Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Vilken bra tråd! Verkligen intressant att höra vad ni andra söker när ni ska köpa en arab! Det är ju ofta det man funderar på (även som uppfödare i liten skala).

Det är minst sagt svårt (omöjligt?) att få det att gå ihop ekonomiskt som uppfödare, om man vill tillmötesgå de flesta av köparnas önskemål - tyvärr!

De flesta av mina uppfödningar har jag sålt som 1-2 åringar till ambitiösa ryttare, som sedan har förvaltat ett (i mina ögon) bra grundmaterial. Ett par av dem har fått placeringar i LA dressyr (stor häst) ... trots att min ambition är att föda upp distanshästar.
Ginza_grastorp_090503_004.gif

Den ena har även tävlat lätta klasser i hoppning.
Gazira_080615_21.jpg

En annan har testat både dressyr och distans lite försiktigt.
Hearitten08_175.jpg

Jag resonerar som så här att jag behåller dem hellre tills "rätt" köpare dyker upp ... än att sälja till någon som jag inte tror kommer att tävla min uppfödning, därför har jag varit sparsam med att ta fram föl. Men det resonemanget blir ganska ohållbart i längden: dels kan det bli ett antal avkommor kvar på gården och dels säger det ju sig självt att det inte ger någon förtjänst :crazy: Men på något (naivt) sätt hoppas jag kunna bidra till att det ska finnas tillgång till bra, ridbara araber. Kort sagt: en arab som jag själv skulle vilja köpa.

Att behålla unghästarna tills man kan rida in dem, tävla dem och sedan sälja dem med förtjänst tror jag är nära nog omöjligt i Sverige idag. Ett annat alternativ som jag har funderat på är att låna ut ett av mina ungston (inriden) till en tävlingsryttare under ett antal år, för att få henne meriterad. Men det är också riskabelt med tanke på att hon kan ridas sönder ... och då är det ju varken en merit eller bra reklam.

Tankarna kring avel/efterfrågan är många, så jag hoppas på intressant fortsättning här.
/Anne

Jag tror att du har rätt, tyvärr, det går inte att få någon förtjänst, men man kan i alla fall bidra till att försöka höja statusen på araben som ras genom att göra som du gör och som jag vill göra!

Jag kommer att satsa hårt på min hingsts utbildning. Under hans unghingstår har han visat att han håller hög internationell klass i showringen. Det har lärt honom mycket att bli hanterad vid hand samt att resa runt. Nu rids han in och skall på sikt skolas in i något som passar honom. Men först pröva allt. De slantar jag lägger ut idag har jag förhoppning om att någon dag få tillbaka men tyvärr kommer jag att få sikta in mig på en internationell marknad.

Ja, min unga hingst ska ridas in i sommar och så ska det läggas mycket krut på att hitta någon som vill tävla honom. Han är atletisk och spänstig och har mycket steg så jag tror att det finns förutsättningar, om han håller.

Han lär inte ge några pengar "i utbyte", men jag blir allt mer övertygad om att jag vill ägna min arabavel åt att föda upp rid- och tävlingsbara araber och hellre lägga mödan på det än på att försöka få fram en showstjärna.

Därmed inte sagt att hästarna inte ska visas på show, det hör också till tycker jag, men det är inte huvudintresset för mig. Däremot är jag mycket positiv till avelsvärdering, även av stona!

Hej!

Måste fråga dej hur mycket pengar du kan ge för en arab med den beskrivningen du ger?

Mvh Lena

Senast ändrad av en moderator:

Kanske tycker olika men ett av mina mål har alltid varit att få arabtypen bekräftad. Det verifieras på utställningarna och det handlar definitivt inte om häftigaste dishen utan kropp, rörelser, ben, karisma, ja allt skall hänga ihop. Självklart skall hästarna ridas. Jag vet faktiskt inte vilka friska araber som inte kan ridas.

Det är svårt att säga någon exakt prislapp, det beror ju mycket på vad det är för häst. Som det verkar nu så finns knappt några sådana arabhästar till salu men det kanske är så som andra människor har varit inne på tidigare i tråden? Dessa hästar säljs via kontakter och behöver inte annonseras ut? Däremot har jag full förståelse för att en sådan häst kostar pengar. Jag förväntar mig inte att hitta en sådan häst gratis.

Fast showvärlden är ju väldigt kostsam så som uppfödare tror jag det är lämpligare att kosta på det som ska säljas en proffsinridning istället. Och så visa den hästen på en vanlig premiering/avelsvärdering. Det blir för mkt pengar att försöka få tillbaka annars. Från människor som kanske dessutom inte värderar utställningsmeriter spec. högt.

Däremot kan man ju utställningssatsa på den där enstaka avkomman som har rätt psyke och är ekstrem nog exteriört för en internationell karriär och som man endast tänkt sälja mkt dyrt eller inte alls.

Jag såg ett flertal hästar i Paris som inte var lämpliga för ridning (och de du sett via länk lät ju inte heller som ngt att satsa på för en ryttare) på så showvärlden sållar uppenbarligen inte bort dessa hästar iaf.

I USA så kommer ju "Sporthorse in hand" rätt starkt för araber, låter intressant tycker jag.

Senast ändrad:

Jag håller med dig!
Jag kommer göra likadant med Fille, om än i omvänd ordning.
Hans ridkarriär kommer i första hand, och när han är någerlunda färdig i kroppen så kommer han antagligen att visas på show, om hans kulor överlever så långt ;)
Han kommer ju antagligen bara att visas en säsong, eftersom det är så pass dyrt.

Jag tycker du gör ett jätte bra jobb, och jag hoppas verkligen att han hinner visa framfötterna inom ridning, få några avkommor osv innan han hamnar utomlands!

Ang att ridas så tycker jag att det är rejäl skillnad på att ridas och "ridas" faktiskt. Araben har väl distansen som största gren, det är då väldigt viktigt att avla fram hästar som bär sig själva väldigt bra, för annars går de lätt på bogarna och får kotledsinflamationer osv, och det är inte hållbart i längden att man ska sitta och behöva jobba fram form ute på distansbanan.

Alla hästar håller nog mer eller mindre för att ridas i alla gångarter ute i skogen då och då.

Berätta gärna mer om detta "sport horse in hand" för oss som inte vet!
Har du länk så mottages det oxå! :p

Men domarna höll ner poängen rejält. Nu skall man väl inte se sig blind på dessa extrema utställningar.

Det var bara en domare i Paris som verkade "se" dåliga ben t ex. Eller dra ner på poängen iaf.

Men det är ju dessa hästar som framhävs som fantastiska exteriört. Som får höga poäng på utställningar världen över och säljs för massor av pengar. Det du ska sikta på i ditt avelsmål. Trots sin bristfälliga exteriör.

Observera att det fanns flera hästar som verkligen var mkt bra exteriört och dessutom hade gång men det är uppenbarligen inget krav för en lyckad karriär i utställningsringen.

Jag tänkte närmast på Saud Arabian. Om vi kikar på det polska avelsmaterialet så är det mitt ideal och deras avel står sig ju i varenda utställning. Mitt mål har aldrig varit några " terrierbogar" och jag har heller aldrig någonsin fått en avkomma med liknande. Och pga dessa kan vi ju inte heller skrota och värdera varenda utställning efter detta. Jag vill ha väl typade araber och jag har väl typade araber och jag har även väl ridbara araber.

Hej!

Måste fråga dej hur mycket pengar du kan ge för en arab med den beskrivningen du ger?

Mvh Lena

Jag blev erbjuden två ston som passar väl in på beskrivningen som jennis lämnat. De kostade 65000:- plus moms då (2001). Annonserades f.ö. inte ut öppet. Jag hade inte råd med detta men tyckte inte att det var ett överpris för unga, ridna ston med bra stam.

Men många siktar nog på köparna i Mellanöstern eftersom det är där pengarna finns? Och då kanske man väljer att föda upp vad som efterfrågas? Jag kan tänka mig att det är knepigt att föda upp polacker just eftersom det finns så pass bra uppfödning i Polen att konkurrera med.

Jag skulle vilja fråga uppfödarna i tråden vad de har för målgrupp när ni föder upp? Enbart för eget bruk eller för försäljning (eller bägge)? Vem tänker/önskar ni ska vilja köpa era uppfödningar och varför ska de köpa just från er? Vad ser ni helst att era uppfödningar används till?

Gimmick har redan diskuterat detta och jag tyckte det var mkt intressant så jag hör gärna mer! :)

En annan fråga: Är det ett "problem" att så många arabhästmänniskor börjar föda upp eget istället för att köpa färdigproducerat? Jag upplever t ex inte alls att alla halvblodsägare är lika begivna på att börja ta föl osv som arabhästägare oftast är. Jag är ju själv sugen på att tillverka mig en egen påläggskalv även om det kostar mer än att köpa (och tar längre tid).

Många tankar i ett inlägg... ;)

Först och främst har ridning varit min och mina barns hobby och lycka har varit att få producera våra egna ridhästar vilket vi också har gjort. Åldern på stona är 26, 19 och 18 samt att vi har ett ungsto på snart fyra år att jobba med. Att bedriva avel har väl varit lite vid sidan om och jag har inte betäckt alla år heller. Jag har i huvudsak tyckt det varit trevligt med lite föl och unghästar på gården och fölen har även inbringat någon krona. Så enkelt var det.

Tänkte bara att eftersom du letat länge och vet exakt vad du vill ha att du kanske hade en summa som du var tvungen att hålla dej under..... Väldigt intressant att veta!

Bewelinn : Ca 80-85 000 då! För det är ju absolut i dom här summorna man hamnar med dom kraven! Minst! Jag tycker det är viktigt att utbildningen får ta tid. Dom utvecklas rätt sent och det gagnar ingen att snabba på. Svårt med hållbarheten då. Svårt att se att det finns många köpare till så pass små (ofta) hästar som kan/vill ge dom summorna...

Har en känsla av att många vill ha allt som Jennis skrev men kanske vill betala 25-30 000! Jennis! Jag menar INTE att det skulle gälla dej!

Fast jag hoppas att jag har fel!! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka