Ni som har barn...

Sv: Ni som har barn...

hehe :)
Ibland undrar jag varför inte fler människor kan lära sig att rida hästen från grunden.... Det kan inte vara så svårt.... För om det ÄR så svårt, måste jag vara en bra mycket duktigare ryttare än jag trodde :) Fast det skulle ju vara rätt skojj faktiskt :)

/E

Alltså, jag vet inte om du missat det... *vissel* ..men du Ligger en BRA bit över genomsnittsryttaren :P jag kan skriva det på ett plakat till dig om jag ser dig på en tävling nån gång ;)

Men du ahr en bra poäng där.. det känns oftast som att folk får lära sig "Sparka Så så händer Så" och "dra där så svänger hästen - förhoppningsvis".. och sen är det bra..

skulle vilja se mer information på ridskolor/dyl. påfund. gällande hästens muskulära och skeletära uppbyggnad och mekanik.. men det finns det väl inte tid för..

hehe :)
Ibland undrar jag varför inte fler människor kan lära sig att rida hästen från grunden.... Det kan inte vara så svårt.... För om det ÄR så svårt, måste jag vara en bra mycket duktigare ryttare än jag trodde :) Fast det skulle ju vara rätt skojj faktiskt :)

/E

Att lära sig rida och fortsätta att rida väl är egentligen inte svårt utan tar TID, kräver en jävla massa engagemang och kostar pengar.
De flesta barn har inte föräldrar som kan sponsra dem med de sakerna.

Och de barn som får alla förutsättningar, hästar, tid, pengar och engagemang brukar vanligen placera sig högt på tävlingsbanan så länge de är juniorer och bor hemma.
Så snart de flyttar hemifrån dvs skall arbeta heltid, betala räkningarna och göra allt jobb själva mm så brukar resultaten dala.

mhm.. jag vet att jag kommer vara skyldig min mor till mitt sista andetag för att jag fått lära mig allt jag fått lära mig genom mina fjuttiga år.. men..

det är även tack vare henne i mångt och mycket som jag lärt mig vikten av balans, hästens rörelsemekanik osv.. hon lärde mig kanske framför allt att tänka fritt, utanför ramarna när det kom till min ridning.. hade hon bara gjort som "många" andra "ponnyföräldrar" så Tror jag inte att jag hade haft det synsätt och/eller det träningssätt jag har med hästarna idag..

men.. jag har inga som helst tävlingsframgångar, jag har aldrig blivit Pushad eller en försökt prestera något alls.. tävling och att som är runtikring i kostnader har aldrig haft med "vår" hästekonomi eller min utveckling som ryttare.. Så det är inte Bara pengar och engagerade ponnyföräldrar med tävlingsbarn vi pratar om.. utan även sånna "bonnlurkar" som jag.. hade inte morsan haft det genuina och stabila hästkunnandet hade jag inte kunnat hälften av vad jag kan idag.. men visst, jag är Otroligt lyckligt lottad som har henne - precis som alla andra "hästungar" där ute som får möjligheten att lära sig rida och lära sig förstå hästen... Där det genuina intresset finns, tillsammans med det genuina kunnandet och förståelsen så tror jag inte att youthryttarna verkligen Borde tappa sina placeringar när de flyttar hemifrån faktiskt.. då får jag mer än känsla av att de har blivit curlade i stället för utvecklade av sina föräldrar om eget ansvar verkligen tar udden av deras prestationer?

..tankar från lilla fjutt med världens bästa morsa som övertog träningen av mig när jag var 14.. men att lära sig rida handlar om så mycket mer än att bara sitta kvar och "ranta runt i ringen".. det handlar ju om förståelse för hästens exteriör och instinkter, samarbete, tekniska riddetaljer och känsla..

jag har en polare som har tävlat i fler tävlingar än jag har sett på, ridit sedan hon var fem (har jag för mig) både för instruktörer och privata hästägare, på såväl privat hästar som lektionshästar.. ridmässigt har hon ridit mer lektioner än jag någonsin gjort.. Logiskt sett borde Hon med 1 h/vecka för instruktör rida Långt bättre än mig, men tyvärr så är fallet inte så... finge jag välja "ridbana" hade jag Fortfarande valt den väg jag tagit hittills, fast mina tävlingsrosetter bara uppgår till det krassa antal av 6 stycken, där två är från shettisutställning emedan hon har en vägg full.. och Fortfarande inte kan förstå skillnaden mellan obalanserat ekipage och balanserat ekipage.. korsgalopp eller "ren" galopp, korrekt form eller "ljug för handen"..

Övercurlade ungar finns det tyvärr gott om. I alla sammanhang. Fenomenet är tråkigt och ger bortskämda och egotrippade individer som kanske får väldigt mycket som de vill, men sällan blir omtyckta.

Var glad att din mamma hade kunnandet, TIDEN, engagemanget och råd att hålla er med hästar att rida. Hon har förmodligen försakat andra saker för det.

Att kunna rida och rida väl betyder inte att man automatiskt är intresserad, vill eller mår bra psykiskt av att tävla.

*S* Oh, jag ÄR otroligt tacksam för mammas kunskaper och tid :) ..fast.. jag tror nog hon gladeligen offrar tiden, utan hästar är hon som jag.. ganska rakt av inte alls :)

Det jag känner är rätt skrämmande i hästerikulturen på ridskolor är att barnen inte lär sig genuin hänsyn till djuren, eller genuint förstående för dom :) Men jo, som jag skrev.. jag vet att jag är Otroligt lyckligt lottad som har Mamma som mamma.

Hejsan,
Jag har 3 pojkar mellan 5 och 15 år.Alla 3 rider och har börjat enl.westernfilosofin. Är övertygad att det är bättre att börja med det än med engelsk.Det är ju inget som hindrar att det går att börja med hoppning eller annat sedan, hoppa går ju även fast man rider western.Att lära sig jobba med vikthjälper är nyttigt vad man än ska rida. Kolla på min hemsida, där rider min då 4 årige son på ett av våra arabston. www.handsktummen.se

Hälsn.Linda

Övercurlade ungar finns det tyvärr gott om. I alla sammanhang. Fenomenet är tråkigt och ger bortskämda och egotrippade individer som kanske får väldigt mycket som de vill, men sällan blir omtyckta.

Var glad att din mamma hade kunnandet, TIDEN, engagemanget och råd att hålla er med hästar att rida. Hon har förmodligen försakat andra saker för det.

Att kunna rida och rida väl betyder inte att man automatiskt är intresserad, vill eller mår bra psykiskt av att tävla.
Visst vill man försöka ge barnen så bra förutsättningar som man kan. Nu har vi egen gård så det kostar ju oss inte så mycket med en eller två ponnys. Men visst finns det massor av barn som tvingas upp i sadeln bara för att mamma har gått och köpt en 200.000 kr ponny. Så tragiskt. Vi hade en bekant. Sonen ville absolut inte rida och tävla över hela sverige. Han ville köra cross. Men se det fick han inte. Han skulle rida...Dottern ville hålla på med konståkning. Nepp dom skulle rida. Natten innan en stor tävling så gick dom ut och eldade upp sadlarna. Tror ni inte på f-n att kärring:devil: lånar ihop nya och fortsätter tvinga sina barn? Barnen fick ALDRIG rida ut på sina ponnys. Bara harvar runt på bana dag efter dag. År efter år..

Visst vill man försöka ge barnen så bra förutsättningar som man kan. Nu har vi egen gård så det kostar ju oss inte så mycket med en eller två ponnys. Men visst finns det massor av barn som tvingas upp i sadeln bara för att mamma har gått och köpt en 200.000 kr ponny. Så tragiskt. Vi hade en bekant. Sonen ville absolut inte rida och tävla över hela sverige. Han ville köra cross. Men se det fick han inte. Han skulle rida...Dottern ville hålla på med konståkning. Nepp dom skulle rida. Natten innan en stor tävling så gick dom ut och eldade upp sadlarna. Tror ni inte på f-n att kärring:devil: lånar ihop nya och fortsätter tvinga sina barn? Barnen fick ALDRIG rida ut på sina ponnys. Bara harvar runt på bana dag efter dag. År efter år..

Det där är ju fruktansvärt -och inte alltför ovanligt. Inte bara i sammanhanget rida utan även vad gäller val av kamrater, skola och utbildning.
Tyvärr renderar det lätt i revolterande tonåringar som skolkar, hoppar ut genom förnstrena, rymmer hemifrån osv.

Jag ska bara tillägga att jag tror detta är vanlig bland andra sporter med. Inte bara ridningen. Det tragiska i detta fallet är att mamman sa till barnen att pappan var död.(han var livs levande) Hon var rädd att barnen skulle åka till han på helgerna och på så vis försaka ridningen och tävlingarna. Skulle vara så roligt att veta hur det har gått med dessa arma barn.

Ja.... När jag gick på ridskola, för lääääänge sen så hade vi sån teori ganska ofta... men det mesta har man lärt sig i ridklubben som privatryttare, sen hjälper det förstås att ha en ex proffsjockey till morsa som har fått lära sig en massa sånt innan :)

Ja, ett plakat skulle vart kul :o

En sak ska du veta , det tog 42 år innan jag kom dit där jag är i dag. det enda jag har försakat de senaste 9 åren är för modligen mina barn. Hästarna är mitt allt , så tyvär har jag inte gett mina barn den tid o uppmäksamhet de förtjänar. det är tur att bew är häst tokig annars hade hon inte fått träffa mig så ofta.. Det finns olika synvinklar på allt.

Tänk bara va många trevliga solresor det hade kunnat bli om vi inte hade haft våra hästar. (gller oss i alla fall) Men jag tror inte att varken vi eller kottarna vill byta. Tyvärr så räcker ju inte tiden som man vill. Men man behöver ju inte vara en kass mamma för det.

jag kan ju svara för mig själv.. jag står hellre och river i höet, mockar eller donar rännilar i hagen ihop med morsan än jag ligger på nån strand nånstans :) Så lite skäll ska hon få i morron för att hon tycker hon försummat oss ongar. ..tror det där med kvalitets tid betyder väldigt olika för oss allihopa.. men... jag kan inte tänka mig någon bättre kvalitétid än att rida ut och muttra över knott och mygg, skråla fåniga visor, dansa linedance i stallet nio på kvällen, eller garva åt min hund som tror att hösilaget är en rundbana för galoppträning tillsammans med morsan :)

Jag Hoppas verkligen inte att morsan och jag tillhör undantagen i världen.. :eek:

Jo men det är nog lita samma här. Ungarna slet som satan på ridbanan för att få den klar idag. Man kan ha kul även under arbetet.

tror lixom inte det är så viktigt Vad man gör.. bara man har roligt tillsammans faktiskt :) ..det är nog det som är nyckeln till barn/förälder/hästkombon.. att båda sidor måste få tycka att det är roligt.

Fruktansvärt..vad är det för känslolös förälder..en satmara som bara vill glassa bredvid sina ungars tävlande..vart finns glädjen här med träning, umgänget med hästen, hästkompisarna i stallet, uteturerna. Tävla ska vara något kul, ev ge ett betyg på hur man står i träningen, utbildningsfas av hästen o sig själv. Okey om man har ekonomi och barnen tycker att träning o tävlande är kul o att intresset även finns hos föräldrarna att skutsa, hjälpa till mm. Vi själva lägger även ut en del i vår dotters ridintresse..häst, träning, tävlande men inom rimliga ramar. Tid ska även få finnas kvar att umgås m vänner, skola mm, hästlivet ska vara en hobby, något kul som man vill hålla på med:p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 056
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 348
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv