Sv: Ni som har med hunden på ridturen!
Fast nu säger du verkligen emot dig själv. Du skrev i första inlägget:
Att han dessutom ibland går iväg på eget bevåg trots att du lagt honom och han vet att han ska ligga tills varsågod.. Så undrar jag varför han gör detta när du är i stallet och ingen annanstans? Är det för att han bestämt sig för att "jävlas" eller är det för att han tycker situationen är obehaglig?
Om han inte litar på dig och är så självständig som du säger att han är, varför bryr han sig om du sitter upp på en häst?
Rädd för att han är ensam? Söka sig till matte? Du säger ju själv att han inte litar på dig alls och är självständig?
Om hästen (som jag sagt flera gånger ska vara en trygg individ) mot allförmodan för första gången i sitt liv skulle skena, bocka och dra till skogs så hade jag iallafall hoppat av. En häst som skenar i ren panik är ett helvete på att få stopp på iallafall. Man får väl hoppas på att hästen springer hem.
Jag vet inte hur du läser eller hur du tolkar men jag börjar känna att tonen är inte så trevlig, jag efterlyser hjälp och är frustrerad. Du säger emot mig flera gånger och jag upplever det även som att du hackar på mina ord istället för att ge konkreta hjälp, jag vill inte ha en analys av hur klen min hund är och hur olydig han är osv. Jag vill ha VERKTYG för att lyckas.
Hunden har STOR respekt för min häst. När det varit flera hästar i stallet, dvs inte bara min har han gått iväg fast jag inte sagt det är ok. Men gäller det min häst brukar jag anvisa honom till en plats och han brukar stanna där.
Jag var på en timmes promenad med hund och häst idag, koppel och lös. Det fanns inga problem. Jag hade inte ens korv med mig idag utan kex som han tycker är "bara ok" men det var inga problem. Mötte bilar och så, han skötte sig jätteduktigt, hästen däremot hade tydligen en dålig dag idag. Jag bad honom gå framför oss när jag hade honom lös. Inga problem. I koppel gick han fot utan att dra, precis som om jag inte hade någon häst. Alla kommandon funkade jättebra.
Vad jag menar med självständig är att när matte eller husse är borta kan han ta saken i egna händer. I det här fallet handlar det endast om att jag sitter upp på hästen och således "försvinner" och han känner sig osäker så springer han helst bort.
Men finns jag i närheten så kan han ändå ibland bedöma själv men eftersom jag säger åt honom skarpt tvingas han lita på mig.
Jag vet inte hur jag ska förklara med självständig, han är helt enkelt självständig i många fall och kan bedöma situationen bra, jobbar bra. Men när det gäller hästar är han inte självständig och när jag försvinner så tar han saken i egna händer.
I och med att jag har ett sto kan jag aldrig vara säker på att hon har en bra dag. Och släpper henne lös ifall hon skulle vara totalt panikslagen skulle jag ALDRIG göra, jag håller i henne för mitt liv. Stallet ligger nära trafikerad väg.
Faktiskt så hellre förlorar jag hunden än hästen. Jag har inte råd med en ny häst och hästar är HELA mitt liv. Det jag säger nu är sanning. Jag skulle dö om jag inte hade en häst.
Men bara för det tänker jag inte låta hunden råka illa ut, även han är oersättbar och det är därför jag är tveksam till att använda lina i t.ex skogen. Paddock kan jag köpa eftersom det är minimal risk för att det händer en olycka där om man jämför med skogen.
Jag får försöka sikta in mig på en promenad i veckan med hunden och hästen, mer än så tror jag inte att jag hinner i vår med mitt schema, hästen ska komma igång och tävlas också. Nu under jullovet är det gyllene tillfälle för mig att träna och komma framåt nu när allt är fruset och det är svårare att rida fortare än skritt, ridhus finns inte än. Då kan jag lika gärna promenera med bägge samtidigt bara för träningens skull.
Det är därför jag ställde min fråga här, att få hjälp och idéer.
Men jag är också beredd att strunta i att fråga om hjälp och ge upp. Allt som hänt hittills är MITT fel, det förnekar jag inte. Skulle det inte hjälpa att jag försöker på egen hand och jag har ingen att fråga om hjälp eller tips så är det inte livsnödvändigt att han går med på ridturer även om jag skulle tycka att det var roligt. Jag får ju en ny chans den dagen jag har en ny hund...