Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Delar av problemet där är nog att de flesta "vanliga" hästägare inte kan göra så utan att hästen helt enkelt får panik och blir skvatt galen. Därför antar de att våra hästar oxå blir det och kan man inte hästspråk ordenkligt så ser de väl kanske livrädda ut oxå.

Nu har jag bara utställningstränat en av mina hästar, men hon är iaf inte ett dugg rädd för påsarna, jag kan prassla hur mkt som helst vart som helst på hennes kropp. Och ändå tänder hon till när jag använder dem i showsyfte.

// Kimmis som är inne på sin 6 e dag med feber och är lite slö i huvudet minst sagt.

Prestation beror ju på vad man satsar på tycker jag. Satsar man på dressyr eller allround så kan det absolut räcka, men satsar man på distans så känns det väldigt knappt med prestation då.

Så, för en "vanlig" ryttare så räcker det säkert, men för en satsande distansryttare? Knappast.

Nej jag har inte heller något emot show :) om hästarna inte blir stressade och skrämda på riktigt. Ska själv visa min tävlinghäst på Bollerup i sommar om det blir en amatörklass, jisses vad bortkommen jag kommer att känna mig dock!

Men det finns mycket ridhästfolk som tycker att det är lite märkligt, så är det. Och det har ju gett araben en viss stämpel. Rätt eller fel, man får tycka vad man vill.

Prestation är för mig verkligen prestation, inte att rida i skogen eller till husbehov. Däremot är det inte föraktligt att göra dito:-).Sitter man och gör piaff i skogen, då blir det svårbedömt när det gäller prestationsdelen:-).

Alla är inte tävlingsmänniskor och vill ut och testa hur långt de kan komma
men det är svårt att objektivt bedöma hållbarhet och hur hästen svarar på utbildning och träning när man bara rider hemma, också svårt att bedöma hur hästen tar resande och miljöombyten m.m. Däremot kan man ju absolut komma upp till vissa utbildningsnivåer även med "hemmaridning".

Prestation är tävling och resultat. Det finns och har alltid funnits arabhästar som gör lysande prestationer till och med i internationella klasser, faktiskt inom de flesta discipliner. Svårigheten kanske ligger att det är så få ryttare på dessa nivåer som är intresserade av att satsa på arabhäst samt att vägen till internationellt debut är lååååång. Gå gärna in och titta på sammanställningen årets araber på S**Fs sida, det är inga dåliga prestationer hos flera av ekipagen.

Vi kanske borde försöka få kontakt med några av dessa ryttare och efterhöra intresse för satsning på tävlingskarriär med arabhästar?

En annan idé är att stoägareföreningen tar fram någon form av mall för test av unga arabhästar.

Kom igår på att en av poängerna med stoägareföreningen som den var tänkt från början, utan S**Fs inblandning var just att kunna ställa krav på hingstägarna, göra sammanställning av nedärvning, prestation hos avkommor etc. Jag hoppas att detta inte tappas bort om/när idén skall drivas av S**F. Ett annat alternativ är ju att lämna utbildningsdelen till föreningen och ha andra bitar i stoägareföreningen.

Senast ändrad:

Det finns ju en "Breeders" för distanshästar, där unghästarna måste kvala under året och sedan rids en final på höstkanten. Där gäller det inte bara att vara först över mål-linjen utan hästarna bedöms och utvärderas enligt uppsatta kriterier av domare och veterinärer.

Men det verkar inte vara så stort intresse av detta från uppfödarna? Tror inte SAHF alls uppmärksammade finalen i höstas.

Detta är väl ett av problemen idag, att alla kör sitt eget race:-), utan att föreningen engagerar sig. Synd tycker jag.

Hade väl varit trevligt med litet sponsoring där.

Nu skall jag gå och ta hand om Prylen Peptons pappa, apropå distans:angel:.

Men det är ju så att det är medlemmarna som ska skapa tidningen tex, och skriver då ingen distansmänniska om det så ja... då blir det inget repotage därifrån, det är faktiskt inte svårare än så.
Nu fick vi ett repotage därifrån, så jag vet inte riktigt vad du syftar på faktiskt?

Vill man ha infon på sahfs hemsida så måste man maila webmaster. Hon är väl själv inte insatt i distans, så vill man ha det där så är det precis samma sak.

Jag funderar själv på att vara med i breeders, om vi hinner.

Ursäkta en trög landsbygdsbo, men vem/vad är Prylen Pepton??

Han heter förvisso prylens pepton men nog måste du väl ha hört talas om honom?
Iaf så är han en av Maria Hagmans distanshästar.

Ok, nu är jag med! Som sagt, lite trög landsbygdsbo ....:o

Sorry glömde s:et.

Vann galopp i Köpenhamn som treåring, tror att han i pengar var vinstrikaste arabgaloppör bland treåringar det året, men skall egentligen låta det vara osagt:-).

Vann SM-guld i distansritt 16 mil 2010 och lag-sm-guld samma år, samt 4;e placerad i unghäst-vm, 16 mil för åttaåringar i Florac 2010. Tror att han 2010 var placerad 32 eller 38 på FEIs worldranking.

Senast ändrad:

Jag syftade inte på att det skulle stå någon liten notis på hemsidan utan som Devere skrev, att SAHF skulle engagera sig, uppmuntra och kanske sponsra.

KL

Tänkte på en helt annan sak;

Jag tror att SAHF skulle tjäna på att vara en avelsorganisation för det arabiska fullblodet och tillvarata alla discipliner som arabhästen verkar i.

Personligen tycker jag det är för mycket show och för litet annat inom SAHF (nu blir jag väl hängd:-).

Kanske skulle organisationen som helhet tjäna på att show istället blir en egen liten förening på samma sätt som finns inom arabgalopp och riddiscipliner (AHIS) och distansen? och att SAHF verkar över alla gränser som en sammanhållande enhet.

Frågan är om de har ekonomisk möjlighet till det när fler och fler medlemmar hoppar av... Pengarna ska ju finnas oxå (tyvärr).

Men SAHF står ju endast för riksutställningen samt godkänner arabdomare för de nationella utställningarna. Jag tycker medlemmarna själva skall engagera sig mer för att få till stånd ngt liksom det ny blev med stoägarföreninge. A Mattsson sög ju åt sig direkt när engagemanget kom. Klart tycker jag också att SAHF skall bredda sig men vilka vill jobba med det?

Jag har "bara" träffat på två hästar under alla dessa år som varit så stressade på utställning att de tvingats avbryta eller åka hem.
Båda har varit 1 åringar och båda verkar ha varit dåligt förberedda på själva resandet och miljöombytet.

Det är alltid trist se stressade djur som inte förstår vad det är människan vill.
Och inte blir det bättre när de springer med påsar, skrammelbyttor och ylar som vargar.

Tack och lov har ECAHO ändrat många av sina regler så idag är det humanare för djuren.
Jag tycker att en 1 åring inte ska få visas på mer än max utställning per år, förslagsvis riksen.
Jag kan bara relatera till min utställningssäsong med Cilla, jag ville åka hem på hennes första utställning.
Hon var så trött och hade skjutit i växten, hade ont i hela kroppen.
Det blev många mil för henne och det var inte rätt val av mig.
Hon borde fått rasa av sig på sommarbetet och bvara varit liten, tills hon varit redo för uppgiften.
Skäms på mig!

Senast ändrad:

Men väldigt bra av dig att du rannsakade dig själv och insåg vad som hänt!:bow: Alltför många gör inte det ....

I senaste SAM så är det ett reportage om distansens unghästfinal och på SAHF's hemsida lades resultatet och bild på segraren in direkt på förstasidan.
Visst behöver vi marknadsföra unghästsatsningen mer så hjälp gärna till och motivera ryttare med 5 och 6 åriga hästar att kvalificera sig för finalen.
Jag upplever att uppfödarna är positiva till unghästfinalen, det är ett tillfälle för uppfödarna att uppmärksammas.
Mvh Ingela

Det är fantastiskt. Är inte de hästar som har Etat bakom ganska arbetssamma hästar? Jag har haft fler av dem, och har fortfarande och känslan att just den linjen är den rätta "arbetslinjen". (medge att jag var lite finurlig nu:D)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka