Storlek på barnens garderob

Så olika det är! Min 6åring har aldrig haft så mycket jeans, tom de mjukaste varianterna har han tyckt varit för stela. Undantaget lite längre jeansshorts.
3åringen har nyss fått två begagnade jeansleggingsaktiga byxor men föredrar dem absolut inte framför andra byxor. Sonen använder mest mjukisbyxor med förstärkta knän och dottern leggings, lite tjockare om det ska lekas utan skalkläder.

Vilka jeansmärken använder barnen? Fast det kanske blir OT...
Vi har använt HM och Lindex, Cubus men barn stort nu. Har alltid köpt ganska baggy, inte sådana som sitter åt kring benen. Senare med knäppning och gylf, men mjuk midja och mjuka muddar längst ned på benen som liten. Har alltid använt jeans sedan väldigt liten så har aldrig varit någon plötslig -nu är du X år och här är dina jeans istället för mjukisar. Tycker jeans är snyggast, hållbarast, svalast och håller bäst most smuts och skyddar bra mot knäskrap.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är sjukt obekvämt och vill inte ha det på barnen. Tycker mjuka kläder som tights eller mjukisbyxor känns bättre på barnen 😊.
Tja och jag tycker mjukisbyxor är sjukt obekvämt och varmt och klunsigt

(har det aldrig på mig)

(och att tights inte blir bra utan klänning eller kjol till och min unge brukade inte använda klänning, och när jag ser tights tänker jag på hur lite de skyddar ett knä.)

och tycker att härliga jeans känns bättre på barn :) . (och att det är bra att kunna använda jeans senare i högre åldrar också, hade också en känsla av att om man plötsligt började med jeans så skulle barnet vara ovant.)
 
Haha ja det är ju verkligen olika! Vi har under 9 år som föräldrar och tre barn köpt totalt två par mjukisbyxor 😅 Jeans och leggings har varit standard här, till alla barn. Har aldrig fattat varför pojkar har mjukisbyxor men flickor leggings (är ju jättevanligt att det är så).

Vi har sån lyx att vi har en superbra barnklädssecondhand i byn så vi köper jeans där i regel så märken brukar bli en massa olika. Det är ju verkligen skillnad på jeans och jeans. Vi har haft många som verkligen är jättemjuka, men ändå en rejälare och tåligare byxa än tex leggings :)
Haha ja och så lät det nog lite på mitt inlägg också. Sonen älskade dock leggings fram till femårsåldern, sen började han från en dag till en annan ( i princip) tycka att byxor som satt åt var obekvämt, därav nästan bara mjukisar nu. Men jeansshorts har han gått i hela sommaren så hittade jag några bra skulle jag absolut inte tveka att köpa, kruxet har dock ibland varit att de är så tajta/ostretchiga att han inte kan kliva på sin cykel :o
 
Vi byter pyjamas varje morgon, när hon äter ramlar det mat i knäet så både byxor och tröja måste oftast bytas :) Så det är nog olika.
Jo det hade jag inte ens tänkt på. Minns inte om han åt frukost i pyjamas eller i dagens kläder, vilket kanske beror på att min man lämnade på morgon efter frukost :laugh: dock någon gång i veckan frukost på förskolan (när jag lämnade). Men jag tvättade definitivt inte en pyjamas om dagen, mer sannolikt en gång i veckan (min man tvättar inte).
 
Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter.
Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst men jag började fundera lite på vad ni med småbarn tycker är minimum att ha.

Tex hur många tröjor vill du att ditt barn ska ha? Och hur många t-shirtar osv?

Så snällt av dig att hjälpa till :heart

Kan inte familjen välja ut de plagg de behöver? De vet ju förmodligen vad som behövs och då slipper du gissa.
 
Haha ja och så lät det nog lite på mitt inlägg också. Sonen älskade dock leggings fram till femårsåldern, sen började han från en dag till en annan ( i princip) tycka att byxor som satt åt var obekvämt, därav nästan bara mjukisar nu. Men jeansshorts har han gått i hela sommaren så hittade jag några bra skulle jag absolut inte tveka att köpa, kruxet har dock ibland varit att de är så tajta/ostretchiga att han inte kan kliva på sin cykel :o
Ah ja, men alltså jeansen jag köpte när ungen var förskoleliten var pösiga. Gärna med muddar nere.
Såg nu att det inte är lika vanligt numera. Men jag skulle inte köpt några tighta slim fit jeans i förskoleåldern. Det är inte det jag menar. (köpte inte det senare heller utan regular, tycker inte tighta jeans är så fint och ungen sa ingenting om preferens.)

Fanns också för baby, jättetunt fint jeanstyg och muddar nere och uppe. Mycket tunnare och svalare, större runt benen, men mer slitstarkt tyg än mjukisbyxor.

(nu när jag letade lite minns jag att vi ofta köpte KappAhl och Pop också (dock i skolåldern slutade sedan Pops stil fungera). Bilden är från KappAhl nu.

1724673680268.png
 
Mina barn är något större, de har 98/104 nu och kan rätt ofta ha byxor två dagar i rad i allafall (till skillnad från förra året när det knappt gick att ha ett par byxor en hel dag), men vi har absolut fler än tio par var till dem som går varma. (Inga jeans, mest leggings och några mjukisbyxor) Men med det sagt kan man ju klara sig på färre, man får bara tvätta oftare.
Pyjamasar har de inte tio var av, kanske sex eller sju långärmade och två kortärmade.
 
Jag tror knappast barn som har på sig sköna mjuka byxor som barn kommer behöva gå i tights hela livet för att de inte vant sig vid jeans. Det känns lite väl knäppt att tro.
Antagligen :) det hänger i upp till 14 årsåldern i alla fall vad jag märkt så långt om man ser vad andra pojkar har på. Får se om det avtar.
 
Antagligen :) det hänger i upp till 14 årsåldern i alla fall vad jag märkt så långt. Får se om det avtar.
Alltså jag kommer klä min barn i sköna kläder så länge de är små. Tajt och hårt lär komma senare, oavsett hur jag känner för det tyvärr. Om det var kläder som jag kände var så obekväma att jag dessutom som du tänkte att barnet behövde vänja sig vid dem så skulle jag absolut inte sätta på dem.

Skulle min 14-åring inte vilja ha jeans så ser jag dessutom noll problem med det.
 
Alltså jag kommer klä min barn i sköna kläder så länge de är små. Tajt och hårt lär komma senare, oavsett hur jag känner för det tyvärr. Om det var kläder som jag kände var så obekväma att jag dessutom som du tänkte att barnet behövde vänja sig vid dem så skulle jag absolut inte sätta på dem.
Ja men du skrev på ett sådant sätt som om jag hade fel kläder på mitt barn.

Och om du läst mina inlägg så har det stått helt klart att tight och hårt har ingenting suttit. Snarare väldigt löst, tunt, och luftigt. Mycket mindre tight än tights (som jag minns att jag hatade kalasbyxor som liten (som strumpbyxor, den dagens tights, med strumpfot kallades)

Och om du sett jeansmodet idag så kan man notera att jeansen är gigantiska och luftiga, inte minst de jag har på nu.

Däremot har tyget en lite krispigare stil att vecka sig på än mjukisbyxor och har man vant sig vid det så gillar man inte mjukisbyxor och vice versa.
 
@Badger Men om jeansen är så sköna och luftiga, varför behöver barnen vänja sig vid att bära dem? Och vad är egenvärdet i att kunna ha på sig jeans?

Det där med att behöva vänja sig vet jag ingenting om. Men jeansen våra barn har och har haft har definitivt varit mjuka och sköna. De har aldrig sagt något själva heller, och då går de i leggings stor del av tiden.

Värdet i att ha jeans eller liknande byxor är för mig att de är varmare och tåligare än leggings och andra tunnare byxor. Att cykla till skola eller förskola i lite kyligare väder funkar i jeans men är kallt i leggings. Barnen kan också leka ute i dem utan att behöva skalbyxor i kallare och sämre väder än de är ute och leker i bara leggings. De blir inte heller genomblöta för minsta lilla. Och barn som klättar, kryper på marken, spelar fotboll osv. Med tanke på hur jeansknän ändå slits lär leggings inte varit långlivade.
 
Fast inte såå annorlunda...
Ok, då är det helt enkelt samma lika.

Men främst har jag flera gånger skrivit att jag föredrar jeans framför mjukisbyxor. Utöver att jag ser många andra fördelar med dem (tvätt, hållbarhet osv) Varför skulle jag då ha mjukisbyxor på barnet?
 
@Badger Ok! Ja, som sagt så tänker jag att det löser sig självt den dagen barnet behöver eller vill ha jeans på sig. Jag är noll bekymrad över det 😅.
Ja jag har inte försökt få dig att byta kläder :) jag uppfattade det som att du ansåg att det var väldigt fel att ha annat än mjukisbyxor på ett barn och att mjukisbyxor alltid var objektivt rätt. Jag förklarade att jag inte höll med utan anser att det inte är fel att ha jeans.

Jag förstår varför du inte har på jeans på ett barn om du själv avskyr att ha jeans på dig. Jag hatar ju att ha mjukisbyxor på mig och valde att inte använda det oftast.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 109
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 064
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 281
Senast: Farao
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp