E
elsbetha
Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?
Intressant at du kan upptäcka ”ben sprattle” på bild!
Det finns arabhästar med bra resultat både i utställning och prestation.
Grunda inte din uppfattning av utställning på bilder, åk och titta istället innan du uttala dig!
Man kan inte bunta ihop alla hästar som visas under rubriken ”utställningshästar”, det visas bra och dåliga och allt där emellan. En dishad huvud är ingen garanti för framgång, de behövs mycket mer, t. ex hästarna som vinner för de polska statssturierna här inte extrema huvud.
Jag har många gånger tänkt när jag suttit i Aachen och tittat att man kunde sadla Michalows championston när de har hämtad sina pokaler och rida hem. Det är intrycket man få, intryck av fram för allt, en bra representant för rasen – en rejäl häst, ”strong, brave, beautifull AND functional”!
Det är inte endast polska hästar heller, åtskilliga kvalitéts hästar från många länder visas på utställningar.
Jag håller på sätt och vis med dig men samtidigt Nu kan jag inget om show men det jag sett på bild tyder på att du vill ha en mycket lätt häst med rejäl dish som är bra på att sprattla med benen ofta kommer bakbenen långt efter resten av hästen (mycket förenklat) ska jag rida på hästen vill jag ha en häst med vettiga luftvägar (altså inte för mycket dish), stark rygg och förmåga till att balansera upp sig och belasta bakdelen.
Ta nu mina show "fakta" för vad de är nämligen intryck från bilder.
Det ena bör inte utesluta det andra men avelsmålet är så olika så jag tror man skjuter sig själv i fötterna om man fortsätter envisas med att det inte finns någon skillnad.
Intressant at du kan upptäcka ”ben sprattle” på bild!
Det finns arabhästar med bra resultat både i utställning och prestation.
Grunda inte din uppfattning av utställning på bilder, åk och titta istället innan du uttala dig!
Man kan inte bunta ihop alla hästar som visas under rubriken ”utställningshästar”, det visas bra och dåliga och allt där emellan. En dishad huvud är ingen garanti för framgång, de behövs mycket mer, t. ex hästarna som vinner för de polska statssturierna här inte extrema huvud.
Jag har många gånger tänkt när jag suttit i Aachen och tittat att man kunde sadla Michalows championston när de har hämtad sina pokaler och rida hem. Det är intrycket man få, intryck av fram för allt, en bra representant för rasen – en rejäl häst, ”strong, brave, beautifull AND functional”!
Det är inte endast polska hästar heller, åtskilliga kvalitéts hästar från många länder visas på utställningar.