ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan_3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 11 952
Sv: ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

Så han nedärvde det ändå, då...

Men inte så hög utsträckning, får man hoppas.

Jag såg Cortez bruksprov i mars -85, det han inte godkändes på. Jag minns väl hans rörelsestörning och jag har sett den på mer än en avkomma.
Enligt mina gamla anteckningar fick han först 4 på skritten men den höjdes slutligen till 5. På löshoppningen hade han 9/10.

Cortez hoppade fantastiskt och hade en intressant stam, därför tror jag att många kunniga uppfödare struntade i den ryckiga skritten och betäckte ändå!

I mina gamla anteckningar, jag var 17 år vid det bruksprovet, har jag skrivit "klart bäst" som kommentar till hans hoppning;)

Men om man inte tycker att det är OK att avla på en klass III hingst så borde man väl inte avla på klass III ston heller. Det borde väl vara samma bedömning för ston. Alltså om du har ett klass III sto och betäcker henne men en klass I hingst borde det rimligen vara samma sak som om du betäcker ett klass I sto med en klass III hingst???
Det ÄR illa att använda ett klass 3-sto i avel! Det ätr inget snack om saken.
Men det är ÄNNU VÄRRE att använda en klass 3-hingst i avel.
Varför? Jo, ett sto kan maximalt få ett föl om året, en hingst kan betäcka hur många ston som helst nästan och sätta betydligt fler avkommor till världen. Och om han nedärver sin egen dåliga exteriör så blir det väldigt många dåliga avkommor....

Men om man inte tycker att det är OK att avla på en klass III hingst så borde man väl inte avla på klass III ston heller. Det borde väl vara samma bedömning för ston. Alltså om du har ett klass III sto och betäcker henne men en klass I hingst borde det rimligen vara samma sak som om du betäcker ett klass I sto med en klass III hingst???

som så andra skrivit så får sällan ett avelssto fler avkommor än en avelshingst.
och jag har svårt att tänka mig att det finns många med klass I ston som väljer att betäcka med klass III hingst. Men det händer säkert i en del fall när man inte har något direkt avelsmål..
U

Ja, jag beundrar de som har de kunnandet att se igenom en sån sak som så dålig skritt och förstod att han kunde förärva sig så fantastiskt som han gjort. :bow: Vilken tur för Avelssverige!

Jag förstår att hingsten har större genomslagskraft eftersom han kan få fler avkommor, men om vi i "en perfekt värld" även bara avlade på ston som uppfyllde vissa specificerade krav så borde ju aveln gå framåt med stormsteg :d för även dessa ston kommer ju att få hingstar, som då borde vara ännu bättre enligt statistiken, eller tänker jag fel nu...

Det är inget som säger att om du parar världens två bästa hästar att det blir en ny världsmästare, det gambling i avel...vore det så lätt så skulle väl alla ha förr upp minst varsin OS häst vid detta laget

Fast den perfekta världen existerar ju inte heller, så länge så många envisas med att betäcka ston som inte har något alls att tillföra sin ras. :smirk:

Har du alldeles rätt i, personligen avlar jag inte på klass 3 ston, däremot har jag ett sto med 37 p, dvs klass 2 som vi har i avel, hon kommer ur en väldigt förvärvningssäker stostam, men vi väljer kräset hingst till henne, samtliga tre avkommor är klass 1 hästar, treårsvalacken hade 9-8-8 som föl och tvåårsstoet 8-8-8-9-8 och gick ett i ettårsringen på vår riksutställning. Märk väl att jag är medveten om hennes svagheter!
Som tur är så finns inte möjligheten för oss i den ras jag håller på med att använda hingstar med så låga exteriörpoäng, det finns en och annan som gått in med 39 p och då fått ett pluspoäng för unik härstamning eller färg. Lite orolig blir man när folk sedan faktiskt åker med sitt sto till just färghingstarna, som just nu toppar betäckningssiffrorna hos oss. Man får väl hoppas att folk rannsakade sig innan de satte färg före extreriör. Märk väl att vi ändock talar klass 1 hästar, de har skrapat ihop 39 ext poäng på egen hand!

Till trådskaparen!

Ingen som är seriös i sitt avelsarbete skulle anv sig av en klass III hingst eller sto.
Idag får jag tillägga... Det ska vara Cortez då...
Cortez som det pratas om har visat sig vara en lyckträff inom aveln men hade lika gärna slagit helt fel.
Idag hade han antagligen aldrig ens rekommenderats vidare för visning på bruksprov.
Möjligen om han provades in som prestationshingst.

Självklart finns det undantag som bekräftar regeln(cortez var ett), men att tro att ens egen klass III hingst är ett undantag är lite naivt.

Fresten vart tog trådskaparen vägen?
Hade kanske fått sin fråga besvarad.

Till trådskaparen!

Ingen som är seriös i sitt avelsarbete skulle anv sig av en klass III hingst eller sto.
Idag får jag tillägga... Det ska vara Cortez då...
Cortez som det pratas om har visat sig vara en lyckträff inom aveln men hade lika gärna slagit helt fel.
Idag hade han antagligen aldrig ens rekommenderats vidare för visning på bruksprov.
Möjligen om han provades in som prestationshingst.

Självklart finns det undantag som bekräftar regeln(cortez var ett), men att tro att ens egen klass III hingst är ett undantag är lite naivt.

Fresten vart tog trådskaparen vägen?
Hade kanske fått sin fråga besvarad.
Det finns ett liknande undantag inom arabaveln; Probat. Han var heller ingen stjärna själv (frågan är om han ens hade några som helst egna meriter), men har lämnat efter sig många bra hästar. Det var nog en ren flax att han "upptäcktes" utanför Sverige. Om jag inte missminner mig, så var det så här (någon får väl rätta mig om jag blandat ihop saker och ting som vanligt :rofl: ):

Polackerna lånade honom eftersom hans farfar Comet dog ifrån dem i förtid och de hade sålt i stort sett alla hans söner utan att spara någon arvtagare själva. De var intresserade av sonen Pohaniec som sålts till Sverige, men gillade sonsonen Probat bättre. Efter ett antal år Polen såldes han till USA och har fått totalt ca 650 avkommor (vilket placerar honom på plats 21 i världen på listan med hingstar med flest avkommor, någonsin).

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Kl

Sådana där exempel som Cortez och Probat finns ju även inom travet.

Den mest välkända "tabben" är nog Tibur.
--------------------------
Saxat från egoboy.se

Tibur kasserades redan 1979 och har milt sagt lämnat spår i svensk travsport. Trots att hans avkommor (76 orna) Mustard, Minx och Mosquito tävlade med framgång fick inte Tibur nådiga nicken. Ägaren Claus Braunerhjelm gav sig inte.
Han överklagade och under tiden satte Mustard nytt Europarekord för treåringar. Besked från Lantbruksnämnden berättade att Tibur godkänts, efter besiktning av hans tolv avkommor.
---------------------------

Nu är ju travets avelsvärdering rena skämtet då det både kasseras och godkänns på "underliga" premisser..

Men..till TS
Skulle då aldrig ändå använda en klass III hingst.
Dom flesta som får klass III bedömning hör just hemma där och ingen annan stans.:smirk:

AM

Finns det nån annan ras som har så dåliga genomsnittliga bedömningspoäng som araben.
Finns det överhuvudtaget en fjording eller ett russ som är bedömd under 30 poäng?

Efter vad man läst här om arabavel så borde ju trenden bli att fler och fler hamnar i klass III eller jordkällaren..

Finns det nånstans på nätet där den samlade bedömningen av arabhingstar är redovisad??
Alltså veterinära kommentarer osv??

AM

Efter vad man läst här om arabavel så borde ju trenden bli att fler och fler hamnar i klass III eller jordkällaren..
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Stackars Tiburen då som fick gå med både brunfärgad skokräm och vita lindor på bakbenen för att bevisa att han kunde trava rent!:D

Halloj,
Jag tror inte att genomsnittspoängen är låg egentligen
MEN det är ju inget krav på att åka till avelsvärdering numera. Man kan inte jämföra poäng så länge inte det finns ett krav på att ALLA hingstar ska visas.
Däremot tycker jag att klass 3, är rätt vägledande, att man inte har en hingst som håller för att föra rasen framåt.
Klass 3 är inget att skryta med alltså, -även om hingstenFÅR användas i aveln. Men det innebär ju bara att den är registreringsbar.
Men det är ju upp till var och en, med nuvarande system, att ta till sig av kritiken, och tänka till lite...
Visst finns det hästar som saknar typmässiga saker, men kan prestera. Men problemet är ju att ALLA inte får samma möjlighet, pga arabmänniskans vilja att ha en allroundhäst. Så vad säger att en typad arab inte skulle kunna göra samma sak?
Det viktiga är väl ändå att vi försöker få fram korrekta individer, som håller rasstandareden någotsånär, för då först kan vi komma fram till vad vår arab passar till.
Annars kan man ju alltid köpa en häst av annan ras, någon som är prestationsavlad för vissa grenar.
Tycker det är bedrövligt som det är nu. Inga krav, massor av tyckande, men en arab är en arab, -en genuin ras, och då måste vi bestämma om vi ska fortsätta med den aveln, eller använda klass3-hingstarna i ridponnyaveln, för att förhoppningsvis kunna tillföra valda egenskaper. Eller så avlar vi på olika arabtyper, men vi har inte så många individer här i Sverige...
Finns det sen ingen som vill köpa arabisar, då har dom ju själva insett att det är inte en arab dom vill ha.
Lite röriga tankar kanske :smirk:
/Ann

Kanske inte vore så dumt att sätta fler bra arabhingstar på semin.
Och då kanske även i utlandet??

Får liksom en känsla att folk åker hellre med "sin lilla älskling" i max 2 mil för att träffa en dålig hingst.
Och inte 50 mil för att betäcka mer seriöst..

AM

Finns det nånstans på nätet där den samlade bedömningen av arabhingstar är redovisad??
Alltså veterinära kommentarer osv??

AM

Det mest kompletta är väl SH´s sida, men de har bara från 2002. Annars är det Runnbäckens. Kan ju inte det där med att kopiera adresser och så men sök på runnbäcken så hittar du. Där finns de flesta svenska hingstar.

madde++++

Finns det nån annan ras som har så dåliga genomsnittliga bedömningspoäng som araben.
Finns det överhuvudtaget en fjording eller ett russ som är bedömd under 30 poäng?

Nä, det tror jag inte. Men alla vet ju att om man åker med ett dåligt russ så blir man inte godkänd och åker man med en skitarab så får man iallaall betäcka. Tror ju att det har med hela inställningen att göra. Folk kan helt enkelt inte acceptera att deras häst inte är så bra, folk har ingen som helst självkritik.

madde++++

Kanske inte vore så dumt att sätta fler bra arabhingstar på semin.
Och då kanske även i utlandet??

Får liksom en känsla att folk åker hellre med "sin lilla älskling" i max 2 mil för att träffa en dålig hingst.
Och inte 50 mil för att betäcka mer seriöst..

AM
Jag tror att jag förstår vad du är ute efter... Men jag tror inte att det skulle hjälpa, tyvärr. Rasen är för liten i Sverige. De dåliga hingstarna får trots allt inte så många ston.

Dessutom är jag inte säker på om ekonomin håller i det hela? Hur många ston måste man få för att det ska bli ekonomiskt? Den hingst som får flest ston i Sverige brukar få runt 30 st. Sedan brukar det finnas ett par stycken som får ca 20 och ett par runt 10. Alltså ca fem stycken (som f ö alltid är klass I-hingstar) som får ca 100 av de normalt 300 föl som föds per år.

Sedan kommer resten. En hel drös som får 1-3 ston per år. Det är där du hittar klass III-hingstarna (men även en hel del klass I-hingstar). Och de som väljer dem idag kommer knappast att välja en annan hingst bara för att den finns på semin. Det faller liksom på sin egen orimlighet; de som satsar seriöst och aldrig skulle använda en klass III-hingst är samma som redan idag åker 75 mil till en hingst eller importerar semin. De som inte har lust att åka längre än 2 mil är samma som inte ens vet att det finns en klasskillnad på hingstarna.

I utlandet finns det gott om bra hingstar som även står på semin, så jag tror inte att intresset för våra svenska hingstar skulle vara så jättestort där. Det finns ett intresse för några få av dem, men de finns redan frysta och exporterar.

Men jag kanske missförstod dig?

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka