ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan_3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 11 952
Sv: ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

Men du har ju fött upp ett antal hästar och fått fram många bra, så du vet ju vad du vill ha och vad du behöver. I det här fallet så har hingsten ifråga fått 29 poäng på exteriören. Får man 35-36 poäng så är det kanske ingen katastrof.

madde++++

oj, jag visste ingen bakgrunds-story till frågan utan berättade bara hur jag tänkt när jag använde en hingst med så pass låga poäng. Jag är inne i "ponnypremieringssystemet" och där är 35 poäng en klass III-häst (i vissa fall en klass II-häst). 29 poäng är för mig kasserad för avel.

Och för att inte få arga kommentarer från någon nu: ja, jag vet att poänggränserna är borttagna för welsh, men för mig finns klassindelningarna I, II, III och kasserad (som på sommarpremieringarna) fortfarande kvar i mina tankegångar.

mvh
Jenny

Och vi har ett sto efter Cortez, Walteza, fölen går
åt som smör i solsken!

Avelsvärdering bygger på sannolikheter. Slumpen är den mest förekommande faktorn - två 29-poängare KAN ge en 43 poängsavkomma, precis som två 43:or kan ge en 29:a.
Avelsarbete går ut på att göra parningar som så säkert som möjligt ger de bästa hästarna. Man vet att hingstens egen exteriörbedömning och prestationer är det säkraste värdet på hans ev förärvning, ända tills man bedömt (tror det var) 15 avkommor. Först DÅ kan man säga att man vet mer om hingstens avelsvärde genom att titta på avkommorna. Därför betyder hingstens egna egenskaper mycket när man väljer hingst... Hur många arab- och ponnyhingstar idag har mer än 15 bedömda avkommor innan dom är ganska gamla?

Jag använde i fjol en "klass III-hingst" till tre av mina ston. Valet av honom var noga planerat. Jag åkte 160 mil tor. för att hämta honom, och han hade som enda visning innan visats som föl med 77778=36 poäng. Efter betäckningssäongen hos oss visades han för avelsvärdering och fick 67787=35 poäng.

Det är en welsh sektion B som jag fött upp men sålde vid 6 månaders ålder. Han var 9 år i fjol när jag hade honom på station. Han tävlar själv i hoppning, även om det är på blygsam nivå upp till LA med placering upp till LB. Han har under åren fått några avkommor (inte hos mig eller genom mig), och den äldsta är född 2000, en D-ponny som har massor av vinster och placeringar upp till Msv hoppning.

Hans två första delpoäng - 6-7 - är i vårt fall positiva. Han har fått sina låga siffror för att han är för stor för att vara en welsh, han är av ridponnymodell och är dessutom extremt enkel att hantera och rida (en del av sistnämnda finns nog i hans omdöme "saknar könskaraktär"). Jag ville till de tre ston jag använt honom på, få in lite storlek och ridmodell som tex. en manke som faktiskt kan anas...

Jag är medveten om hingstens svagheter, han är lite tåvid, men i övrigt har han mycket rejäla ben med bra inskening och välmarkerade leder. Han är grund i bålen och har en lite kort rygg. De ston han har betäckt är mycket korrekta i benen och har ett mycket, mycket gott djup.

Naturligtvis kan man inte varje gång pricka alla rätt, och i detta fall har två av stona samma svaghet som hingsten: en något grov hals. Det skall bli oerhört intressant att se om det blir "köttbullar" som tittar ut. Hingstens mor var oerhört elegant, och de avkommor jag sett efter honom (2 st) har inte haft någon anmärkningsvärt grov hals, så jag har på den punkten alltså chansat och hoppas det skall slå väl ut.

Det här var en liten redogörelse över hur det kom sig att jag kunde välja en klass III-hingst till mina ston i fjol, trots att jag både har en Elit-premierad egen welshhingst jag kunnat använda till två av dem, och en tvåfaldigt BIS-vinnare med 44-poäng uppstallad bara en mil ifrån mig som kunnat användas på alla tre. Noga uträknat, förhoppningsvis matchade mot varandra och jag är väldigt nyfiken på resultatet i sommar!

Vill tillägga att jag tidigare aldrig använt mig av något annat än välmeriterade hingstar godkända enligt alla konstens regler, så det här är första gången jag provar detta sätt.. att tänka ut en kombination som jag tror på men som går emot poängsystemet. Faller det väl ut är det mycket möjligt jag använder honom igen även om jag inte har honom på station själv längre.

mvh
Jenny
Ja det är ju det jag med menar. Man är ju ute efter resultatet. Det är jag i alla fall om jag skall betäcka mitt sto.

Se mitt inlägg ovan. Därför tror jag att Moflos sk avelsarbete med en "skithingst" inte kommer att bli framgångsrikt i längden... Ska bli kul att se men jag skulle ALDRIG vilja "offra" mina fina ston på en sån chansning. Varför inte ta en fin Rp-hingst på semin istället då, om det är ridtyp du vill åt, och din 35-poängare bl a har dålig hals o svag resning...??? Hoppa LB-LA höjder kan t o m en holsteinkviga...
:angel: Elak men realistisk Saila hälsar.

Se mitt inlägg ovan. Därför tror jag att Moflos sk avelsarbete med en "skithingst" inte kommer att bli framgångsrikt i längden... Ska bli kul att se men jag skulle ALDRIG vilja "offra" mina fina ston på en sån chansning. Varför inte ta en fin Rp-hingst på semin istället då, om det är ridtyp du vill åt, och din 35-poängare bl a har dålig hals o svag resning...??? Hoppa LB-LA höjder kan t o m en holsteinkviga...
:angel: Elak men realistisk Saila hälsar.

Hej Saila!

Visst är det tur att det är mina egna ponnyer jag "offrar" för "skithingsten"? Tänk att man får göra precis som man vill. Roligt att du i alla fall tycker det skall bli kul att se resultatet, jag är som sagt väldigt nyfiken jag också!

Svar på frågan ang. varför jag inte tar RP-hingst: I just dessa fall är det WELSH jag vill få fram, med mer storlek och förstärkning av vissa delar i exteriören (som faktiskt är bra på denna hingst!).

Precis - hingstens egna prestationer är, precis som jag skrev i inlägget ovan, blygsamma på LB/LA-nivå. Även om jag är uppfödare till hingsten har jag inte följt hans utveckling på nära håll så jag kan inte säga om det beror på avsaknad av talang, ryttarbrist, otur eller något annat. Eller hans kapacitet sträcker sig kanske bara dit? Vad jag däremot vet är att han har en radda prestations-hingstar i stammen som i sin tur även blivit mycket goda prestationsförärvare, samt att hingsten faktiskt har en avkomma som bevisligen går mycket bra i hoppning. Så ja, jag testar detta - och är tacksam för att möjligheten att göra på detta sätt finns.

Om detta för mitt sk. avelsarbete framåt eller bakåt skall bli jättespännande att se. De här fölen är faktiskt de jag ser mest fram emot till våren/sommaren. Skulle det inte falla väl ut har jag ju knappast förstört hela mitt avelsmaterial eller något liknande. Jag kan helt enkelt bara göra valet i fortsättningen att inte använda mig av denna hingst.

mvh
Jenny

Om detta för mitt sk. avelsarbete framåt eller bakåt skall bli jättespännande att se. De här fölen är faktiskt de jag ser mest fram emot till våren/sommaren. Skulle det inte falla väl ut har jag ju knappast förstört hela mitt avelsmaterial eller något liknande. Jag kan helt enkelt bara göra valet i fortsättningen att inte använda mig av denna hingst.

Jag ser också oerhört mycket fram emot att få se vad det blir i slutändan. :banana: Tycker du är modig som vågar testa, men det kanske man blir när man avlat så pass länge som du ändå har? Fega jag skulle nog alltid hålla mig inom klass I. :angel:

Avelsvärdering bygger på sannolikheter. Slumpen är den mest förekommande faktorn - två 29-poängare KAN ge en 43 poängsavkomma, precis som två 43:or kan ge en 29:a.
Avelsarbete går ut på att göra parningar som så säkert som möjligt ger de bästa hästarna. Man vet att hingstens egen exteriörbedömning och prestationer är det säkraste värdet på hans ev förärvning, ända tills man bedömt (tror det var) 15 avkommor. Först DÅ kan man säga att man vet mer om hingstens avelsvärde genom att titta på avkommorna. Därför betyder hingstens egna egenskaper mycket när man väljer hingst... Hur många arab- och ponnyhingstar idag har mer än 15 bedömda avkommor innan dom är ganska gamla?

Låter iofs rätt osannolikt att 2 29p skulle ge en 43p men...visst under sker.

Men...i moflos fall tycker jag inte det låter osannolikt att hingsten skulle kunna ge bra med dessa ston(chansning ja), men man får inte glömma bort att hingsten nedärver mycket från sina föräldrar. Och om de var klassI så ökar chanserna betydligt att det blir bra.
MEN om hans föräldrar också varit klass III (vilket jag betvivlar då moflo verkar veta vad hon gör) så känns det lite väl vågat att tro att stoet självt ska kunna få avkommorna till Klass I. Vilket borde vara målet inom all avel.

Men en arab med 29p...risken är stor att föräldrarna inte är mycket att hurra för o då kan man fundera på vad sjutton den har att tillföra avkomman som är positivt.

Men...i moflos fall tycker jag inte det låter osannolikt att hingsten skulle kunna ge bra med dessa ston(chansning ja), men man får inte glömma bort att hingsten nedärver mycket från sina föräldrar. Och om de var klassI så ökar chanserna betydligt att det blir bra.
MEN om hans föräldrar också varit klass III (vilket jag betvivlar då moflo verkar veta vad hon gör) så känns det lite väl vågat att tro att stoet självt ska kunna få avkommorna till Klass I. Vilket borde vara målet inom all avel.

Jag hade väl aldrig kunnat tro att jag skulle skriva så många inlägg i den här tråden - speciellt inte efter att jag insåg att den egentligen handlade om araber! Men jag följer diskussionen med nöje! :)

Du har helt rätt Kicket - hingstens föräldrar är klass I-ponnyer!

Hans mamma Zorba var ett av mina första ston och den som grundlade min Z-linje. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av visningar när jag köpte henne, och har gjort en hel rad generalfel med henne (verkat dagen innan visning, bantat henne som unghäst, visat i hingstbett, visat utan nosgrimma osv), trots detta har hon belönats med hyfsade poäng och som mest fick hon 41 vid ett och samma tillfälle. Hennes tre döttrar är alla guldbelönade, och även hennes barnbarn har blivit mycket fina klass I-ponnyer med tex. hoppdiplom och Res BIS-titlar.

Hans pappa Wärnanäs Sigill godkändes 1981 och jag vet inte vilka poäng han fick då, men minst 40 i alla fall eftersom han blev godkänd. 1995 höjdes han till AB på egna tävlingsmeriter på SM-nivå. Jag tror inte Sigill har något guld på utställning (rätta mig gärna om jag har fel!), men han har lämnat flera snygga avkommor med flera BIS, BIR och BIM-titlar. Därtill har han lämnat många mycket duktiga tävlingsponnyer med EM-ponnyn Mitch i spetsen. Sigill var även en av de welshhingstar som var fullt godkänd i ASRP under de åren som vissa welshhingstar lämnade 43-or.

Går vi ytterligare ett led tillbaka hittar vi dessa ponnyer i stammen:

farfar: Coed Coch Barwn- Elit-hingst där presentation nästan är överflödig.
farmor: Vaynor Serenity - A-premierat sto (innan Elit fanns) som även är mor till ytterligare en godkänd hingst, flera fina avelsston och framgångsrika tävlingsponnyer, samt Sinton Solomon som i sin tur är far till avelslegender i GB som Bengad Nepeta och Cui Mi´lord.
morfar: Dito - just nu landets främsta prestationsförärvare bland ponnyer alla raser. Själv guldbelönad upp till 42 poäng och tävlade upp till Msv A hoppning.
mormor: Zonetta - vet ej om hon var guldbelönad men ett klass I-sto hur som helst då jag såg henne när hon fick 39 poäng. En fantastiskt fin bruksponny som lämnade trevliga avkommor. Jag har inte full koll på dem alla, men en av dem har DM-silver i dressyr.

Stolinjen går tillbaka på Närkeby Zorba, ett sto som lämnat en ras mycket framgångsrika tävlingsponnyer med två SM-vinnare i spetsen (Zienka och Zanto).

Jag vågar tro på denna stam och ser mycket fram emot fölen! :love:

mvh
Jenny

Cortez var faktiskt ur avel en period (hur länge?) medan man utvärderade hans avkommor. De var tillräckligt bra för att han skulle återinsättas i avel - och det är det väl ingen som gråter för idag....

Ja men då så :) !

Då fanns det ju en "fallskärm".

För hur många hingstar med samma ruttna resultat skulle göra lika bra ifrån sig inom aveln?
Cortez hade ju ett förärvningssäkert blod och det saknar inte betydelse.
Förärvningsäkra blodslinjer och prestation på fäderne och möderne är för mig intressantare än själva individen.

knapplån

Nu har jag rensat bort presentationen av moflos hingst, som kan tolkas som smygreklam för honom.

Jag använde i fjol en "klass III-hingst" till tre av mina ston. Valet av honom var noga planerat. Jag åkte 160 mil tor. för att hämta honom, och han hade som enda visning innan visats som föl med 77778=36 poäng. Efter betäckningssäongen hos oss visades han för avelsvärdering och fick 67787=35 poäng.

Men fick han 35 poäng så är han väl en klass II, det låter kanske lite bättre om man nu bryr sig om det..;)

knapplån

Nu har jag rensat bort presentationen av moflos hingst, som kan tolkas som smygreklam för honom.

fast det är inte min hingst, jag har bara använt honom!

mvh
Jenny

Förlåt Ameo, men jag fattar faktiskt inte.

Får man inte beskriva hingstar på det här forumet? Det kryllar ju av omdömen av olika hingstar överallt, har du tittat på hur det ser ut i tråden om halvblodsbruksproven exempelvis? Där är det hur mycket beskrivningar av hingstar som helst!:eek: För att inte tala om hingstvisningstråden - massor av åsikter och beskrivningar där också!:eek: :eek: Dessutom ofta av folk som precis som Moflo säger att "Jag äger den inte, men jag tycker den är bra:love: och tänker använda den till mina ston"

Förklara hemskt gärna hur du tänker, för jag förstår faktiskt inte alls!

Förlåt Ameo, men jag fattar faktiskt inte.

Får man inte beskriva hingstar på det här forumet? Det kryllar ju av omdömen av olika hingstar överallt, har du tittat på hur det ser ut i tråden om halvblodsbruksproven exempelvis? Där är det hur mycket beskrivningar av hingstar som helst!:eek: För att inte tala om hingstvisningstråden - massor av åsikter och beskrivningar där också!:eek: :eek: Dessutom ofta av folk som precis som Moflo säger att "Jag äger den inte, men jag tycker den är bra:love: och tänker använda den till mina ston"

Förklara hemskt gärna hur du tänker, för jag förstår faktiskt inte alls!

Inte jag heller...

Det är skillnad på att beskriva hingstar och att peppra tråden med foton på hingsten i alla upptänkliga situationer och tillsammans med det skriva ALLT man vet och lite till om hingsten

Avelssidan balanserar hela tiden på marknadsföringsgränsen och jag bedömde att detta klev över tröskeln.

Jag vet inte om jag håller med Ameo, men då är ju inte jag moderator heller.

På tal om det. Undrar vilka friheter man får ta sig som moderator?
Följde en MYCKET intressant tråd där det diksuterades sakligt och bra, men en av moderatorerna hade lagt sig i lite mer än hon klarade av. Bet i lite mer än hon klarade av så att säga.

Helt plötsligt var hela tråden bortplockad av moderatorn! :eek:

Får man göra så?
Jag PM:ade och frågade, men hon visste inget (hmmmm:smirk: )

Li

Det här är inget statligt forum. Det "ägs" av Gunnar. Han har givit veto-rätt till moderatorerna att göra det de tycker är lämpligt. Så enkelt är det. Inget konstigt med det.

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka