får man dra åt det bettlösa som en nosgrimma (och jag är inte vidare glad över denna uppfinning som heter "nosgrimma")).

Svängningen ska vad jag lärt mig ske genom din sits, ställningen sker via huvudlaget. Så att om du kan ställa henne på huvudlaget är allt bra.
Risken med att dra runt en häst är att den då lägger all vikt på framdelen, för om du verkligen drar i framdelen så blockerar du dess bog.
En övning för styrningen är att du kollar dit du ska, skritta på långa tyglar och rid fram och tillbaka på ridbanan. Kolla på en punkt långt till höger, kanske nästan bakom dig, och känn att du vill dit, och du ska se att hästen snart går dit, byt sedan punkt åt andra hållet. Om hästen inte lyssnar, vänd dig ÄN mer åt det håll du ska (det är ditt förtydligande av denna hjälp).
När du känner att hon lyssnar på sitsen så kan du göra lite volter och gå ut på spåret om vartannat. Minska och öka volter kan du också träna på, och försök att bara använda sitsen (men du får hjälpa till med tyglarna om det är så att hon inte bryr sig om att följa ditt initiativ).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 995
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar