Ni som har olika pappor till barnen

Status
Stängd för vidare inlägg.

havreflinga

Trådstartare
Om man t ex har ett barn med sitt ex och ett barn med nuvarande sambo, kallas sambon "pappa" av ett barn och vid namn av det andra barnet? Hur blir det i så fall när de pratar med varandra, eller när du (mamman) ska säga åt båda barnen samtidigt att t ex gå och hämta pappan/sambon?

Om man säger "kan ni gå och hämta pappa" stämmer det ju inte riktigt för det barnet som har exet som pappa... Blir det så att man använder namnet mer? (Det finns ju familjer där barnen knappt vet vad föräldrarna heter, för man säger alltid mamma/pappa.)
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Bra fråga. Nu har jag bara ett barn men har träffat en ny kille. Nu går det ju bra då kan man bara säga killens namn. Men om det blir så att man får barn med denna killen så vet jag inte vad man ska säga..
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Då säger man istället "kan du gå och hämta Olle/Per/Bengt/Håkan". Han HETER ju fortfarande det. För många barn är det en principsak att inte kalla låtsaspappan för pappa. Men om de vill det själva är det väl bara att tuta och köra?
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Namnet på min sambo fungerar bra för mina stora barn som har min exman som pappa.
Och pappa fungerar bra för den lilla som har min sambo som pappa.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

I vår familj har vi mina, dina och våra barn. Helt av sig själv har det blivit så att alla barn kallar oss för våra namn.Nu är det bara tvååringen som säger mamma och pappa.
Jag har dock avstyrt att bli kallad styvmamma, det tycker jag låter så elakt.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Mina stora säger förnamnet (det är inte deras pappa) och lilla dottern säger pappa, själv säger jag förnamnet när vi pratar om honom.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Jag är själv skilsmässobarn med en helbror och en halvsyster. När mamma flyttade ihop med sin nye man kallade vi honom vid förnamn. När min syster blev större och började säga pappa, föll det sig naturligt även för oss att kalla honom pappa. Nu hade vi ingen kontakt alls med vår biologiske far på den tiden så vår styvfar blev liksom även vår pappa.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

I vår familj så kallas min sambo för pappa av sin son och vid förnamn av mina döttrar. Inte ett dugg konstigt
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

I vår familj så kallas min sambo för pappa av sin son och vid förnamn av mina döttrar. Inte ett dugg konstigt

Nej, det är ju inget konstigt. Men jag undrade vad DU säger när du pratar med alla barnen på en gång, eller vad barnen säger när de pratar med varandra om pappan/bonuspappan (främst när de är riktigt små).
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Jag tycker att det är ok att låta barnet välja vad den föredrar.
Ålder på barnet i fråga när den andra personen kom in i bilden kan också spela roll för vad barnet väljer.
Min dotter valde att kalla mig och sin pappa för förnamn från det hon var ungefär 4 tills hon var 7 då det blev mamma och pappa igen och vi är ändå biologiska föräldrar.
Det viktiga är att barnet med åldern förstår vem som är vad dvs biologiskt och "bonus" så att säga och vad det innebär allt efter som åldern stiger.

Låt barnet välja först och låt barnet förstå att det är ok vad barnet än väljer så brukar det inte bli för stora problem. Jag tror att problemen kan komma när det är dom vuxna som pushar för vad bonus-personen skall kallas för speciellt ju äldre barnen blir.
Man blir inte en mamma/pappa bara för man kallas så och man blir inte mindre mamma/pappa för att man kallas för förnamn.
Biologiskt kan man ju alltid bli mamma/pappa men psykiskt den biten som är viktigast är något som bara kan komma från den upplevelser barnet får från den vuxna.

Oftast kan barn dra slutsats om vem man menar beroende på hur meningarna är formade. Bonuspappa och biopappa är oftast inte samlade på samma ställe en längre sträcka.
Lite som när folk har samma namn och inte ett dugg mer komplicerat.
Det blir sällan mer komplicerat än vad man gör det till.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Namnet fungerar bra.
Annars så blir det ofta "Min pappa" och "Din pappa" barnen emellan.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Mina barn hade, under mitt andra äktenskap, en pappa och en Markus.
Det sa min dotter (då 3) triumferande till en liten dagiskompis som sa "haha, du har ingen pappa" - "johoooodå, men du har ingen Markus!"

I barnens pappas nya familj (med två nya små barn) går jag under titeln "mamma Cilla" för de små, och det är jag mycket stolt över. Då vet de ju att jag är mamma, men inte till dem uten till deras äldre syskon.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Jag säger förnamnet om alla barnen är närvarande. Är det bara sonen så säger jag förnamnet ibland och pappa ibland.

Mina döttrar gjorde för övrigt en rätt skön sak när de var små, de rationaliserade totalt och kallade alla vid förnamn, både mig, pappan, pappans sambo och min sambo.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

jag har två barn med mitt ex och en med min nuvarande sambo och alla tre barn kallar min sambo pappa, och sedan när dom äldre åker och hälsar på sin riktiga pappa så kallar dom honom vid förnamn
i och med att det är något han själv har velat
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

I barnens pappas nya familj (med två nya små barn) går jag under titeln "mamma Cilla" för de små, och det är jag mycket stolt över. Då vet de ju att jag är mamma, men inte till dem uten till deras äldre syskon.

Det var ju smart!:)
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Ärligt talat att man har olika pappor till barnen är att föräldrarna skiljs och man kan få nya roligare syskon en vad man hade innan + man tycker fortfarande om sina syskon förstås jag hattar mon styvpappa:d :) :( :rofl: :devil:
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Det där inlägget begriper jag inte alls. Kan nån översätta?
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Vi har en liknande lösning i vår familj. Min sambo kallas ofta av mina två äldre barn för "Dennispappan".

Den minsta gemensamma säger antingen pappa eller Dennis.

Om jag pratar med all tre samtidigt blir det nog Dennis.
 
Sv: Ni som har olika pappor till barnen

Man kan få nya roliga styvsyskon när föräldrarna träffar nya, man tycker fortfarande lika mkt om sina riktiga syskon, och att hon hatar sin styvpappa fick jag det till.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Modest
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp