Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Jag upplever oxå att arabhästägare i större utsträckning har eget stall, och är såldes ensamma när man gör saker.

Det är ju bara att ta en titt på albumen i min pixbox, det är 100 ggr vanligare med lösa bilder, anledningen är enkel. Det är jävligt svårt att ta kort och rida samtidigt.

Det låter lite långsökt :crazy:;)

Om man nu vill marknadsföra sin häst i en annons, nog kan man be en kompis komma dit o ta ett par bilder där man rider?

Detta kanske är något att ta till sig för den som vill säga arabhäst till just tävlingsryttare, att man bör tänka på att visa hästen just under ryttare.

Det tror jag kan stämma faktiskt. När jag hittade min tjej på annons, fanns det bara 2 bilder på henne, och i båda gick hon otroligt fint på tygeln under ryttare. Intrycket som hon gav var "titta vad jag kan" och "mig kommer du kunna ha roligt med".

Jag tror inte alls att hon hade fångat min uppmärksamhet så totalt om hon bara hade stått o sett snygg ut.

Och nu var inte jag tävlingsryttare, bara en tantryttare som ville ha en bra häst.
Har tänkt bli tävlingsryttare i år :D

Uppställningsbild kan man lägga in ändå, men jag tror att det kan vara nog så viktigt att ha med ridbilder.

De välridna, tävlade araberna säljs inte..
Därför att har man kommit dit med sin arab finns det ingen risk att man släpper den ;)

Lite så tror jag dock att det är, de flesta som ligger ute på Hästnet, Buke osv är oridna äldre eller unghästar. Eller de äldre kanske är ridna någongång men säljs nu pga tidsbrist, småbarn u name it, och är inte ridna på länge.

Jag håller med dig om att man sällan ser fina ridbilder på arabannonser. Men i regel är folk dåliga på att marknadsföra sina hästar, det är hagbilder i konstiga vinklar, bilder i boxen där hästen sticker upp mulen i kameran...etc.

Ridbarhet, balans, gott psyke, är saker jag önskar hos en häst, oavsett ras.

En välriden häst har alltid ett större värde i sig, speciellt om man ser till privata hobbyhästmarknaden. Vad gäller araber finns det ju en del som tvärtom värdesätter typ mer än ridbarhet. Jag tycker inte att man ska behöva välja.

Kanske kan den kommande avelsvärderingen för arabhingstar bättre hjälpa stoägare att välja hästar som ger bägge delar, hästar som håller måttet både i bruk och show. 2010 betäcktes 230 ston. Av 93 hingstar.... Har sett framgångsrika avelsprojekt i andra länder som genom välplanerat avelsarbete såväl bibehållit sina linjer,samt gjort ett avelsurval utan att falla på skam hos WAHO.

Men vad bra.
Majoriteten av arabfolket vill ju att rätten till registrering går över till SAHF, så då är det väl bara för SAHF att börja jobba för det?

Det kommer nog överklagas och bråkas en del först. Eller ja bråkas lär det väl göras mest hela tiden men... ;)

Det hade väl inte varit så dumt om man haft en plan B att plocka fram ur bakfickan..

För att araber i högre grad ägs och föds upp av icke-ridande människor jämfört med andra raser?

Plus att jag upplevt det som att många araber som annonseras ut som inridna i själva verket inte är ridna på många år och ägaren själv vill/törs inte sätta sig på hästen.

Huvudet på spiken!!

Plan B är tydligen

"Styrelsen för ARAB informerar

2011-02-28

Arab AB kommer att överklaga Jordbruksverkets beslut.

Mer info kommer."

IGEN....:crazy:

Vill Arab ha tillbaka rätten att regga Araber eller är de bara intresserade av att spela martyrer?
Ansökan de skickat in (samt kompletteringen) är under all kritik. Siffrorna som anges är klumpsummor över flera saker utan specifikation om vilka sakerna är eller storleken på kostnaderna för varje sak.
Till tråden
Jag har sökt en arab att köpa men gav upp. Ogenomtänkt avel, dålig exteriör, felfodrade unghästar, dålig kunskap om hästar generellt (mailade på en annons på en fux och bilderna jag fick visade en skimmel född fux :crazy:), westernriden (undrar om den var inriden alls) osv. Jag tittade på en intressant häst men upptäckte då att jag räknat fel på min ekonomi och fick avstå från att köpa den :cry:.
Jag valde tillslut att avla fram en egen unge på min arabkorsning och hittills är den ungen (75% arab) bättre än det mesta jag tittade på (allt utom den jag fick avstå från) när jag letade.
Ett stort problem är att många marknadsför sina hingstar som avelsvärderade (att den är klass 3 glömmer de nämna :grin:), godkänd för alla raser (jaha :confused:), snäll (ja det är väl bra men någon mer kvalitet har den kanske eller?) osv. Om man inte har koll på hur verklgieheten ser ut (allt som har kulor är godkänt) är det lätt att bli lurad av en person som kan prata för sig och sin hingst. Vilket i nästa led (när unganra är födda) spär på fördommarna mot hela rasen.

Kan tyvärr bara hålla med dig, men vi är många uppfödare som vill förändra denna verklighet! Jag tror att den enda vägen framåt för arabaveln är att titta på vad de framtida kunderna vill se hos en arab, och att avla araber på samma sätt som man avlar andra raser. Dvs med noggrant utvalda avelsdjur, ordentliga bruksprov och unghästar som kommer ut och tävlas, inte bara i distans och galopp. Och att man slutar att dela upp araben i show och bruks.
Den hingstcertifiering som är på gång i föreningen är ett stort plus, även om den ännu bara är i sin linda!

Och att man slutar att dela upp araben i show och bruks.
Jag håller med i allt du säger förutom detta. Varför är det så viktigt att inte dela upp mellan show och bruks? Många säger att det är så men jag har egentigen aldrig sett några argument för det. Det är helt olika egenskaper som efterfrågas hos hästarna. Många av showhästarna skulle jag inte kunna tänka mig som tävlingshäst liksom en prestationsavlad arab ofta inte har sådär överdrivet mycket i showringen att göra. Både show och tävling kräver kvaliteter men det är olika kvaliteter som efterfrågas. Det behöver inte betyda att en bruksarab inte ser ut som en arab eller att en showarab måste se ut som en sjöhäst. Man har ju trots allt rasstandarden att följa.

Fast det finns ju exempel på rätt många hingstar som har lyckats i både sporten och på utställning. Vi kan ta Diesel och Bimaal för att nämna några.
Och personligen så är det just så är riktigt bra arab är!

Dock blir det ju alltid lite uppdelning givetvis, det kommer man inte ifrån.

Jag har tänkt mycket på just detta.

Utmärkande drag för en arabhäst är bland annat styrka, snabbhet och uthållighet. Det var nödvändiga egenskaper för att kunna fungera som rid- och krigshästar i de ökenländer som rasen kommer ifrån. Nu menar jag inte att dagens hästar ska fungera som krigshästar, men de rastypiska dragen måste bevaras.

Elegans och ett ädelt utseende var och är också ett rasdrag som måste bevaras, även om dagens showaraber inte har så mycket gemensamt med beduinernas hästar. Men det finns en internationell rasstandard, och den är viktig för rasens fortlevnad.

Så jag tycker att prestation och skönhet borde förenas. I min värld är det inte en omöjlighet, det finns som sagt redan många individer som är både vackra och talangfulla inom olika discipliner.

Tycker denna tråd är väldigt intressant så fortsätt att skriv allihopa.

Så jag tycker att prestation och skönhet borde förenas. I min värld är det inte en omöjlighet, det finns som sagt redan många individer som är både vackra och talangfulla inom olika discipliner.

Jag håller på sätt och vis med dig men samtidigt vet jag att människan alltid söker ytterligheterna. Showen kommer bli ännu mer utpräglad samtidigt som man inom prestationen vill ha en uthållig, stark och tålig häst. Jag menar inte att man ska göra olika raser av dem men däremot tror jag att hela rasen skulle vinna på att man erkänner (officiellt) att man har lite olika inriktningar inom rasen.
Nu kan jag inget om show men det jag sett på bild tyder på att du vill ha en mycket lätt häst med rejäl dish som är bra på att sprattla med benen ofta kommer bakbenen långt efter resten av hästen (mycket förenklat) ska jag rida på hästen vill jag ha en häst med vettiga luftvägar (altså inte för mycket dish), stark rygg och förmåga till att balansera upp sig och belasta bakdelen.
Ta nu mina show "fakta" för vad de är nämligen intryck från bilder.
Det ena bör inte utesluta det andra men avelsmålet är så olika så jag tror man skjuter sig själv i fötterna om man fortsätter envisas med att det inte finns någon skillnad.

kl

Vad jag vill se hos en arab är kombinationen av skönhet och brukbarhet. Tveklöst vacker som bara araber kan vara, men samtidigt avlad och uppfödd för att hålla att brukas.

Frågan är då hur många av de riktigt framgångsrika utställningshästarna tror du skulle passa som en ridhäst på en tävlingsbana i högre klasser?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross