Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Sv: Ni som gillar arabhästar- vad vill ni se hos en arab?

Jag vill se en pigg och vaken häst med bra proportioner. Jag är ute efter en häst att tävla western med men vill även kunna ställa ut. Därför kollar jag även på utseendet ut show-ring-synpunkt. Men viktigast är ridningen och därför är det viktigast att hästen har en god 'ridhäst-form'.
Jag vill att hästen ska vara mkt hanterad från första dagen och betalar gärna lite extra för att den ska vara grundriden av en kunnig ryttare.
Att hästen sedan älskar människor, är intelligent och tycker om att arbeta är viktigt - det är ju därför man vill ha en arab!;)

Aha! Då vet jag ju precis vad du menar, och jo, det har jag lagt märke till, ser man det inte när hästen står still så ser man det ju när de rör sig!

Har en här hemma som har lite tendens till det, men det finns vissa som tror att det kan växa bort oxå, vi får väl se vad som händer.

Du menar helt enkelt att överarmen ner till armbågen är kort, bara för att klargöra?

Jag menar inte riktningen upp-ner utan fram-bak (från bringan och bak förbi bogbladet).

Man pratar ju om att en häst från sidan ska kunna delas in i tre lika stora delar? På dessa hästar är delen längst fram för kort/för liten. Ofta är bogen brant också och kotorna fram uppräta.

Hittade en bild! Från C och bakåt:

pt1Fig4.JPG

Senast ändrad:

Så du menar bara att den främre delen är för kort alltså?
Brukar inte överarmen vara kort då med?

Ibland men inte alltid. Höga knälyft verkar kopplade till korta överarmar dock. Här är en annan bild som illusterar flera exteriöra fel, bl a den där fronten:

pt2Fig4.JPG

Ok, för den hästen har inte stumma kotor fram, men hon är lite låst i bogen och tar inte riktigt ut steget, men det har blivit bättre när hon har växt.

Tänkte jag skulle lägga in alla bilder under varandra.

Korrekta vinklar:
pt2Fig1.JPG

Dålig exteriör II: (bl a terrierfron och tippat kors):
pt2Fig2.JPG

Dålig exteriör III (bl a optisk illusion av benlängd som eg är grund bål):
pt2Fig3.JPG

Dålig exteriör IV (brant bog, lång rygg/kort kors, optisk illusion av längre hals):
pt2Fig4.JPG

Dålig exteriör V (überkatastrof):
pt2Fig5.JPG

Vilka intressanta bilder.

Tycker jag har sett ett antal bilder från championat där hingstarna ser ut som Fig 2.
Jag trodde det var mej det var fel på, som tyckte att det såg dåligt ut :crazy:

Ja man lär sig mycket på arabtrådarna på Buke :)

Vilken bok är dessa illustrationer tagna ifrån?

Skrivs det något om effekterna av de exteriöra avvikelserna?

Tror det kommer från någon utländsk tidskrift. Har sett dem förut. De är väldigt tydliga och bra.

Är just nu inte så insatt i hingstar och deras rörelser. Men vet av Etman, han kan röra sig fritt och under sadel. är 20+ och friröntgad trots år på galoppbanan, självklart CA/SCID fri. Han lämnar avkommor som presterar i både gallopp, distans och dressyr. Är dessutom utställningsmässigt fin... Känner Etman sedan några år tillbaka och han är underbar att hantera i alla lägen :love:

Vad finns det mer för bra hingstar som även har hög ridbarhet?

Ska vara UA vid röntgen av bakknän och hasor. Jag är nyfiken på CA/SCID-status men inget måste eftersom jag i första hand vill ha en ridhäst.

Ungefär. Och färg är inget jag är villig att betala extra för kanske jag ska tillägga.

Senast ändrad av en moderator:

For meg er farge (sorte arabere er tingen!), bevegelser (de bør kombinere et effektivt steg med smidige bevegelser som gjør en god dressurarbeidet hest enkelt), foreldrenes bruksegenskaper, størrelse (jeg vil ha mine hester 155cm eller høyere) og lynne (de skal være positivt innstilt til trening, modige på tur og vennlige) viktig når jeg ser meg om etter ny hest. Kjønn: Hingst!

De bør være grunnhåndtert, men treningen vil jeg legge ned selv. Jeg betaler mer for en unghest med potensiale enn en hest som er ridd opp til la/msv. Jeg vil ha mine arabere ut i distanseløypene! Showresultater er oppimot verdiløse i mine øyne. Skal jeg vurdere en partbreed araber så tror jeg den må være blanding med et varmblod. Heldigvis har jeg funnet mine hester for en stund nå. :)

Jag hade en häst efter Etman innan. Mycket trevlig häst men tyvärr med cystor i båda bak och annan OCD i kotleder.

Till TS fråga då, jag skulle gärna betala lite extra om hästen var proffsigt inriden/ utbildad och friröntgad.

Inte oväntat efterfrågas en arab med goda bruksegenskaper och rörelser, verkar det som. Välbyggd och sund förstås, gärna välutbildad av en duktig ryttare. Det sistnämnda tycker jag är mycket viktigt, där måste vi uppfödare lägga ner mer krut. Araben måste bli känd hos allmänheten för sina goda ridegenskaper!
Utseendet är viktigt, men inte viktigast. En återkommande fråga när det gäller araber.

Ja det går ju alltid att ordna, välbyggd arab inriden av duktig ryttare men vem betalar och vad är man beredd att betala?

Jag är en av de köpare som helst rider in själv men sådana kanske är i minoritet?

Jag vet just att många bekanta som letat arab har klagat på det. Det är svårt att hitta ordentligt inridna (för att inte tala om utbildade) araber till salu öht, oavsett ålder. När jag letade häst så fanns det mestadels föl/åringar samt äldre "trasiga" hästar till salu.

Tillägg: Jag hittade intressant hästar i prisspannet 30-75000:- ungefär, detta var 2001. Min buget tog slut ngnstans i mitten av spannet.

Senast ändrad:

Jag vill hellre oxå ha orörda unghästar faktiskt. Främst för att det är lättare att "fixa till" en orörd häst, än en häst som är felriden och felhanterad (enligt mig då alltså...) i hur många år som helst, och tyvärr är det svårt att hitta araber som har blivit inridna av någerlunda kunniga människor. Många verkar tro att man rider in dem när de är 3/4 och sen är det full fräs ut i skogen :crazy:

Och form går hästen i när den viker in näsan.... Iofs är det även rätt många som har andra raser som tror det med :D

Absolut. Men många av de jag känt som velat ha en arab har inte haft ngn vana av unghästar/inridning. Och ibland vill man kanske hitta en läromästare till sitt barn/tonåring.

Ett annat problem är att många araber inte är ordentligt grundhanterade från marken så det är en massa strul med allt från uppbindning, hovverkning, lastning mm.

Jag har en kompis som säger att det nästan alltid är ett "men" i arabhästannonserna. Hästen beskrivs som jättesnygg och välstammad men den har spatt/fång och är inte trafiksäker eller har andra hanteringsproblem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 516
Senast: dobbis
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter