Ni som har med hunden på ridturen!

Sv: Ni som har med hunden på ridturen!

Just den där meningen får mig att undra hur det står till med lydnaden över lag? Lyder inte hunden om du inte mutar den med korv eller kex så kan det vara läge att se över det och lägga energi på att få hunden att lyssna på dig utan mutor innan du överväger att ha med hunden på en ridtur...

Korv har jag för bästa resultat, bättre intensitet i lydnaden, han jobbar hårdare för att göra matte nöjd och för att få sitt favoritgodis.
Kex har jag bara för han ska få något gott för han är duktig. Fast såååå gott är det inte tycker han. Spottar ut ibland och knallar vidare.

Överlag får han knappt godis av mig. Jag har nästan aldrig godis med mig ute på promenader och ändå lyssnar han. Men man måste belöna hundar för att de ska tycka det är lönsamt att göra det man ber om.
Jag har godis när jag TRÄNAR. Sök, spår eller lydnad.

Är han rädd eller osäker så vill han INTE ha godis oavsett. Inte heller korv ens.

När det gäller vardagslydnad (som det gör i det här fallet) tycker jag inte att hunden alltid måste få en belöning i form av leksak eller godis för att den ska lyda. Ett "bra, duktig hund" skall vara lika mycket värt som en boll eller godbit.
Vill du absolut belöna med något gott är det väl en jättebra ide' att lära honom fånga godis som du kastar till honom.

Citerar mig själv.
Jag har nästan aldrig godis med mig ute på promenader och ändå lyssnar han.

Det betyder att hans vardagslydnad är alldeles utmärkt, det räcker med beröm med rösten.
Eller missuppfattade jag hur du menar nu?

Du frågade om hur du skulle belöna hunden från hästryggen...Om hunden tar ett "bra, duktig kille" som en belöning (som du skriver att du använder i er vardag) så behövs ju inget annat :)

Jaha du menade så :idea: :D
Du citerade bara en mening och kommenterade det, det var ju vad jag skrev om hur det är när jag står på marken. Han tar inte godis eller något när jag sitter uppe.

Men det här är ju lite känsligt om man säger så för min hund och mitt huvud så jag vill ju gärna ge honom något extra för han skött sig trots jag inte står jämte honom på marken... Fast det kanske inte är så nödvändigt när allt annat runt sitter som berget. *tänker till*

EDIT:
Men... Jag minns att när han var valp så var det viktigt att man både belönade och berömde när man lär in något nytt, vilket är hur jag gör nu också med inlärning av nya saker. Tänker då att han bör ju få belöning när jag har en ny position som han inte är van vid så han förstår att han gör rätt. Han verkar inte lita på sin hörsel ibland nämligen, han brukar "fråga" en gång ibland när jag t.ex står upp på en sten och ska orda honom att sätta sig 100 m bort från mig. Han står och funderar på om han ska komma till mig, tar ett steg så jag får upprepa "sitt". Det här med position verkar ha betydelse för honom, han behöver bli van vid en ny position.

Kanske jag kan ställa mig upp på en pall bredvid hästen och köra lite ren lydnad för jag "försvinner" från marken då... *spekulerar*

Senast ändrad:

Om jag tycker att min hund skött sig extra gött på en ridtur, som att avbryta spaning på vilt eller liknande vill jag gärna ge henne en godbit (jadå, hon är Alltid med ut med hästen!) och då sprätter jag helt enkelt ned den på marken. Klart att hon vet att den kommer från mig ändå om jag berömmer samtidigt. ; )
Du som har en störra hund kanske till och med skulle kunna lära honom (som någon nämnt tidigare) att ta stöd med framtassarna mot din fot/stigbygeln för att få sin godbit. Förutsatt att du känner att det vore okej för hästen?

Det kan du ju träna från marken dessutom. Kanske kan skapa en annorlunda kontakt mellan hund och häst.

Lillan har lärt sig att det är så man kommer upp på hästen - men det händer bara i nödfall eller mycket märkliga situationer... som en gång förra vintern då hon faktiskt Fastnade i djupsnön! Jag kunde knappast kliva av och hunden kunde varken ta sig framåt eller bakåt, så det var guld att hon kunde kliva upp i sadeln tills vi kommit ifrån den vita kvicksanden igen.

Jag tror som jag sagt innan, du ska ha en bra lydnad redan när du går med en häst. Även när du är i stallet. För uppenbarligen är han orolig kring hästarna då du säger att han ibland kan gå iväg som han inte gör annars. En hund som är osäker kan ibland mår bättre av ramar och regler. Då menar jag inte lära in några nya moment utan faktiskt tala om att det han kan annars gäller även när du är kring hästarna.

Jag hade belönat hunden med min röst när jag rider. Det tar han uppenbarligen i vardagen. Detta är ju inget nytt moment egentligen. Man belönar väl inte hunden mer för att man haltar, går på kryckor eller annat.

Först ha hunden vid hästarna och praktisera din lydnad. När den sitter så hoppar du upp och kan ha lina på honom. Då rider du i paddocken och kan skritta. Lära hunden gå "Före", "Här" är ju bäst om han kan redan innan själva ridningen. Det får du lära in på backen så att säga.

Alla gör på helt olika sätt. På min tik har jag nog mer "Gå" när hon ska öka avståndet framåt och röra sig framåt.

Det är ingen här som sagt att du förstört något, det är något du själv inbillat dig. Jag tror du lägger mycket känslomässiga värderingar i varför han är som han är. Skit i det, träna på som om att incidenten inte inträffat istället.

Tack så mycket!

Då blir det till att fortsätta med promenader med bägge djuren. Det fattas lite kommandon innan jag kan rida ut på honom på de andra vägarna, det är nog först i sommar som han kan vara ute på längre promenader än ca 1 h, väntar på att han ska röntgas innan man anstränger honom ytterligare.

Och så ska jag passa på att lära in nya kommandon som "bil" som betyder att han ska hålla sig till kanten (jag uttalar vissa ord inte riktigt bra, så bara för att vara bekväm blir det lätt med bil :D) och att han ska öka tempot och sånt där som kan vara nödvändigt.

Det blir till att rida på galoppslingan första gången jag sitter upp så får man träna upp det mest basala sen, ska bli spännande att se hur det går. Skulle vara roligt om han kunde vara med på ridturer i sommar!

Om jag tycker att min hund skött sig extra gött på en ridtur, som att avbryta spaning på vilt eller liknande vill jag gärna ge henne en godbit (jadå, hon är Alltid med ut med hästen!) och då sprätter jag helt enkelt ned den på marken. Klart att hon vet att den kommer från mig ändå om jag berömmer samtidigt. ; )
Du som har en störra hund kanske till och med skulle kunna lära honom (som någon nämnt tidigare) att ta stöd med framtassarna mot din fot/stigbygeln för att få sin godbit. Förutsatt att du känner att det vore okej för hästen?

Det kan du ju träna från marken dessutom. Kanske kan skapa en annorlunda kontakt mellan hund och häst.

Lillan har lärt sig att det är så man kommer upp på hästen - men det händer bara i nödfall eller mycket märkliga situationer... som en gång förra vintern då hon faktiskt Fastnade i djupsnön! Jag kunde knappast kliva av och hunden kunde varken ta sig framåt eller bakåt, så det var guld att hon kunde kliva upp i sadeln tills vi kommit ifrån den vita kvicksanden igen.

Vill han ta godis som jag slängt i backen så blir det så, annars nöjer jag nog mig med rösten :laugh:

Ta stöd på min fot tror jag inte går hem hos hästen, hon är väldigt känslig och flyttar sig gärna vid minsta tryck fast är han så pass trygg så kan man ju testa och lära hästen att acceptera att hunden hoppar upp och tar stöd mot hästen men det blir en senare fråga. Bäst vore ju om han kunde rida på min häst :D Fast som sagt, inte något jag funderat på.

Fantastiskt att din lilla hoppar upp när det behövs, otroligt praktiskt. Lät lite gulligt till och med :love:

Jag har haft med två av mina hundar ut på ridturer, den ena över vägar osv. Den andre va bara i skog och mark.

Det viktigaste är att du kan föra din hund framåt och bakåt, alltså placera den framför eller bakom hästen. Att den lärt sig att man inte får vara nära hästens rumpa. Sedan att den kan stanna på komando även vid ev retning. Den första lärde jag gå fot med hästen vid vägar osv, men det behövs ju absolut inte mitt i skogen.

Men det är oftast en del träning att kunna ha med hunden. Jag tycker inte man ska sitta upp på hästen och ha med hunden innan man är så säker man kan bli på att den lyssnar utan problem. 500 kg häst är nog att hålla reda på vid tex älgmöte utan behöva gapa sig blå på en hund.
Börja med promenader med bägge, och när du väl sitter upp så kan det vara bra att ha med någon som går, OM det skulle hända ngt, en del hundar fattar inte alls varför dom ska lyssna på matte på den där stora hästen..

Vet att eb del använder lina men det är inget jag vågat prova, känner mig inte riktigt säker på att jag skulle kunna hålla bra koll på den.

Men visst är det underbart när häst och hund är trygga med varann och allt funkar bra :love:

Igår hade jag och en stallkompis en liten fotosession där vi fotade varandra. Hunden var med ut till stallet som vanligt.

Jag prövade att få honom att hoppa upp på stigbygeln på min kompis fot då hennes häst är lite coolare och står gärna still. Han hoppade upp och var jätteglad. Inte det minsta rädd, jag behövde inte ens peppa honom. Sa bara upp och klappade på hennes fot och höll godiset framför, han tog den och studsade runt :D

När jag satt upp fick jag inte kontakt alls, ropade på honom men han tittade bara på kompisen. Men till slut tittade han på mig och då kastade jag godis till honom. Jag får börja smått med ögonkontaktsövningar från rygg när jag rider i paddocken, han brukar vara ute med mig då.

Tycker att han är bra konstig, ena dagen är han rädd, en annan är han hur cool som helst... Förvirrande för mig då jag inte kan hitta kärnan i problemet... Nåväl, bara att fortsätta i samma stil! :banana:

vi kan peppa varandra, jag vill gärna kunna ha min hund lös med mig ut men hon är så jäkla viltintresserad att hon ger blanka fan i mig, rent ut sagt. hon är inte ett dugg rädd för hästar, hälsosam respekt möjligen.

när jag rider i ridhus är hon fullständigt överlycklig, hon börjar med att rasta av sig själv i hundra knyck, varv på varv på varv bara för att hon är så glad. :p när jag börjar jobba hästen springer hon ständigt bredvid, konstant ögonkontakt och viftande svans. men så fort vi är utomhus glömmer hon helt bort mig. det är lite som du beskriver, jag "finns inte" när jag sätter mig på hästen. vilket är lustigt eftersom hon inte gör annat än "leker" med just mig när vi är i ridhus.
någon som har idéer?
hon är 5, hittehund så när vi till en början kom hem till Sverige följde hon mig överallt hela tiden eftersom jag var hennes trygghet. så småningom blev hon dock lite mer självständig, på gott och ont.. :grin: jag försöker träna kontakt ute på nya ställen, men ju mer nytt och vilt det är, desto svårare har hon det.

nu har jag tyvärr inte tillgång till ridhus längre, så jag har henne i koppel när jag rider. hon har varit med flera gånger i skogen och det funkar fint! ser till att hon är snett framför eller bredvid om vägen är bred. håller alltid alltid kopplet i handen så jag kan släppa om något händer. hästen är sjysst och det känns långt i förväg om han tänker bocka eller skygga, så det är aldrig något problem.

Men kan du ha henne lös på promenader? Kanske skvallerträning funkar? Det är bara att fortsätta att träna med retning. Men börja inte för högt, kraven blir för höga och risken för misslyckad träning är större. Satsa på en idiotsäker kontakt i första taget, ta litet kliv till nästa nivå. Högsta nivån är ju där du sitter på hästen och har henne lös men har hennes kontakt trots retning runtomkring er. :)

Jag kan ju inte ge konkreta exempel eftersom jag inte hittat en lösning men jag tror att det bästa är ju att ta det i hundens takt och inte ha för stora krav.
Dock drar han inte efter vilt, unghund som han är kan han prova men avbryter när jag säger åt honom.

till viss del kan jag ha henne lös. hon har ett rätt högt grundtempo och kommer hon för långt ifrån mig har hon plötsligt knäck i öronen.. :angel: men så länge jag har ett öga på avståndet och kallar in innan hon är för långt bort så går det bra. då går det även bra med det mesta vilt, hon är stående fågelhund så hon smyger mest. :D jag brukar dock bara ha henne lös hemma där jag inte behöver "tjata" så mycket, tänker mig att det blir trevligare promenader för oss båda.

ja den där idiotsäkra kontakten längtar jag efter. den funkar oftast på promenader hemma och som sagt, i ridhus! ska försöka komma ihåg att träna träna träna på det.

imorgon får vi förresten hem en valp, han ska minsann (när han är tillräckligt gammal) få följa med matte på många uteritter! det är ju trots allt lättare att göra rätt från början :p

Hur funkar det om du gömmer dig? Hon tappar ju bort sin följeslagare.

Jag brukar stanna till och vända, alt. springa bort om hunden är för långt bort om inte jag gömmer mig (beror på var jag går på promenad), det är hans uppgift att ha koll på var jag är. Jag säger med andra ord ingenting, bara stannar. Han hör när fotstegen slutar höras så då brukar han stanna upp. Hur fort han kommer till mig varierar.
Måste han komma till mig fort så ropar jag till. Jag tycker att det bästa är att sluta tjata och låta hunden tänka till själv. Då blir det ju även säkrare på kommandon. Jag upplever att han tycker att kommandon känns mindre viktiga om man tjatar, "hon säger ju det igen ändå så då kan jag dröja lite"... Typ :p

Jag är inte lika hård i ramar och regler egentligen, det går i perioder eftersom jag har det helt sjukt hektiskt och det ser inte ut o bli bättre till våren (basår och pendelavstånd till skolan = MYCKET tid försvinner). Hinner jag inte träna så hinner jag inte helt enkelt. Jag kan inte kräva mer av mig eller hunden eftersom jag inte kan avsätta så mycket tid som behövs för bättre resultat.
Men ska han med ut till stallet så är det 110% allvar och då är det ingen kompromiss.

Det blir nog mycket lättare om man är med från början, nästa hund ska jag INTE göra NÅGOT fel med, det räcker med en hund som man begått misstag med :p

om jag gömmer mig kan hon lätt strosa runt i en tio minuter på egen hand. hon kommer sen tillbaka dit hon senast såg mig, jätteglad och lycklig... :grin: hon tycker inte alls att det är något konstigt i att vi går på varsitt håll en stund - "jag hittar dig sen, matte!" verkar hon tänka. :p

annars svarar hon himla bra på inkallning numera, efter mycket träning! det är en anledning till att jag vågar ha henne lös mer än tidigare, då kunde hon vara bra mkt mer nonchalant. så vissa saker går ju framåt i alla fall... är lite rädd att hon kommer bli åsidosatt när valpis kommer, ska försöka se till att det inte blir så!

vi tränar inte heller så mkt, det var aldrig ens meningen att jag skulle ha hund, hon mer eller mindre adopterade mig... ;) jag tycker det är jättemysigt med hund och aktiverar henne gärna med inlinesturer om somrarna och har precis köpt en pulka som hon får dra med snöklumpar i. men jag har helt enkelt inte det intresse som så många andra verkar ha. jag förstår mig mer på hästar! de är för mig så mycket lättare att fostra. :p försöker förstås träna för att allt ska vara lätt och trevligt i vardagen, typ gå ordentligt i koppel, inkallning, vanligt hyfs helt enkelt! men utöver det... blir det tyvärr inte allt för mkt :o

*kl*

Min lilla JRT har jag haft med en del ut. Dock inte på mer trafikerad väg. Har ridit en bit på väg där det kom en bil då och då och då har hon fått sitt i kanten med hästen mellan hund och bil. Mitt lilla yrväder lyssnar *peppar peppar* super när jag sitter till häst. Springer inte fram till folk eller hundar exempelvis:). Jag har det dock ganska enkelt med henne eftersom hon är otroligt mammig och beroende av mig. Ibland är det helt enkelt en fördel:p.
Hon är alltid med i stallet och även om hennes hörsel är rätt selektiv stundvis håller hon sig alltid i närheten av mig. Hon är också alltid med på ridbanan, och vi kan säga som så att min häst aldrig kommer att reagera om det kommer en hund inspringandes på dressyrbanan:D. När hon har varit för jobbig har jag dock platsat henne vid sidan.

Men det kan se ut så här:
hysterisk JRT

:D:D Det där provade min ena dobbis förra vintern ute på ett fält,jätte kul tills hon missbedömde hästens hastighet och sprang rakt in i framknät :eek: på Fritte. (ingen skadade sig)

Men det kan se ut så här:
hysterisk JRT
Påminner mig om en gammal grannes Jack Russell som också höll på sådär när jag lånade hennes ridbana. Min häst var dock inte lugn med det som din utan slog efter hunden. Grannens svar när jag sa till henne att ta väck hunden var att den gott kunde lära sig på egen hand att inte springa runt hästar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 839
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 694
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 824
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka