Ni som ger olja till era hästar!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 6 917
Sv: Ni som ger olja till era hästar!

Ger rapsolja,dels så är det bra för pälsen,sen ger det mer energi utan att de lägger på hullet.Bra om man har en lättfödd häst.

Ger rapsolja,dels så är det bra för pälsen,sen ger det mer energi utan att de lägger på hullet.

sen ger det mer energi utan att de lägger på hullet.Bra om man har en lättfödd häst.

? Olja är fett, hur kan de INTE lägga på hullet utav det?

Jag ger rapsolja om jag behöver tillsätta mer mj i fodret för att få UPP hullet! Tillsätter 1-4 dl beroende på hur mkt mj hon får i sig i övrigt.

Jag ger olja dels för att öka MJ intaget eftersom hästen behöver hullet och inte minst för att jag vill ha oljans andra smarta saker. Det är linfröolja som serveras, eftersom det har en rad andra goda egenskaper också. Sök här på forumet så finns flera trådar i ämnet.

Pinto, har du en lättfödd häst i gott/ överhull, förstår jag inte alls varför du ger oljan? Fin päls får också hästar av en bra foderstat. ALL energi/ MJ som hästen inte förbränner, blir fett. Konstigare än så är det inte.

Jag ger majsolja! Min funkade jättebra på det. Hon fick massor energi och blev fin i hullet.
Det har gjorts studier som visar att rapsolja kan vara cancerframkallande :eek:. Förlåt om jag skrämmer er andra nu...

Hur är det med linfröolja?
Försvinner det giftiga ämnet i och med att det pressas till olja eller hur fungerar det?

Men sluta nu med myter om rapsolja. Hur länge ska hästfolk hålla liv i att rapsolja är dåligt och ger det eller det felet...

Det är nog ändå inte så enkelt....:idea: Det är faktiskt bevisat att både människor och djur i högre grad går upp av för mycket kolhydrater och för snabba kolhydrater för vad glykogeninlagringen orkar än av hur mycket fett och MJ man stoppar i sig. Proteiner bli till exempel inte till fett på samma sätt som andra näringsämnen.
Allt fett man stoppar i sig behöver inte nödvändigtvis bli till fett på kroppen. Det är mest om man blandar det med snabba kolhydrater som tex Betfor som olja kan bidra till ett kraftigt ökat hull
Hoppas att jag inte gjorde någon föragad, vill bara dela med mig av mina kunskaper:)

Annars är olja en bra energikälla för hästar som behöver extra energi eller extra MJ intag, tycker jag i alla fall.:);)

Jag baserar min åsikt på en vetenskaplig studie som gjorts i Polen. Faktiskt så är alla oljor som vi människor pressar fram mer eller mindre farliga. Det är när oljorna förekommer naturligt i sin naturliga källa som de är bra. Man använder väldigt tveksamma metoder med olika kemikalier för att pressa fram oljor och vissa anses vara värre än andra. Rapsolja är en av de värre, solrosolja med.
Om man nu ska ge olja är det ju då fördedömligt att ge den som det föreligger minst risk för fria radikaler i blodet hos hästen (det blir även så hos människor). Det finns studier i sverige också, men de har jag inte läst.

Det är trots allt ingen renodlad myt.
Jag ville som sagt inte skrämma någon. Det är säkert inte så farligt, men jag är lite av en "säkra före det osäkra" person och jag vill bara dela med mig av det jag vet. :D Inte vara elak på något sätt;)

Alla föds inte med att veta allt och om jag hade lyssnat på vissa lite tidigare så hade jag kunnat hindra vissa misstag jag gjort.
Ville bara ge tips, sorry om jag gjorde någon bestört :(

Det har gjorts studier som visar att rapsolja kan vara cancerframkallande :eek:. Förlåt om jag skrämmer er andra nu...

?

Nu är du ute och cyklar. Raps och dess släktingar i Brassicafamiljen har faktiskt en upprepade ggr visad cancerförebyggande effekt. Ju fler ggr i veckan man äter sådant desto mindre blir risken att få flera typer av cancer.

Till ditt andra inlägg vill jag säga att allt överskott av näring som inte går åt till ämnesomsättningen blir fett. Oavsett om det kommer från kolhydrater, protein eller fett. HH

Man använder väldigt tveksamma metoder med olika kemikalier för att pressa fram oljor och vissa anses vara värre än andra. Rapsolja är en av de värre, solrosolja med.
:(

Du kan väl inte skylla på rapsen att det finns illegala föroreningar i viss mat! Vad gäller olja för människokonsumtion som säljs i EUländer genomgår den en kontroll avseende farliga ämnen. Men visst kan det fallera precis som det ibland förekommit glasbitar i barnmaten. Av matoljor är rapsen den som innehåller bäst fetter = högt fleromättade av omega 3 typ. HH

Nu är du ute och cyklar. Raps och dess släktingar i Brassicafamiljen har faktiskt en upprepade ggr visad cancerförebyggande effekt. Ju fler ggr i veckan man äter sådant desto mindre blir risken att få flera typer av cancer.

Ja det är det säkert, men inte oljorna, eftersom de är kontaminerade
Förresten så har man till och med upptäckt att smör är nyttigare för människor än vad vegetabiliska oljor är (dock inte för hästar:rofl:).

Det är till exempel jättebra att ge raps till hästar och då kan jag hålla med om att det kan ha väldigt positiva effekter för en hästs hälsa. Men just pressade oljor kan vara dåliga på grund av metoden som änvänds vid pressningen och för att, om man inte balanserar upp mycket fleromättat fett med extra antioxidanter, så bildas fria radikaler i blodet, som varenda kotte borde veta är cancerframkallande.

Till ditt andra inlägg vill jag säga att allt överskott av näring som inte går åt till ämnesomsättningen blir fett. Oavsett om det kommer från kolhydrater, protein eller fett. HH

Det är inte sant det du säger. Fett kan bland annat gå till att smörja tarmar. Äter man enbart fett och protein kan man äta långt mycket mer energi utan att få samma vikt som om det var en blandning av fett, snabba kolhydrater och proteiner med samma energimängd, för det är inte bara energimängden som räknas. Det är inte främst fett som gör att man ökar i vikt, utan kombinationen fett och kolhydrater. Jag har faktiskt aldrig påstått att man inte kan gå upp av olja, utan bara att man nödvändigtvis inte behöver göra det. jag gav själv mitt gamlingsto olja för att öka i hull och få mer energi.

Men jag antar att man får acceptera att vi har olika sett att se på det. Det gör mig ingenting. Ber om ursäkt till TS för att det urartade lite och gick allt för långt bort från vad det var du ville ha svar på!

Det här är faktiskt en väldigt ny upptäckt, och visst har EU sina förordningar, men om EU sollade bort all mat som var giftig och förbjöd metoder som leder till dessa, så skulle vi knappt kunna äta några fabrikat.

Jag har aldrig skyllt på raps i sig, utan som sagt produkten rapsolja, som har visat sig vara cancerframkallande i vissa avseenden, då det bland annat är för mycker fleromättade fettsyror än vad kroppen klarar av och att gifter har hittats, i tillräckligt liten mängd för att tillåta det, men i tillräckligt stor mängd för att det på sikt kan leda till ökad cancerrisk.

Om du vill fortsätta diskutera kan du gärna PM:a mig, för jag tror at TS kanske vill ha sin tråd tillbaka:D

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara slänga in en liten fråga...
Vilken "del" av oljan är den här studien utförd på? Den som blir efter kallpressning eller den som blir efter extrahering med hexan?

Äter man enbart fett och protein kan man äta långt mycket mer energi utan att få samma vikt som om det var en blandning av fett, snabba kolhydrater och proteiner med samma energimängd, för det är inte bara energimängden som räknas. Det är inte främst fett som gör att man ökar i vikt, utan kombinationen fett och kolhydrater.

Skulle du kunna förklara detta lite närmare? Hur skulle de påverka varandra menar du?

ger majsolja dels för den är bra för pälsen och för att det är bra för tarmarna. har ungefär samma effekt som linoljan (som för övrig är svindyr)...

Ger 1 msk linfröolja+1dl majsolja. För att ge nyttiga fettsyror för pälsen och lite extra energi för att hålla hullet.

Skulle du kunna förklara detta lite närmare? Hur skulle de påverka varandra menar du?

Som jag har förstått det, gör de snabba kolhydraterna att insulin frigörs och insulinet ser till att fettet binds i kroppen.

Har själv provat att banta genom att inte äta snabba kolhydrater och väldigt få kolhydrater överhuvudtaget. Det är väldigt effektivt, men med dålig fantasi så blir man snabbt trött på bacon och ägg i alla dess former.
Läs gärna doktor Annika Dahlqvist blogg. Länk

Men man kan ju inte jämföra häst och människa rakt av.
En häst är gjord för att äta ofta, det är inte en människa. Därmed borde det ju även fungera annorlunda med insulinpåslaget.
Jag får leta fram min fysiologibok tror jag ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 254
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 267
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka