Ni som har med hunden på ridturen!

Sv: Ni som har med hunden på ridturen!

Ha, ha, ha...
Vilken underbar liten hund.
Fantastiskt att hästen och du kan kan koncentrera er på att jobba med det lilla yrvädret runt benen. Förstår att det inte var första gången.:rofl:

Haha sådär kan det faktiskt se ut för mig när jag rider i paddock och han får vara ute. De dagar han inte är så rädd (bra dagar) så kan han springa och hålla på.

Är det en dålig dag så håller han sig mer stilla eller aktiverar sig själv runtomkring paddocken.

Haha sådär kan det faktiskt se ut för mig när jag rider i paddock och han får vara ute. De dagar han inte är så rädd (bra dagar) så kan han springa och hålla på.

Är det en dålig dag så håller han sig mer stilla eller aktiverar sig själv runtomkring paddocken.

Så nu ÄR hunden rädd? Blir inte klok på dig ;)

De dagar han springer sådär och inte är rädd som du säger är förmodligen bara ren stress. Och inget jag skulle tillåta någonsin.

Jobba på lydnaden när du står på marken. Det är det tipset jag kan ge. Är inte hunden lydig utan att en häst är inblandad så är det svårt att få till det när man sitter upp.

Så nu ÄR hunden rädd? Blir inte klok på dig ;)

De dagar han springer sådär och inte är rädd som du säger är förmodligen bara ren stress. Och inget jag skulle tillåta någonsin.

Har sagt han är schizofren ;)

Han är rädd vissa dagar. Andra inte. Det beror på vad han har för dag, en bra eller dålig. Jag upplever inte att han är speciellt rädd eftersom han har fler bra dagar än dåliga. De dagar han inte är rädd har han bara stor respekt för hästar.

jo jag inser det också... om du har något tips på hur jag ska få henne mer fokuserad på mig tar jag tacksamt emot, som sagt fungerar det bra i miljön kring hemmet, där hon är van vid dofter och omgivning. bra mycket sämre där det finns vilt och/eller hon inte är van vid att vara. det jag gör i nuläget är att sätta henne och be om ögonkontakt. när jag får det får hon en godis (enda belöning som fungerar, pga hennes bakgrund är hon inte allt för social och kampbelöning som fungerat så bra på vår tidigare schäfer ser hon inte alls glädjen i) och så springer vi lite - det tycker hon också är roligt men ofta springer hon inte "med" mig utan bara springer lite...

utöver det tränar vi inkallningar och "gå ordentligt i kopplet", mao vardagslydnad.

Och det där är en film på hur det absolut inte ska se ut. Är folk oroliga över att ha lina och rida kontrollerat men tycker att det där är lite "kul"? Det där är fullkomligt livfarligt.

Nja, fullkomligt livsfarligt skulle jag inte kalla det. Och vem bestämmer "hur det ska se ut". Det är jag som rider-det är min hund, skulle kalla det mitt problem isf. Jag utsätter ju inte någon annan för henne när hon är så hysterisk. Nu är hon visserligen inte sån längre eftersom hon är med så mycket är det inte lika kul längre.

KL

Jag har inte hållit på med hästar på många år däremot så både cyklar jag, åker skidor, spark och skoter med dem och även då gäller det ju att de kan lyssna på mej trots att jag i vissa fall har integralhjälm på huvudet!

Så till er som skall börja rida med hunden som sällskap så blir mitt första och enda råd att träna lydnad i MÅNGA andra samanhang först. Börja med att lägga till vanliga störningar, men fortsätt sedan med att "uppträda annorlunda" - typ cykla, kör 4-hjuling, skoter eller annat - men fortfarande utan att blanda in ytterligare ett djur som du måste hålla koll på!
När hunden lyssnar i "ridlika"-situationer så är sannorlikheten betydligt större att den fortsätter lyssna även när själva hästen kommer in i bilden ;)

Om man har en hund som inte ens lyssnar när man jobbar i stallet eller med hästen vid handen hade inte jag vågat ta med den på uteritter!

/Swat

Nu får ni faktiskt kamma till er. Linan ska snurras runt hästens ben, hästen går omkull, linan fastnar under sadeln (?!) och hästen skenar med hunden släpandes bakom sig.

*delvis kl*

Många säger att deras hästar är supersnälla osv, men mina är verkligen det, på riktigt. Mina hästar är trygga. De rör inte på öronen åt mkt. Kan ställa dem vartsomhelst och säga åt dem att stå still så gör de det tills jag säger annat.

Ändå blev min häst skrämd en dag, min häst som aldrig blir skrämd, ändå satte min häst av i sken en dag, min häst som aldrig skenar. Min hund var superlydig och hade varit med oss ut på tur i många år. Min hund fastnade och ströps ihjäl. Min hund som vi hade haft i nästan 12 år, som jag växte upp med. Saknar henne hela tiden fast det hände -06.

Det tar inte ens sekund. Hästen reagerar mkt snabbare än dig, du har inte en chans att "rätta till" förrän det är för sent. Tro mig. Det behövs så lite, jag trodde aldrig själv att sånt kunde få hända, så grymt men världen är ju sån.

Så ha inte era hundar i lina/koppel vid ridtur/körtur om ni inte vill uppleva liknande.

Jätteledsamt det som har hänt dig.

Samtidigt undrar jag hur många gånger per år hundar är med på uteritter och hur ofta det händer sådana här olyckor? Ska man sluta gå med hunden övervägen för att den kan bli påkörd?

Jag tycker att lin-motståndarna i den här tråden borde komma med tips och råd som är bättre om det ska vara så.

Nja, fullkomligt livsfarligt skulle jag inte kalla det. Och vem bestämmer "hur det ska se ut". Det är jag som rider-det är min hund, skulle kalla det mitt problem isf. Jag utsätter ju inte någon annan för henne när hon är så hysterisk. Nu är hon visserligen inte sån längre eftersom hon är med så mycket är det inte lika kul längre.

Ja, jag antar att TS vill ha med sig en hund på en så säker ridtur som det går. Och ditt videoklipp är knappast ett exempel som ens är lite "sött". Det är livsfarligt för din hund.

Och att människor kan tycka lina är farligt men ditt exempel är sött, det förstår jag inte alls. Det är farligt som det är att rida med hund, utan att behöva ha den hysteriskt springande kring hästens ben.

jag beklagar verkligen att det hände dig och din hund!

men i övrigt är jag faktiskt inne på Aliides spår. det finns så många som ramlat av och skadat sig illa, till och med dött. ska vi alla sluta rida då? eller åtminstone sluta rida unghästar (moment 22)? för att inte tala om att köra bil...

kontentan är väl att man kan försöka undvika olyckor genom att ha en väldresserad hund innan man håller på bland hästar, hjälm på huvudet och bälte på i bilen, men vi kan för den sakens skull inte låta bli allt som kan leda till en olycka.

Jag har också lite svårt att tolka hur din hund faktiskt har det med hästarna, eller din häst dårå. Att han har respekt för din häst är väl jättebra, det är väl käckt att hunden inte har som hobby att springa slalom mellan benen på hästen eller hänga den i svansen.
Däremot kan ju ditt sätt att se på "respekt" vara något som egentligen kallas "rädsla" i min värld.

Är han inte rädd för din häst, samtidigt som han inte "bryr sig om dig" (alltså är mammig) och samtidigt som han är självständig och gärna strosar iväg på egen hand, för långt, så ser jag det nog bara som olydnad. Han lyssnar inte när du sitter på för att han inte behöver?

Isåfall, OM det nu inte är rädsla det bottnar i, och om vardagslydnaden och de kommandon som tillhör den funkar kanon överallt och jämt annars, så skulle jag öka kraven. Vill du inte rida med lina, så hade jag nog tagit mig omaket ett par gånger att ha med hunden, och helt enkelt hoppa av hästen och tala om för hunden att samma regler gäller även när jag rider, punkt. Är han så lydig annars borde det ju inte behövas så många avsittningar, tänker jag mig.

Blir han RÄDD när du sitter upp är det en annan femma! ;)

Ett bra formulerat inlägg! :bow:

Ibland måste man ställa krav. Det är just därför jag har varit noga med vad hundens problem har varit. Att ställa krav på en hund som är i upplösningstillstånd pga stress och rädsla är inte det lättaste. Man kanske kan ställa kraven INNAN hunden blir rädd och stressar upp sig, men väl där så är det nästintill omöjligt.

Men enligt TS så är hunden inte rädd (eller?). Och lyssnar bra när hon inte rider. Så krav krav.

Tack för ditt svar, som jag tidigare skrev, mycket möjligt att jag feltolkar honom då jag inte är jätteduktig på att läsa hundar överhuvudtaget.

Jag vill först gå på ett par promenader till med hund och häst tillsammans och sedan kör jag ett lydnadspass inne i paddocken med häst innan jag sitter upp. Sitter jag upp och försvinner för honom så sätter jag på lina och fortsätter träna i paddocken.
Ska lägga mest tid på kontaktövningar när jag sitter uppe då också till en början så jag verkligen vet att jag inte försvinner för honom.

Hur lång bör linan vara förresten?

Men enligt TS så är hunden inte rädd (eller?). Och lyssnar bra när hon inte rider. Så krav krav.

Om du trodde jag var TS så tar du fel :p men jag förstår att det är mig du menade och inte den riktiga TS.
Jag är ju den enda i tråden som varit flummig ;)

Min pålle är jätte snäll mot hundar och oavsett hur rädd hon blir är hon alltid riktigt noga med att inte trampa på vovven.. Hunden dock en 7 månaders malle tik tycker att hästar är lite läskiga.. Jag tänkte leda pållen en bit innan jag rider i ridhuset :love: och ha med vovven lös redan i morgon för första gången.. :) ska se hur det funkar.. funderar på hur ni lärde era vovvar framför och brevid? Min vovve kan tävligs fot, alltså gå breve och stirra in i ögonen.. Men som fort man inte tränar vill hon springa och roa sig själv.. :crazy: hur göra? Tänkte om man kunde ha med ett paket grillkorv och vara lite generös kanske.. :D

Obs inte riktat till ts utan till alla.. :P förlåt för lite trådkapning.. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 839
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 824
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka