Ni som ger olja till era hästar!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 6 917
Sv: Ni som ger olja till era hästar!

ja, inte såg de ut som hästar i alla fall. Såg en bild för länge sedan där jag mest tyckte att den såg ut som en liten tapir :D
De hade tår istället för hovar och var inte större än en räv. Så nej, de är inte längre anpassade för att äta kött :)

Att kor bildar glukos från propionat beror på att det är enda sättet för dem att få glukos. Mikroberna i våmen snor allt som finns i fodret :crazy:

ja, inte såg de ut som hästar i alla fall. Såg en bild för länge sedan där jag mest tyckte att den såg ut som en liten tapir :D
De hade tår istället för hovar och var inte större än en räv. Så nej, de är inte längre anpassade för att äta kött :)

Att kor bildar glukos från propionat beror på att det är enda sättet för dem att få glukos. Mikroberna i våmen snor allt som finns i fodret :crazy:

Fortfarande utanför tråden.

Tack för svaren.
Jag har tänkt ett tag på diskussionen om hästar också kan omvandla propionat till glukos. Jag har inte en aning. Men min gissning i ett tidigare inlägg att de i så fall skulle göra det för att lagra energi måste vara helt fel. De kan tydligen ha en viss del fettsyror och resten lagras säkert som fett, vilket i och för sig inte är en lika snabb energikälla.. Min hjärna fick nog stillestånd.

Nu har jag äntligen kollat upp detta.
Ja, hästar kan bilda glukos av propionat om det skulle behövas.

Varför och varför... för att de kan ;):angel:
Nej, men jag skulle inte bli förvånad om människor också kan det.
Det är helt vanlig glukoneogenes det är frågan om (dvs omvänd glykolys). Propionat görs om till pyruvat(?) och går in i citronsyracykeln om det behövs energi, eller går in i glukoneogenesen och blir glukos som sedan kan transporteras ut i kroppen.
Nu blev det helt plötsligt biokemi här... :crazy:

Varför och varför... för att de kan ;):angel:
Nej, men jag skulle inte bli förvånad om människor också kan det.
Det är helt vanlig glukoneogenes det är frågan om (dvs omvänd glykolys). Propionat görs om till pyruvat(?) och går in i citronsyracykeln om det behövs energi, eller går in i glukoneogenesen och blir glukos som sedan kan transporteras ut i kroppen.
Nu blev det helt plötsligt biokemi här... :crazy:

Jag tycker det är kul med biokemi. Det är inte ett lika stort mysterium för mig som det som händer inuti hästen även om det senare är mer intressant. Det hänger ju ihop.
Det verkar bara liten omväg i reaktionsstegen för min del. Varför först genomgå glukoneogenesen till glukos och sedan tillbaka samma väg igen? Aningen oekonomiskt. Men det kan ju ha med transporten att göra om nu inte propionat kan transporteras eller??
Ja vem vet inte jag i alla fall.

Jag tycker det är kul med biokemi. Det är inte ett lika stort mysterium för mig som det som händer inuti hästen även om det senare är mer intressant. Det hänger ju ihop.
Det verkar bara liten omväg i reaktionsstegen för min del. Varför först genomgå glukoneogenesen till glukos och sedan tillbaka samma väg igen? Aningen oekonomiskt. Men det kan ju ha med transporten att göra om nu inte propionat kan transporteras eller??
Ja vem vet inte jag i alla fall.

Ja, en sak kan vara att det inte är så bra att transportera en massa syror i blodet, det borde påverka pH.
Om man får spekulera lite så kan det kanske vara så att steget propionat-pyruvat bara kan ske i levern? Usch, detta ska jag ju egentligen kunna :o:crazy:.

Ja, en sak kan vara att det inte är så bra att transportera en massa syror i blodet, det borde påverka pH.
Om man får spekulera lite så kan det kanske vara så att steget propionat-pyruvat bara kan ske i levern? Usch, detta ska jag ju egentligen kunna :o:crazy:.

Jag ska fundera på det du skriver om senare.
Det värsta för mig är att jag har kunnat allt detta (inte om hästar men om biokemi och definitvt inte allt) en gång i tiden men det var länge sedan. Nu har jag börjat läsa om hästen och när jag då slår upp ord som jag tycker att jag aldrig har hört talas om i mina böcker så har jag ofta ringat in just det eller strukit under och skrivit viktigt vid sidan om.

;)Jag använder olja till min senior för att han lättare ska klara av foder byten, samt att hålla igång tarmarna. Han är fånghäst, så vid årstidsskiften så ökar jag på både vetekli och linfröolja så att han inte ska få återfall så lätt, eller kolik. Vetrinärens tips! Märket spelar nog ingen roll här.. det är ju helt ren linfröolja.
Läste någonstans att groddolja skulle vara bra ,men det smakade tydligen inte lika bra i hans mun!!:eek:

:confused: Men !! hästen är ju en renodlad vegeterian.. hur kan man då ge den olja från fisk?
Det måste ju vara helt tokigt i hästens tarmflora..kan den ens ta hand om de animaliska ämnena?
Det borde bli lite kolikvarning här tycker jag!!
:eek::crazy:
*KL

Vi ger våra hästar Fiskleverolja, ca 1-2 matskedar per dag, och en specialolja: http://www.a-zhorseenergy.ch/de/az/produkte__beschrieb/spezial_horse-oel-mischung/index.html

Sistnämnda kan ge upp till 3 ggr mer energi än fullkorn, det ni:D

och fiskleveroljan ger jättefin hårrem!

Med risk att göra alla som inte tycker detta är kul lite uttråkade

Jag har förstått det som att det alltid finns en del fria fettsyror tillgängliga för att utnyttjas till energi och att de annars lagras som fett. Jag tror att blodet har en ganska stor buffertförmåga men det är en gissning. Därmed inte sagt att propionat inte omvandlas till glukos.
Glukos kan lagras genom att omvandlas till glykogen som är en energikälla som används vid stora energibehov ex snabbare träning.
Glykogen lagras i skelettmuskler och lever.

Med risk att göra alla som inte tycker detta är kul lite uttråkade

Jag har förstått det som att det alltid finns en del fria fettsyror tillgängliga för att utnyttjas till energi och att de annars lagras som fett. Jag tror att blodet har en ganska stor buffertförmåga men det är en gissning. Därmed inte sagt att propionat inte omvandlas till glukos.
Glukos kan lagras genom att omvandlas till glykogen som är en energikälla som används vid stora energibehov ex snabbare träning.
Glykogen lagras i skelettmuskler och lever.

Men det blir ju ketonkroppar av långkedjiga fettsyror, inte glukos. Och vissa organ i kroppen måste ha glukos, de kan inte använda ketonkroppar. Men jag är med på vad du menar. Detta är intressant, men svårt :crazy:. Mest av allt blir man arg på sin egen hjärna för att den inte kommer ihåg allt man har lärt sig en gång i tiden :D.

Men det blir ju ketonkroppar av långkedjiga fettsyror, inte glukos. Och vissa organ i kroppen måste ha glukos, de kan inte använda ketonkroppar. Men jag är med på vad du menar. Detta är intressant, men svårt :crazy:. Mest av allt blir man arg på sin egen hjärna för att den inte kommer ihåg allt man har lärt sig en gång i tiden :D.

Fortsättning utanför tråden.
Kul att ha något att göra när man är sjuk.
Visst är det svårt.
I min biokemibok som i och för sig inte är den nyaste står det att långa fettsyror stegvis bryts ner till kortare och sedan går in i citronsyracykeln. Om det är brist på kolhydrater så bildar de i stället ketoner som också används till energi. Men säkert inte av alla organ enligt det du skriver. Jag antar att de får glukos ändå från kolhydrater eller kanske från det vi pratade om innan propionat?

Jag håller med dig. Det är irriterande att inte komma ihåg. Jag vet inte hur många frågor jag har ställt på detta forum om saker som jag egentligen borde veta. Men om man inte gör det så kommer man ju inte vidare. Det är tur att det finns de som tar sig tid att svara.

:confused: Men !! hästen är ju en renodlad vegeterian.. hur kan man då ge den olja från fisk?
Det måste ju vara helt tokigt i hästens tarmflora..kan den ens ta hand om de animaliska ämnena?
Det borde bli lite kolikvarning här tycker jag!!
:eek::crazy:

Här får du lite information från återförsäljare, och sen får du nog fråga kemisterna i denna tråd om vad som exakt händer i tarmfloran, för jag och molekylkedjor går inte ihop.

http://www.croftequestrian.co.uk/in...id=217&zenid=c578a53aea97e191d8667f77ea537f7c

http://www.giveusahome.co.uk/horses/faq.htm
"Cod Liver Oil - is a useful supplement to help build up resistance to disease"

http://www.feedem.co.uk/horse-117/h...7/naf-products-137/naf-cod-liver-oil-1296.htm

http://www.nutrecare.co.uk/prod5.asp?prod_id=1278&id=140&grpid=1278&msg=&offset=
"Cod Liver Oil
Benefits of the Omega-3 Found in Fish Oil and Cod Liver Oil ·Helps fight and prevent heart disease, depression, arthritis, diabetes, ulcers, hyperactivity and many other diseases. ·Increases energy levels and ability to concentrate ·Provides greater resistance to common illnesses. "

Så!:bump:

OT till dig och Thesen. I ett klassiskt experiment fann Ford o Simmons att ca 60 % av glukosen i hästens blod kom från propionat. Processen sker i levern. Om den kan ske ngn annanstans är inte känt.

Bubblisa – ännu mer off topic. Mina hästar gillar sill, några älskar surströmming. HH

OT till dig och Thesen. I ett klassiskt experiment fann Ford o Simmons att ca 60 % av glukosen i hästens blod kom från propionat. Processen sker i levern. Om den kan ske ngn annanstans är inte känt.

Bubblisa – ännu mer off topic. Mina hästar gillar sill, några älskar surströmming. HH

fortsatt utanför tråden

Tack för att du hjälper oss. Det är alltid kul att lära sig något nytt.

Ah, det var intressant! Tack! :bow:

Bubblisa - det är ingen större skillnad på animaliskt fett och fett från växter. De bryts ner på samma sätt. Däremot kan jag inte förstå varför man nödvändigtvis skulle vilja ge just fiskolja?

Däremot kan jag inte förstå varför man nödvändigtvis skulle vilja ge just fiskolja?

Feta fiskar innehåller fler och mer av de fleromättade fetterna av N-3serien. Linfröolja innehåller i sin tur mer än rapsolja. Övriga vanliga matoljor innehåller obetydligt av dessa. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 254
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 267
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka