Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Ja jag tror också det, fast jag vet inte om det är just Etat, har alltid fått för mig att det går tillbaka till Witraz eller möjligtvis Ofir själv.

Har två hästar som är extremt arbetsvilliga, men den som är mest går faktiskt inte via Etat utan via Algomej, alltså halvbror med Pepi via fädernet (Celebes pappa till båda) och mamma till Celebes var Canaria, halvsyster med mamman till Comet på fädernet (Trypolis).

Tror du det kan bli svårt för stoägarföreningen att få igenom förändringar t ex vad gäller prestationspremier? Allt måste ju gå via SAHF:s styrelse först. Jag är lite ambivalent där faktiskt.

Annika_L: fast jag tycker att arabhästfolket HAR egagerat sig, bara inte inom SAHF. Annars hade ju inte SARA, AHIS och distansryttarföreningar osv existerat.

Hur menar Du med ambivalens?

Är Du tveksam till om det går att genomföra eller till att det är en bra grej?

Har Du varit inne på stoägarföreningen och kollat det senaste?

Jag håller koll! Är ambivalent om det är bra att den ligger under SAHF eller ej. Det har gjorts en del försök tidigare (t ex köksbordsmotionen) utan att det någonsin hänt något, saker har bara lagts på hyllan. Det finns nog skäl till att saker har poppat upp utanför SAHF:s verksamhet.

Jaha, jag trodde Du menade premier:-). Då förstår jag.

Eventuellt kanske en uppdelning är bra, att SAHF kör utbildningar/seminarier och vi andra gör vad vi måste göra:-). Man måste ju orka driva också.

Kom på en sak när det gäller stoägareföreningen, vi kanske kan dela upp arbetet med att göra olika projekt så vi har typ en månad var som vi ansvarar för.

Senast ändrad:

Jodå, och de är hästar med temperament också! Jag har och har haft några Etathästar, samtliga med både temperament och arbetsvilja :D

KL

Jag har några frågor angående Zoologische Garten i Rostock, tidigare östtyskland.

Som jag har förstått det startades detta 1899, av vem?

1955 köpte de ett antal hästar av Nowy Dwor, hur kommer det sig att ND sålde hästarna dit? Var de tvingade av Sovjetbeslut eller fanns det andra planekonomiska orsaker? Var det dåliga tider?

Tacksam för så mycket information som möjligt om ZG och gärna var jag kan söka vidare, gogglade litet men hittade inte så mycket.

devere

KL

Jag har några frågor angående Zoologische Garten i Rostock, tidigare östtyskland.

Som jag har förstått det startades detta 1899, av vem?

1955 köpte de ett antal hästar av Nowy Dwor, hur kommer det sig att ND sålde hästarna dit? Var de tvingade av Sovjetbeslut eller fanns det andra planekonomiska orsaker? Var det dåliga tider?

Tacksam för så mycket information som möjligt om ZG och gärna var jag kan söka vidare, gogglade litet men hittade inte så mycket.

devere

Du har väl sett att det finns en utförlig Wikipedia sida om ZG? Den är på tyska men mata in den i Google Translate :idea:

Sen har jag hittat en del hänvisningar till att Rostock Zoo hade en egen stambok för araber:

http://www.meranch.com/imaginashan/sbdefs.htm

Samt att Nowy Dwor upplöstes i mitten på 50-talet, hästarna såldes av:

http://excaliburmorabs.tripod.com/bay_el_bay.html

Hittade inget mer just nu men det var lite att gå på kanske? :)

Tack snälla snälla:). då förstår jag också varför så många köptes 1955 av ZG.

Tusen tack, skall läsa och försöka ta till mig.

Under efterkrigs tiden (1946-1961) var både Nowy Dwor och Albigowa temporära arabhäst statsstuterier. Vid krigs slut låg Janow Podlaski i ruiner, det vad inte förrän tidigt 60 tal som Janow kunde fullt ut ta hand om hästerna igen. Hästar från Nowy Dwor och Albigowa grundade nya stuteriet Michalow 1952.
Statssturiet i Rostock hade alltid ont om pengar men kunde förhandlar sig till en del hästar från Polen men om de betalda eller ”fick” dem vet jag inte. Flera försök gjordes att locka köpare till Rostock men lyckades aldrig riktigt, den ständiga problemet var pengar brist.
Hur som helst så lockades Jörgen Fredriksson till Rostock, Jörgen köpte flera hästar och sålde dem vidare sedan. Annika L´s Tosca gå tillbaka till Rostock stoet Granada, Wilkesbacka´s hingst Cid Ben Afas är också född på Rostock stuteriet.

*KL*

Har läst med intresse diskussionen ang vart arabaveln ska ta vägen och grubblat en del.
Jag brukar vara inne o slötitta på hästannonser och tittar förstås alltid på araberna. Det är en sak som slår mig när jag ser arabhästannonser, och det är hur sällsynt det är att man visar hästen i jobb, eller under ryttare öht. Det är araber i hagen, araber i stallgången, araber som står o ser snygga ut, mm mm. Det vanligaste i annonser för alla andra hästtyper (möjliga undantaget varmblod) är att hästen visas i arbete i åtminstone någon bild.

Varför är det så?

Bara en tanke, kanske någon har något klokt att säga :crazy:

Kan nog inte komma med något klokare att säga än att jag kan tänka mig att det beror på det omdiskuterade fokuset på arabens utseende framför dess prestationer. Tyvärr. Man kan bara hoppas att allt fler inser att vi måste framhålla både prestationer och utseende!

Jag upplever oxå att arabhästägare i större utsträckning har eget stall, och är såldes ensamma när man gör saker.

Det är ju bara att ta en titt på albumen i min pixbox, det är 100 ggr vanligare med lösa bilder, anledningen är enkel. Det är jävligt svårt att ta kort och rida samtidigt.

För att araber i högre grad ägs och föds upp av icke-ridande människor jämfört med andra raser?

Plus att jag upplevt det som att många araber som annonseras ut som inridna i själva verket inte är ridna på många år och ägaren själv vill/törs inte sätta sig på hästen.

Alla mina ston kan jag sätta mig att rida, men dom är inte till salu..

Men då är de väl grundinridna. Jag har träfft på en del arabston som efter ett par föl inte alls är intresserade av att ta upp en ridhästkarriär igen. Det är inte alltid så lätt att lära äldre damer sitta. :D

Klokt vet jag inte om svaret blir:) men så här ser jag det;

Jag ser hellre en uppställningsbild på en häst - oavsett ras - så jag får ett grepp om hur hästen ser ut. Är jag intresserad så vill jag självklart se fler bilder och då gärna även under ryttare. Jag tycker att bilder under ryttare kan vara nog så missvisande:).

Men det är en intressant reflektion det Du skriver, och jag kan tänka mig, när jag gissar, att eftersom de flesta är ute efter just ridhästar så tittar de främst på bilder där hästen rids.

Detta kanske är något att ta till sig för den som vill säga arabhäst till just tävlingsryttare, att man bör tänka på att visa hästen just under ryttare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross