Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan ju även varit Gunnar som plockat bort tråden? Allt är inte moderatorernas "fel".![]()
Det är skillnad på att beskriva hingstar och att peppra tråden med foton på hingsten i alla upptänkliga situationer och tillsammans med det skriva ALLT man vet och lite till om hingsten
Avelssidan balanserar hela tiden på marknadsföringsgränsen och jag bedömde att detta klev över tröskeln.
Chicago Z hade 876=21 p
Inga regler utan undantag![]()
Kl
Sådana där exempel som Cortez och Probat finns ju även inom travet.
Den mest välkända "tabben" är nog Tibur.
--------------------------
Saxat från egoboy.se
Tibur kasserades redan 1979 och har milt sagt lämnat spår i svensk travsport. Trots att hans avkommor (76 orna) Mustard, Minx och Mosquito tävlade med framgång fick inte Tibur nådiga nicken. Ägaren Claus Braunerhjelm gav sig inte.
Han överklagade och under tiden satte Mustard nytt Europarekord för treåringar. Besked från Lantbruksnämnden berättade att Tibur godkänts, efter besiktning av hans tolv avkommor.
---------------------------
Nu är ju travets avelsvärdering rena skämtet då det både kasseras och godkänns på "underliga" premisser..
Men..till TS
Skulle då aldrig ändå använda en klass III hingst.
Dom flesta som får klass III bedömning hör just hemma där och ingen annan stans.:smirk:
AM
Jag kan alltså inte alls se att det jag skrev och visade kunde vara marknadsföring?
Jag ska inte försvara avel på dåliga ston. Men en hingst sätter ju större avtryck i aveln än ett sto. Ett bra fölsto kan kanske få sådär 15 föl under en livstid. En hingst kan få flera hundra på ett år. Så det är ju helt klart att man måste ha större krav på en hingst än ett sto.
(sen undrar jag om Ni som gnäller nu verkligen hann se alla de inlägg som inkom om hingsten ifråga)
Nu är iofs Chicago Z ingomsläppt som prestationshingst, det anser iallafall jag vara en viss skillnad från om han gått igenom från början.
Det var ju det jag skrev, uruselt för alla nybörjar avlare att inte kunna ha åtminstone en avelsvärdering att luta sig mot. Eller är det så att nybörjarna kommer attklara sig för att de tar de gamla beprövade hingstarna medan de som är lite varma i kläderna vågar ge sig på de ovisade hingstarns som man inget vet om bortsett från färgen på demDet är ju inte så att bara hingstar som är avelsvärderade och man vet bedömningen som kommer arr verka inom stamboken utan även individer som inte är visade (som då kan vara allt emellan super till urusla).
welsh stoet Moonlight prem. med 34 eller 34 poäng. Kolla bara på hennes föllista. Alla är kl 1 och det finns även hingstar som är godkända som hon är både mor och mormor till.Hej Saila!
Visst är det tur att det är mina egna ponnyer jag "offrar" för "skithingsten"? Tänk att man får göra precis som man vill. Roligt att du i alla fall tycker det skall bli kul att se resultatet, jag är som sagt väldigt nyfiken jag också!
Svar på frågan ang. varför jag inte tar RP-hingst: I just dessa fall är det WELSH jag vill få fram, med mer storlek och förstärkning av vissa delar i exteriören (som faktiskt är bra på denna hingst!).
Precis - hingstens egna prestationer är, precis som jag skrev i inlägget ovan, blygsamma på LB/LA-nivå. Även om jag är uppfödare till hingsten har jag inte följt hans utveckling på nära håll så jag kan inte säga om det beror på avsaknad av talang, ryttarbrist, otur eller något annat. Eller hans kapacitet sträcker sig kanske bara dit? Vad jag däremot vet är att han har en radda prestations-hingstar i stammen som i sin tur även blivit mycket goda prestationsförärvare, samt att hingsten faktiskt har en avkomma som bevisligen går mycket bra i hoppning. Så ja, jag testar detta - och är tacksam för att möjligheten att göra på detta sätt finns.
Om detta för mitt sk. avelsarbete framåt eller bakåt skall bli jättespännande att se. De här fölen är faktiskt de jag ser mest fram emot till våren/sommaren. Skulle det inte falla väl ut har jag ju knappast förstört hela mitt avelsmaterial eller något liknande. Jag kan helt enkelt bara göra valet i fortsättningen att inte använda mig av denna hingst.
mvh
Jenny
welsh stoet Moonlight prem. med 34 eller 34 poäng. Kolla bara på hennes föllista. Alla är kl 1 och det finns även hingstar som är godkända som hon är både mor och mormor till.
Se mitt inlägg ovan. Därför tror jag att Moflos sk avelsarbete med en "skithingst" inte kommer att bli framgångsrikt i längden... Ska bli kul att se men jag skulle ALDRIG vilja "offra" mina fina ston på en sån chansning. Varför inte ta en fin Rp-hingst på semin istället då, om det är ridtyp du vill åt, och din 35-poängare bl a har dålig hals o svag resning...??? Hoppa LB-LA höjder kan t o m en holsteinkviga...
Elak men realistisk Saila hälsar.