ni som pluggat och har barn, hur går ekonomin ihop??

Anastacia

Trådstartare
Ja hur får ni ihop ekonomin ni som pluggar eller har pluggat och har barn??
Räknar och räknar på hur vi ska få det att gå ihop om/när jag kommer in på en utbildning men förstår inte alls hur det ska gå... säljer en häst nu, men det är ingen dyrgrip så den enda jag "slipper" med den är månadskostnaden på den typ.
Måste ha två bilar, har inga bussförbindelser här, kan visserligen cykla ibland men inte alltid.
Vad har ni dragit in på?
För man får väl bara typ 7000:-, hur är det med att jag hört att någon fått extra för att de har barn, men det är bara om man har ensam vårdnad eller?
Bostadsbidrag, hur är det med det? Då måste man tjäna jättelite va?
Hur mycket räknar man som inkomst hos försäkringskassan när man pluggar? Läste något om att det är den del av studiebidraget som inte är just bidrag, hur mycket blir det per år?
Någon pratade också på att de hade tagit bort begränsningen hur mycket man får tjäna per år när man går på studiebidrag, stämmer det?
I så fall kunde man ju se till att jobba extra någonstans nån helg i månaden... (eller så får jag skicka gubben på övertid nån helg i månaden ;)), men är det någon som vet?
 
Senast ändrad:
Sv: ni som pluggat och har barn, hur går ekonomin ihop??

Nu undrar jag på en sak till, sitter och räknar på csn, räknar jag kan jag få ut 198 000 i lån på mina studier, om man räknar det på 40 v eller man delar på det, gör det enkelt, 100 000 per år, så räknar man det på 10 månader (för det är väl 10 månader man får det utbetalat?) då är ju det 10 000 i månaden, det kan väl ändå inte stämma?? Känner mig verkligen helt blåst när jag sitter här och räknar...

kan någon kanske hjälpa mig att räkna?
Heltidsstudier i 2 år, 2 barn och har jobbat tidigare... vad får ni fram det till?
http://service.csn.se/BidragOchLanEnSimulering/frameset.asp?ingang=2

Så kom jag på en sak till, ja jag försöker och förstå csn sidan så att ni inte bara skickar mig dit och så förstår jag inget i alla fall, på den här sidan:
http://www.csn.se/2.127/2.297/1.448 står det att man på en termin, om jag förstått det hela rätt, får tjäna 51000 om man pluggar i 20 veckor, så förutom studiebidraget kan jag alltså få tjäna 50 000 per halvår, hur är det med de månader man inte får studiebidrag då?
under de 8 veckorna under sommaren, får man jobba som fasiken då om man vill? Under de veckorna får man ju inget bidrag, hur funkar det, eller räknas de 50 000 in i de pengarna?

Hur mycket kan dagisavgiften påverkas när man pluggar?
 
Senast ändrad:
Sv: ni som pluggat och har barn, hur går ekonomin ihop??

Jag studerar iofs inte just nu, men både jag och min sambo gjorde det när vi fick vår son och fram tills för några månader sedan (han är två år nu). Jag har försökt svara på det jag kan:

Ja hur får ni ihop ekonomin ni som pluggar eller har pluggat och har barn??
Räknar och räknar på hur vi ska få det att gå ihop om/när jag kommer in på en utbildning men förstår inte alls hur det ska gå... säljer en häst nu, men det är ingen dyrgrip så den enda jag "slipper" med den är månadskostnaden på den typ.
Måste ha två bilar, har inga bussförbindelser här, kan visserligen cykla ibland men inte alltid.
Vad har ni dragit in på?
Vi har bara en bil, att ha bil är ju dyrt som 17 och vi samåker istället. Visst, det blir lite pusslande men vi sparar så mycket pengar på det så det är värt det.
För man får väl bara typ 7000:-, hur är det med att jag hört att någon fått extra för att de har barn, men det är bara om man har ensam vårdnad eller?
Man får ca 500:- extra i månaden om man har barn, det får man även om man inte är ensamstående.
Bostadsbidrag, hur är det med det? Då måste man tjäna jättelite va?
Jättelite är ju precis vad man tjänar som studerande. Men det beror också på vad din sambo har i inkomst, det är er gemensamma inkomst som räknas.
Hur mycket räknar man som inkomst hos försäkringskassan när man pluggar? Läste något om att det är den del av studiebidraget som inte är just bidrag, hur mycket blir det per år?
80 % av bidragsdelen är det som räknas som inkomst, så det blir inte särskilt mycket per år. Sedan räknas som sagt din sambos lön in också.
Någon pratade också på att de hade tagit bort begränsningen hur mycket man får tjäna per år när man går på studiebidrag, stämmer det?
I så fall kunde man ju se till att jobba extra någonstans nån helg i månaden... (eller så får jag skicka gubben på övertid nån helg i månaden ), men är det någon som vet?
Det kan jag tyvärr inte svara på, men att jobba extra någongång eller sommarjobba brukar man klara inom det begränsade beloppet.
 
Sv: ni som pluggat och har barn, hur går ekonomin ihop??

CSN räknar på vad du tjänar per halvår, så ja - sommarjobbslönen räknas in.

Dagisavgiften baseras på er sammanlagda inkomst, så den påverkas av att du pluggar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 076
Övr. Barn Detta är en filosofisk tråd. Jag är varken gravid eller studerar. Men vi planerar barn och jag börjar känna att jag vill byta yrke och...
2
Svar
27
· Visningar
2 579
Senast: Monifa
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp