Ni som har barn...

Sv: Ni som har barn...

och jag fastnade totalt för western. Inte bara för de olika grenarna inom western som är superroliga utan också för hela sättet att tänka på hästen som en individ och inte en produkt.

Vill bara påpeka att tänka om hästen som en individ gör man inte bara i western utan i alla inriktningar. De som ser sin häst som en produkt finns också inom alla inriktningar och det har enbart med människan att göra. Inte inriktningen på ridningen.

Vill bara påpeka att tänka om hästen som en individ gör man inte bara i western utan i alla inriktningar. De som ser sin häst som en produkt finns också inom alla inriktningar och det har enbart med människan att göra. Inte inriktningen på ridningen.

Tyvärr inget som lärs ut på ridskolor..har alldrig hört någon påpeka att vänta låt henne förstå dig..ha inte för bråttom..hon är känslig förstår inte dina budskap..ge henne tid..

Tyvärr inget som lärs ut på ridskolor..har alldrig hört någon påpeka att vänta låt henne förstå dig..ha inte för bråttom..hon är känslig förstår inte dina budskap..ge henne tid..

snarare, var mer bestämd, låt henne inte vinna över dig! sparka till så att hon känner att du är där! du måste krama mer i tyglarna så h*n kröker på nacken(krama på ridskolespråk=såga). ge h*n en klatch med spöet så h*n vaknar!

jag vill inte utmana min häst, jag vill inte slå den med spöet stup i kvarten (rider iof inte med spö). vill inte vara tvungen att ha spö så att inte hästen "dör av" när man tar bort den.

:angel::angel: den läran sitter i benmärgen på de flesta instruktörer..på ridskolor..

:angel::angel: den läran sitter i benmärgen på de flesta instruktörer..på ridskolor..
varför inte;
ner med hälen, ut med brösten, driv i varje steg å håll ihop! kämpa!
ju mer bensprattel desto bättre..
gick i hoppgrupp ett tag för nått år sedan då jag inte hade någon ridbar häst. var i bästa (!!) hoppgruppen på hela ridskolan.
karlarna hade tämligen sämre balans och lutade sig bakåt i sprången, "bra kontakt med munnen"..
behöver jag säga att jag slutade?

snarare, var mer bestämd, låt henne inte vinna över dig! sparka till så att hon känner att du är där! du måste krama mer i tyglarna så h*n kröker på nacken(krama på ridskolespråk=såga). ge h*n en klatch med spöet så h*n vaknar!

jag vill inte utmana min häst, jag vill inte slå den med spöet stup i kvarten (rider iof inte med spö). vill inte vara tvungen att ha spö så att inte hästen "dör av" när man tar bort den.

Usch, jag blir mörkrädd. Vad är det för ridskolor du varit på? :crazy: Det låter bedrövligt. Den erfarenhet av ridskola är jag mycket glad att jag inte har.

Å nej. Inte på mig och inte på mina kollegor jag haft när jag jobbat på ridskola heller. Så dåliga exempel på instruktörer får inte färga alla instruktörer. Det finns många goda tränare på våra ridskolor. (alla är förstås inte det, men så är det ju på vilken arbetsplats som helst. Man kan ju inte bedöma en hel yrkesgrupp efter hur de allra sämsta är)

Å nej. Inte på mig och inte på mina kollegor jag haft när jag jobbat på ridskola heller. Så dåliga exempel på instruktörer får inte färga alla instruktörer. Det finns många goda tränare på våra ridskolor. (alla är förstås inte det, men så är det ju på vilken arbetsplats som helst. Man kan ju inte bedöma en hel yrkesgrupp efter hur de allra sämsta är)
vilken utbildning har de instruktörer som har barn lektioner..RK 0 utbildning? en helg kurs...?

Jag rider inte på ridskola längre så jag vet inte vilken utbildning de har på min gamla klubb. Däremot vet jag att alla instruktörer har utbildning.

Jag har själv endast RIK 0 utbildning. Jag hade ganska mycket barnlektioner när jag jobbade på ridskola, men de andra instruktörerna hade RIK 1 och en hade gått långa kursen. Inga outbildade instruktörer. Bra fortbildning fick vi hela tiden också av vår dåvarande ridskolechef.
Utblidning är ingen garanti för att en tränare är bra i och för sig. Det ska till känsla och pedagogik också.
Min nuvarande tränare är den allra bästa jag någonsin ridit för. Hon har ingen instruktörsutbildning alls. Hon är en diamant:love:

Misstänker att din diamant till tränare inte har förstört sin ridning o feeling på ridskola ...lärt sin rätta grund av en tränare som inte är ridlärare på ridskola..Ridlärare har en för låg utbildning offtast..barnen förstör sin feeling på lektionshästarna..

Min diamant till tränare har börjat sin bana på samma ridskola som jag själv gick på tidigare.
De klubbar jag haft med att göra har bara utbildad personal. Nuförtiden har väl de flesta hippologen. förr var det RIK 2 och långa kursen. (så är det inte på alla klubbar förstås)
Ridinstruktörerna brukar få provanställning vad jag vet och om de inte funkar bra med eleverna blir det ingen vidare anställning. Tror det funkar så på de flesta ställen. (borde göra det i alla fall) Ridskolan ska absolut inte förstöra "feelingen" fär ryttarna, snarare få fram den. Det är en bra ridskola för mig.
Jag har så himla goda erfarenheter själv från min tid på ridskola att jag blir lite ledsen när ridskolor dras över en kam och framställs som mågonting dåligt. För mig var den tiden otroligt värdefull och jag skulle inte alls vara den ryttare jag är idag utan den suveräna grund jag fick där.

hej
Jag har en dotter som nu har deltagit på två clinicar med bra tränare,hon och sitt russ gör det jätte bra.
Tveka ej utan låt dom va med från unga år tänk vilka förutsättninngar dom får att bli duktiga.
Hade först en trevlig shettis men när dottern var sju så kom hon å sa att hon vill ha en större ponny så nu rider hon ett äldre russ :)
En riktig pärla..

Till att börja med blir det ju mest åka häst ;):angel: Men jag är jätte glad att min 3 åriga son tjatat sig till att få rida på shettisen som står som sällskap hos min Kirre nu.

När vi tog in hästarna sa han: - Mamma jag vill stanna här och sova med Billy, hela natten jag!!!!

Då blir man som tredje generationens häst barn... jätte glad i sitt mamma hjärta ;) För nog önskar man att traditionen ska föras vidare och så...

om jag någonsin skaffat barn och när hon/han skall få sin första häst är det western från börgan till slutet. hihi :rofl:

Lycka till!

Hej.
Jag har INTE barn, men jag kan svara för hur jag fick göra :) (än är jag inte så gammal :) )
Jag fick börja med klassisk ridning... Mentaliteten var att jag skulle lära mig RIDA innan jag fick "åka western" som morsan uttryckte det. och jag kan bara säga att jag har OTROLIG tur som har så mycket vanlig hoppning och dressyr i botten, för det hjälper en verkligen med westernridningen....

/Emmi

Ska man sätta sitt barn i ridskola.... Jag har gjort det... och det var kul med gemenskapen, men ridningen i sig var inte så kul....
Jag fick min första egna häst när jag var 5 år, ett russ... vi hade kul, men RIDA kunde jag inte... :) Jag åkte runt och hade kul...
Sen när jag var 8 fick jag min Welshponny, hon tränades i dressyr framför allt, men jag hoppade och gjorde lite Fälttävlan på henne också, western tyckte jag var för folk som inte kunde rida (snacka om att man är fördomsfull när man är liten)
Sen gick jag över på D-ponny och red i landslaget i ponnyfälttävlan, det var det roligaste jag hade gjort fram tills dess... under tiden lånade jag Meesa Hesa av mamma och tävlade lite western då och då... men tyckte fortfarande att man inte behövde kunna rida för att göra det (bara för att han var SÅ FANTASTISKT duktig och snäll) man behövde inte kunna rida för att rida på honom... bara man kunde sitta kvar så fixade han resten... inte så bra för mina fördommar precis... men bra på tävlingsbanan :)
Sen under tiden som jag hade min d-ponny fick jag min första quarter.... men hon skulle INTE bli westernhäst.... hon skulle bli fälttävlans häst egentligen... men hon var för rädd för färgade bommar så det blev till slut western i alla fall :) och eftersom hon var inriden som fälttävlanshäst så var det inga problem att skola om henne till western häst... (Miss Ticotino)
Sen fick jag Junior.... hehe... en annan grejj som jag alltid sa när jag var liten: Jag skall ALDRIG ha westernhäst, jag skall ALDRIG ha hingst... och jag skall Definitvt inte tävla nån mera western...
Se hur bra det gick.......
Tävlar så mycket det bara går hela tiden och jag har hingst... jag tävlar western... men jag RIDER inte western.... jag tränar ALLT annat... Dressyr, hoppning (har hoppat 1,35 på min quarter) och konster... sen kommer jag på två dar innan tävling, ooopsss det är visst western jag skall tävla, kanske skall prova att använda westernsadeln :)
Men nu är jag inbiten westerryttare... efter många år så får jag väll äntligen erkänna att jag faktiskt är westernryttare.....

/Emmi

Precis så tänkte jag också.
Det handlar mest om vilken sadel hon ska ha.
Förstår inte riktigt ni som menar att grundträningen är densamma:confused:
Rider man på ridskola så får man ju lära sig den engelska ridstilen!
Och då har man ju valt inriktning...

Hej.
All grundridning är densamma!!!!!
Så är det bara!!!!
Alla hästar har samma anatomi... vilket gör att för hästens bästa om inte annat så måste alla hästar lära sig att bära sig själva i rätt form, med mindre tyngd på framdelen, ha framåtbjudning och vara lösgjorda...
Det finns inte så många sätt att komma åt det på...
Det är bara detaljer som skiljer sig mellan dressyr, klassisk ridning överhuvudtaget med western!

/Emmi

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 060
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 866
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 349
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023