Ni som har fårskinn...

doglover

Trådstartare
Hur tvättar ni det?
Tvättmaskin, vilket program/grad?:confused:

Är lite rädd att pälsen ska lossna........... Kunde få loss en tuss förut, så jag börjar fundera på hur man ska få rent det.

Och hur ofta?
 
Sv: Ni som har fårskinn...

Är det ett tvättbart skinn (berett för vattentvätt)?

Sådana tvättar jag i 30 grader på ullprogrammet med tvättmedel speciellt för ull (finns att köpa i "barnaffärer" bl.a). Sådana som inte är beredda för tvätt vet jag inte riktigt hur man gör rent, tyvärr.
 
Sv: Ni som har fårskinn...

Har faktiskt ingen aning om det är förberett,,,


Köpte det begagnat och glömde tyvärr fråga.....
 
Sv: Ni som har fårskinn...

Mitt som är tvättbart har en stämpel på sig där det står "Tvättbart skinn" på.

Men testa att handtvätta det försiktigt i ljummet vatten med ulltvättmedel (alltså inte sådant Y3 man köper i vanliga affärer, utan ett speciellt för fårskinn o.dyl).

Jag menar, ett smustigt fårskinn ju nästan oanvändbart ändå, så varför inte chansa? Jag tvättade mina ulltofflor, och det gick bra. De var inte märkta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har fårskinn...

Tvättmedlet måste innehålla lanolin för att det ska gå att använda till fårskinn :)

Tala gärna om ifall det går att tvätta, jag är sugen på att testa med de solkiga jag har, men har inte kommit mig för ännu.
 
Sv: Ni som har fårskinn...

Jag tvättade fårskinn häromdagen, iofs inte till bebisen utan hästens grejjer. ;)

Tvättade med fårskinnstvätt som jag tror jag beställt från börjes.
Körde ett kort-program i 30 grader på maskinen utan centrifugering, när skinnen hängtorkat smorde jag baksidan med lädertvål och borstade ullen med en kattborste. :angel:

Gäller att vara uppfinningsrik, men det funkade, skinnen är mjuka och fina igen. :)

Ska tvätta bebs skinnfällar till veckan, eftersom hon kräkat lite på dem, hittills har jag bara borstat dem, men nu är det fan dags för en tvätt. :D
 
Sv: Ni som har fårskinn...

Är skinnet behandlat går det att köra i tvättmaskin, annars finns det bara två vettiga alternativ;
Är skinnet bara lätt smutsat dammsuger du det eventuellt och sedan skakar du det med pälsen nedåt i pudersnö innan du låter det hänga och vädra. Syret i luften "tvättar" ullen.
Blir det ändå inte rent kan du försöka med torrschampo på fläcken...
Sedan borstar man fällen med karda så det blir fluffigt och fint.
 

Liknande trådar

Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 751
Senast: Krålus
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 154
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
574
Senast: Jfrelin
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp