Mina funderingar om just det där med "starka hästar"; Jag upplever ibland att en häst som är känslig tycker att diverse bett är obehagliga, och när man då byter till ett bekvämt träns så får du en häst som helt plötsligt inte går och är rädd för obehag, vilket i sig ger en häst som kanske vågar ligga på lite mera i handen. Tror alltså inte att det har med tränset att göra, snarare så att när hästen blir av med det obehagliga så vågar den betee sig som den skulle betee sig "i vanliga fall".
Ett hack kan vara aningens obehagligt enligt vissa hästar (just de stora metallskänklarna och att det är svårt med ledande tygeltag).
Jag har ridit som vanligt på mitt bettlösa, MEN, då har jag en häst som jag tränat att ge efter för tryck överallt. Han ger efter för tryck från grimma, träns, händer o.s.v. Detta kan du lätt träna genom att på marken stå bredvid hästens huvud. Ta lätt i en tygel och håll en fast kontakt, när hästen börjar tänka tanken att ge efter (d.v.s. ställa sig åt det håll du tar i), så släpper du efter helt. Men just detta med att ge efter/sluta/inte tjafsa när hästen gör rätt bör gå igenom all hantering. Om din häst får vara ifred när hon INTE ligger på "bettet", så kommer hon troligen att välja just det behagliga. Sedan är din vardagliga hantering också viktig. Om din häst kan flytta på dig i gången, om hon inte behöver stå still om du ställer henne i gången, om hon får kasta sig över mathon när du ger henne maten, sådana småsaker gör att hästen känner att hon är högsta hönset, och om hon kan driva med dig från marken, så gör hon det även när du kliver upp på hennes rygg.
Till Gandalf:
Är andningsfrågan verkligen relaterad till huvudlaget? Vissa hästar frustat för fullt även i låga gångarter för att de är lite "lättstressade". Som jag ser det är detta mentalt relaterat, hästen är frustrerad i huvudet, och då går även dess kropp upp i högvarv, därav dessa frustningar och fnysningar. Hästen ifråga behöver inte ens dra iväg, stress ligger i huvudet, det påverkar inte alltid takten på dess ben.
Mitt tips skulle då vara att pröva några dagar då ni bara tar det lugnt du och hästen. Inga krav, bara träna på att ta det lugnt och slappna av (när vi ber om ökningar, samling, böjning m.m. på en sådan här häst så går hjärnan upp i högvarv, och detta motverkar avslappning). Skritta och trava på lite längre tygel och låt henne få vara ifred, låt henne hitta lite självförtroende och stabilitet under ryttare.
M.v.h. från Joneya
p.s. Alla saker är personliga tolkningar. Jag kan helt misstolka något, eftersom allt jag ser är platt text över nätet. Så det är bara mina funderingar över hur det KAN vara, det behöver dock inte vara fallet för någon av er.