Ni som har med hunden på ridturen!

Sv: Ni som har med hunden på ridturen!

TS: Gör absolut inte så! INGEN LINA!!!!!!!! Livsfarligt, annars var väl tipset ok, men använd för gudsskull ingen lina på hunden då hästen är i närheten om du är rädd om dina djurs liv!

Say what? :crazy:

Har du en så opålitlig hund eller häst hade jag inte ridit ut med bägge iaf.

Det är kanske en tuff hund för att vara långhårscollie, men det är ingen tuff individ. Om han dessutom är höjdrädd så är det konstigt att du kan kalla hunden för "tuff". Uppenbarligen har han vissa rädslepåslag.

Jag hade aldrig i livet accepterat att min hund går in och försöker valla när jag rider, eller leka. Mycket av det kan dessutom vara stress och osäkerhet. Och för att inte tala om farligt!

Det är inga problem att rida med en lina, man får rulla ihop linan. Ha den i en hand och tyglarna i andra. Det gäller att ha simultanförmåga. Däremot om du känner att du inte klarar av det så ska du inte göra det heller. Men det är faktiskt ingen svår uppgift. Linan trasslar inte ihop sig heller om man håller den sträckt och eftersom du sitter högre upp än hunden är det inga problem heller.

Men på dig låter det mer som om att hunden nu inte alls är rädd för hästen överhuvudtaget, bara ignorerar dina kommandon när du rider. Då undrar jag hur lydnaden fungerar när du inte rider? Sitter inte den så kanske du ska börja med vanliga kommandon tex. "Hit", "Här", "Stanna", "Ligg", "Före". Det är mina kommandon jag har perfekt på marken och även när jag rider.

Vad är det som gör fallet omöjligt? Är det kanske så att din egna oro och känsla av att misslyckats smittar på din hund? Vad händer om någon annan rider med din hund, är han bättre då?

Har du ingen sambo, syster, mamma, pappa, bror eller kompis som kan gå med dig på promenad medans du rider?

Vet inte om du läst ordentligt men jag citerar följande saker som du verkar ha missat som även är svar på det du skrev.

Som sagt INGA kvarstående rädslor ALLS utom när det gäller HÄSTAR.
MEN när det gäller MIN häst är han inte rädd, snarare STOR respekt. Det handlar alltså endast om just MIN häst, inte någon annan häst.
Jag har inte skrivit någonstans att han inte alls är rädd.

Jag tror att han ser det som att matte försvinner från marken och då måste han agera på eget bevåg. Matte sitter upp = matte borta. Agera själv.
Ungefär. Det är det som är det största problemet just nu. Då lyssnar han inte alls på mig, jag tror att han är rädd när han plötsligt är ensam och inte har möjlighet att söka sig till matte.

Jag tror också att han inte litar på mig, jag vet inte, jag har bara en känsla av det. Det är en väldigt självständig hund annars så det är ingen mammig eller pappig hund om man säger så.

Att gå på promenader med en häst i näven är INGA problem som helst, då blir det som vilken promenad som helst och han lyssnar på alla kommandon.

Jag har ingen som kan hjälpa mig med att promenera med hunden samtidigt som jag skrittar hästen så jag måste träna helt själv. Jag har ingen att ta hjälp av och jag känner inte så många hundmänniskor häromkring. Inga om jag tänker efter ordentligt.
Här betyder det att jag verkligen inte har någon av olika anledning. T.ex är det avstånd, tid av andra människor som inte finns.

Jag ska fundera på det här med långlina, det kan funka för tillfället. Men vad händer om min häst blir rädd för något (man kan inte vara 100% på att nån häst inte blir rädd) och skenar eller börjar hoppa runt? Ska man helt släppa linan då? Vad gör man med hunden?
Nu brukar min häst bara hoppa till/rycka till och skulle hon springa är det lätt att få stopp på henne efter några m.

Det är klart att det finns risker när man rider ut med hund, eller överhuvudtagt. Det är ju därför jag startade tråden, för att höra hur ni andra gör som är erfarna. Just för att göra det så säkert som möjligt.

Jag sa att jag förstår er båda, ang. rida med lina. Tror att det kan vara bra att rida med lina i en paddock som du säger för att träna in komando och så vidare.

Men hur gör du när du är tex. i skogen? Eller tränar du bara i paddocken?

Vad är problemet med en lina undrar jag? Eller är det bara jag som har simultanförmåga och sitter på normala hästar när jag rider tillsammans med hundarna?

Dummaste jag läst.

Det är inte alls dumt, en häst och en hund reagerar 16 gånger snabbare än en människa, du har inte en chans att hänga med om hunden eller hästen blir rädd för något och sen trasslar in sig i linan!

Kalla inte mig för dum när jag är logisk samt har mycket erfarenhet av både hästar och hundar, det finns massor av berättelser där hundar fastnat i linan och sedan i hästen där både häst och hund skadat sig, finns även hundar som dött!

Det är djur vi har med att göra, du kan aldrig ha 100% koll på ett djur, knappt på dig själv heller när det verkligen händer något! och som sagt, du har inte en chans att hinna reagera innan olyckan är framme och linan lindat sig runt hästens ben och hunden släpas efter eller hamnar under hästen då den går omkull pga linan som lindas runt benen på hästen!

Halv knapp.

Att öht ha med hund på ridtur är riskfyllt. Jag känner människor som kan intyga att det inte är kul att vara mitt ute i skogen med en hund med brutna tår. En olycka händer lätt även om häst och hund är vana vid varandra.

Att dessutom ha lina på hunden är rent ut sagt korkat.

Nu får ni faktiskt kamma till er. Linan ska snurras runt hästens ben, hästen går omkull, linan fastnar under sadeln (?!) och hästen skenar med hunden släpandes bakom sig. Jag har hört lika mkt konstiga skräckhistorier när det gäller att rida UTAN hund.

Kan man inte hantera en lina, hund och häst samtidigt så ska man skita i det. Men det är inte ett dugg jävla svårt. Speciellt inte när man har linan sträckt. Är man så korkad att linan släpar i backen får man skylla sig själv om något händer.

Jag och otaliga vänner som lärt sina hundar följa med på ridturer precis på det här sättet. Man sitter på en trygg häst och går runt i paddocken. Ja visst, det är djur och "något" kan hända. Likadant kan er hund sätta sig i ansiktet på er en dag när ni ska pussas, bita dig i magen för att den får ont någonstans. Osannolika historier med andra ord.

Blir hästkräket rädd, mot all förmodan. Så släpper man linan helt enkelt. Och man släpper den bakåt om hästen ska framåt och tvärtom.

Men för er säkerhetstöntar utan dess like; ni kan säkert fästa något mellan lina och halsbandet på hunden så att det går av om det nu skulle vara så att hästen skenar, ramlar eller gör några andra konstigheter.

Det är korkat om personen som håller i linan är korkad. Jättenkelt.

Eftersom det händer att lösa hundar får kroppsdelar mosade kan jag inte se hur en lina skulle kunna göra annat än öka risken. Om jag fick för mig att rida med hund så skulle prio ett vara att hålla hunden borta från hästens ben - vad ska man då med lina till? Om hunden inte kan vara lös så har den inte med på ridturen att göra över huvud taget.

Vet inte om du läst ordentligt men jag citerar följande saker som du verkar ha missat som även är svar på det du skrev.

MEN när det gäller MIN häst är han inte rädd, snarare STOR respekt. Det handlar alltså endast om just MIN häst, inte någon annan häst.
Jag har inte skrivit någonstans att han inte alls är rädd.

Jag tror att han ser det som att matte försvinner från marken och då måste han agera på eget bevåg. Matte sitter upp = matte borta. Agera själv.
Ungefär. Det är det som är det största problemet just nu. Då lyssnar han inte alls på mig, jag tror att han är rädd när han plötsligt är ensam och inte har möjlighet att söka sig till matte.

Jag tror också att han inte litar på mig, jag vet inte, jag har bara en känsla av det. Det är en väldigt självständig hund annars så det är ingen mammig eller pappig hund om man säger så.

Här betyder det att jag verkligen inte har någon av olika anledning. T.ex är det avstånd, tid av andra människor som inte finns.

Jag ska fundera på det här med långlina, det kan funka för tillfället. Men vad händer om min häst blir rädd för något (man kan inte vara 100% på att nån häst inte blir rädd) och skenar eller börjar hoppa runt? Ska man helt släppa linan då? Vad gör man med hunden?
Nu brukar min häst bara hoppa till/rycka till och skulle hon springa är det lätt att få stopp på henne efter några m.

Fast nu säger du verkligen emot dig själv. Du skrev i första inlägget:

Eller ska jag ge upp drömmen om att ha med mig en hund på ridturer för han blivit rädd för hästar?

Att han dessutom ibland går iväg på eget bevåg trots att du lagt honom och han vet att han ska ligga tills varsågod.. Så undrar jag varför han gör detta när du är i stallet och ingen annanstans? Är det för att han bestämt sig för att "jävlas" eller är det för att han tycker situationen är obehaglig?

Om han inte litar på dig och är så självständig som du säger att han är, varför bryr han sig om du sitter upp på en häst?

Rädd för att han är ensam? Söka sig till matte? Du säger ju själv att han inte litar på dig alls och är självständig?

Om hästen (som jag sagt flera gånger ska vara en trygg individ) mot allförmodan för första gången i sitt liv skulle skena, bocka och dra till skogs så hade jag iallafall hoppat av. En häst som skenar i ren panik är ett helvete på att få stopp på iallafall. Man får väl hoppas på att hästen springer hem.

Eftersom det händer att lösa hundar får kroppsdelar mosade kan jag inte se hur en lina skulle kunna göra annat än öka risken. Om jag fick för mig att rida med hund så skulle prio ett vara att hålla hunden borta från hästens ben - vad ska man då med lina till? Om hunden inte kan vara lös så har den inte med på ridturen att göra över huvud taget.

Hur hade du tänkt lära en hund som uppenbarligen inte KAN vara lös när man rider? Ska man bara packa ihop sin idé och skita i allt?

Jag har sett hundar blivit söndertrampade och sparkade bara dom vistas på en stallplan. Det finns tusen skräckhistorier att dra upp.

Men har man ingen simultanförmåga så ska man skita i det. Linan har man för att hunden inte ska dra ifrån en!

Jag har dessutom "Här"-kommando på min hund, som betyder att hon (håll i dig nu) ska gå vid sidan av hästen. Detta när vi möter någon eller går på väg. Vart ska jag annars ha henne? På ryggen?

Får tillägga att min hund går med när jag cantrar galoppörer. Hon har dessutom varit med på ridturer när jag ridit unga hästar. För att inte tala om att folket i mitt sällskap har suttit på åringar :eek:

Ja ärligt så tycker jag att hundar inte behöver vara med på ridturer öht. Bättre att lägga fokus på ett djur åt gången.
Så jag ska väl inte vara i tråden. :p *smyger ut*

kl

Jag håller till stor del med Aliide,det är inga konstigheter med att rida med lina,sen att man anpassar linans längd (man tar alltså inte en 20m lina) väljer en bra lina,typ tvättlina som inte har tendenser att trassla då den är lite stel och glatt,virar den inte varken runt handen eller sadelhornet om man rider med tex westernsadel.
Händer något släpper man bara linan,men det bästa är väl om man lär sin hund lyda innan man ens börjar.
Själv rider jag både unga o gammla hästar med både unga o gammla hundar i olika storlek.
Här har hästen fått lära sig att hunden bryr vi oss inte om oavsett vad den gör,hundarna har ordentlig grundlydnad,är lärda att stå på stigbygeln om jag tex behöver lyfta upp dom i sadeln (gäller tex skadad hund eller ung hund som inte orkar/ska springa mer) eller koppla dom,så slipper jag sitta av.

*KL*

Herreguuud alltså.:rofl:
Håller med Aliide, och till er som är okapabla till att hantera en lina...
Köp ett jäkla flexikoppel istället. Det kan t.o.m min brorson på 6 år hantera!;)

Fast nu säger du verkligen emot dig själv. Du skrev i första inlägget:

Att han dessutom ibland går iväg på eget bevåg trots att du lagt honom och han vet att han ska ligga tills varsågod.. Så undrar jag varför han gör detta när du är i stallet och ingen annanstans? Är det för att han bestämt sig för att "jävlas" eller är det för att han tycker situationen är obehaglig?

Om han inte litar på dig och är så självständig som du säger att han är, varför bryr han sig om du sitter upp på en häst?

Rädd för att han är ensam? Söka sig till matte? Du säger ju själv att han inte litar på dig alls och är självständig?

Om hästen (som jag sagt flera gånger ska vara en trygg individ) mot allförmodan för första gången i sitt liv skulle skena, bocka och dra till skogs så hade jag iallafall hoppat av. En häst som skenar i ren panik är ett helvete på att få stopp på iallafall. Man får väl hoppas på att hästen springer hem.

Jag vet inte hur du läser eller hur du tolkar men jag börjar känna att tonen är inte så trevlig, jag efterlyser hjälp och är frustrerad. Du säger emot mig flera gånger och jag upplever det även som att du hackar på mina ord istället för att ge konkreta hjälp, jag vill inte ha en analys av hur klen min hund är och hur olydig han är osv. Jag vill ha VERKTYG för att lyckas.

Hunden har STOR respekt för min häst. När det varit flera hästar i stallet, dvs inte bara min har han gått iväg fast jag inte sagt det är ok. Men gäller det min häst brukar jag anvisa honom till en plats och han brukar stanna där.

Jag var på en timmes promenad med hund och häst idag, koppel och lös. Det fanns inga problem. Jag hade inte ens korv med mig idag utan kex som han tycker är "bara ok" men det var inga problem. Mötte bilar och så, han skötte sig jätteduktigt, hästen däremot hade tydligen en dålig dag idag. Jag bad honom gå framför oss när jag hade honom lös. Inga problem. I koppel gick han fot utan att dra, precis som om jag inte hade någon häst. Alla kommandon funkade jättebra.

Vad jag menar med självständig är att när matte eller husse är borta kan han ta saken i egna händer. I det här fallet handlar det endast om att jag sitter upp på hästen och således "försvinner" och han känner sig osäker så springer han helst bort.
Men finns jag i närheten så kan han ändå ibland bedöma själv men eftersom jag säger åt honom skarpt tvingas han lita på mig.
Jag vet inte hur jag ska förklara med självständig, han är helt enkelt självständig i många fall och kan bedöma situationen bra, jobbar bra. Men när det gäller hästar är han inte självständig och när jag försvinner så tar han saken i egna händer.

I och med att jag har ett sto kan jag aldrig vara säker på att hon har en bra dag. Och släpper henne lös ifall hon skulle vara totalt panikslagen skulle jag ALDRIG göra, jag håller i henne för mitt liv. Stallet ligger nära trafikerad väg.
Faktiskt så hellre förlorar jag hunden än hästen. Jag har inte råd med en ny häst och hästar är HELA mitt liv. Det jag säger nu är sanning. Jag skulle dö om jag inte hade en häst.
Men bara för det tänker jag inte låta hunden råka illa ut, även han är oersättbar och det är därför jag är tveksam till att använda lina i t.ex skogen. Paddock kan jag köpa eftersom det är minimal risk för att det händer en olycka där om man jämför med skogen.

Jag får försöka sikta in mig på en promenad i veckan med hunden och hästen, mer än så tror jag inte att jag hinner i vår med mitt schema, hästen ska komma igång och tävlas också. Nu under jullovet är det gyllene tillfälle för mig att träna och komma framåt nu när allt är fruset och det är svårare att rida fortare än skritt, ridhus finns inte än. Då kan jag lika gärna promenera med bägge samtidigt bara för träningens skull.

Det är därför jag ställde min fråga här, att få hjälp och idéer.

Men jag är också beredd att strunta i att fråga om hjälp och ge upp. Allt som hänt hittills är MITT fel, det förnekar jag inte. Skulle det inte hjälpa att jag försöker på egen hand och jag har ingen att fråga om hjälp eller tips så är det inte livsnödvändigt att han går med på ridturer även om jag skulle tycka att det var roligt. Jag får ju en ny chans den dagen jag har en ny hund...

Senast ändrad:

Jag förstår att du blir frustrerad, och det var just för sånna här grejer jag startade tråden. För att jag och de som inte är erfarna -eller de som behöver hjälp ska kunna få hjälp av de som faktiskt har erfarenhet!

Har 2 hundar och stallägaren 1. Har en golden och en rottis. Rottisen är tyvärr rädd för hästar då han kom för nära en gång. Så han vill inte följa med och rida utan stannar på gården. Goldenen följer gärna med. Och det är samma regler som vid promenad, men håll lite längre avstånd. Stallägarens golden följer också med på samma regler. Hundarna är alltid lösa och vi kan möta andra hundar/hästar/människor utan att de hälsar

Om du tar och läser mina inlägg ett par gånger till så ser du att du har fått flera konkreta råd.

Jag måste veta om hunden är RÄDD för hästarna eller faktiskt bara är olydig när du sitter upp. Du har skrivit att hunden är rädd för hästar, är osäker, självständig ibland och ibland inte, inte rädd för din häst men ändå osäker när du hoppar upp osv osv. Det är svårt att ge råd när man inte har någon aning om vad hundens problematik ligger. Det är därför jag frågar.

Det är tex. svårt att lära in lydnad på en hund som stänger av pga rädsla.

Du har fått flera råd, sen om du väljer att ta till dig dom eller inte är en annan sak.

Att rida med hund är alltid riskabelt. Alltid. Det är två levande djur som kan reagera för något. Jag själv anser att lina är det optimala att börja med. Men för vissa här på buke låter det som om att helt obegripliga saker kan hända om man rider med lina. Hästen kan ramla, gå omkull, fastna, hunden springer 7 varv runt hästen med lina och drar, hästen drar och linan fastnar i sadeln (?!). Jag tycker detta är nonsens och dessutom måste det vara en otroligt klumpig ryttare som lyckas med sådana här bedrifter.

För det första måste du ha en bra lydnad när du står på marken. Annars kan du glömma det när du sitter upp. När du har en bra lydnad på marken kan du börja köra lydnaden kring hästarna (som han "har stor respekt" för), när sedan detta fungerar så kan du alltid försöka hoppa upp och rida utan lina. Om du nu tycker det här alternativet fungerar.

Men du måste verkligen kunna ge en bild av hur din hund gör och ä'r. Och i den här tråden har du varit otroligt vimsig. Så det har varit svårt att avgöra om hunden är rädd (som jag har tolkat det) eller om den faktiskt bara skiter i dig när du rider. Enligt dig själv så är hunden en tuff individ, självständig och inte mammig. Då får du väl krava in lydnaden. Hoppa av hästen och ruska om hunden om den inte lyssnar på vad du säger.

Jag hade inte ens korv med mig idag utan kex som han tycker är "bara ok" men det var inga problem.

Just den där meningen får mig att undra hur det står till med lydnaden över lag? Lyder inte hunden om du inte mutar den med korv eller kex så kan det vara läge att se över det och lägga energi på att få hunden att lyssna på dig utan mutor innan du överväger att ha med hunden på en ridtur...

Jag kan inte svara mer konkret än jag redan gjort just för han är min första hund och jag håller fortfarande på att lära mig hur hundar beter mig, det händer fortfarande att jag frågar min kompis varför han gör si och så (t.ex han lägger sig självmant när hans bröder kommer till honom ibland) och varför vissa hundar gör så. Vad jag fått höra av henne som har mycket erfarenheter av hundar och framförallt collies så är han en riktigt bra individ med bra psyke så att få honom att släppa på sina spänningar inför hästar inte svårt. Men då hon själv inte har hästar och endast ridit på ridskola i yngre ålder så kan hon inte riktigt hjälpa mig. Hennes tips har inte fungerat så bra.

Jag kan lära honom nya enkla saker på 5 minuter och repeterar jag tillräckligt sitter det som berget. Som allt annat med lydnad är det ju en färskvara, vissa perioder kan det vara lite sämre på grund av att jag har extremt dåligt med tid (jag har dåligt samvete för det men förhoppningsvis är det bättre sen när jag är klar med mitt basår i skolan).
Men generellt sett så är lydnaden 99% säker. Småsaker som behöver filas på bara men inte på liv och död. "Kom, sitt, ligg, stanna, nej och varsågod" används i vardagen.

Jag fick ett par tips men jag vill veta hur jag ska ta det för oss bägge stora steget att jag sitter upp. Just för jag inte vill göra problematiken större än jag redan lyckats med. Det fungerar ju som sagt rätt bra redan från marken. Men det är förmodligen inte tillräckligt bra så jag hade tänkt fortsätta med promenader så länge.

Risker finns och jag kommer alltid vara medveten om dem, det är ju som du säger själv, två levande djur med varsin instinkter. Men provar jag lina och det fungerar bra med lina i paddocken kan jag fortsätta med lina och hoppa av när vi ska rida längs en trafikerad väg.
Men... Hur gör man med lina i högre tempo än skritt, dvs trav och galopp? Fungerar det bra så länge allt annat (dvs jag och hästen) funkar?
I skogen där det är snårigt (vi har MASSOR av ridvägar i skogen som inte alltid är bred)?

Vi har tillgång till en galoppslinga bakom stallet och jag behöver inte rida på någon grusväg eller längs trafikerad väg på vägen dit, där kan jag träna med hunden när jag börjat sitta upp.

Han är lite av en schizofren, ibland är han den men andra gånger är han den andre. Jag är lite vimsig i hur jag skriver kanske för jag inte själv förstår honom och inte vet hur jag ska göra. Jag är ju trots allt fortfarande en nybörjare när det gäller hundar. Hästar däremot är jag riktigt bra på så jag kan ofta förutse saker och vara beredd på att något händer och det är målet med hundar också, dvs kunna läsa dem och kommunicera bättre.

Sist av allt - hur ska jag kunna belöna honom när jag sitter till ryggs? Berömma kan jag ju göra med rösten och klicker men han bör väl få belöning då och då för att motivera honom till att det lönar sig att lyda? Lära honom fånga godis som jag kastar till honom? (han kan inte riktigt fånga saker än, precis lärt sig fånga boll om vi siktar rätt :D men det går framåt iaf eftersom vi ofta leker med honom)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 839
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 694
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 824
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka