Ni som har issisar..

Nikkis

Trådstartare
kanske kan svara på en fråga jag har undrat över ett tag nu..

har märkt att dom flesta islandsträns inte har ngn käkrem..hur kommer det sig då?

en onödig fråga kanske men jag måste bara veta...:)

Sv: Ni som har issisar..

en tränare hade en teori om det: det skulle vara för att käkremmen är en rest från en tid då hästarna användes i krig. När hästarna blev trötta satt man av och ledde (eller kanske snarare drog fram) sin häst, då motverkade käkremmen att tränset åkte av.

Då skulle alltså anledningen till att det inte finns någon käkrem på isltränsen vara att man "aldrig" haft krig på island...

Men "bekvämlighetsskäl" kan nog vara en trolig anledning...

Man borde istället vända på frågan, vad för funktion har en käkrem egentligen? För även träns med käkrem kan åka av.;)

På mitt sto (ej isis) hammnar nackremmen nära ögonen. När jag rider med stång vrider sig överskänkeln och får nackremen att gå mot ögat:crazy: . Därför har jag användning för hakremmen.:D . (Iofs. synd eftersom det är mycket snyggare utan!)

ja egentligen!?
för jag menar man ska ändå spänna den så pass "hårt2 att man får en näve genom ..och det förhindrar juh då INTE att tränset åker av...:idea:
men sen kan det också vara så som timotej skrev...:

islandhäst träns har inte pannband så ofta heller så hm mitt träns består tex av en rem i princip + en remontgrimma...känns lite onödigt o betala dyra pengar för så lite läder haha.

hehe oki,jo det är sant,det är svinyrt!

men dom flesta säljer Islandsträns inkl pannband men inte nackrem!..lite udnerligt för det brukar vara en å samma läderbit/rem som är i nackstycket,så det borde inte kosta mera...

näe fast nackbandet är bara en rem sen sitter pannbandet löst på ju....käkremmen brukar ju sitta som i en ring tillsammans med pannband och nackstycke om det är det på ett islandsträns.

Hej hopp alla glada!!
Ett litet tips till alla som betalar dyrt för ett så kallat islandsträns som bara är en nackrem utan pannband, käkrem eller tillhörande nosgrimma... köp en nackrem som eg. är gjort för stigbett... kostar 50-60:- på "granngården" om jag inte minns fel. Alla hästsaker som har tillägget "islands-" framför verkar av ngn anledning kosta minst dubbelt så mycket som allt annat...

Sen kan jag hålla med om att vissa av islandssakerna är ruskigt snygga o ibland bara måste man ha dem... men jag brukar försöka köpa billiga vardagssaker att slita på o lite snyggare saker till speciella tillfällen.

Vili skrev:
Det blir enklare att ta av och på tränset..thats it :)

Håller fullständigt med! Alla mina träns som jag har är utan käkrem och pannband. Pannbandet åker bara nerför ögonen på dem!:( :mad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 323
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar