Då måste man tala om det innan visning mm.. Det här vet säkert andra mer om men iaf en tvättmaskin tänker jag att man inte ens behöver lämna kvar/ses som fast inredning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då måste man tala om det innan visning mm.. Det här vet säkert andra mer om men iaf en tvättmaskin tänker jag att man inte ens behöver lämna kvar/ses som fast inredning?
Lägger till - det måste vara tydligt redan inför fotografering och annonsering. Vi hade en mangel som vi skulle ta med när vi bytte hus, och den fick vi täcka över inför fotograferingen för att det inte skulle se ut som det fanns en på bildernaDå måste man tala om det innan visning mm.
Jag vet att när farmor flyttade från gården så stog det i annonsen att tvättmaskin inte ingick.Lägger till - det måste vara tydligt redan inför fotografering och annonsering. Vi hade en mangel som vi skulle ta med när vi bytte hus, och den fick vi täcka över inför fotograferingen för att det inte skulle se ut som det fanns en på bilderna
Juridiskt så är det ju undersökningsplikt på vitvaror.Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
Jag försöker sälja bostad och vi har fått informera mäklaren ang ev brister. Har en vitvara som inte är i tipp topp skick och det står med i annonsen, så den ingår i befintligt skick.Nej jag hade aldrig accepterat någon specialbehandling av maskinen om det inte informerats tydligt innan.
Ja det är ju precis så det ska gå tillJag försöker sälja bostad och vi har fått informera mäklaren ang ev brister. Har en vitvara som inte är i tipp topp skick och det står med i annonsen, så den ingår i befintligt skick.
Jag vet inte hur gammal maskinen är (inte säljarna heller eftersom de bara bott här ett år), men den ser inte gammal ut. Den ser ut som att den borde hålla flera år till.
När vi sålde vårt hus för ett år sen informerade vi mäklaren att det kom missljud från tvättmaskinen vid centrifugering, att torktumlaren ibland varnade för full vattenbehållare trots den inte var det och att lampan i micron var ur funktion.Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
Ska man vara petig så är det väl befintligt skick på kontraktsdagen plus normalt bruksslitage under tiden fram till tillträdet. Men med en vårdplikt. Så sakerna ska tas omhand så de inte försämras på något markant sätt utöver vad som sker av att någon bor i huset och använder dem normalt. Och att eventuella större skador, funktionsfel etc. som inträffar ska åtgärdas (eller mer vanligt ersättas med pengar för att köparen åtgärdar efter tillträdet).Som jag förstår det så är det i befintligt skick på kontraktsdagen som gäller.
Jag har bytt tvättmaskin tre gånger på 10 år. Hade aldrig kommit på tanken att klaga.
Enklast är väl då att lyfta på luren och beställa en tvättmaskin med bortforsling av den gamla maskinen.Det är också sjukt besvärligt att inte ha en fungerande tvättmaskin, vi har ett barn som kissar på sig och ligger pga flytten efter med övrig tvätt också. Hade vi fått veta att den var trasig kunde vi ordnat så att den fungerade vid inflytt.
Efter ca 20 års husägande så är min erfarenhet att vitvaror kan paja från en dag till en annan. Jag hade exempelvis en torktumlare som pajade pga att jag inte använde den under en sommar. Jag hade alltså inte klagat utan helt sonika fixat en ny. Garanterat det snabbaste sättet att lösa det.
Det är precis vad vi gjort, den kommer på måndag.Enklast är väl då att lyfta på luren och beställa en tvättmaskin med bortforsling av den gamla maskinen.
Och så ta frågan om ev ersättning vid ett senare tillfälle.