Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Dessa två ston var grundridna ordentligt (hoppade lite, trafikvana osv) men inte spec. utbildade ännu. Som en unghäst i den åldern "ska" vara tyckte jag.

Jag tycker en väl grundinriden arab som är frisk och vettig i hantering bör ligga från minst 55000:- och uppåt i pris (inkl moms). Ju bättre exteriör och högre efterfrågade egenskaper som gångarter, desto dyrare. Lägre priser för de som har hälsoproblem, hanteringsproblem osv givetvis.

Många araber som är utannonserade som ridna är, när man hör sig för närmare, insuttna i alla tre gångarter en gång i tiden och har kanske sedan gått och fått föl i ex antal år osv. Ofta blir det att börja om från scratch med en sådan häst.

Senast ändrad:

Och ändå är vi inte uppe i vad det har kostat en tvååring.
Någonstans, och mitt huvud må väl få rulla nu, men araben är en väldigt exklusiv häst (heja devere). Så renrasig, så nog kan reg.avgifter vara höga för att få en genomtänkt avel. Jag tycker inte att massproduktion tillför vår ras någonting.

Jag tycker nog inte det har funkat spec. bra hittills. SAHF har väl förlorat ca 75% av sina medlemmar jämfört med 10 år sedan och araberna ligger kvar på samma prisnivå som på 90-talet.

Jag tror man måste skilja på vad som är produktionskostnader och vad som är en bra häst. Jag kan ju lägga ut kopiösa mängder pengar på en uppfödning och sedan ändå sitta där med en valack med medioker exteriör och eksem. Oavsett hur mkt det har kostat mig att tillverka honom och vilken ras han är av så kommer jag inte få många kronor för en sådan häst.

Någon måste ju de facto vilja ha hästen jag föder upp också. Jag ser araber utannonserade på Hästnet för "ingenting", ibland i månader. Det är inte priset det är fel på alltså, folk är uppenbarligen inte intresserade.

Senast ändrad:

Men SAHF är väl inte allomgivande? Att de mister medlemmar har väl knappast med araben att göra.

Jag tror det är ett symtom på ett allmänt sjunkande intresse för rasen. Tyvärr. Och som sagt många av de som redan är frälsta föder upp själva till husbehov och har inget behov av att köpa. Det är ju ingen poäng att avla fram hästar till köpare som inte finns.

Araben behöver nytillströmmning av "fans". Och då inte bara dem som köper en arab för att den råkar vara billig. Har man tur blir de fast. Har man otur råkar de ut för ett exemplar med defekter och lämnar rasen för ngt annat.

jag tolkade det som en lite äldre häst Jennis sökte.. Eller hur gammal menar du när du säger unghäst? Hon var ute efter en som gärna var tävlad i dressyr i LA.
Nu rider jag inte dressyr, men det känns som det är uppåt 6 år....Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag läste om inlägget och ser vad du menar ( jag tänkte mer i termer av kapacitet). Då tror jag tyvärr att jennis har ännu större problem. Tror det är få araber i Sverige som tävlar dressyr på LA-nivå öht och att då dessutom hitta ngn till salu är nog inte lätt.

Man kan kanske köpa sig ngt hyfsat billigt och sedan bekosta en beridare som rider in/utbildar för resten av pengarna?

KL

Jag tycker vi har avlat sönder vår ras, tyvärr. Både vad gäller kvalitet och kvantitet.

Tittar man på antalet hästar i Sverige, ca 360.000 st och antalet registrerade arabhästar, kanske 9.000 så är det ca 2,5% av alla hästar i Sverige som är arabiska fullblod. Det arabiska fullblodet har alltid varit en exklusiv hästras, något som vi verkar ha glömt. Jämför gärna rasen med exempelvis trahkner-blod (där arabinslaget många gånger är högt). Jag säger bara håll rasen tillräckligt liten utan att förstöra genpolen. Om höjda avgifter är rätt väg att gå, så ta den vägen:-).

Det avlas på kreti och pleti och produceras föl efter föl som någon förväntas köpa. Utan någon plan. Marknaden översvämmas av arabiska fullblod som någon förväntas ta hand om. Tänk om, och det gäller främst de som spottar ur sig föl efter föl, gärna många per säsong. Om man inte har råd att ta ansvar för det man producerar utan skall dumpa ansvaret på någon annan, hur tänker man då? Och gärna då i kombination med att man dumpar priserna på hingstfölen, bara för att bli av med dem. Har man då en genomtänkt avel?
Eller när man till köpare säger att det är jättefina linjer i hästens härstamning så den kan gott verka i aveln. Skall man vara åtminstone litet seriös som massproducerare av arabiska fullblod borde man behålla hingstfölen tills dess de går att kastrera och sedan därefter sälja.

Jag vill se det arabiska fullblodet som en exklusiv hästras, med sitt fantastiska temperament, goda fysik och konfirmation, tillgänglig för alla utan massproduktion. Önskar faktiskt att SAHF kunde fungera som ett polskt statsstuteri och sammanställa information om avelsresultat och meriter.

Det som förvånar mig ännu mer är varför det sker massproduktion av det arabiska fullblodet. Det finns inga pengar i "businessen" som det gör med exempelvis travhästar, så varför denna massproduktion och utarmning av rasen?

Jag håller med ang. massproduktionen och prisdumpningen men även "enstosuppfödare" är skyldiga till samma sak. Vem är det man föder upp för?

Hingstungar kan man i princip få till skänks idag och höga registraturskostnader verkar inte avskräcka folk från att avla. Såg t ex en reggad ettårshingst till salu nu för 8000:-.

Håller helt och hållet med om att alla som avlar har ett ansvar.

När jag för ett antal år sedan dock tittade på saluföl, eller vad vi skall kalla det för, var det inte många "enstouppfödare" som jag kunde hitta som säljare.

Med problemet är väl att det inte är ett problem utan minst två, 1) folk avlar på kreti och pleti och 2) folk massproducerar hästar till en krympande marknad.

Inget av det gynnar hästrasen, tvärtom, sämre kvalitet och låga priser.

Vad är egentligen avelskvalitet? Hos ett sto och en hingst?

Önskar vidare att SAHF kunde införa ett system med premier till de som betäcker hästar av hög avelskvalitet (typ Flyinge), men först måste vi ju få fram vad som är hög avelskvalitet och förärvning hos linjer och enskilda individer.

Man kanske kan vända på frågeställningen när det gäller vem (idagsläget verkar vem vara den som är villig att betala:-) ) och också ställa frågan till vad kan arabhästen användas till (dålig formulering tyvärr); distans, galopp och utställning, western och lättare klasser inom hopp och dressyr, fälttävlan.
Dock uppfattar jag det som att många inom de förstnämnda grenarna antingen föder upp själva eller vill forma sina hästar själva och då inte har en speciellt hög betalningsvilja, med andra ord förlust hur man än gör.

Går man sedan till ridsportsgrenarnas lättare klasser så är väl prisnivån för ett halvblod som går/kan gå lättare klasser 40.000:--50.000:-. Inte mycket att hurra för om man tänker att hästen har kostat x antal pengar under säg fem års tid.

Eller så inriktar man sin avel väldigt snävt, med bra och nedärvningssäkert blod och tar själv fram hästarna och sedan försöker sälja internationellt. Ställer inte sina hingstar till avel utan begränsar deras fortplantning till egna ston och de som då vill ha det blodet får betala vad det kostar.

Senast ändrad:

Men om det är många av "de stora" uppfödarna som dumpar bort sina mindre lyckade hingstungar för en spottstyver så är väl premier inte speciellt lyckat?

Flertalet av dem skulle förmodligen anses använda just hästar av hög avelskvalitet. Eller tänker jag fel nu?

Vad gör de polska statsstuterierna med sina mindre lyckade hingstungar? Slaktar av? Prisdumpning? Lurar på dem på intet ont anande människor till överpris? ;-)

Fast när det gällde "premiehingstar" så tänkte jag att det skulle vara såväl prestation som skönhet, tester á la Poland.

Annars tror jag som Du att risken är stor att man lägger premier på endast en viss typ av hingstar.

Är det inte så att vissa arabiska fullblod går in i avel inom andra raser i stället för att verka inom arabhästaveln?

Säljer till "dumma svenskar":)?

Vore intressant att veta exakt hur "dåliga" deras ej avelsdugliga hingstungar är jämfört med våra. Med tanke på hårdare urvalskriterier så borde deras hingstungar som ej passerar nålsögat vara så mycket bättre än de i Sverige producerade. Sedan har ju statsstuterierna råd att behålla för att se hur de utvecklas, testa på galoppen med mera. Ännu en sak som gör att vi borde vara mer återhållsamma med vår avel.

Dessutom gör de väl inte om samma "misstag" igen, vilket verkar vara vanligt i Sverige.

Man hör ju alltid att polackerna är så duktiga på att gallra så jag är genuint nyfiken på vad man gör med det som faktiskt gallras bort. Inte bara hingstungarna. Det måste ju finnas ston som är olämpliga som mödrar, hingstar som testas i avelsboxen och inte nedärver som man tänkt sig osv.

Islänningarna t ex slaktade förr många av de islandshästar som inte höll måttet men på senare tid så lär de ha exporterat en hel del av det istället. ;)

I USA finns det gott om araber på slakthusen och i sk rescue homes så det är överproduktion/dålig efterfrågan där också.

Jag tror det är ett symtom på ett allmänt sjunkande intresse för rasen. Tyvärr. Och som sagt många av de som redan är frälsta föder upp själva till husbehov och har inget behov av att köpa. Det är ju ingen poäng att avla fram hästar till köpare som inte finns.

Araben behöver nytillströmmning av "fans". Och då inte bara dem som köper en arab för att den råkar vara billig. Har man tur blir de fast. Har man otur råkar de ut för ett exemplar med defekter och lämnar rasen för ngt annat.

Just, och hur hittar man nya fans?
Jag är inne på att man lägger krut på att visa vad araben duger till, som många andra har sagt här före mig.
De som fastnar för en arabhäst brukar framhålla det underbara, lyhörda temperamentet som en bidragande orsak till förälskelsen, och att de är så arbetsvilliga om de får rätt ryttare.
Vi måste trumpeta ut detta och marknadsföra araben som en häst med ett fantastiskt temperament! Och en häst som verkligen är mångsidig!

Jag har tyckt i många år, precis som Devere skriver, att vi har avlat sönder araben. Utbildning till avelsfolket och prestationskrav på avelsdjuren! Vi har ju en unik, enastående ras att förvalta, det får inte slarvas bort!

Det kanske är dags att inse att människans egoism är oändlig:cry:

Vad gör inte människor i sin ärelystnad? Ett djurs liv och väl verkar inte vara så viktigt i förhållande till människans ambition att vinna ära och ta fram den perfekta hästen.

Och insikten om att detta inte kommer att ske verkar också lysa med sin frånvaro, suck.

Jag tror också det är dags att sätta arabhästen på kartan när det gäller tävlingsverksamhet (om det nu är det som skall bevisas:-)).

Det krävs att några stycken lämnar bort sina hästar (eller gör det själva) till riktigt skickliga tävlingsryttare som kan matcha fram hästarna.

Lär dock kosta ett antal hundratusen-lappar, så vilka är villiga att satsa detta, då pengarna inte kommer att komma igen, utan enbart för att visa att hästen kan:). Go for it.

Tycker det vore roligt att få se en arabhäst i fälttävlanssammanhang bland stora hästar. Den enda jag kan komma på var väl Raz am Sheik.

Fast det är inte precis gratis med handlers och utställningar så det handlar nog mera om vad de individuella uppfödarna prioriterar. (Givetvis finns det uppfödare som inte har ekonomi för varken eller.)

Jag kan tänka mig att det lönar sig bättre/snabbare att massproducera för utställning, dumpa bort det olämpliga billigt och sedan få riktigt bra betalt för det lämpliga. Det är ju mkt snabbare omsättning än att vänta in ridklar ålder.

Senast ändrad:

Jag är övertygad om att många arabhästar går till slakt i US, de som inte håller "måttet".

Jag vet inte om jag är bitter och sur, men jag börjar tycka att det är ganska planlöst avla idag. Såvida man inte avlar enbart till eget bruk och mål. Varför ska jag ta fram hästar åt andra för ett skitpeng?

Jag tycker ärligt "synd" (eget val ja jag vet) om alla dessa människor som lägger ut tusentals kronor i jakten på...vad?
De har redan flera hästar som de kan välja lägga sin tid och pengar på att meritera, men gör det inte utan tar fram FLER och fler hästar.
Blir lite trött av tanken ;)

Och sedan att meritera en arab. Det är inte svårt att få meriter i SAHF på sin arabhäst, inte om man ridit hyffsat mycket tidigare och har tiden och möjligheten.
Jag kan nästan lova att jag hade kommit riktigt långt med min W om jag varit 17 år, inga barn och en mamma som älskade skjutsa runt mig och pållen! Och jag är inte världklass. Eller Sverigeklass.
Ja...jag duckar nu men det är inte svårt om du frågar mig. Däremot jättesvårt hävda sig bland stora raser. Där är det en merit!

Då jag köpte Cillas mamma så letade jag efter ett Linda Style Sto, och letade ganska länge. Köpte henne för en hyffsad stor peng, sålde henne betydligt billigare då jag valde dra ner.
Samma sak med henne son.

Hennes underbara dotter har jag kvar - för eget bruk.
Jag tog fram henne till mig själv och behåller henne för mig själv.

Jag är smått allergisk i tanken på dem som planlöst avlar och vill...nåt...jag vet inte vad.
Sverige behöver inte fler hästar idag. Bra eller dåliga, det spelar ingen roll. Jag tror inte Sverige behöver mer. Thats it.

Låt marknaden lugna sig lite och låt suget komma tillbaka efter en BRA och brukbar arabhäst.
Jag ser ingen mening med att ta fram hästar längre helt enkelt.
Vi avlar mot nåt som sagt som jag inte vet vad.

Jag förstår dessa näringsidkare som lever på detta och gör det hyffsat bra. Jag förstår dem och på ett vis lider med dem.

Nästa häst som föds på gården ska vara avsedd till mig.... jag ska välja hingst till den framtid jag själv vill ha med min avel.
Det jag vill ska stå på min gård om 20 år. Som jag vill avla vidare på. Som jag tror på.

Jag ska INTE avla på den hingst jag tror kan ge mig 150 000 till Dubai.
Jag ska INTE avla på det sto jag inte kan visa på en premiering.

Det betyder ingenting för mig i senare skede.
Jag vill avla på framtiden! Jag är nöjd som det är idag.
Jag behöver ingen fler häst. Idag eller närmaste åren.

Håller med i sak:-).

Kom att tänka på detta med kostnad för utställning när jag var ute i stallet och höll, absolut inte gratis.

Men hur många får fram något som de får riktigt bra betalt för? Om man tänker att man får 40-50.000:- för ett "hyfsat bra" stoföl med föräldrar meriterade inom ex vis utställning, ja det året går man kanske +/-0 på sto med föl, men de hingstungar man fått dumpa under tiden ger ändå minus till kassan. Men, det kanske är så att vissa tycker det är värt att betala 40.000:--50.000:- om året i jakten på den stora stjärnan, som kan ge, vad då ? en miljon med litet tur. Och då har hästen säkert kostat en del i form av utställningar etc. Det kräver att dessa uppfödare får fram en "stjärna" åtminstone vart tionde år och hur många får det?

Känns som att pengar inte är själva grejen i detta utan mer ära eller? För rent ekonomiskt går det inte att räkna hem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka