Japp, det är mer eller mindre standard när vi träffas. Har viss förståelse, hon har varit deprimerad i olika grad så länge jag varit med. Hon ville väldigt gärna ha flera barn, minst en dotter. Fick två söner, var nära att dö båda gångerna (förlossningsförgiftning) sen sa läkarna ifrån. Hemskt synd att hon inte fick den familj hon föreställt sig, och självklart är hon glad åt det hon har, men det hjälper inte. Jag har ingen lust att flytta tillbaka dit och skaffa barn för någon annans skull.
Första åren vi var tillsammans var riktigt obehagliga, svärmor kunde komma in i rummet när jag tex höll på att byta om eller nyss klivit ur duschen. Bara slänga upp dörren och stå där och titta på mig ett par sekunder, sen gå sin väg igen. Sen började hon kalla mig för "sin fina flicka". När jag (till slut) sa ifrån började gråtandet. Gråta och prata om hur gärna hon ville ha en egen dotter, men inte fick någon.
När vi flyttade ihop blev det ett sjujäkla tjatter om att jag skulle bli klar med skolan så vi kunde skaffa barn. Jag tröttnade och sa som det var, det blir inget med det. Det togs emot med stora protester från svärmors sida, klart man ska ha barn! Och så kom tårarna.. "Jag måste få barnbarn innan jag blir för gammal!" (hon är nyss 50 fyllda..), "Det vore så underbart med barnbarn!", "ni måste skaffa barn snart", massor i den stilen dränkt i tårar..
Jag var försiktig med att säga sanningen, att jag inte vill ha barn alls. Men för ett år sen fick jag nog och röt ifrån, togs emot med ännu mer tårar, ett utbrott av "det går över" och ännu mer tårar. Nu verkar det ha lugnat sig och jag har sluppit alla kommentarer om barn och familj. Härligt!
Får fortfarande hintar av resten av hans släkt om att våra jämnåriga vänner har skaffat hus och barn (tydligen viktigt det här med att flytta tillbaka och skaffa barn när man är 25). Väldigt glad att min egen familj har en lite mer öppen syn på det här med familjebildande!
Jag kan inte låta bli att tänka, efter allt detta tjat om att man "måste" ha barn, tänk om någon av oss är steril?