Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det som fick mig att dra på munnen var 3) att man såg det faktum att det nationella förbundet hade infört en registreringsavgift på 70 EUR per föl (ja ni läste rätt) som ett hårt slag mot aveln, eftersom det kommer att minska på antalet araber i stamboken.
Limona, man hamnar då som arabhästuppfödare i sitsen att man får göra allt gratis, oftast också lägga till av "hushållskassan" för att föda upp en välstammad, välbyggd arab och så sälja den för en spottstyver till folk som vill ha en bra men billig häst. Hur många tror du vill ägna sig åt det i längden?
Jag tycker nog att jämförelsen med halvbloden är relevant. Min fråga i trådens början var bl a vad man kan vara villig att betala för en välriden, tävlad arab, inte vad man vill betala för en ohanterad unghäst. I den aspekten kan man då jämföra med ett välridet halvblod, även om jag inser att halvbloden ligger högre pga deras specialicering inom hopp och dressyr.
Ett jätteproblem är att man inte har några krav på hingstarna, men det börjar så sakta hända lite där.
Vi uppfödare måste arbeta hårt för att höja statusen hos araben hos folk i allmänhet. De som vill ha en showhäst vet redan var de ska leta efter nästa stjärna, men de flesta som vill ha en arab är inte ute efter en showstjärna. Och hur många av alla de arabföl som föds har potential att bli något stort inom utställningsvärlden? Väldigt, väldigt få! Nej, det är de andra kvaliteterna hos araben vi måste visa upp, inte den långa svanhalsen och det dishade huvudet!
Yikes! Man undrar om det är riktigt lagligt ur EU-synpunkt? Det låter inte hälsosamt för aveln iaf.
Jag ser nästan aldrig välridna, tävlade araber utannonserade till salu måste jag erkänna. De går nog oftast via kontakter om de säljs alls.
Har två bekanta som sålt yngre, inridna valacker modell större och de var det världens riv efter. Bägge är distanshästar idag.