ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettan_3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 11 952
Sv: ni som har avelsvärderad hingst i klass 3

Ojdå. Det var väldigt tråkigt. Jag hade hoppats på någon annan förklaring.

Skiljer man på "bruks" arab och på utställningsaraber ?

Det är ju bedrövligt att när man släppt aveln mer eller mindre fri så resulterar det i att kvaliteten blir allt sämre. Otroligt oroväckande.
Glöm inte att ni har svenska glasögon på nu. Det finns fler länder med samma problem, men ofta är de lika små i arabavelssammanhang som Sverige. Arabrasens vara eller inte vara står och faller knappast med aveln i dessa länder. Därmed inte sagt att vi inte borde bli bättre. Synd bara att det finns de som vägrar hårdnackat att inse att deras häst(ar) inte för aveln framåt.

Carina på Silver Arabians

Tja det beror väl på hur man ser det. Figaro R blev ju BP-vinnare med 3-3 i löshoppning.
Men jag antar att du menar ext.poäng under 5;)

Jag är inte så insatt i andra raser, men är det inte så att dessa klassIII individer har presterat ganska bra på tävlingsbanan då?

madde++++
Napoleon skadade sig som unghäst och fullföljde inte ens BP.
Men han blev far till 9 gdk hingstar
Amiral
Bernstein
Bombay
Gazpon
Vivaldi
Washington
Wenzel
Zephyr
Nactus

Vilken tur :) :) att de använde honom i avel ändå. Men detta har jag faktiskt tagit upp i en annan tråd som inte fick något svar. Hur gör man med BLUP-statistik på sådana hästar. Hingstar som kanske är jättefina men som skadar sig när de är relativt unga, blir deras BLUP sämre då, bara undrar hur det fungerar :confused: :o Förr så fanns det ju inget så uppdaterat BLUP-index så då var det kanske lättare för sådana hingstar att få ston ändå.

Innan han skadade sig hade Napoleon avlagt ett gångartsprov där han fick åttor och nior på gången, men han hann inte göra hoppprov.

Blupen handlar ju om förväntad arvbarhet, så hans egna skada kan inte påverka hans blup, det är hans avkommors bedömningar och prestationer som påverkar den.

Napoleon fick i början många ston p g a att han var den ende godkände sonen till den alltför tidigt bortgångne Iran. Man prövade även Iran-sönerna Nairobi och Panter. Nairobi hade dålig fertilitet och togs därför ur avel. Panter har jag för mig misslyckades på bruksprovet.

Tack för svaret :)
Finns det några avkommor efter Nairobi? Är litet intresserad av just den stammen då jag har ett sto efter Amiral. :rofl:

Men ärligt,hur vanligt är det att klass III-hästar lämnar OS-individer??
alt. godkända söner osv..
Jag vet inte poängen, men Princess Fair rekommenderades inte till avel då hon visades på treårspremiering. Det låter som klass III i mina öron. Tackochlov följde ägaren inte den uppmaningen, för det kan inte finnas så himla många andra ston som lämnat minst 4 avkommor i svår klass (fälttävlan) varav två deltagit i OS och en tredje var inkvalad...

När vi letade hingst till mitt sto så kollade jag inte ens efter poängen. Jag letade efter en trevlig hingst som lämnade bra avkommor. Jag är mest intresserad av vad jag får.

Jag vet att det finns någon, han var inte steril, men inte hur många.

Det finns väl klass III-individer inom alla raser, eller hur? Skillnaden är väl att de kommer knappast på avelsvärderingen, eftersom de ändå inte blir godkända. Eftersom alla arabhingstar blev godkända förut, bara de blev avelsvärderade och veterinärbesiktigade, så fanns det en viss logik med att man gjorde det.

Det som förvånar mig mer är att man fortfarande åker med en dålig arabhingst på avelsvärdering fastän det inte ens är ett krav längre. De får ju betäcka ändå... :crazy: Det kanske säger mer om naiva arabhingstägare, än om helhetskvaliteten i rasen? :angel:

Förvisso finns det klass 3 hästar inom alla raser, men eftersom man selekterar hingstmaterialet och har gjort så länge så borde de väl bli allt sällsyntare rent generellt?
Sen tror jag rent personligen att just arabhästägare tycker att det är extra flashigt att inte kastrera sina hingstar, en hingst är ju trots allt showigare vid första anblicken och man kanske inte så lätt ser dess exteriöra nackdelar. Vi fjordhästägare kastrerar mer än gärna eftersom vi har så få som är intresserade av att seriöst vara hingsthållare, vi har så dåliga betäckningssiffror att det inte är lönsamt att behålla ens en hyfsat bra hingst, det är helt enkelt bättre priser på en välutbildad valack! :(

Ja, jag beundrar de som har de kunnandet att se igenom en sån sak som så dålig skritt och förstod att han kunde förärva sig så fantastiskt som han gjort. :bow: Vilken tur för Avelssverige!

Happhapphapp!!!
OM han nu inte hade gjort det då?

En hingst som inte går igenom bruksprovet ska INTE godkännas och INTE användas i aveln, inga undantag.
Oavsett facit på hand så är det min bestämda åsikt.
Då väntar man antingen till hästen har egna prestationer eller, förslag, tar EN provkull och väntar till de avkommorna fått visa vad de går för.

Senast ändrad:

Förvisso finns det klass 3 hästar inom alla raser, men eftersom man selekterar hingstmaterialet och har gjort så länge så borde de väl bli allt sällsyntare rent generellt?
Sen tror jag rent personligen att just arabhästägare tycker att det är extra flashigt att inte kastrera sina hingstar, en hingst är ju trots allt showigare vid första anblicken och man kanske inte så lätt ser dess exteriöra nackdelar. Vi fjordhästägare kastrerar mer än gärna eftersom vi har så få som är intresserade av att seriöst vara hingsthållare, vi har så dåliga betäckningssiffror att det inte är lönsamt att behålla ens en hyfsat bra hingst, det är helt enkelt bättre priser på en välutbildad valack! :(
Ja, det var väl lite så jag menade. Jag har själv en liten hingstunge här med en stam som är värd att bevara och som ser väldigt bra ut än så länge (9 månader idag). Men jag är fortfarande högst tveksam själv till att hålla hingst. Det är trots allt en hel del besvär och även på arabsidan är det en liten marknad. Vi får väl se... Säljer honom som hingst gör jag nog inte. Om jag ändrar mig så får han bli en lycklig valack istället.

Tja det beror väl på hur man ser det. Figaro R blev ju BP-vinnare med 3-3 i löshoppning.
Men jag antar att du menar ext.poäng under 5;)

Jo precis...Men det var ändå konstigt för i reglerna så står det att en dressyrhäst inte ska ha under 5 i löshoppningen...

Ja du ser... De är väldigt konsekventa:angel:
Bocelli BP vinnare året innan 3-5 i LH

Senast ändrad av en moderator:

Kanske gav de dispans för både Figaro o Bocelli var ju bruksprovsvinnare i gångarter.

Jag använde i fjol en "klass III-hingst" till tre av mina ston. Valet av honom var noga planerat. Jag åkte 160 mil tor. för att hämta honom, och han hade som enda visning innan visats som föl med 77778=36 poäng. Efter betäckningssäongen hos oss visades han för avelsvärdering och fick 67787=35 poäng.

Det är en welsh sektion B som jag fött upp men sålde vid 6 månaders ålder. Han var 9 år i fjol när jag hade honom på station. Han tävlar själv i hoppning, även om det är på blygsam nivå upp till LA med placering upp till LB. Han har under åren fått några avkommor (inte hos mig eller genom mig), och den äldsta är född 2000, en D-ponny som har massor av vinster och placeringar upp till Msv hoppning.

Hans två första delpoäng - 6-7 - är i vårt fall positiva. Han har fått sina låga siffror för att han är för stor för att vara en welsh, han är av ridponnymodell och är dessutom extremt enkel att hantera och rida (en del av sistnämnda finns nog i hans omdöme "saknar könskaraktär"). Jag ville till de tre ston jag använt honom på, få in lite storlek och ridmodell som tex. en manke som faktiskt kan anas...

Jag är medveten om hingstens svagheter, han är lite tåvid, men i övrigt har han mycket rejäla ben med bra inskening och välmarkerade leder. Han är grund i bålen och har en lite kort rygg. De ston han har betäckt är mycket korrekta i benen och har ett mycket, mycket gott djup.

Naturligtvis kan man inte varje gång pricka alla rätt, och i detta fall har två av stona samma svaghet som hingsten: en något grov hals. Det skall bli oerhört intressant att se om det blir "köttbullar" som tittar ut. Hingstens mor var oerhört elegant, och de avkommor jag sett efter honom (2 st) har inte haft någon anmärkningsvärt grov hals, så jag har på den punkten alltså chansat och hoppas det skall slå väl ut.

Det här var en liten redogörelse över hur det kom sig att jag kunde välja en klass III-hingst till mina ston i fjol, trots att jag både har en Elit-premierad egen welshhingst jag kunnat använda till två av dem, och en tvåfaldigt BIS-vinnare med 44-poäng uppstallad bara en mil ifrån mig som kunnat användas på alla tre. Noga uträknat, förhoppningsvis matchade mot varandra och jag är väldigt nyfiken på resultatet i sommar!

Vill tillägga att jag tidigare aldrig använt mig av något annat än välmeriterade hingstar godkända enligt alla konstens regler, så det här är första gången jag provar detta sätt.. att tänka ut en kombination som jag tror på men som går emot poängsystemet. Faller det väl ut är det mycket möjligt jag använder honom igen även om jag inte har honom på station själv längre.

mvh
Jenny

Happhapphapp!!!
OM han nu inte hade gjort det då?

En hingst som inte går igenom bruksprovet ska INTE godkännas och INTE användas i aveln, inga undantag.
Oavsett facit på hand så är det min bestämda åsikt.
Då väntar man antingen till hästen har egna prestationer eller, förslag, tar EN provkull och väntar till de avkommorna fått visa vad de går för.
Cortez var faktiskt ur avel en period (hur länge?) medan man utvärderade hans avkommor. De var tillräckligt bra för att han skulle återinsättas i avel - och det är det väl ingen som gråter för idag....

Han var ur avel -85 och -86. När han sattes i avel 1987 står det i hingstkatalogen att då hingsten har ett avvikande rörelsemönster bak skall hans avkommor följas upp beträffande extremiteter och rörelser som 2- 0ch 4-åringar innan reservationslöst avelstillstånd kan ges.

Men du har ju fött upp ett antal hästar och fått fram många bra, så du vet ju vad du vill ha och vad du behöver. I det här fallet så har hingsten ifråga fått 29 poäng på exteriören. Får man 35-36 poäng så är det kanske ingen katastrof.

madde++++

Plus att ägaren i fråga är nybörjare... enligt egen utsago i annan tråd.
Kan kanske därför inte bedömma om stona passar hingsten eller inte.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka