ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan_3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 11 952
Sv: ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

Finns det nån annan ras som har så dåliga genomsnittliga bedömningspoäng som araben.
Finns det överhuvudtaget en fjording eller ett russ som är bedömd under 30 poäng?

Kan bara svara för fjordhästaveln, där finns nog knappast någon under 35 p heller....

Kan bara svara för fjordhästaveln, där finns nog knappast någon under 35 p heller....
Det finns väl klass III-individer inom alla raser, eller hur? Skillnaden är väl att de kommer knappast på avelsvärderingen, eftersom de ändå inte blir godkända. Eftersom alla arabhingstar blev godkända förut, bara de blev avelsvärderade och veterinärbesiktigade, så fanns det en viss logik med att man gjorde det.

Det som förvånar mig mer är att man fortfarande åker med en dålig arabhingst på avelsvärdering fastän det inte ens är ett krav längre. De får ju betäcka ändå... :crazy: Det kanske säger mer om naiva arabhingstägare, än om helhetskvaliteten i rasen? :angel:

Carina på Silver Arabians

Fast i min ungdom höll jag på med ponnyer. De visades i parti och minut på utställningar och premieringar. Jag kommer faktiskt inte på en enda häst som fick under 36 poäng.
Och då talar vi inte bara om hingstar, utan även om ostammade unghästar som Lisa från Skogen kom med.
Läser även en del resultat från halvblodens 3-årstest, där det visas hästar från alla håll, och även där så har jag inte träffat på någon -35 poängare.

Och då ska man tänka på att det vid avelsvärdering för araber inte ens är hälften av de deltagande som når över 35 poäng.

Jag tycker det är riktigt, riktigt skrämmande faktiskt.

På russavelsvärderingen i år fick en hingst 31 p, en 33, en 34 och en 35 poäng.

En anledning till att det inte är så många russhingstar med klass III är att många gallaras bort på föruttagningar, då många hingsthållare lyssnar på råden de får där.

Jag är verksam inom 2 raser som ännu är väldigt små räknat i individer och ännu mindre räknat i antal visade hingstar,betäckta ston osv osv osv.

Hos bägge raser är hingstarna godkända om de får 40 p. + de veterinära undersökningar som man kräver.
I undantagsfall kan en 38-39p's hingst godkännas.
I de nena föreningen finns det hittills 5 hingstar godkända utav SH,i den andra föreningen 2 godkända hingstar.

Ston under 35 p. rekomenderas ej till avel och under 30 p. kasserade.

Visst,alla har "rätt" att producera avkommor,men de avkommorna hamnar i en "slaskstambok" och är ju på så sätt mindre värda,dessutom är det på G att det blir attans så hiskeligt dyrt att registrera föl efter kasserade hingstar osv.
Samma sak att det är dyrare att registrerade avkommor efter ej visade hingstar osv..
Allt går att reglera för att få bort dåliga individer ur aveln bara rasföreningarna är villiga att ta det.

Avel är ju att försöka föra rasen,dvs avkommorna framåt,inte ta 14 steg bakåt..

Vad är skrämmande ? Att det finns så "dåliga" araber eller att det INTE finns dåliga individer av andra raser ? (det finns antagligen, men antingen så visas de inte eller så används inte hela poängskalan i bedömningarna på samma vis som hos araberna)

jag har nog sett ett par halvblod med lägre poäng än 35 ända nerifrån 32 och upp, så visst finns det.

Josephine, mamma till Napoleon och Lambert, hade 34 poäng. Jag har också läst att Zanchors mamma blev klass III och att man då beslutade för att inte använda henne mer i avel. Synd när det enda avkomman kom till OS!

Men ärligt,hur vanligt är det att klass III-hästar lämnar OS-individer??
alt. godkända söner osv..
Och hur poppis blir de sönerna i sin tur,de dåliga egenskaperna finns ju ändå där

Det är inte vanligt, men Josephine blev ju via Napoleon farmor till OS-deltagare.

I hennes fall var hon hos en kuinnig uppfödare som såg hennes kvaliteter och antagligen gjorde hingstval utifrån hennes förutsättningar.

Jag menar inte att alla klass III-hästar är potentiella guldklimpar, men jag vill visa att det kan finnas några.

Jag är inte så insatt i andra raser, men är det inte så att dessa klassIII individer har presterat ganska bra på tävlingsbanan då?

madde++++

Vad är skrämmande ? Att det finns så "dåliga" araber eller att det INTE finns dåliga individer av andra raser ? (det finns antagligen, men antingen så visas de inte eller så används inte hela poängskalan i bedömningarna på samma vis som hos araberna)

jag har nog sett ett par halvblod med lägre poäng än 35 ända nerifrån 32 och upp, så visst finns det.

Vill poäntera att det är samma domare som dömmer araberna som hbl.
Endast en rasrepresentant finns med o ger poäng på typ.
Det är faktiskt så att det är skrämmande låga poäng på många araber.
Antagligen på okunskap hos stoägarna, hingstägare som inte går ut med alla uppgifter(uppgifterna är inte så lätta att hitta när det gäller araber).
Den stora boven i dramat är dessvärre att alla arabhingstar är "godkända" för avel. Ingen selektering sker. Bara de riktigt duktiga stoägarna kan selektera. Precis som bland hbl så gäller säkert medelålders kvinna med något sto som avlar.
Dessutom är det oftast granngårds som gäller för dessa kvinnor då semin inte finns på araber.(nja, sanning med modifikation, fryst inport)

Det som är så sorgligt tycker jag, är att den äldsta o vackraste av raser inte förvaltas bättre utan kan inom snar framtid vara bara 30p o lägre om det får fortsätta. Lätt att rasera, betydligt svårare att bygga upp en ras.

Senast ändrad:

Ojdå. Det var väldigt tråkigt. Jag hade hoppats på någon annan förklaring.

Skiljer man på "bruks" arab och på utställningsaraber ?

Det är ju bedrövligt att när man släppt aveln mer eller mindre fri så resulterar det i att kvaliteten blir allt sämre. Otroligt oroväckande.

Ingen som är seriös i sitt avelsarbete skulle anv sig av en klass III hingst eller sto.
Idag får jag tillägga... Det ska vara Cortez då...

Egentligen klassas inte halvblodshingstar enl skalan diplom, klass I osv. Den klassindelningen är för ston och unghästar.

Men om man går efter den så nog finns det klass III hingstar...
Double O Seven 34 p
Chicago Z 34 p
och ston får dom...Sen finns det ju flera hingstar med 35p därmed klass II, som skramlar ihop en hel del ston.
Någon är ju oseriös, frågan är om det är AVN, hingst- eller stoägaren??

Man skiljer inte på bruksaraber o utställningsaraber vid en avelsvärdering.
Det som är lite kul är att de som fått låga exteriör poäng kallar sina för bruksaraber eller brukstyp, men det finns inga bruksaraber.
Det finns bra araber med fin exteriör poäng som kan funka utmärkt inom olika grenar o det finns de som har mindre god exteriör som också kan funka utmärkt inom sin inriktning.
Tex så finns det galopparaber som kan se ut som tjotahejti...eller inte är typiska mm mm om man säger det snällare men som har lysande resultat på galoppbanan.
Precis som inom hbl så finns det inriktning på aveln.
Tex väljer du ju hellre än hingst med galoppmeriter eller galoppstam om du vill avla för galopp. En distansare vill kanske hellre ha distans meriter på hingsten än utställningsmeriter.

Tyvärr gör det att poängen dras ner o i slutänden blir kvaliteten sämre.
Hos hbl blir ju inte en hingst godkänd om kvaliteten blivit sämre än det man hoppats på med sin avel, men hos araben är den ju det.

EN korrekt exteriör o bra temperament o ridbarhet borde ju förbättra chanserna för att få en individ som kan lyckas inom vilken av dessa grenar som helst.
Självklart inte sluta avla på de med meriter men inför hårdare selektering!!!

Känner inte till hingstarna som du nämner, antagligen hopphingstar. ;)
De får ju dessutom räkna in sina hopp poäng. Hade de inte kunnat hoppa hade de aldrig släppts igenom.
Sedan beror det på hur poängen är fördelade. Hos ASVH finns regler att de första 3 poängen i exteriörskalan inte får understiga 23p.
Alltså kan inte själva exteriörpoängen vara skit. Däremot deras gångarter.
Hos araben finns ingen nedre gräns.
Finns skräckexempel på arabhingstar för avel med 23p!!!! av 50 möjliga.

Senast ändrad:

Hjälp ! Är det sant ! Är någon människa så jävla korkad att den betäcker med en 23 poängs häst !!?!?!?! Det är ju inte ens 5.a i snitt. Det låter som om det är fel tamejfan ur djurskyddssynpunkt, för en sån häst måste ju ha exteriöra defekter snarare än avvikelser.

Sedan beror det på hur poängen är fördelade. Hos ASVH finns regler att de första 3 poängen i exteriörskalan inte får understiga 23p.

Chicago Z hade 876=21 p
Inga regler utan undantag;)

ojdå!
Men de släpper väl knappast igenom något delbetyg under 5 i dagsläget? Eller?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur