Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men....
I höstas började min dotter (5,5) rida lektion - på eget initiativ - hennes kompis red lektion och de undrade om inte hon också ville börja i gruppen vilket hon ville. Hon hade innan dess ridit på min nsv ibland och övat balans och sånt. Men han är för stor och klumpig för att det ska fungera och jag blir orolig när de sitter på en så stor häst som dessutom kan hoppa i luften för småsaker. Min son ville också ta ridlektioner men tyvärr fanns inte tid och möjlighet att låta båda rida lektion på kvällstid och han är bara 3 så jag sa att han får vänta lite.
Senare under hösten hittade vi en gård - vi har letat länge - och planen är att i vår/sommar ta hem min häst när min systerdotter köpt en som kan hålla honom sällskap (hon är 18). Men så ramlade jag över en b-ponny, inriden och inkörd. Och jag tänkte att det skulle förbättra deras möjligheter att rida eftersom att vi kan göra det när som helst hemma (jag jobbar deltid och är hemma mkt med barnen). Jag är inte helt tillfreds med sättet att rida på ridskolan och dessutom är ponnyerna inte speciellt känsliga så att rida med vikthjälper går ju inte alls. Men så får jag kalla fötter när jag inser att jag håller på att göra det jag absolut INTE skulle göra.
Jag har alltid trott att man gör sina barn en otjänst om man inte låter dem få längta, önska, kämpa för saker. Och jag själv kämpade, och jag jobbade, och jag fick prova på väldigt många olika hästar tack vare det. Inte för att jag för den delen blev speciellt bra, men det var heller aldrig min ambition. När jag fyllde 15 fick jag äntligen min häst och han var mitt liv och bästa vän och mitt eget ansvar.
Den här ponnyn som jag överväger att köpa skulle inte bli barnens ponny, det har jag varit tydlig med. Men dom kommer ju att få rida och köra och sköta den hur mycket de vill, den är ju till för dom. Jag köper ju i praktiken en häst till mina barn och dom har inte ens bett om det.
Alltså, det jag undrar är väl egentligen - är jag en värdelös mamma som överväger att köpa en ponny för att mina barn ska ha en häst att rida på och pyssla med hemma på gården? Borde jag avstyra det hela?
Jag är inte orolig för ponnyns del, den kommer att gå på lösdrift i kuperade hagar och jag har tänkt jobba den vid hand och tömköra. Inte heller är jag den som tycker att en häst måste ridas konstant för att må bra. Jag är mest orolig för att jag kastar bort pengar och förstör för mina barn.
Hur tänker ni? Hur gör ni? Hur hade ni det när ni var små och vad blev det av er?