Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Jag håller på sätt och vis med dig men samtidigt Nu kan jag inget om show men det jag sett på bild tyder på att du vill ha en mycket lätt häst med rejäl dish som är bra på att sprattla med benen ofta kommer bakbenen långt efter resten av hästen (mycket förenklat) ska jag rida på hästen vill jag ha en häst med vettiga luftvägar (altså inte för mycket dish), stark rygg och förmåga till att balansera upp sig och belasta bakdelen.
Ta nu mina show "fakta" för vad de är nämligen intryck från bilder.
Det ena bör inte utesluta det andra men avelsmålet är så olika så jag tror man skjuter sig själv i fötterna om man fortsätter envisas med att det inte finns någon skillnad.

Intressant at du kan upptäcka ”ben sprattle” på bild!
Det finns arabhästar med bra resultat både i utställning och prestation.
Grunda inte din uppfattning av utställning på bilder, åk och titta istället innan du uttala dig!
Man kan inte bunta ihop alla hästar som visas under rubriken ”utställningshästar”, det visas bra och dåliga och allt där emellan. En dishad huvud är ingen garanti för framgång, de behövs mycket mer, t. ex hästarna som vinner för de polska statssturierna här inte extrema huvud.
Jag har många gånger tänkt när jag suttit i Aachen och tittat att man kunde sadla Michalows championston när de har hämtad sina pokaler och rida hem. Det är intrycket man få, intryck av fram för allt, en bra representant för rasen – en rejäl häst, ”strong, brave, beautifull AND functional”!
Det är inte endast polska hästar heller, åtskilliga kvalitéts hästar från många länder visas på utställningar.

En sak som inte alltid ses som så viktigt i den avel som riktar sig mot utställning är en korrekt benställning. Det kommer i sista hand många ggr. Något som är en av förutsättningarna för en hållbar ridhäst.

Sen vill jag ha mkt nerv och temperament i hästen. Vacker, arabtypisk, vaken, att den bär sig på ett bra sätt i svävande rörelser, temperament. Väl uppfödd och med trygg uppväxt.

KL.
En stilla undran bara. Hur många av er som rider tävlingar har en häst som verkligen är framavlad för det specifika ändamålet? Jag vill tro att de flesta rider på hästar sprungna från uppfödare som satsat på show och att de som inte duger till show (inte tillräckligt arabtypiska) säljs istället som ridhäst. Handen på hjärtat nu!

de som inte duger till show (inte tillräckligt arabtypiska) säljs istället som ridhäst.
Precis det som är problemet, som jag ser det. Jag vill ha både typ, rörelser, ett "showigt" temperament OCH en häst som är tänkt att användas. Det finns ett glapp i aveln där.

Med handen på hjärtat så kommer min pärla från en "bruks" uppfödare, som var frälst i de presternade vackra polackerna!

Karnawal - Aloes på min märr.
Är väl inte tänkt som showsto alls. Men vore kul om hon kunde ligga på nån placering i framtiden eller iaf en avkomma.

Har ju själv som många andra målen att kunna kombinera show och prestation.
Fann det utmärkta citatet nedan!

”strong, brave, beautifull AND functional”!

Jag är ingen tävlingsryttare men mitt stos uppfödare avlade med sikte på galopp och distans. Hennes pappa blev dock visad (framgångsrikt) men det kanske var för att ragga fler stoägare, vad vet jag.

Senast ändrad:

Ja, jag inbillar mig att många som är aktiva ryttare och vill ha en arab väljer bland dem som är avlade med tanke på prestation, dvs ur distans- eller galoppstammar. (Ja, jag vet, uppdelning mellan show och bruks ...)
Åtminstone de ryttare som vet något om araber, och det är väl bland annat de som är våra presumtiva kunder!

Jag tror att det är ett gigantiskt arbete på lång sikt att förändra synen på arabhästen, och att man då aktivt måste arbeta för att araben ska kunna tävlas med framgång och samtidigt vara en typisk representant för rasen.

Hästar avlade för ridning, EJ showhästar som inte "räckt till". Sysslar med western!

Senast ändrad av en moderator:

Jag är ganska delad i tankarna faktiskt.

Jag anser att alla friska arabhästar kan plocka rosetter.
Dom kan inte bli ELIT, men de kan komma riktigt långt inom någon gren.

Och friska arabhästar, då tänker jag dem som har en exteriör som håller för någon form av prestation.
Hårdpresterande hästar ska genomgående klara av hårda belastningar i senor, fästen, ligament osv. Vara hållbar för många år, lägga många mil under sina hovar.
Ser man på högpresterande travhästar så ser många ben ut som en plockepinnhög, de håller ändå. Sen finns det dem som är lite fransyska och går på ständiga behandlingar, slutar ut som 3 åringar.
Detta med korrekta ben är en modifikationsfråga, har inte träffat många korrekta om jag ska vara ärlig. Min W har mycket fina ben, han har en lite större och en mindre hov, det är en ärftlig grej som följer med från Etat (jag har sett många Etat ha samma, fast mycket värre)
Han är mycket riden, men ingen prestationsridning så jag vet inte om han är hållbar egentligen.
Jag ska sätta igång honom nu och hoppas få han i form till sommaren, kanske jag lånar ut honom till tävling då (jag ska operera ryggen).
Det finns i sånt fall bara en jag kan tänka mig till det ändamålet som det ser ut idag.

Cilla är inkörd och körs nu med sikte på rutin. Min tanke med henne är att jag ska köra henne i form fram till hon är 4 och då smått tävla. Vi har ett körsällskap här som heter duga och jag har maratonmeriterade kuskar runt var och vartannat hörn. Hon är mycket lovande.

Så med bästa tanke kommer W ut på tävlingsbanan med rätt ryttare och Cilla med mig bakom vagn inom närmaste åren.

KL.
En stilla undran bara. Hur många av er som rider tävlingar har en häst som verkligen är framavlad för det specifika ändamålet? Jag vill tro att de flesta rider på hästar sprungna från uppfödare som satsat på show och att de som inte duger till show (inte tillräckligt arabtypiska) säljs istället som ridhäst. Handen på hjärtat nu!

Jag vet inte exakt men jag tror att min tävlingshästs uppfödare hade syftet att ta fram en häst som är allround och kan både tävlas i ridning och utställning, som polackerna har gjort i alla tider. Det är Elsbetha som är uppfödare så hon kan kanske svara :)

Hon har en mamma som är championsto på show och en pappa som har gjort lite av allt, galopp,distans, utställning...

Håller handen på hjärtat och säger: Min häst är avlad för prestation och detta med råge.

(Nu har jag iofs inte kommit längre än till en PP i distans men tanken är att det ska bli mer :D )

Jo, det har alltid varit mitt avelsmål, arabtyp och prestation helst i samma individ.
Jag kunde egentligen säga enbart arabtyp för i min tolkning av arabtyp ingår prestation.
Det som är unik arabhästen är den höga graden av prestation samtidigt som den är världens vackraste hästras. Arabhästen är född med prestationskapacitet, det finns i generna i alla blodslinjer. Jag tro säkert att det finns utställningshästar med prestationskapacitet men få aldrig chansen att visa det, syn!
För min del kvitta det om hästen är galoppör, distans, western eller hopphäst om den är registrerad arab skall man kunna se det, hästen skall inte behöver bara registreringsnumret på en lapp runt halsen!
Hingsten som Limona nämnde gjorde allt och med ära, han hade goda resultat från utställningsringen, från galoppbanan, han deltog i point-to-point och slog stora varmblod och han lämnade fina föl, bl. a. Garusz framgångsrik western häst. Limona nämnde championstoet mor till hennes häst, stoet hade en helsyster också hon utställningschampion som producerade en dotter som blev nordiskmästare i distans 2006. Då gå avelsarbetet i rätt riktning!
År 2010 hade Janow Podlaski framgång med sina galoppörer på banan i Warszawa, flera är utställningschampions! Tom självaste Pianissimas helsyster vann sitt lopp!

JDet som är unik arabhästen är den höga graden av prestation samtidigt som den är världens vackraste hästras.

om den är registrerad arab skall man kunna se det
Precis så. Man ska se på långt håll att där kommer en arab; den ska vara vacker att vila ögonen på. Den ska ha en vaken o stolt hållning, lägga svansen på ryggen o dansa fram när den blir uppspelt, den ska ha de stora, mörka kloka ögonen man kan drunkna i, den ska vara den tillgivna "hunden" man funderar på att ta med sig in i soffan - samtidigt som den är den starka, uthålliga, snabba presterande hästen. Inte antingen eller. :)

Min med :)

Pamilljah blev anklagad för att vara islänning häromdagen, så något showämne är hon nog inte.. Vilket passar mig fint, jag vill ha en häst avlad för prestation med prestation från både mor och far.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross