Ja, riskli är också pellets, men verkar vara väldigt smakligt, har hört om flera kräsna hästar so slukar det!
Viktigt att kolla innehållet i den man väljer dock; t.ex. kostar Equi-jewel 42 kr/kg men har bara en kvot på 5,39. (97/18 MJ)
Aveves kostar 27 kr/kg och har en kvot på 10,77! (169,8/15,76.MJ)
Personligen är jag inte så förtjust i hackad lusern eftersom det inte är så mycket "pang för pengarna"
som i pellets (95 g smbrp i Kraffts hackade, jag ger Spannex lusernpellets som har 160 g smbrp/kg foder)
Jag hade inte blandat hacket med pelletsblandningen, hellre gett hacket i egen krubba för att det tar mycket plats.
Rent potatisprotein kan vara mer prisvärt än Muscle up, men är åtminstone mer koncentrerat = mindre mängd för hästen att få i sig.
Nu skriver du inte hur gammal hästen är och hur ofta den fodras, men jag tycker att det är viktigt att ge många givor per dag (även av kraftfoder!) och hålla hästen varm så att det inte går åt energi (=hull) för att den fryser.
Min häst är född -99, får grönpellets, lite potatisprotein och riskli fyra gånger per dag och fri tillgång av ett bra hö.
Visa bifogad fil 160947