ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan_3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 11 952
Sv: ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

Det kan ju även varit Gunnar som plockat bort tråden? Allt är inte moderatorernas "fel". ;)

Om en tråd diskuterar ett intressant och givande ämne så tycker jag att det är konstigt att den försvinner bara för att moderatorn överbevisas och känner sig "dum".
Tråden var väldigt saklig och ingen pajkastning eller hårda ord.
En medlem som verkade kunnig i sitt yrke ställde några motfrågor till moderatorn och så försvann tråden.
Det är inte schysst, tycker jag, som faktiskt själv ville ha svar på frågorna som ställdes...

Li

Jag tror jag vet vilken tråd du menar och vem moderatorn är... :angel: Inte här på avel om jag minns rätt. :cool:

Det är skillnad på att beskriva hingstar och att peppra tråden med foton på hingsten i alla upptänkliga situationer och tillsammans med det skriva ALLT man vet och lite till om hingsten

Avelssidan balanserar hela tiden på marknadsföringsgränsen och jag bedömde att detta klev över tröskeln.

Hej igen,
det var tråkigt att du tyckte jag klev över tröskeln med bilderna. Själv trodde jag det skulle vara intressant för andra att få se honom, jag har ju beskrivit hans brister och ville illustrera dem, samtidigt som jag ändå ville försvara mitt användande av honom genom att visa hans fördelar. En bild av honom som föl, en bild vid en hopptävling där han kom fyra i LB och en huvudbild från hingstpremieringen - det var ju inte direkt "värsta bilderna".. Speciellt inte som det klankades ner på att vem som helst kravlar sig över LB/LA. På ridbilderna kunde man sedan tydligt se den grova hals som jag beskrivit i texten. De var från mina sida absolut inte tänkt i reklamsyfte..

Poängen som jag varit tydlig med kan väl knappast vara "marknadsföring" (35 med 6 på typ)? Dessutom var jag noga att påpeka för Prillan att hingsten troligtvis lämnar avkommor med grå papper i ridponnyavel (knappast marknadsföring det heller eftersom grå papper har lägsta statusen hos ASRP och stänger en del dörrar vid visningar osv).

Vill också än en gång tydligt meddela att jag inte äger denna hingst. Jag är hans uppfödare och sålde honom när han var 6 månader. I fjol fick jag möjlighet att ha honom på station - han betäckte tre av mina ston (renrasiga welsh), ingenting annat. Han åkte sedan tillbaka till sin ägare, och därifrån lånades han ut till en tävlingsryttare här i vår region. Eftersom han förhoppningsvis skall ut och tävla nu så har jag svårt att tänka mig att han ens kommer vara i avel denna säsong.

Däremot har jag två andra hingstar - fullt godkända welshar som ger vita papper hos ASRP, det vore ju bara dumt av mig att sitta och marknadsföra en annan hingst, dit i sådana fall mina eventuella stoägare kanske skulle hamna. Jag kan alltså inte alls se att det jag skrev och visade kunde vara marknadsföring?

mvh
Jenny

Chicago Z hade 876=21 p
Inga regler utan undantag;)

Nu är iofs Chicago Z ingomsläppt som prestationshingst, det anser iallafall jag vara en viss skillnad från om han gått igenom från början.

Kl

Sådana där exempel som Cortez och Probat finns ju även inom travet.

Den mest välkända "tabben" är nog Tibur.
--------------------------
Saxat från egoboy.se

Tibur kasserades redan 1979 och har milt sagt lämnat spår i svensk travsport. Trots att hans avkommor (76 orna) Mustard, Minx och Mosquito tävlade med framgång fick inte Tibur nådiga nicken. Ägaren Claus Braunerhjelm gav sig inte.
Han överklagade och under tiden satte Mustard nytt Europarekord för treåringar. Besked från Lantbruksnämnden berättade att Tibur godkänts, efter besiktning av hans tolv avkommor.
---------------------------

Nu är ju travets avelsvärdering rena skämtet då det både kasseras och godkänns på "underliga" premisser..

Men..till TS
Skulle då aldrig ändå använda en klass III hingst.
Dom flesta som får klass III bedömning hör just hemma där och ingen annan stans.:smirk:

AM

tack gode gud för att Tibur fick fortsätta...;)
annars hade jag inte haft den häst som jag älskar mest av alla hästar jag träffat på under hela mitt hästliv, funnits till idag.

Jag ska inte försvara avel på dåliga ston. Men en hingst sätter ju större avtryck i aveln än ett sto. Ett bra fölsto kan kanske få sådär 15 föl under en livstid. En hingst kan få flera hundra på ett år. Så det är ju helt klart att man måste ha större krav på en hingst än ett sto.

Jag tror att man skall göra skillnad på vilka avelsmål som ställs för populationen inom en ras och hur sedan de som valts att förvalta rasen arbetar med att uppfylla avelsmålen, mot hur den enskilde uppfödarens arbete med att uppfylla sina avelsmål ser ut.
Då hingstar inom en hel population får en större genomslagskraft än stona blir det ju effektivare för en avelsförening att förbättra rasen genom en styrd selektion av hingstar.
För den enskilde uppfödaren dock är ju kombinationen av hingst och sto så mycket viktigare, har man ston med många svagheter och en inte så genomavlad stam minskar man ju antalet hingstar man har att välja bland för att uppnå sina avelsmål.
Därmed avgörs en uppfödares framgång till stor del av hur stark stostam han/hon har.
Uppfödarens krav på avelsföreningen är att presentera ett stort urval av hingstar vad gäller typ, exteriör, prestation och stammar så att stoägaren kan selektera den optimala kombinationen.
Hingstar är inga magiker, det är i kombinationen uppfödarframgången ligger. Så jag skulle vilja säga att avelsframgången mer ligger i bra och dåliga kombinationer, det finns många bevis som styrker detta, bl a de hingstar som nämnts i denna tråd, de hade dömts som icke lämpliga avelsindivider men visade sig i vissa kombinationer vara mkt framgångsrika.

En intressant diskussion är ju hur de olika avelsföreningarna arbetar med att ta fram ett starkt och differentierat hingsturval åt stoägarna.

Har NI synpunkter på mitt sätt att moderera får ni ta det med GUnnar.
Åsikter om forumreglerna - där det för övrigt står att "Administratören och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst." får Ni ta på Bukefaloshjälp.

Tack carinaso, du har fattat vinken!

(sen undrar jag om Ni som gnäller nu verkligen hann se alla de inlägg som inkom om hingsten ifråga)

Det var varken dig Ameo, eller denna tråden jag syftade på.
Bara en klargörning.
Fel tråd kanske.

Li

(sen undrar jag om Ni som gnäller nu verkligen hann se alla de inlägg som inkom om hingsten ifråga)

Vad är gnäll? Är gnäll att undra när man inte förstår? I så fall kanske jag gnällde. Och ja, jag tror jag hann se alla inlägg men vet inte säkert eftersom jag inte vet vilka som tagits bort.

Nu är iofs Chicago Z ingomsläppt som prestationshingst, det anser iallafall jag vara en viss skillnad från om han gått igenom från början.

Och i år har ägarna inte löst licens. Det kan göras om stoägarna visar intresse:angel:

Denna hingst som var en sådan sensationell talang att man kunde knuffa alla regler åt sidan. Stoägarna kom från alla håll, trots grå papper och veka kotor.

Var det det känsliga trendvinden som vände???

KL
Jag följer med spänning Moflos fölkull i år. Jag var uppe i somras och tittade på hingsten i fråga. Inget jag själv skulle våga använda på mina ston.

Trots att jag själv har en hignst som inte är avelsvärderad i Sverige (dock i Danmark) så tycker jag det är synd att man inte fick behålla kravet på avelsvärdering i Sverige.
Det är få uppfödare som har Moflos kunskaper och kan våga chansa på en klass II hingst.

Ska bli intressant att se hur avelsmaterialet ser ut i Sverige om några år då klass II hingstarna har fått härjat fritt bland mindre kunniga uppfödare.

Det är ju inte så att bara hingstar som är avelsvärderade och man vet bedömningen som kommer arr verka inom stamboken utan även individer som inte är visade (som då kan vara allt emellan super till urusla).

Resultatet tror jag blir att det blir ännu viktigare att ha egen kunskap än tidigare, förut fanns ju en "viss" spärr vad det gällde hingstar och den allra okunnigaste använde ju på det sättet hingstar som höll miniminivå.
Fast skyddet har ju varit begränsat då alla renrasiga ston varit tillåtna att använda inom stamboken

De uppfödare som har djup kunskap och klarar att hålla hög nivå och kanske tom pga förenklat system med enklare och billigare hingstlicensiering kan lättare välja hingstar som är bra utan att "störas" (fördyras) av avelsvärderingssystemet--blir vinnarna.

Som jag ser det får avelsföreningen en "helt ny roll", från att tidigare huvudsakligen ägnat sig åt att välja hingstar till stoägarna i stället får som huvuduppgift att "kompetenshöja" stoägarna i rasen och dess fortlevnad, samt att arrangera aktiviteter där hingstarna offentligt kan få "tuppa" sig mot varandra.
----------------------------------------------------------------
Det här gäller inte minst inom welsh P/B och ridponnyavel (ridponnyerna kan ju lösa P/B lic.), ingen hindrar längre "mindre" bra hingstar att sälja sina tjänster så gott de förmår.

Något som avelsföreningarna det berör inte heller behöver bekymra sig över, utan i stället blir avelsföreningens roll att göra sitt allra bästa att arrangera "kompetenshöjande" aktiviteter för stoägarna och utbud av olika aktiviteter där hingstarna kan "tävla" mot varandra om stoägarnas gillande.

peråke

Det är ju inte så att bara hingstar som är avelsvärderade och man vet bedömningen som kommer arr verka inom stamboken utan även individer som inte är visade (som då kan vara allt emellan super till urusla).
Det var ju det jag skrev, uruselt för alla nybörjar avlare att inte kunna ha åtminstone en avelsvärdering att luta sig mot. Eller är det så att nybörjarna kommer attklara sig för att de tar de gamla beprövade hingstarna medan de som är lite varma i kläderna vågar ge sig på de ovisade hingstarns som man inget vet om bortsett från färgen på dem:crazy:

Hej Saila!

Visst är det tur att det är mina egna ponnyer jag "offrar" för "skithingsten"? Tänk att man får göra precis som man vill. Roligt att du i alla fall tycker det skall bli kul att se resultatet, jag är som sagt väldigt nyfiken jag också!

Svar på frågan ang. varför jag inte tar RP-hingst: I just dessa fall är det WELSH jag vill få fram, med mer storlek och förstärkning av vissa delar i exteriören (som faktiskt är bra på denna hingst!).

Precis - hingstens egna prestationer är, precis som jag skrev i inlägget ovan, blygsamma på LB/LA-nivå. Även om jag är uppfödare till hingsten har jag inte följt hans utveckling på nära håll så jag kan inte säga om det beror på avsaknad av talang, ryttarbrist, otur eller något annat. Eller hans kapacitet sträcker sig kanske bara dit? Vad jag däremot vet är att han har en radda prestations-hingstar i stammen som i sin tur även blivit mycket goda prestationsförärvare, samt att hingsten faktiskt har en avkomma som bevisligen går mycket bra i hoppning. Så ja, jag testar detta - och är tacksam för att möjligheten att göra på detta sätt finns.

Om detta för mitt sk. avelsarbete framåt eller bakåt skall bli jättespännande att se. De här fölen är faktiskt de jag ser mest fram emot till våren/sommaren. Skulle det inte falla väl ut har jag ju knappast förstört hela mitt avelsmaterial eller något liknande. Jag kan helt enkelt bara göra valet i fortsättningen att inte använda mig av denna hingst.

mvh
Jenny
welsh stoet Moonlight prem. med 34 eller 34 poäng. Kolla bara på hennes föllista. Alla är kl 1 och det finns även hingstar som är godkända som hon är både mor och mormor till.

welsh stoet Moonlight prem. med 34 eller 34 poäng. Kolla bara på hennes föllista. Alla är kl 1 och det finns även hingstar som är godkända som hon är både mor och mormor till.

Hej Ludde,
jag känner mycket väl till Moonlight, och bla. hennes fina son Possum (är stolt ägare till Possums farfar...). :)

Är ditt sto en Moonlight-ättling?

mvh
Jenny

Nej mitt sto är inte släkt med henne. Men jag var och tittade på ett sto Hone moon tror jag att hon hette. Sedan så vet jag att moonlight var inblandad i många avkommor som har gått bra. Jag vill minnas att hon är mormor till Lille mons Lightning tex. Men det där vet du nog bättre.

Se mitt inlägg ovan. Därför tror jag att Moflos sk avelsarbete med en "skithingst" inte kommer att bli framgångsrikt i längden... Ska bli kul att se men jag skulle ALDRIG vilja "offra" mina fina ston på en sån chansning. Varför inte ta en fin Rp-hingst på semin istället då, om det är ridtyp du vill åt, och din 35-poängare bl a har dålig hals o svag resning...??? Hoppa LB-LA höjder kan t o m en holsteinkviga...
:angel: Elak men realistisk Saila hälsar.

Väcker upp en gammal tråd som innehöll en intressant debatt..

"Skithingstens" äldsta avkomma Wild at Heart T vann i helgen sin debut i Msv A hoppning kategori D, som enda dubbelnolla. Han vann även täcket i Ridsport ponny cup kategori D i Hudiksvall.

Jag hävdar att Moflos Zmirnof är den enda svenska welshhingst sedan Dito RW 75 som har en avkomma med seger i Msv A hoppning. Har jag rätt eller fel? Jag är inte säker, det är bara vad jag tror, så överbevisa mig om jag har fel!

Hur många verksamma ponnyhingstar alla raser idag finns det som har avkommor med seger i Msv A hoppning? Hjälp mig - rabbla upp vilka hingstar ni känner till och vilka av deras avkommor som vunnit Msv A!

(Obs ameo - jag äger inte hingsten och har honom ej på station, är inte inblandad i hans avelssäsong alls utan tvärtom har jag egentligen hingstar som konkurrerar om hans ston).

/J

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka